Gå til innhold
Fiskersiden

Stangholder til isfiske


Thomas94
 Share

Recommended Posts

Jeg borer et hull på 12mm,har alltid med meg batteridrill når jeg er utpå.

Fordelen med de holderene er at de kan ikke tippe eller velte. Når vi på isen igår brukte kameraten min Y pinner som han la stanga nedi,plutselig hogg det til og vippet stanga trill rundt. Den hang igjen i snella i kløfta på pinnen ;)

Den du har bilde av der så jo ålreit ut ;)

Endret av L K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har (heldigvis) tilgode å miste stang og snelle i hullet. Om man legger stanga rett på isen skal det ganske mye til for å dra med seg stanga om man har uflaks og snøret fryser fast i stangringene. Å tine vekk dette regelmessig er uansett noe man MÅ passa på. Dessuten holder jeg sena mellom tommel og pekefinger foran snøreføreren for å unngå å sveive vann inn på snella. I plussgrader er det sjelden eller aldri noe problem, men når kulda smeller til skaper den mange problemer. Har sett nok tripods velte og stenger bli dratt uti, så jeg har faktisk gått fra den løsninga. Lurer på om jeg bare skjærer til noen striper av et gammelt liggeunderlag og legger stengene på de i stedet. Ellers hadde Vilhelm en grei løsning mht nappvarslere. Han pressa de bare inn på foamen på fremhåndtaket på stanga. Det funka brillefint det. Ulempen er selvsagt at man ikke ser så mye om det er mye snø på isen, da varsleren ligger helt nede på isen. Når det i tillegg er bikkjekaldt har man jo ofte både lue og hette på hodet, så da gjelder det virkelig å spisse ørene. Knasing i snøen og isen samt knitring i kuldestive klær gjør heller ikke tingene enklere. Konklusjonen er at isfiske med alarm i temperaturer ned mot 30 blå byr på sine utfordringer, og er en aktivitet for spesielt interesserte.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mista 2 stenger m/snelle på isen i Lygnin, begge gangen frøys snøret fast i snella og fisken dro med seg stanga uten at jeg merka det. Litt klønete kanskje, men det kunne vært unngått dersom ikke pod-en var så lite stabil. Lurer på et opplegg som LK bruker, kanskje er optimalt, få det drilla fast i isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne på nettet nå, hadde kanskje vært noe og prøve på smile.gif

stangholderpatent.jpg

Meget og av de smarteste løsnninger jeg kjenner. Uten tvil kunne denne faktisk også erstate tradisjonelle tripoder. Konstruksjonen virker også enkel og grei å transportere. Tar meg av kapsen for oppfinnerenwink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror uansett man bør vurdere ei sikkerhetsline til stanga. Kompis Arnt Aage (AAB her på forumet) bruker det etter endel dårlige opplevelser. Better safe than sorry. Kjipt å miste stang, snelle og alarm, og ikke minst også ugunstig for fisken som må svømme rundt med stang og snelle på slep.

96771_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er litt offtopic kom jeg på min ismeite metode. Det er mange år siden denne ble brukt og er ikke i produksjon. Kan hende noen av dere husker " Vippestikka" som faktisk har gitt meg mange gode ismeite minner

IMG_3943.JPG

IMG_4041.JPG

IMG_4048.JPG

Årene går.....men minner og gode fangster er fortsatt der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når det er mye snø på isen bruker jeg hjemmelagde stativer. De er ganske lette å lage hvis man har gjærsag og noen bordstumper. Bruk skruer! Kapp til 2 bein bak og ett foran og skjær hakk til stanga foran og bak. Fungerer utmerket. :) Kan evt borre ett hull foran og montere en nappalarm i steden. ;)

97741_s.jpg

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er mye snø på isen bruker jeg hjemmelagde stativer. De er ganske lette å lage hvis man har gjærsag og noen bordstumper. Bruk skruer! Kapp til 2 bein bak og ett foran og skjær hakk til stanga foran og bak. Fungerer utmerket. ;) Kan evt borre ett hull foran og montere en nappalarm i steden. ;)

97741_s.jpg

Probleman blir jo fort når man skal gå et støkke. Blir ikke mange meteran før den dær saken blir upraktisk. Men som å hjemme/hytta hvor have/vannet er 100 meter unna er den genial og funker fjell=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Probleman blir jo fort når man skal gå et støkke. Blir ikke mange meteran før den dær saken blir upraktisk. Men som å hjemme/hytta hvor have/vannet er 100 meter unna er den genial og funker fjell=)

ikke no problem så lenge man har en pulk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv, bruker jeg bare y-pinner. Da slipper man å bære med seg ekstra utstyr.

Knekker til pinner før jeg går utpå isen, borrer to hull til pinnene i passende avstand fra hullet. Pakker snø og is rundt pinnene.

Har foreløpig ikke hatt noen problemer med det.

Klart, jeg ser problemet dersom snøret fryser i snella...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror uansett man bør vurdere ei sikkerhetsline til stanga. Kompis Arnt Aage (AAB her på forumet) bruker det etter endel dårlige opplevelser. Better safe than sorry. Kjipt å miste stang, snelle og alarm, og ikke minst også ugunstig for fisken som må svømme rundt med stang og snelle på slep.

96771_s.jpg

Er du grei med Arnt Åge neste gang dere er på tur, så forteller du at nappvarsleren skal være foran snella..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.