Gå til innhold
Fiskersiden

Bremsekraft


JanPetter
 Share

Recommended Posts

Hei,

Her håper eg at dere som har erfaring kan komme med inspill :huh:

Eg har tenkt å begynne med lettere havfiske, primært ned mot maks 250 meter.

eg har sett at på havfiskesneller med spakbrems så blir det oppgitt 2 mål på dette. strikedrag, og max drag with free spool.

og her har man jo fra de minste sneller med ca 10 lb strike, opp til Tiagra 130 som har ca 100 lb max drag.

så her er spørsmålet, kor mye brems trenger man realistisk sett på lettere havfiske?

ser føre meg at 10lb, eller ca 5 kg i enden av ett kosteskaft vil bli tungt, for ikkje å snakke om 20 eller 40 lb som vil bli som ei jerrykanne bensin i enden av kosteskaftet :D

hadde vore flott å høre tankene til dere med erfaring rundt dette.

på forhånd takk,

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil, anbefaler Shimano at man setter bremsen på 1/3 av linens bruddstyrke i strikeposisjonen. Dette bruker jeg selv på mine TLDsneller, men under fiske står bremsespaken stort sett i en lavere posisjon (ca 2 til 3 kg) og justeres opp etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter stort sett bremsen etter "gefühlen" til hjemlig fiske. Eneste unntak må være håkjerringfiske. Til BG-fiske utenlands har vi ofte stilt bremsen etter ei vekt, spesielt dersom det dorges eller meites etter fisk som krokes i hogget og deretter fyker avgårde i vill fart på rusninger på flere hundre meter før man får tatt stanga ut av stangholderen. Vanligvis setter jeg bremsen ganske hardt på strike her hjemme. Første bud er jo å kroke fisken. Unntak er kanskje fiske etter sei, som ofte er endel løsere i kjeften enn mye annen fisk. Eksempelvis er bremsen stilt såpass hardt under kveitefiske at torsk på 10-15 sjelden klarer å dra noe særlig snøre av snella. Til langefiske viser jeg ingen nåde. Riktignok har jeg ikke fått lange på over 20 ennå, men fisk på 12-15 kilo har aldri dratt ut en eneste meter etter at jeg har kroket de. Hvor hard fisken er i kjeften er helt klart en ting man må tenke på når bremsen stilles, samt selvsagt en haug med andre selvsagte forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier også å bruke gefühlen (for en deilig abstrakt målemetode :angry: ). Strammer det som regel til slik at det ved et falskt tilslag så vidt beveger spolen, og strammer så en del til. Bremsen skal jo ikke hindre en god kroking ved å slippe spolen løs, og heller ikke være så stram at stanga går i vannet dersom det svarer tungt i andre enden. Nå har jeg bare et bremsehjul å justere med, og ikke en justerbar spak. Hjulet er ganske tungvint dersom man i en kampsituasjon må begynner å justere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.