Gå til innhold
Fiskersiden

Den optimale havfiske-båten ?


Vikane
 Share

Recommended Posts

Sitter mang en time å drømmer om båt blant finn.no annonsene, men hva synes dere er den optimale båten til skikkelig havfiske ?

Selv har jeg sansen for type Targa, Minor og Nordstar, båter med førerhus i "midten", med fiskeplasser rundt hele. Ulempen er kanskje mangel på mulighet til sluregir på de som har hekkagregat.

Hva mener folket ?

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange meninger her ja, Arvor 280 har jeg sansen for, men ingen av disse med styrehus helt fremme vil gi plass til like mange fiskere som de båtene jeg nevnte i første post. Finnes sikkert mange skreddersydde alternativer og båter konstruert for "arbeidsbruk" osv, den islandske typen der ligna mistenkelig på Viksund sine sjarker.

Rart at ikke bedrifter som driver med charterfiske tenker mer på plass til antall fiskere. Ta f.eks Jera, selv om denne har et enormt akterdekk, vil det bli plass til like mange, om ikke flere fiskere ombord i f.eks en Targa med adskillig færre fot, og Jera har jo heller ikke sluregir. Det skal sies at båter uten kjøl har en tendens til å drive veldig i litt vind da men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, den har "drittfine linjer". Hvem er produsenten ?

Rart at ikke bedrifter som driver med charterfiske tenker mer på plass til antall fiskere. Det skal sies at båter uten kjøl har en tendens til å drive veldig i litt vind da men.

Når jeg handlet mitt eget , var hoved tanken : Færest mulig om bord, da jeg ønsker kontakt med alle og ikke at alle ( snøre) skal ha kontakt med hverandre. Etter min menning skal en sportfiskebåt kun ha 4 fiskepunkter . I Skaggerrak hadde ikke jeg satset på båt uten kjøl, mulighet til kontrollert balastering og uten slurregir. Strømmen ( opp til flere i vannlagene) går også til tiders i flere retninger.

DSCF0020.JPGDenne ønsker jeg meg til Jul

Eller denne : Fineste linjer jeg noen gang har sett på en havfiskebåt somtåler juling.

IMG_0902.JPG

IMG_1045A.jpg

IMG_0990A.jpg

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg handlet mitt eget , var hoved tanken : Færest mulig om bord, da jeg ønsker kontakt med alle og ikke at alle ( snøre) skal ha kontakt med hverandre. Etter min menning skal en sportfiskebåt kun ha 4 fiskepunkter . I

Men sett fra et økonimisk synspunkt blir det enten svært kostbart pr hode ombord med så få, eller så blir det dårlig inntjening for skipper :lol:

Ellers var det noen rå båter på de bildene, men anser de som litt for "proffe" for de fleste her sine lommebøker, vært artig å visst hva en slik koster.

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg kjøpe en båt til eget bruk, skal det være en allsidig båt. En som kan brukes både ute på havet og innaskjærs. Jeg skal kunne stå bak rattet, ha oversikt over gps og lodd og kontrollere båten samtidig som jeg fisker, den skal være rimelig rask og stødig i sjøen, både under fart og når den ligger stille. Min drømmebåt er den største beason skjærgårdsjeepen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min drømmebåt for tiden, ardea 27 pro, gjør 30 knop med disel-forbruk under 1l/nm. Svært flatt dekk som er helt flush, ingen dikkedarier, B-klassifisert, mm, har hekkaggr. men hiver man på en liten dorgemotor er dette himmelen for mange timer på havet

93371_s.jpg

koster rundt 900 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sett fra et økonimisk synspunkt blir det enten svært kostbart pr hode ombord med så få, eller så blir det dårlig inntjening for skipper :lol:

Ellers var det noen rå båter på de bildene, men anser de som litt for "proffe" for de fleste her sine lommebøker, vært artig å visst hva en slik koster.

Økonomi er viktig, ingen kommer tilbake om det er 8-10 stk som står som sild i tønne og surrer sammen snørene. 4 er perfekt når du skal ned på 150+

Du får bli med på en Jeratur i vinter, ta litt stor Lange.

Båt er enkelt og greit bare sinnsykt dyrt :D heldighvis så holder de seg bedre i pris en biler...

Endret av Roger N
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg kjøpe en båt til eget bruk, skal det være en allsidig båt. En som kan brukes både ute på havet og innaskjærs. Jeg skal kunne stå bak rattet, ha oversikt over gps og lodd og kontrollere båten samtidig som jeg fisker, den skal være rimelig rask og stødig i sjøen, både under fart og når den ligger stille. Min drømmebåt er den største beason skjærgårdsjeepen.

...hva med overnatting?? :D Skatefiske om natta.

Denne funker :lol:

Endret av Roger N
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så slipper du å være utstyre ombord tongue.gif

Trenger ikke mye utstyr jegwink.gif

dårlig vær finnes ikke.

Jo, det gjør det faktisk. Det merker man 1. om man velger en båt som ikke tåler at maskineriet stopper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi er viktig, ingen kommer tilbake om det er 8-10 stk som står som sild i tønne og surrer sammen snørene. 4 er perfekt når du skal ned på 150+

Du får bli med på en Jeratur i vinter, ta litt stor Lange.

Båt er enkelt og greit bare sinnsykt dyrt :huh: heldighvis så holder de seg bedre i pris en biler...

Joa, vi er ute med Jera endel ganger i året på klubbturer, da er vi 8, men dessverre sjelden etter noe annet enn stortorsk osv ned til 100m. Ser at det bør være færre med større dyp. Men på en båt alla Targa får man jo fordelt folk rundt hele båten, men man må jo selvsagt regulere dette etter hva man fisker etter og hvor dypt.

Skal jeg kjøpe en båt til eget bruk, skal det være en allsidig båt. En som kan brukes både ute på havet og innaskjærs. Jeg skal kunne stå bak rattet, ha oversikt over gps og lodd og kontrollere båten samtidig som jeg fisker, den skal være rimelig rask og stødig i sjøen, både under fart og når den ligger stille. Min drømmebåt er den største beason skjærgårdsjeepen.

Har mange av de samme krava som deg, men en kabin å varme seg i og stå tørt under forflytting over lengre avstander, spesiellt på vinterstid synes jeg er et must. Men ellers på året en en stor jeep absolutt godt nok.

Hva er din definisjon på dette ?

Over 200 m dypt, langt fra land, etter arter som lange, brosme, kveite, skater, håkjerring osv. Men selvsagt også på grunnere, etter f.eks kveita.

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.