Gå til innhold
Fiskersiden

Håndlagede finske wobblere - budfrist onsdag 18. nov kl. 22.00


PerH
 Share

Recommended Posts

Vi har etter hvert hatt mange av de mer interessante finske laksewobblerne på auksjon her inne. Men det finnes fremdeles mange gode småprodusenter vi ikke har hatt inne i auksjonene, noen av dem kommer med denne gang. En fin blanding av velkjente og mindre kjente wobblere her. Håper noen av dem faller i smak!

Budfrist onsdag 18 nov kl. 22.

Alle starter med utropspris på kr. 100, unntatt nr. 4 som starter på kr. 70.

Budøkninger kr. 10,-

Porto/bobleplast kr. 10 i tillegg per forsendelse

1. Colpertti 65 mm

Denne er relativt ny på markedet, men har allerede tatt en god del fisk i Finland i følge dens skaper, Tommi Collin. Godt justerbar fra hissig "iron nail" til søkende, uforutsigbar svøm. Knall provokasjonsfarge! Kroker er Kamasan NK62.

92934_s.jpg

2. KAP 55 mm

Fyren som solgte meg disse sa; It's the best model and colour at Kokemäenjoki - it really works for both lohi and meritaimen. Altså den beste wobbleren for laks/sø i Kokemäenjoki. Den elva har normalt litt gyllen humusfarge, men kan bli skikkelig skitten i flom. En KAP i KeMu-farge burde derfor også være en ideell wobbler og farge for laks i de av våre flomavhengige småelver som har litt farge! Kroker er Kamasan NK62.

92933_s.jpg

3. Lohikas 70 mm

Wobbler i knall farger (PuMu) laget av Markku Loikas. Nydelig "matta" finish. Gode wobblere der det er litt drag i elva!

92935_s.jpg

4. Mankala 75 mm

Sagnomsuste wobblere i Finland, særlig populær i finsk Tana. Klassisk, klokkeren svøm på disse som senere har stått modell for utvikling av mange andre laksewobblere. Kobber/gul og sorte striper. Lite "tannhull" etter riktig fiskeart i siden, men det er reparert med epoxy.

NB: Grunnet ubetydelig skade, utropspris på kr 70,-

92936_s.jpg

5. Mankala 60 mm

God liten wobbler som går litt dypt til småwobbler å være, er stødig og god til "plukkfiske" på stryk når du går med wobbler fra land. Er sånn "Green Highlander"-palett til alt fiske i godvær, men dette er også en generelt god all-roundfarge til sommerfisket på litt mindre elv.

92937_s.jpg

6. Siro 65 mm

Knall wobbler til klare elver eller kombifiske etter laks/sø. "Laksefiskeren" her på FS fikk f. eks. grundig hakaslepp da jeg viste han noen av disse under en svømtest - et lite knepp med tanga og den gikk villmann i elva! Var vel akkurat i det øyeblikket han virkelig skjønte hva som mentes med betegnelsen "søkende wobbler", så jeg måtte bare forære ham en der og da, mest på grunn av det ubetalelige ansiktsuttrykket der det sto skrevet "pleeeease" over det hele!

92939_s.jpg

7. MY 85 mm

Den flunka nye, store laksemodellen til Marko Ylitalo i sexy farger. Ser helrå ut, men jeg har dessverre ikke fått prøvd disse ennå!

92940_s.jpg

8. MY 72 mm

Vellaget, vel utprøvd og hardtsvømmende sak i lyse "ambulanssi" sommerfarger med gullglitter i sidene.

92941_s.jpg

9. Ismo 65 mm

Wobbler laget for kombifiske etter laks, sjøørret og ørret av Jouko Hirvonen. Ypperlig til både dorging og harling, i følge produsent. Helt nye ting for meg, har ikke testet dem ennå. Papegøyefargen er imidlertid "alltid" rett for laks, men også til treg (sjø)ørret i litt kaldere vann.

93326_s.jpg

God jakt! wink.gif

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sikle, sikle.......

Må ha noen av disse, ja!!!!!

Dere auksjonariuser gjør gode gjerninger, utrolige ting som man ellers aldri hadde fått mulighet på.

Nr.1, kr 100

Nr.2, kr 100

Nr.3, kr 100

Nr.4, kr 70

Nr.5, kr 100

Nr.6, kr 100

Nr.7, kr 100

Nr.8, kr 100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

92939_s.jpg

Knall wobbler til klare elver eller kombifiske etter laks/sø. "Laksefiskeren" her på FS fikk f. eks. grundig hakaslepp da jeg viste han noen av disse under en svømtest - et lite knepp med tanga og den gikk villmann i elva! Var vel akkurat i det øyeblikket han virkelig skjønte hva som mentes med betegnelsen "søkende wobbler", så jeg måtte bare forære ham en der og da, mest på grunn av det ubetalelige ansiktsuttrykket der det sto skrevet "pleeeease" over det hele!

Kan bekrefte dette! En fantastisk wobbler!

Endret av Laksefiskeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering:

Nr. 1. Colpertti Tequila kr 120

Nr. 2. KAP Kjerav kr 100

Nr. 3. Lohikas kr 100

Nr. 4. Mankala Tequila kr 120,-

Nr. 5. Mankala kr 100

Nr. 6. Siro Tequila kr 120

Nr. 7. MY Vilhelm kr 150,-

Nr. 8. MY OlavMoberg kr 110,-

Nr. 9. Ismo Vilhelm kr. 150,-

smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

vet ikke hvordan denne kjøpes, kanskje kun på auksjoner og der er jeg ikke ennå!!

Den ene på auksjonen er innkjøpt fra Finland på auksjon, den andre fra Samfishing, en forretning i Finland. De hadde Mankala til 19 euro stk for et drøyt år siden, pluss 10 euro frakt og alt av norsk toll og gebyrer i tillegg, slik det alltid blir når du handler derfra. Ellers er det ikke lett å finne dem!

Sikkert er det i alle fall at disse Mankalaene ser ut til å bli såpass billige at jeg går med kraftig tap denne gang! mellow.gif

Jeg har aldri skjønt hvorfor ikke Mankala er mer populær enn det som tilsynelatende vises her, den kan jo justeres til ALLE forskjellig type gange... kanskje litt for lite kjent her på bjerget?

Enig med du - men forklaringen ligger nok i at de ikke er så lette å få tak i. De er imidlertid svært godt kjent i Finland, der de regnes blant de bedre laksewobblerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte... klarer snart ikke holde meg unna lenger.

Trenger ikke havne på dette kjøret i tilleg til alt annet...

Ps: Per.. pm boksen din er full wink.gif

Du er velkommen til å by og deretter prøve ut sakene. I denne auksjonen er det mange røverkjøp, det ser ut til at jeg taper penger på mange av disse - Mankalaene ligger vel f. eks. på 230 kr i kostpris. Men, men - dette er en del av gamet!

Innboksen på PM løsningen skulle være ryddet nå - takk for at du sa fra og et stort unnskyld til dere som evt har prøvd å nå meg i det siste!

Oppdatering når fem timer gjenstår:

Nr. 1. Colpertti Tequila kr 150,-

Nr. 2. KAP Kjerav kr 100,-

Nr. 3. Lohikas Namsenlaks kr 110,-

Nr. 4. Mankala Namsenlaks kr 130,-

Nr. 5. Mankala Tequila kr 150,-

Nr. 6. Siro Tequila kr 120,-

Nr. 7. MY Namsenlaks kr 160,-

Nr. 8. MY Nidelvfisker kr 120,-

Nr. 9. Ismo Vilhelm kr. 150,-

smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.