Gå til innhold
Fiskersiden

røykeri


tweed
 Share

Recommended Posts

vurderer å bygge mitt eget røykeri for ørret , laks og annen fisk

men hvordan skal dette settes sammen

har vedovn ( ildsted )

men hvor langt "rør " skal en ha fra ilsted til søykested ?

hvor mye fall bør en ha på samme distanse

hvor stort bør røykested være ( mistenker at det ikke bør være for stort med tanke på mengde røyk )

er egentlig helt grønn på dette , men ønsker likefult å bygge ett slikt

håper noen har en oppskrift på dette , eller kan linke til sider som kan avhjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal tenker du? vi bygget og solgte en drøss av røykeri da vi gikk VG1. 1000x1000 med en høyde på 2400.

Er veldig greit og lage. Vis du tenker på denne størrelsen har jeg noen gamle tegninger liggene på skole pcn(tror jeg) så kan skjekke hvis du vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal tenker du? vi bygget og solgte en drøss av røykeri da vi gikk VG1. 1000x1000 med en høyde på 2400.

Er veldig greit og lage. Vis du tenker på denne størrelsen har jeg noen gamle tegninger liggene på skole pcn(tror jeg) så kan skjekke hvis du vil?

Dersom du finner tegningene kunne jeg tenke meg et eksemplar :)

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vurderer å bygge mitt eget røykeri for ørret , laks og annen fisk

men hvordan skal dette settes sammen

har vedovn ( ildsted )

men hvor langt "rør " skal en ha fra ilsted til søykested ?

hvor mye fall bør en ha på samme distanse

hvor stort bør røykested være ( mistenker at det ikke bør være for stort med tanke på mengde røyk )

er egentlig helt grønn på dette , men ønsker likefult å bygge ett slikt

håper noen har en oppskrift på dette , eller kan linke til sider som kan avhjelpe

Har besvart dette før:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=47073&st=0&p=515596&hl=r%F8ykr%F8r&fromsearch=1entry515596

Det som står om fall og lengde er riktig, men jeg tror lengde på opp mot 10 meter er ideelt, i hvert fall i Sør-Norge. Fallet kan også godt være mindre enn 1:5. Lite fall gir lav trekk, noe som gir riktig røykmengde med lavt forbruk av spon. Røykestedet trenger ikke å være stort, og heller ikke røykehuset. En billig løsning er et (helt reint) oljefat, med to rister som du legger på eller henger fra. Røykhus i størrelse bod eller lignende er helt meningsløst med mindre du produserer industrielt. Jeg kan røyke drøyt hundre fisk på opp mot kiloen i mitt røykhus på 110*60*60.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Dette har jeg lest mye om og pratet med en del som har røykeri, og han som pleier å røyke laksen min. Det er en del forhold en skal tenke på, hva du kommer til å røyke, størrelse etc. Samt at du ikke bør bruke trykkimp materialet i huset, ei heller furu. Gran eller lautre i materialer er bra. 6-10 meters rør. Noe helling må du ha. Helling har litt med trekk og gjøre, men har du en gammel jøtul eller lign som du delvis graver inn så kan du justere trekken riktig. Her skal det jo ikke bli varmt i røykhuset. Helst ikke over 28 grader ved kaldrøyking. De som kan dette skikkelig vil ikke ha temt over 20grader. Så det skal olme og gløde i bunn. Spruteflske med vann til å spraye inn i ovenen om det tar for mye fate. Det er sikkert mye smak og behag, men jeg anbefaller spon/flis fra lautre som eks or og bøk. Det samme som til varmrøyking. Om en vil kan en bruke litt einer, men obs eiener inneholder mye oljer som kan gi besk smak og tjære. Tar eina fyr og du ikke er kjapp til å slukke kan det sote. Har du slik beliggenhet at du får gravet ned røret i tillegg er bra. Mer nedkjøling av røyken jo bedre. Lag en kasse med avtagbar topp i høyde eks 1,2meter, eller som vist på bilde med dør. Større jo mere røyk trengs for å fylle rommet, men mer nedkjøling blir det også. Men en kasse der du har helt tette vegger, og tak som kan løftes av. Samtidig så er det lurt å ha delvis tett gulv. Kun spalter på hver side av gulvet som røyken fra røret kommer opp i. Dette i tilfelle du skal miste noe fra rista eller av det som er hengt opp. Samt at røyken sprer seg fint ut i røykrommet. Så er det selvfølgelig viktig at det du skal røyke er behandlet korrekt. Saltblandinger mm er litt smak og behag, men jeg anbefaler lakesalting. Det gir ett jevt saltinnhold. På laks så er det sikkert hisp om happ. Så skal råvaren etter salting tørkes godt av og henges luftig til den har en tørkehinne helst. Fuktig kjøtt eller fisk tar ikke til seg røyken, og vil heller ikke se bra ut. Større ting kan lønne seg å sprøyte salte i tillegg for jevn salting. Dette ved eks å kjøpte en stor "hestesprøyte" der du spruter saltlake langs beinet inne i en eks spekeskinke. Det har jeg gjort på de spekeskinkene jeg har laget selv.

