smiley Posted November 12, 2009 Report Share Posted November 12, 2009 Var innom ett utsalg idag og kjøpte meg en stang og snelle tenkt for havfiske. Første båtstangen og multiplikatorsnellen jeg har kjøpt. Jeg kjøpte beast master ax boat 210 til 600kr, og tica sw 458 til 900kr. Det går vel ann å bruke sammens vel..? Stangen har pilketupp, og 150-300 cw. Kjøpte 270m med fireline 0.39mm for 250kr. Men snellen tar vel en god del mer. Men jeg skal nok fiske rundt 100-200 meter dybde. Går det ann dette her? Er ganske grønn på havfiske/multiplikator sneller og slikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenners Posted November 12, 2009 Report Share Posted November 12, 2009 husk å fylle opp snella i bunn med mono først slik at du får ei stappefull snella. snella tar ca 430meter med 0,4 sene. fireline i 0,39 tar sikkert samme plass som 0,42-0,44 en plass. aå tipper jeg hskal bli plass til 100meter med 0,4 mono i bunn, slik mono koster ikke mere en 30-40.- http://www.xxl.no/fiske/fiskesett/tungt-sjoefiske-laks/soelvkroken-xxl-havfiskesett-1048964 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smiley Posted November 12, 2009 Author Report Share Posted November 12, 2009 Okei, da skal jeg vente med å fylle på snellen. Men hva er fordelen med ei full snelle kontra halvfull? Spent å se om jeg blir vant med høyresveiv. Og går det ann å bruke snellen til andre ting enn havfiske? Går det ann å kaste med den? Har alldri brukt multiplikator som sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. Hook Posted November 12, 2009 Report Share Posted November 12, 2009 Men hva er fordelen med ei full snelle kontra halvfull? Du sparer deg ein del sveiving. Spent å se om jeg blir vant med høyresveiv. Dette gjekk veldig greit med meg. Greit å unngå å verte ein slik som held den opp-ned! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smiley Posted November 12, 2009 Author Report Share Posted November 12, 2009 Kjøpte meg også masse annet stæsj, storm jig shads, sluker, pilker, kroker, gummimakker ++ kjøpte også ei sånn boks til med perler, spinnere, slanger, blekkspruter. Får prøve å lage noen slike tackler og prøve agnfiske. Dette skal bli gøy, ikke like gøy for økonomien dog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. Hook Posted November 12, 2009 Report Share Posted November 12, 2009 Dette skal bli gøy, ikke like gøy for økonomien dog. Pff..det er verdt det! I allefall når du handlar på halv pris.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smiley Posted November 12, 2009 Author Report Share Posted November 12, 2009 Du sparer deg ein del sveiving. Dette gjekk veldig greit med meg. Greit å unngå å verte ein slik som held den opp-ned! Hehe, prøvde først opp-ned og det føltes ikke bra, så må nok holde meg på høyresiden ja Kjøpte også en reggatta flytedress til 2000kr før rabatt. Noen som har en slik en? Er den god? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenners Posted November 12, 2009 Report Share Posted November 12, 2009 får helt angst når jeg ser folk holder snella opp ned, spess med haspel stenger, så klager de etterpå når de knekker! husk at styrken i stanga er jo konstruert slik at de skal tåle max trykk når de holdes RETT vei og er så klar svakere feil vei.. ved å ha en full spole får du større diameter på trommen som gjør at du tar inn mere sene pr omdreining på sveiva, er jo ganske så logisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smiley Posted November 12, 2009 Author Report Share Posted November 12, 2009 går det ann å kaste med multiplikatorsneller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenners Posted November 12, 2009 Report Share Posted November 12, 2009 ja, men ikke kast i første omgang, prøv med å lobbe ut sluken \. hsuk å stille inn slukvekta og ha tommeløn klar. Skal du kaste bør du trene med BILLIG mono først Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smiley Posted November 12, 2009 Author Report Share Posted November 12, 2009 Har ikke tenkt å kaste med det første, er bare nyskjerrig. Men når man skal stille inn vekten, er det på den lille runde knappen ved sveiva man gjør det..? Og bremsen er det hjulet på sveiven. Har jeg forstått rett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenners Posted November 12, 2009 Report Share Posted November 12, 2009 ja, denne kan du bruke til å justere hastigheta på ned/ut slipp med, men vil ambefale å ha tommeln klar uansett! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smiley Posted November 12, 2009 Author Report Share Posted November 12, 2009 Ok, takk for nyttig informasjon som sikkert er veldig opplagt for de fleste her inne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L K Posted November 12, 2009 Report Share Posted November 12, 2009 Hvis det er den gule og mørkeblå Regattadressen du har kjøpt,så har jeg en slik. Og er veldig fornøyd med den... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smiley Posted November 12, 2009 Author Report Share Posted November 12, 2009 Jepp, det er den ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted November 12, 2009 Report Share Posted November 12, 2009 får helt angst når jeg ser folk holder snella opp ned, spess med haspel stenger, så klager de etterpå når de knekker! husk at styrken i stanga er jo konstruert slik at de skal tåle max trykk når de holdes RETT vei og er så klar svakere feil vei.. Brukte i starten av karbonstangepoken ofte haspelstang sammen med multiplikator siden multiplikatorstengene hadde nedsenket snellefeste som ga en stiv bunndel. Haspel feil veg fungerer helt greit også til tungt fiske. Hvis stangemnet er av topp kvalitet er det helt rundt og dermed skal aksjonen være lik uansett retning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
palkr Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 Brukte i starten av karbonstangepoken ofte haspelstang sammen med multiplikator siden multiplikatorstengene hadde nedsenket snellefeste som ga en stiv bunndel. Haspel feil veg fungerer helt greit også til tungt fiske. Hvis stangemnet er av topp kvalitet er det helt rundt og dermed skal aksjonen være lik uansett retning. Impulskjøpte for noen år siden en Abu Biggame lett havfiskestang. Men jeg var aldri noe særlig fornøyd med den, den hadde litt merkelige proporsjoner. Bl.a. innerste stangring veldig langt ut, og veldig store ringer. Da jeg satte på en haspelsnelle så det plutselig veldig mye mer fornuftig ut. Uten at jeg tror fabrikken hadde ment det sånn Den BM stanga du har kjøpt er vel i utgangspunktet en stang tiltenkt både haspel og multirulle, tror jeg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deep Blue Sea Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 Var innom ett utsalg idag og kjøpte meg en stang og snelle tenkt for havfiske. Første båtstangen og multiplikatorsnellen jeg har kjøpt. Jeg kjøpte beast master ax boat 210 til 600kr, og tica sw 458 til 900kr. Det går vel ann å bruke sammens vel..? Stangen har pilketupp, og 150-300 cw. Kjøpte 270m med fireline 0.39mm for 250kr. Men snellen tar vel en god del mer. Men jeg skal nok fiske rundt 100-200 meter dybde. Går det ann dette her? Er ganske grønn på havfiske/multiplikator sneller og slikt. Dyrkorn selger vel alt fiskeutstyr til halv pris nå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts