Gå til innhold
Fiskersiden

Den optimale havfiske-båten ?


Vikane
 Share

Recommended Posts

Har du sjekket opp noe priser på disse båta Martin ? Veldig nysjerrig på hva en må gi for noe slikt.

sammenligne tyngden på en amerikansk jeep kontra en europeisk produsert, da skjønner man at de er solid bygd.....

....eller at de henger etter Europa, Kjetil. Vekt og styrke hører ikke nødvendigvis isammen,så jeg hadde ikke hengt meg opp i vekten. De flinkeste av de flinkeste konstruktører gjør alt som det går an å gjøre for å få til båtene lettere ,sterkere og brensel gjerrige. Husk at resten av verden har gjort sitt beste for å produsere transportmidler som gir flere timer eller km per dråpe brensel, noe amerikanske produsenter 1. nå har begynt å skjønne ( fordi miljø plutselig betyr " dolares"). Det er ikke noe tvil om at båtverden går i samme retningen som flybransjen- lettere , sterkere og betydelig mer miljøvennlige. Vi har bare en Blå planetsmile.gif

Jeg har selv på jobben ( industri design & produktutvikling) jobbet med prosjekter for båtbransjen der man får til komponenter i kompositt med utradisjonelle bindemidler og fiberkomposisjoner som er betydelig lettere , sterkere , holdbare , krever mindre energi å produsere og å bruke en tradisjonelle og tyngre deler.

Det var faktisk Frederik ( Gotland) som tipset meg om disse båter. Han tok vist kontakt med fabrikken og det var mye å få for pengene.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....eller at de henger etter Europa, Kjetil. Vekt og styrke hører ikke nødvendigvis isammen,så jeg hadde ikke hengt meg opp i vekten. De flinkeste av de flinkeste konstruktører gjør alt som det går an å gjøre for å få til båtene lettere ,sterkere og brensel gjerrige. Husk at resten av verden har gjort sitt beste for å produsere transportmidler som gir flere timer eller km per dråpe brensel, noe amerikanske produsenter 1. nå har begynt å skjønne ( fordi miljø plutselig betyr " dolares"). Det er ikke noe tvil om at båtverden går i samme retningen som flybransjen- lettere , sterkere og betydelig mer miljøvennlige. Vi har bare en Blå planet

Joa, tar den. Antok at vektforskjellen tilsa at båtene var mer velbygd, men mye mulig det er slik du beskriver. Trodde amerikanerne var langt fremme når det gjaldt slik produksjon men.

At de er tyngre gjør jo at de krever mere motorkraft, og på bilder av slike båter ser man jo ofte to store utenbordsmotorer.

Det var faktisk Frederik ( Gotland) som tipset meg om disse båter. Han tok vist kontakt med fabrikken og det var mye å få for pengene.

Vært supert om Frederic kunne kommet med et innspill her da, om han får med seg tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får mye for penger i "disse tider" og særlig om man handler fra Europa. Om jeg skulle handlet båt på nytt nå og etter å ha fått mer erfaring ,ikke minst på hva jeg ønsker og trenger:

Jeg hadde satset på brukte båter som allerede er bygget eller blitt brukt som charter eller sportsfiskebåter. Disse båter holder høy standard og ikke minst at kravene som stilles til passasjerbåter tilsier vedlikehold. Man må heller ikke glemme at kravene ( koster veldig å etterkomme kravene fra myndighetene)som stilles til båtene er så å si de samme som i Norge og da blir det bare små personlige justeringer som kreves for å få drømmebåten.Se på denne nydelig båt fra www.findafishingboat.com Her er det mange perler som ligger mange sjømil foran det meste som finnes av norske fabrikanter og til fiskeformål.

18600_26440.jpg

Ellers så hadde drømmebåten min vært noe jeg kunne få konstruert selv. En type hybrid som også kunne brukes som ubåt for å slipe å være så avhenged av været, med åpning i bunnen til fisking og stor gjennomsiktig kuppel for å se dyrelivet dernede. wub.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 1,5mill for en Interceptor 36 om jeg ikke husker helt feil. Men dette er selvfølgelig avhengig av hvordan du vil ha den. Her kan du få den akkurat slik du vil. Men slik Frederic så det for seg kom det vel på 1,5mill etter avgifter.

Dette var jo ikke avskrekkende, med litt heldig pund kurs vil jo et slik kjøp bli temmelig gunstig. Det mest lønnsome ville vel vært å finne en brukt båt som Martin skriver.

Ser nå at det finnes adskillig mere enn Targa og slike båter, hvor en kan få vel så mye for penga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt min Karnic, har så langt ikke funnet en 22 foter som går utenpå den :-)). Godt beskyttet når det er drittvær og god plass til utstyr i cabinen, samt soveplass til 2-3 pers. Kan jo ta en titt her hvis det er av interesse:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19672655

Står annonsert med motor, men selger den nå i utgangspunktet uten motor.

Svensken Magnus Carlson ? uttalte etter at vi annkom 167m i 40 kn+ at han aldri hadde sett en båt som gikk så fint i sjøen, den nærmest svevde over bølgene :-)). Kunne ikke sagt det bedre selv :-). Han kjenner også godt til Beason og Rival båtene så jeg regner med de var inkludert :-).

Hadde ikke solgt Karnicen hvis det ikke (dessverre-he he) hadde dukket opp en Highperformance 260. Denne har jeg siklet på siden forgjengeren Stingfisher 26 kom i 1993. INGEN båter bygges mer solid og med mer omtanke !! inkludert alle amerikanske "panserskip". Var hos produsenten i Melsomvik og prøvekjørte en tilsvarende med 2x300 hk E-tec !!! på lørdag, 65 knop, virket som om det gikk i 30 helt til jeg stakk ut armen og den nesten ble vridd ut av ledd :-)). Jeg skal ha "kun" min gamle 250 hk Suzuki, men den skal klare 45 kn også med den. Det som er rått er hvordan den går i grov sjø, så vidt jeg veit den eneste V-bunnsbåten (unntatt rib) som er godkjent for komersiell havrafting. Bygger 1-2 båter i året, kun på bestilling og helt etter kjøpers ønske. Spent som en unge julaften :-))). Ta en titt på bildene og teksten på hjemmesida

www.highperformance.no .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det finnes så mange forskjelige type båter på markedet. Behovet er vist ulik hos alle og derfor skal man bruke god tid før man tar avgjørelsen.

Mellom linjene i ditt innlegg Morten, kan jeg lese at en av behovene du har er fart (nevnt flere ganger), en båt som som kan fraktes lett på henger, som dekker også familiære behov og som også KAN brukes til havfiske. Det er selvfølgelig ditt valg og dine behov, noe alle står fritt til.

Så vidt jeg har fått med meg , er det mer eller mindre stasjonær båt beregnet og optimale til havfiske trådstarteren siktet på. Det er etter min mening, forskjell på båter beregnet til havfiske og båter som kan brukes til havfiske.

For min del er farten noe jeg nedprioriterer. Det holder og jeg er fornøyd med 10 knp, hovedsakelig fordi jeg liker å lette etter lovende fiskeplasser på vei ut, noe som ikke kan gjøres i fullfart og prioriterer en båt som er behagelig å fiske i fra ( stående), økonomisk å drive, miljøvennlig, lett å temme i dårlig vær og styre i strømen, bra navigasjonutstyr og lodd, som tåler fiskeblod ( masse fiskeblod og søl) uten å være redd for å komme bort i gelcoaten,lett å gjøre ren . Med andre ord praktisk til formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det finnes så mange forskjelige type båter på markedet. Behovet er vist ulik hos alle og derfor skal man bruke god tid før man tar avgjørelsen.

Mellom linjene i ditt innlegg Morten, kan jeg lese at en av behovene du har er fart (nevnt flere ganger), en båt som som kan fraktes lett på henger, som dekker også familiære behov og som også KAN brukes til havfiske. Det er selvfølgelig ditt valg og dine behov, noe alle står fritt til.

Så vidt jeg har fått med meg , er det mer eller mindre stasjonær båt beregnet og optimale til havfiske trådstarteren siktet på. Det er etter min mening, forskjell på båter beregnet til havfiske og båter som kan brukes til havfiske.

For min del er farten noe jeg nedprioriterer. Det holder og jeg er fornøyd med 10 knp, hovedsakelig fordi jeg liker å lette etter lovende fiskeplasser på vei ut, noe som ikke kan gjøres i fullfart og prioriterer en båt som er behagelig å fiske i fra ( stående), økonomisk å drive, miljøvennlig, lett å temme i dårlig vær og styre i strømen, bra navigasjonutstyr og lodd, som tåler fiskeblod ( masse fiskeblod og søl) uten å være redd for å komme bort i gelcoaten,lett å gjøre ren . Med andre ord praktisk til formålet.

Har så langt hatt 10 - 12 forskjellige båter med SVÆRT forskjellige egenskaper. De fleste har vært bra båter, men som du sier, behovene er forskjellige og forandrer seg gjerne med tiden.