Jeg anbefaler to bøker fra landbruskforlaget. 1 Henry Johnsen, Røyking som hobby, fra spon til speking. Og 2 Alf Anderson Røyking av kjøtt og fisk. De er lest fra perm til perm.

Det kan om du er ekstra nøye være lurt i henhold til eksperter å legge inn ett filter av eks sandstein eller annen porøs stein der røret kommer ut i røykhuset som røyken må passere. Det er alltid noen stoffer en ikke vil ha, som tjærestoffer. Sandsteinene vil trekke til seg mye dette. Jeg er ingen ekspert på dette, men vi har planlagt å lage dette i mange år slik at vi har sett på noen anlegg og snakket med en del som driver med dette. Samt at vi har testet ett på fjellet en del ganger i Gudbrandsdalen der det er ett gammelt røkeri. Men dette er kun brukt til småfisk. 2008 prøvde vi ett i Finnamark, men klarte ikke å stenge trekken nok slik at det ble varmrøyking i stedet. Men det var ikke ille det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Dette har jeg lest mye om og pratet med en del som har røykeri, og han som pleier å røyke laksen min. Det er en del forhold en skal tenke på, hva du kommer til å røyke, størrelse etc. Samt at du ikke bør bruke trykkimp materialet i huset, ei heller furu. Gran eller lautre i materialer er bra. 6-10 meters rør. Noe helling må du ha. Helling har litt med trekk og gjøre, men har du en gammel jøtul eller lign som du delvis graver inn så kan du justere trekken riktig. Her skal det jo ikke bli varmt i røykhuset. Helst ikke over 28 grader ved kaldrøyking. De som kan dette skikkelig vil ikke ha temt over 20grader. Så det skal olme og gløde i bunn. Spruteflske med vann til å spraye inn i ovenen om det tar for mye fate. Det er sikkert mye smak og behag, men jeg anbefaller spon/flis fra lautre som eks or og bøk. Det samme som til varmrøyking. Om en vil kan en bruke litt einer, men obs eiener inneholder mye oljer som kan gi besk smak og tjære. Tar eina fyr og du ikke er kjapp til å slukke kan det sote. Har du slik beliggenhet at du får gravet ned røret i tillegg er bra. Mer nedkjøling av røyken jo bedre. Lag en kasse med avtagbar topp i høyde eks 1,2meter, eller som vist på bilde med dør. Større jo mere røyk trengs for å fylle rommet, men mer nedkjøling blir det også. Men en kasse der du har helt tette vegger, og tak som kan løftes av. Samtidig så er det lurt å ha delvis tett gulv. Kun spalter på hver side av gulvet som røyken fra røret kommer opp i. Dette i tilfelle du skal miste noe fra rista eller av det som er hengt opp. Samt at røyken sprer seg fint ut i røykrommet. Så er det selvfølgelig viktig at det du skal røyke er behandlet korrekt. Saltblandinger mm er litt smak og behag, men jeg anbefaler lakesalting. Det gir ett jevt saltinnhold. På laks så er det sikkert hisp om happ. Så skal råvaren etter salting tørkes godt av og henges luftig til den har en tørkehinne helst. Fuktig kjøtt eller fisk tar ikke til seg røyken, og vil heller ikke se bra ut. Større ting kan lønne seg å sprøyte salte i tillegg for jevn salting. Dette ved eks å kjøpte en stor "hestesprøyte" der du spruter saltlake langs beinet inne i en eks spekeskinke. Det har jeg gjort på de spekeskinkene jeg har laget selv.

