Gå til innhold
Fiskersiden

Merkelig fenomen i Porsangerfjorden?


Fiskeørna
 Share

Recommended Posts

Hallo!

Som nyinflyttet til Lakselv tok jeg turen utover mot Kjæs, lykkelig uvitende om at Porsangerfjorden tilbyr et veldig magert fiske fra land. Uansett, på denne turen kom jeg over noe merkelig. På et lite område utenfor en holme der jeg fisket var det som om vannet kokte. Det var ett eller annet stort sjøpattedyr (?) som drev og lekte seg, men jeg fikk aldri sett selve dyret. Jeg så sel i nærheten, men aldri akkurat der dette skjedde. Det merkelig var at det var veldig stedegent i motsetning til hva en nise ville vært, og det flyttet seg jo heller ikke. Jeg vet ikke hvor lenge jeg sto der, men godt og vel en halvtime tenker jeg, og det var der når jeg kom og det var der når jeg gikk. Og det var heller ikke noe opphold i dette.

Mulig det ikke er så merkelig, men en østlending som er ny oppi her synes det var ganske merkelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Som nyinflyttet til Lakselv tok jeg turen utover mot Kjæs, lykkelig uvitende om at Porsangerfjorden tilbyr et veldig magert fiske fra land. Uansett, på denne turen kom jeg over noe merkelig. På et lite område utenfor en holme der jeg fisket var det som om vannet kokte. Det var ett eller annet stort sjøpattedyr (?) som drev og lekte seg, men jeg fikk aldri sett selve dyret. Jeg så sel i nærheten, men aldri akkurat der dette skjedde. Det merkelig var at det var veldig stedegent i motsetning til hva en nise ville vært, og det flyttet seg jo heller ikke. Jeg vet ikke hvor lenge jeg sto der, men godt og vel en halvtime tenker jeg, og det var der når jeg kom og det var der når jeg gikk. Og det var heller ikke noe opphold i dette.

Mulig det ikke er så merkelig, men en østlending som er ny oppi her synes det var ganske merkelig..

Har bare vært der en eneste gang så kjenner ikke området, men den innerste delen av Porsangerfjorden er jo bare ei eneste stor makkfjæra...(mudderbunn og svært grunt). Så kan jo være gassbobler av ett eller anna slag du har sett. Eventuelt blåser jo noen hvalsorter luftbobler for å "stenge" fiskestimer. Eller du kan rett og slett ha sett boblene til en dykker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var ikke snakk om litt bobling, det var et område på cirka 8-10 kvadratmeter tenker jeg, og det var som om det kokte. og innimellom kraftige bølgedannelser, som en hval som slår med stjerten eller lignende. så med mindre det var en alvorlig gassutblåsning noe jeg nok kan utelukke, så må det ha vært en eller annen levende skapning. betraktningen din om porsangerfjorden er derimot korrekt. sandbund, langgrunt og lite fiskbart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Hvor i porsangerfjorden var dette? Den er jo ganske stor! Har sett spekkhoggere i fjorden en gang som jaktet. Dette var utenfor Trollholmsund. De ringer ofte slik at det blir skikkelig leven under filmen, men som regel ser en ryggen på de innimellom. Kan være stor fisk som kveite og sei som jager. I sommer fisket de en god del mellomstor kveite i fjorden og utenfor grunnkanten inn mot Lakselv. Bla ut i fra Billefjord. Men er det hval skulle en tro at en ville se de blåse en gang i blandt.

Om stor kveite og annet jager på denne måten vet jeg ikke. men det er jo fantastiske sandgrunner og noe øyer og fjell innimellom her. Og kommer en litt ut i fjorden så er det jo litt dybder også. Jeg traff en utflytter fra Billefjord i sommer. Han bor i Oslo. Men er oppover hele sommeren og fisker laks. Han skulle ut å fiske kveite når jeg møtte ham.

Mange av de lokale hadde fått mye fin kveite i fjorden i sommer på ganske grunt vann.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor var det ja..? hmm, jeg hadde svingt av ved børselv og utover i retning kjæs. tipper jeg hadde kjørt mellom fem og ti kilometer utover der. det var relativt dypt der, men ikke utprega heller (15 meter kanskje, også var det rett utafor en holme i sjøen utafor der jeg stod). også flytta det nesten ingenting på seg. kanskje litt hit og dit innenfor en radius på 20 meter. får høre med noen lokale fiskere, kanskje de har opplevd noe lignende. tipset om trollholmsund tas imot med takk.

karleif; har du et tips til en nykommer hadde jeg satt stor pris på det. skal prøve meg med isbora allerede ti hælja, men det er bare fordi jeg er pokka nødt. klarer ikke la være lenger. send gjerne pm hvis du skulle ha veldig lyst;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bodde ett år i området, men fekk vel egentlig aldri følgt opp tipsa eg fekk. Noe som har irritert meg noe vanvittig i ettertid <_< Tror derfor andre er mer egnet enn meg til å svare. Eg blei fortalt att det til tider var bra fiske etter sjørøye på grunna i fjorden, men mener bestemt det var utpå sommeren. Her kan gjerne mer lokalkjente komme med mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:angry: Som nevt i tråden tidligere finnes det plasser å fiske fra land. Selv om det er mye grunt. Men Trollholmsund som nevnt er bra plass. Så kan en kjøre mot nordkapp og finne fine plasser, men det er jo litt kjøring. Men egentlig ikke noe å snakke om i disse trakter.