Veldig enig med deg Martin i det aller meste, men jeg setter nok fart i grov sjø høyt av flere årsaker. Det er små sjanser for å finne nye plasser på de langstrekkene jeg kjører, de områdene har jeg i tilfellet blinket ut på forhånd og søker effektivt av når jeg er ute og "leiter" etter nye plasser. Ser heller ikke sjarmen i å bruke en ekstra time eller to i transport på en dyrebar fiskedag når jeg ikke behøver. Jeg har gjerne 15 -20 nm til plassen da er det greit å komme kjapt ut. Dessuten synnes jeg det er utrolig moro å kjøre litt hardt i tøft vær med en båt som tåler det, så det blir 2 hobbyer i en :-)).

Jeg har ikke prøvd den nye båten enda, men Karnicen er så langt den båten jeg har følt meg tryggest i inkludert Viknes 900 og Biam 660 som begge går for å ha "gromme" sjøegenskaper. Jeg foretrekker helt klart V-bunn i drittvær....og det blir det mer og mer av ser det ut til :-((. Mye lettere å tilpasse farten etter vind/ sjø med en v-bunnsbåt med tilstrekkelig motor, enn en flatbunnet halvplaner som ikke henger helt med. Stabiliteten skal jo være dårligere på en v-bunnsbåt, men det er ikke min erfaring.

Ingen "pyntebåt" på meg nei, denne tåler det meste både av sjø og blod :-)). Ferdig rigget er ikke dette en båt som KAN brukes til havfiske, men en båt bygd for havfiske :-)). 26 fot med åpen dekksflate og med rette skrogsider så har jeg danseplass til 4 mann på djupet og skal nok klare en liten svingom med 8 mann på grunna også :-))).

Klar over at det var snakk om en stasjonær båt, men enig med Robert i at CC nok er det opptimale fra et fiskesynspunkt. I tillegg er det 2 sengeplasser og WC nede i konsollen.

Tror vel heller ikke en moderne 4-takter er noe mindre miljøvennlig, enn en diesel eller 2. En 250 hk påhenger bruker mer enn en diesel, men 1,3 pr. nm. er ikke verst synnes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg setter nok fart i grov sjø høyt av flere årsaker. Det er små sjanser for å finne nye plasser på de langstrekkene jeg kjører, de områdene har jeg i tilfellet blinket ut på forhånd og søker effektivt av når jeg er ute og "leiter" etter nye plasser. Ser heller ikke sjarmen i å bruke en ekstra time eller to i transport på en dyrebar fiskedag når jeg ikke behøver. Jeg har gjerne 15 -20 nm til plassen da er det greit å komme kjapt ut. Dessuten synnes jeg det er utrolig moro å kjøre litt hardt i tøft vær med en båt som tåler det, så det blir 2 hobbyer i en :-)).

Er akkurat slik jeg også tenker, noe som tåler juling på vei ut til fiskeplassene, som gjerne er langt unna. Bensinforbruket på to store utenbors-motorer er jeg dog ikke like begeistret for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat slik jeg også tenker, noe som tåler juling på vei ut til fiskeplassene, som gjerne er langt unna. Bensinforbruket på to store utenbors-motorer er jeg dog ikke like begeistret for :)

Biamen jeg hadde med 77 Yanmar diesel brukte ca. 0,9 L/nm, 250 Suzukien bruke 1,3 så forskjellen er ikke avskrekkende. Viknesen brukte 2,5 - 3 L/ nm. Anskaffelsesprisen på diesel er som regel høyere så du skal kjøre en del før det slår ut vesentlig. Totalt sett er ikke drivstoffkostnaden den største hvis du ikke kjører veldig mye. På tomgang bruker 250 ubetydelig.

To motorer er uaktuelt for min del, bruker 30-40% mer enn 1 med samme antall hk.!!! 250 bruker forøvrig mindre enn 140en jeg hadde i starten når det er litt sjø, jobber mye lettere.

Endret av MR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det blir 2 hobbyer i en :-)).

Joda fiske er hærlig- vi er så heldige å kunne kombinerer flere hobbyer på en gang, atpåtil er fiske bra medisin i en stressende hverdag. For min del er det flere samtidig også og jeg elsker å utforske bunnen og topografien da det er vannvittig mye som ikke kommer frem på kartet.

Når det gjelder motorer , skjer det en god del derute med nye hybrider. Ellers hadde det ikke vært dum med turbojett motor uten propeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To motorer er uaktuelt for min del, bruker 30-40% mer enn 1 med samme antall hk.!!! 250 bruker forøvrig mindre enn 140en jeg hadde i starten når det er litt sjø, jobber mye lettere.