Jeg anbefaler to bøker fra landbruskforlaget. 1 Henry Johnsen, Røyking som hobby, fra spon til speking. Og 2 Alf Anderson Røyking av kjøtt og fisk. De er lest fra perm til perm.

Det kan om du er ekstra nøye være lurt i henhold til eksperter å legge inn ett filter av eks sandstein eller annen porøs stein der røret kommer ut i røykhuset som røyken må passere. Det er alltid noen stoffer en ikke vil ha, som tjærestoffer. Sandsteinene vil trekke til seg mye dette. Jeg er ingen ekspert på dette, men vi har planlagt å lage dette i mange år slik at vi har sett på noen anlegg og snakket med en del som driver med dette. Samt at vi har testet ett på fjellet en del ganger i Gudbrandsdalen der det er ett gammelt røkeri. Men dette er kun brukt til småfisk. 2008 prøvde vi ett i Finnamark, men klarte ikke å stenge trekken nok slik at det ble varmrøyking i stedet. Men det var ikke ille det heller.

Her føler jeg at det trengs noen kommentarer: For både røykelaks og annen røykefisk som skal kaldrøyes er det kun tørrsalting som gir maksimalt resultat. Lakesalting er en våt prosess som gjør behovet for tørking altfor stort. Dessuten er det nødvendig med sukker i prosessen for å få mør fisk av store laksesider. I realiteten skal du i gang med en spekeprosess. Blandigsforholdet salt/sukker er en smakssak.

Saltinnsprøyting er en industriell metode som øker vanninnholdet i produktet kraftig. Også her forhindrer man modningskulturens start ved å ikke bruke sukker. I tillegg får man et ferdig produkt som har altfor høyt væskeinnhold. Dette kan til nød brukes til spekekjøtt (store stykker), men smaken blir langt bedre ved tørrsalting eller lakesalting, som gir skinka beskyttelse fra utsiden og mørt, usaltet kjøtt i senter.

Temp ved kaldrøyk skal være fra 15 til 28 grader, med ideell temp i midten av dette. Både helning på rør og rørets lengde har effekt på tempen. Helning over 1:5 gir for god trekk til et kaldrøykeri. Da kan situasjoner som fatting av fersk einer oppstå, som Potbelly har beskrevet. Dette skal ikke skje. Liten helning er en fordel i forhold til å kunne fyre med glør hele tida, mens langt rør kjøler ned røyken slik at man kan bruke røykeriet hele året. Nedgraving av røret er også et brukbart tiltak for nedkjøling.

Einer kan brukes til røyking, med hell, men dette er først og fremst en smakssak. Bruk fersk einer og sørg for at den ikke tar ordentlig fyr. Røyking kun på einer gir ikke god smak veld kaldrøyk, men blandet med flis blir smaken fin. Mengde einer i forhold til annen ved er en smakssak. Jeg bruker einer under hele prosessen når jeg røyker kaldt, men oreflis dominerer.

