Gå til innhold
Fiskersiden

Den optimale havfiske-båten ?


Vikane
 Share

Recommended Posts

Nord Star 26 Min drømmebåt. Passe høy fart til å få flyttet på seg(hører ut mot havet inni hodet mitt nu :) ) Men desverre er den urealistisk for meg de første 30 årene.

Edit: skriveleif

Endret av jegern84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har såvidt prøvd den nye båten min litt. En Sea Pro 220WA, den er 259cm bred og 691cm lang. Hytta er veldig liten, og fiskeplassen er prioritert. Glassene forran slutter før setene, slik at det er nesten likt å stå å kjøre båt og fiske som en CC. Gode fiskeløsninger med livewells og stor god selvdrenering. Hekken er også høy nok til å ligge å bakke mot litt sjø når man fisker, noe som ofte er ett problem med amerikanske båter. Rekkevidden er det heller ikke noe å si på med 400L drifstofftank. Toppfarta ligger på 43Kt med en Suzuki 250 4t

Har ikke fått testet båten i skikkelig sjø, men vi prøvde lillebroren på 20fot med Vimenn, og den klarte seg greit i 5m bølger. I går lå den fint i 38Kt i ca 1m sjø. Får håpe den gir meg "det lille ekstra" i Langesund fiskefestival i år :lolu:

96552220_1thumb_550x410.jpg

24_1267992919792.jpg

Dette er faktisk en av drømmebåtene mine. Men skal vi gå langt utenom det kronasjene strekker til så ligger vel Boston Whaler Outrage 320 på topp.

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jeg kjøpe en beneteau antares 750 /150hk i år. Den passer perfekt som fiskebåt. Stangholdere montert fra fabrikk på begge sider.

Den har stor uteplass og ligger stabilt i sjøen. Jeg kjøpe også autopilot og "flaps" under båten. Når jeg senker de driver den veldig lite. Til dorging er den perfekt. Den holder stø kurs uansett vær. Anbefales.

a5.jpg

a4,2.jpg

Beneteau%20ANtares%20750.gif

Antares_750_2009_03_web.jpg

Endret av aagemann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Min kjære Xplorer har vært en venn i flere år nå som den optimale til mitt bruk. Målet var å bruke denne til charter sportsfiske, men ser at tiden til formålet ikke kan prioriteres foran bedriften og skal derfor selges i år. Mange av dere har hatt fine opplevelser om bord og har merket hvor god den er til formålet. Så om noen er interessert, bare ta kontakt.

Noen bilder her fra når båten ble hentet. Har forresten fjernet rekkverket foran med tanke på å lage den litt lavere.

Flere bilder her og tekniskdata her

Sfj23_513_03.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

hytta er under bygging og nå mangler vi bare båt :)

Det vi har lyst på er en båt som er 19-24 fot med masse dekkplass. feksp noe lignende denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=29705506

Vi trenger ikke sove plasser da båten skal kun brukes til havfiske, men et hus for og varme\tørke seg må vi ha.

Er det noen her inne som har noen tips eller kan annbefale oss en båt til vårt bruk?

Setter virkelig pris viss dere tar dere tid til og hjelpe oss.

Mvh Raymond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hei

hytta er under bygging og nå mangler vi bare båt :)

Det vi har lyst på er en båt som er 19-24 fot med masse dekkplass. feksp noe lignende denne: http://www.finn.no/f...nnkode=29705506

Vi trenger ikke sove plasser da båten skal kun brukes til havfiske, men et hus for og varme\tørke seg må vi ha.

Er det noen her inne som har noen tips eller kan annbefale oss en båt til vårt bruk?

Setter virkelig pris viss dere tar dere tid til og hjelpe oss.

Mvh Raymond

Hallaisen Raymond.

ville ha satsa på 640 pilothouse el lign , hvis den er innenfor budsjett. God pris / Nytteverdi og man kan ha varmer i cabinen på den. Regne med du skal til Ombo og fiske hele året:-). Ellers så jo den Dolmøyen grei ut da.

Må snart ha oss en tur ut å fiske forresten var inne og så hytta, fantastisk bra:-)

her er også en som ser grei ut, ofrer litt plass bak for å få bedre plass fremme. : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37467252

Thomas L

Endret av karmøyfisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disponerte en quicksilver 640 pilothouse i hele sommer med en 100 hk mercury. Og da bleknet min balje gitt. Det var gobåt det, kan bare skryte av den. Presterte veldig godt selv i røff sjø, og tett kahytt med en liten varmer i var ikke feil det heller. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Arvoren bedre en quicksilver 640 pilothouse. Det ser jo ut som samme båt men med diselmotor og fast propel og sluregir. Jeg sikler etter Arvoren det blir en del havfiske etter kveita og liker å dorge etter SØ på våren. Sikler på en Arvor 230

Jeg bruker min far sin Arvor når jeg er ute og fisker, synes den er helt kanon til bruket. Både til teiner og fiske, mye plass. Har vært ute i vind på over 10m/s uten problem og, det går bra ikke så fort:) Varmeapparat, sluregir, mulig å styre fra akterenden, "akvarium" til å holde fisken fersk/ ølen kald...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvor er en kjempebåt men er ca 100 000 dyrere enn samme årsmodell 640 pilothouse. Har du råd til det kjøper du Arvor, men 640 pilothouse er mye billigere og innenfor rekkevidde for flere. De har stort sett samme egenskapene utover at arvoren har oppbygget bakdekk over motoren mens 640 er flat. du får akvarium, varmer og allt dette på 640 også. Samme båt fra samme produsent men en med innenbordsmotor mens den andre har utenbords. Er usikker på hva jeg ville valgt om pengene ikke betydde noe...

Endret av karmøyfisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmebåten og den man faktisk har råd til å kjøpe er sjelden den samme for de fleste av oss. Spørsmålet er hva som er optimalt i forhold til bruk og da bør man ha dette klart for seg. +/- er det med de fleste båtene. For å få til noe som er optimalt bør nok denne tegnes selv eller i samarbeid med en båtbygger. Dette er noe jeg har tenkt på selv en stund nå.

Er det flere her som kan tenke seg en "optimal" båt på ca 20 fot? Denne skal være så lett at den er grei å ha med seg på henger uten å kjøre traktor, men samtidig sikker. En Rana R20 med noen "justeringer" kanskje. Har du lyst til å bli med på dette kan du sende meg en PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.