For ikke å snakke om inngangsprisen + vedlikeholdet. Den ekstra sikkerheten kan vel ivaretas ved at man har en pent brukt 2-takter stuet vekk, som kan brukes som reservemotor hvis det skulle skje noe og redningsskøyta nekter å komme :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom til å tenke, noen som vet hva nødnr. direkte til sentralen er? regner nesten med at man må være medlem eller noe. Er jo veldig kjekt og ha

Man trenger ikke å være medlem for å bli redet, det holder å være i nød. Kystpatruljen har felles service telefon 02016. Ellers råder jeg deg om å få tak i nr. til kystvakta som opererer i ditt område også evt. sentralen.

De har sin kundegruppe også. Legger merke at til linken du sikter til fremviser båten med en bredde på nesten 9 meter og bør kanskje revideres.

Andre ting man også bør ta hensyn til er å ha gode avtaler med selger og evt. hente referanser med tanke på service i ettertid. Husk at de beste avtaler gjøres i gode tider ( før du handler)i tilfelle dårlig tider ( når du klager)

Ellers og nå som vi er "til sjøs" hadde det vært fint å dele erfaring med ting som kan skje til havs og med evt. båten og motoren. Det holder med at noen få får dårlig erfaring og dele disse slik at andre unngår det samme. Jeg begynner med :

  • Retur pluggen med feil vulk som sprakk med følger av at maskin rommet fikk en god del 10 talls liter med dieselwacko.gif
  • Fettkoppen til propellaksel som løsner med følger at maskinrommet fylles med vann ( ikke skjedd meg men andre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg synes er relativt viktig, er at det går an å stå oppreist i båten i litt sjø, der kommer jo forskjellen på en mindre og større båt frem, skal man holde seg fast med to hender, blir det vrient å få brukt stanga :)

Arvor'en kom tidlig opp i tråden her, og den 280'en hadde vært konge, men tidligere i sommer så jeg disse nedi 700k, nå er visst prisa skrudd adskillig i været :)

Forøvrig er det vel liten vits med telefon om man kommer langt nok utpå fiskefeltet, ingen dekning der vel ? Kun VHF som gjelder.

Fettkoppen til propellaksel som løsner med følger at maskinrommet fylles med vann ( ikke skjedd meg men andre)

Enkel løsning på det der er å ha en nivåføler nedi kjølen som starter lense-pumpa så snart det kommer inn vann. Monterte selv doble nivå-brytere i en Viksunnd i fjor sommer, man sparer ikke på slikt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel løsning på det der er å ha en nivåføler nedi kjølen som starter lense-pumpa så snart det kommer inn vann. Monterte selv doble nivå-brytere i en Viksunnd i fjor sommer, man sparer ikke på slikt wink.gif

Slike ting sparer man ikke på, nei.Ikke redningsflåte heller. Jeg har selv fjernet original fettkopp og montert denne : Anbefales på det sterkeste, kan monteres direkte med eget beslag eller separat med slange mot akselen.

<H3>SIMA LUBE FETTDOSERER

</H3>12240-10.jpg

En annen ting man bør tenke på når man handler båt er å prøvekjøre båten med sjøen pressende akterut. Det er mange båter som er virkelig ille å kjøre og å manovrere.

Pass også på at dekklukkene har ordentlige tettningslister for å unngå at eventuell høysjø og bølger fyller opp motorrommet . Det skjedde en uheldig hendelse med en båt for ikke så lenge siden på grunn av det. Da hjelper det ikke å ha lenser når alt kortslutter- ekstra separat lensepumpe som kan flyttes og brukes med eget batteri er ikke dum.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Skal man ha en optimal sportsfiskebåt må man ha en Center Console. Er kanskje ikke det mest praktiske hvis man har familie med på tur. Det neste blir jo da en WA ala Boston Whaler Outrage eller Conquest, sistnevnte noe dårligere sjøegenskapet. En båt som har nesten alt er Outrage 320, men denne blir for stor til å manøvrere tett inntil skjær og bråttsjø. Men er kanskje ikke så mange som gjør akkurat det. Utenom disse er jo norskproduserte High Performance noe av det beste å lekke pølsefingrene på (litt misunnelig Morten R)

Båter som Targa var en drømmebåt tidligere, men etterhvert syns jeg den virker veldig upraktisk. Funker sikkert fint til Havfiske men ikke til veldig mye annet.

De virkelig store havfiskebåtene skal jeg ikke uttale meg, har ikke så veldig peil på større båt.

Denne her er også fint Min link

Endret av Søren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din definisjon på dette ?

Hardcore & offshore! Sjøl liker jeg åpne og "rene" båter med minst mulig dilldall. Walkaround en stor fordel. En sidekonsoll på mindre båter, senter på større. Skal man overnatte kan det være greit å kunne slå opp en kalesje, men all in all er komforten underordnet i min drømmebåt. Funksjon er prioritert. Og selvsagt skal den stå på henger, ikke ligge på vannet.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.