Tjærestoffene, eller PAHene, kommer i alle prosesser med ufullstendig forbrenning. Når vi røyker så tilstreber vi faktisk en ufullstendig forbrenning, og PAH-innholdet vil derfor være relativt høyt. Det er grenseverdier for innhold av PAH i fisk som omsettes, og mange små hjemmerøykerier kan nok ha problemer med å oppfylle kravene. På den annen side er jo industrirøykefisk mindre godt, faktisk til tider vondt. Valget her blir med andre ord noe pest/koleraaktig.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tweed

Her har du også en oppskrift på preparering av fisken (laks, sjøørret, ørret) for dit fremtida røykeri, en starter, hehehe :)

se denna tråd, post nr 26

Mye bra i den oppskriften. Jeg ville holdt røyketempen litt lavere (rundt 20) og røyka litt lenger (10-15 timer, avhengig av tykkelse på filetene). Jeg bruker også noe mer sukker, men saltet dominerer!

Under saltinga kan fisken gjerne ligge i kjøleskap, men start gjerne litt varmere (et par timer på kjøkkenbenken funker fint). Jeg ville også vært forsiktig med å la fisken henge veldig lenge i ovnen, først og fremst hvis temperaturen er høy ute. Kaldrøyka fisk er kjølevare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra i den oppskriften. Jeg ville holdt røyketempen litt lavere (rundt 20) og røyka litt lenger (10-15 timer, avhengig av tykkelse på filetene). Jeg bruker også noe mer sukker, men saltet dominerer!

Under saltinga kan fisken gjerne ligge i kjøleskap, men start gjerne litt varmere (et par timer på kjøkkenbenken funker fint). Jeg ville også vært forsiktig med å la fisken henge veldig lenge i ovnen, først og fremst hvis temperaturen er høy ute. Kaldrøyka fisk er kjølevare.

Hei Skogtroll. Er enig i det du foreslår. Kallrøyking er kjølehåndtering. 20°C i røykhuset er ikke alltid så lett å få til men resultatet blir klart bedre. Nå var den oppskriften lagt ut for noe år siden og jeg har modellert oppskrifta litt, omtrent i den retning du foreslår. Et kjøleskap er for trangt. Heller da en liten kjøledisk på ca halvannen meter hvis en skal drive litt "halvproff" og hvis man har plass for dette.

En liten vakuum-maskin er heller ikke feil. Det blir mitt neste skritt for å kunne spare denne delikatessen (og andre delikatesser) i lenger tid en noen månader :D

Vedr temp i røykhuset så er det avgjørende hvor godt man kan styre temperaturen i røykovnen og i røykhuset. Med en Brableys røykgenerator regner jeg med at det blir enklere med akkurat dette for den gir konstant røyk med veldig lite energitilskudd (omtrent 180W maks vilket ikke er meir en 3 stk 60W lyspærer.). Dessuten slukkes briketten før den er brukt opp for å hindre at dem skadligste emnene ikke skal komme med opp til røykefisken. Litt spennende at man kan prøve med briketter laget av forskjellige tre.

Men, det har vert så forferdeleg med regn her på vestlandet at jeg ikke har klart å støype fundament/sokkelen til det nye røykhuset mitt. Må få det ferdig før Jul ellers blir det ingen røykelaks i år....... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...
  • 6 months later...
Den 17.11.2009 at 15.32, tweed skrev:

vurderer å bygge mitt eget røykeri for ørret , laks og annen fisk

men hvordan skal dette settes sammen

har vedovn ( ildsted )

men hvor langt "rør " skal en ha fra ilsted til søykested ?

hvor mye fall bør en ha på samme distanse

hvor stort bør røykested være ( mistenker at det ikke bør være for stort med tanke på mengde røyk )

er egentlig helt grønn på dette , men ønsker likefult å bygge ett slikt

håper noen har en oppskrift på dette , eller kan linke til sider som kan avhjelpe

Heisann hoppsann. Kom over dette innlegget med stor nysgjerrighet på om du klarte det, og om hvor bra det ble? Kan du f.eks ta opp fryst fisk, røyke den også fryse den på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.