Jeg anbefaler å la røya være i fred. Den er nå fredet i alle elvene pga bestanden er kollapset. Det finnes så mye andre fisker å fiske på. Sjørøya er en fantastisk fisk som fortjener å få bygget seg opp i gjen. Tallenes tale er rimelig klare desverre. Og forholdene er vel like i alle elver.

År ANTALL VEKT

2002 206 186,1

2003 99 96,7

2004 68 69,5

2005 72 71,6

2006 29 28,6

2007 17 15,8

Fredet i 2008 og 2009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida, den anadrome røya skal få svømme i fred for meg, men tenkte kanskje det var snakk om noen vann innpå skauen. om røya klarer å bygge seg opp igjen blir spennende å se. det kan virke som om det er den som først går dukken når det blir varmere tider.. uansett, takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida, den anadrome røya skal få svømme i fred for meg, men tenkte kanskje det var snakk om noen vann innpå skauen. om røya klarer å bygge seg opp igjen blir spennende å se. det kan virke som om det er den som først går dukken når det blir varmere tider.. uansett, takk for tilbakemeldinger!

:huh: Jeg tror nok ikke en kan skylde på tempen her, men fiske. Sjørøya ble voldsomt hardt beskattet en periode. Det du ser på statistikken er kun en brøkdel av hva som ble fisket. Når noen få fiskere fra broderfolket drar opp 60 røyer på 10-12 dager og mange lokale som ikke melder inn, samt ingen limit i fiske ender det slik. Dette forflyttet seg fra en elv til en annen. Til det var lite igjen. Dette pga røya parkerer der det er riktig temp i elva, og gjerne der en breelv kommer inn i hovedelva.

Samt et det ble en poppis fisk å fiske etter. Det må gå galt til slutt. Jeg tror at den kommer opp i gjen. Fikk en fin en på en lakseflue i år, og den håper jeg å treffe igjen når det er rom for å fisk etter s.røya på nytt. Og det ble noen meget dyktige røyefiskere som kun satset på denne og ikke laksen. Da blir det rett og slett for hardt fisket.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt mulig du har rett i at det er beskatningsproblematikk som har ført til dette, men såvidt meg bekjent har det vært ført en ganske heftig beskatning på anadrome laksefisker opp gjennom, så sånn sett tror jeg ikke vi kan avfeie klimaforandringer som en vesentlig faktor også - selvfølgelig i sammenheng med andre faktorer. nettopp derfor er det viktig at forvaltninga går inn og freder med bakgrunn i føre var prinsippet. nå begynner man endelig å se det samme i lakseelvene også, noe som ikke er et sekund for tidlig. heldigvis er sportsfiskere i stor grad i ferd med å få opp øynene for denne problematikken, så da gjelder det bare å håpe at andre berørte gruppper gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt mulig du har rett i at det er beskatningsproblematikk som har ført til dette, men såvidt meg bekjent har det vært ført en ganske heftig beskatning på anadrome laksefisker opp gjennom, så sånn sett tror jeg ikke vi kan avfeie klimaforandringer som en vesentlig faktor også - selvfølgelig i sammenheng med andre faktorer. nettopp derfor er det viktig at forvaltninga går inn og freder med bakgrunn i føre var prinsippet. nå begynner man endelig å se det samme i lakseelvene også, noe som ikke er et sekund for tidlig. heldigvis er sportsfiskere i stor grad i ferd med å få opp øynene for denne problematikken, så da gjelder det bare å håpe at andre berørte gruppper gjør det samme.

:lol: Sjørøya er litt spesiell. Treffer du den i bettet så kan du dra mange fisker på samme plassen. Og få noen rå fangster. Men utfordringen er denne finner du ikke på alle plasser i elva som laksen. Den går rett på dit den vil stå i sesongen, og flytter seg bare litt opp og ned i det bestemte område. Og da har du fisken svært konsentrert.

En ufattelig vakker fisk, og usedvanlig god mat. Og det er kanskje skjebnen dens også.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...

Søkte litt på Google ang hval i fjorden, å fant denne saken som et av svarene fra Google. Etter at torsk og sei ble borte fra fjorden etter overfiske på 80-90 tallet, fikk diverse åte fisker et vanvittig oppsving i fjorden fra 2000 til 2010. Det var disse du garantert så under jakt på mindre bytte dyr. Kokende områder på flere hundre kvadrat var helt normalt på den tida, over hele fjorden nord for børselv billefjord. Kunne plukke opp fisk med håv om du var ute med båt, og ekkolodd klatre ikke å finne bunnen på fjorden på grunn av mengden. Er fremdeles slik innimellom, men har roet seg i forhold til hvordan det var dengang... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Porsangern skrev:

Søkte litt på Google ang hval i fjorden, å fant denne saken som et av svarene fra Google. Etter at torsk og sei ble borte fra fjorden etter overfiske på 80-90 tallet, fikk diverse åte fisker et vanvittig oppsving i fjorden fra 2000 til 2010. Det var disse du garantert så under jakt på mindre bytte dyr. Kokende områder på flere hundre kvadrat var helt normalt på den tida, over hele fjorden nord for børselv billefjord. Kunne plukke opp fisk med håv om du var ute med båt, og ekkolodd klatre ikke å finne bunnen på fjorden på grunn av mengden. Er fremdeles slik innimellom, men har roet seg i forhold til hvordan det var dengang... 

Betyr det at det er blitt mer sei og torsk igjen nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.