Jørgen Posted March 20, 2005 Report Share Posted March 20, 2005 Etter å ha sett et par rødspettefangster her på forumet i det sist ble jeg inspirert til å ta meg en tur i kveld. Fikk informasjon i en annen tråd at rødspetta var lite aktiv i mørket, men jeg måtte bare teste. Dro til et sted jeg visste en bekjent av meg hadde fått spette, ikke særlig optimistisk egentlig siden jeg kun hadde tid til å fiske i mørket. Men regler er til for å brytes, for etter en halvtimes fiske med et par småtorsk på land, kom gjennombruddet. En "doublet" med torsk/rødspette. Ikke stor, 31 cm lang og 300 gr tung, men gud så deilig å få resultater når man fisker målrettet. Alltid magisk med ny art;) Det ble et par torsk til og en sandflyndre på land etter dette, skal teste dette stedet mer senere med håp om fler og større rødspetter. Her en liten sandflyndre, takkelet godt inspirert av en viss kommuneansatt fra Karmøy;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Posted March 21, 2005 Author Report Share Posted March 21, 2005 sitat:Hokus pokus eller ikke; alltid like moro å sette mål som deretter lykkes Jobben gjøres jo før man ankommer fiskeplassen, og samle info ved å snakke med andre er viktigere enn mange tror. Så om noen har tips om piggvar/slettvar i Tønsberg-området tar jeg gjerne imot tips. Har faktisk endel tips om steder som har gitt endel slettvar i garn. Litt off topic, snakket med en yrkesfisker forleden dag som tråler etter reker sør for Færder. Han får St.Petersfisk i trålen omtrent daglig, det er angivelig nytt for året. Mannen har "døttemei" også fått sølvkveite i trålen, den er ikke vanlig kan du si:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Posted March 21, 2005 Author Report Share Posted March 21, 2005 Tok en kjapp tur i kveld også, makan til "småtorsk-helvedte" har jeg sjelden opplevd. Hver gang jeg kastet ut gikk det 20 sekunder så var det småtorsk på kroken, selvfølgelig dypt kroket hver gang. Gikk så over til sirkelkrok for å unngå dyp kroking, men de smådjevlene krokes jo dypt med sirkel også. Måtte til slutt bare gi opp, må ha med meg større sirkelkroker neste gang. Ingen spette i kveld, det sørget småtorsken for:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil L Posted March 21, 2005 Report Share Posted March 21, 2005 Jørgen, hvordan var flo/fjære forholdet når du fikk rødspetta?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Posted March 21, 2005 Author Report Share Posted March 21, 2005 sitat:Opprinnelig postet av Kjetil L Jørgen, hvordan var flo/fjære forholdet når du fikk rødspetta?? Det var et par timer før lavvann, omtrent. Noen formening om flo/fjære i forhold til spettefiske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil L Posted March 21, 2005 Report Share Posted March 21, 2005 Tja, kan virke som timene rundt der vannet snur fra lavest til å stige kan være bra tidspunkt. Noen andre som har mer dokumenterte beviser for dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flemms Posted March 21, 2005 Report Share Posted March 21, 2005 De fleste flatfisk liker fart i vannet. Merkbart bedre bett når vannet går mot flo eller fjære. Gjerne da en til to timer før, avhengig av strømforhold! Jeg holder en kanpp på begge sider av flo, men funker greit på fjære også, bare det er fart i vannet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jansenh Posted March 30, 2005 Report Share Posted March 30, 2005 sitat:Opprinnelig postet av Kjetil L Tja, kan virke som timene rundt der vannet snur fra lavest til å stige kan være bra tidspunkt. Noen andre som har mer dokumenterte beviser for dette? Dette stemmer bra! Oftest .... iallefall. Uansett, småtorsken kan begrenses noe ved å unngå stigende tidevann. Som Kjetil sier; flyndrene er kanskje best å ta på bunn av kurven; timer før og etter. Også på timen før og etter toppen av kurven. Vestlands-torsken begynner ofte å nappe ettpar timer etter bunn-kurven ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts