torrybra Skrevet December 1, 2009 Rapporter Share Skrevet December 1, 2009 Når vi er inne på temaet. Snuser på en båt med 100hk Selva. Er det noen som har erfaring med disse motorene? Vaskerelva? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vikane Skrevet December 1, 2009 Rapporter Share Skrevet December 1, 2009 Når vi er inne på temaet. Snuser på en båt med 100hk Selva. Er det noen som har erfaring med disse motorene? Vaskerelva? Selva sine firtaktere er yamaha, handler deler til min Selva hos lokal Yamaha forhandler. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vaskerelva Skrevet December 1, 2009 Rapporter Share Skrevet December 1, 2009 Når vi er inne på temaet. Snuser på en båt med 100hk Selva. Er det noen som har erfaring med disse motorene? Vaskerelva? Selva og Yamaha er de samme maskiner, så det er nokk ganske tryggt. Skal du kjøpe hos Frydenbø, har du også en stærk og seriøs forhandler/Importør bak deg Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torrybra Skrevet December 1, 2009 Rapporter Share Skrevet December 1, 2009 Høres bra ut Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vaskerelva Skrevet December 1, 2009 Rapporter Share Skrevet December 1, 2009 Når vi er inne på temaet. Snuser på en båt med 100hk Selva. Er det noen som har erfaring med disse motorene? Vaskerelva? Hvilken båt er det? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torrybra Skrevet December 1, 2009 Rapporter Share Skrevet December 1, 2009 Hvilken båt er det? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19438363 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vaskerelva Skrevet December 1, 2009 Rapporter Share Skrevet December 1, 2009 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19438363 Sikkert fin denne, kjender ikke til disse båter, men Frydenbø er seriøs - så kvaliteten er sikkert god Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skogtroll2 Skrevet December 22, 2009 Rapporter Share Skrevet December 22, 2009 Jeg kvitta meg med en Honda 4-takters åtte hester for et par år siden, den var da 15 år gammel. Ingen problemer noensinne. Har også en 2002 Honda 40 hk som er god som gull fortsatt. Ut fra hva jeg har hørt fra andre kan det tyde på at litt større motorer har mer trøbbel enn de mindre. Noen som har samme inntrykk? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BAN Skrevet December 22, 2009 Rapporter Share Skrevet December 22, 2009 Selva og Yamaha er de samme maskiner, så det er nokk ganske tryggt. Skal du kjøpe hos Frydenbø, har du også en stærk og seriøs forhandler/Importør bak deg Selva og Yamaha er ikke det samme. På tester er det stor forskjell på fart, akselerasjon, støy og drivstofforbruk. Selvaen er også billigere. Å være bygd på Yamahateknologi gjør den ikke til en Yamaha, men en Selva. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vikane Skrevet December 23, 2009 Rapporter Share Skrevet December 23, 2009 Selva og Yamaha er ikke det samme. På tester er det stor forskjell på fart, akselerasjon, støy og drivstofforbruk. Selvaen er også billigere. Å være bygd på Yamahateknologi gjør den ikke til en Yamaha, men en Selva. 4-takterne til Selva er produsert av Yamaha, står jo Yamaha på alt av deler når du kommer under motordekkselet. Men selva produserer også egne motorer, og i hvertfall 2-takterne dems har ikke hatt allverdens godt rykte har jeg forstått. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
potbelly Skrevet December 23, 2009 Rapporter Share Skrevet December 23, 2009 Selva 4 takt og Yamaha er likt. 2 takt ikke. I hvertfall i henhold til deres egen info. Men det er jo dermed ikke sagt at Selva 2009 er lik 2009 modellen til Yamaha. Mest sannsynlig modellen føre. Det kommer jo nye modeller hele tiden. Og om propellvalg etc er like på identiske motorer vet jeg ikke. Men for oss som ikke er vedlig motorkyndige så liker jeg i hvertfall å ha min motor inne min. hvert andre år slik at jeg får en komplett utskrift av motorhistorikken. Da har jeg en full oversikt over alt som har skjedd. Inkl hvor mye jeg har kjørt på i div turtall etc. Driftstemperatur på motor mm. Samt om det har vært noen feilregisteringer etc. Og få smørt opp alt som skal og konservert skikkelig for vinteren. Men hadde jeg ahtt en mindre motor så er det mulig det kunne vært gjort noe mer selv. Men nå er det slik at jeg hverken har interesse eller kunnskap om slike motorer, og er opptatt av at det skal virke når jeg bruker det. Og da lar jeg de som kan det gjøre den jobben! Selv om det fort koster meg 4-5000.- i året. Da har jeg skiftet plugger sjekket det som skal av impeller, og annet som olje samt smørt opp motor og styresystem og konservert. Og en 4 siders full dataliste på motorhistorikken. Men det er vel slitt slik her også at en bør ha motoren på de servicene den skal om vil ha full reklamasjonsrett og garanti. En ville fått problemer med en bil også om en ikke hadde hatt den på en enste godkjent service. Og med tanke på at dette går for mange i saltvann så er det kanskje enda mer viktig!? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet December 23, 2009 Rapporter Share Skrevet December 23, 2009 Selva 4 takt og Yamaha er likt. 2 takt ikke. Dette stemmer på nye motorer. Eneste forskjellen mellom Yamaha og Selva på 4t er propellene (og prisen). Mener å huske at Selva har Solas, mens Yamaha bruker egne. Mener også å ha lest et sted at Selva produserer mesteparten av Yamaha sine 2t, men om det stemmer vet jeg ikke. Selva har tradisjonelt slitt med et litt frynsete rykte, men dette skyldes nok i hovedsak erfaringer med Selva 2t, hvor de er kjent for fusking og startproblemer på ryktebørsen. De jeg har snakket med som har nyere Selva 4t har vært godt fornøyd. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tunhovdfiskeren Skrevet January 1, 2010 Rapporter Share Skrevet January 1, 2010 har ei balje på tunhovd med en evenrude fra slutten av 60 tallet , 4 hester , starter på første draget år etter år hehe....evighetsmaskin. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøfalk Skrevet February 26, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet February 26, 2010 (endret) Hmmm...... Ringte verkstedet (Rønsdal) i denne uken - om en uke åpner de den opp. Importøren - Brunswik Marine Norway , med teknisk direktør - vil være der. Hva finner de ut? Har det virkelig blitt korrosjon i blokk etter 7 sesongers bruk (8 år fra kjøp) med full autorisert service? Er det en konstruksjonsfeil på disse Mercury modellene slik det var på 50-60 HKene? Har autorisert verksted slurvet med servicen de siste årene og ikke sjekket diodene? Er det slik at vi ikke kan forvente særlig mer levedtid enn 8-10 år fra en slik firetakter? Er noen merker vesentlig dårligere enn andre? Hvordan håndterer importøren dette? Blir det hele løst på en elegant måte - eller må en 100.000,- Mercury 4-takt kaseres etter 8 år? Følg med på neste episode..... Jeg stiller opp med proft fotoutstyr og kan legge ut bilder av hva de finner..... Fishing is believing Sjøfalk Endret February 26, 2010 av Sjøfalk Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøfalk Skrevet February 27, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet February 27, 2010 (endret) Mente selvsagt anoder ikke dioder Ellers kunne jo mye rart ha skjedd Sjøfalk Endret February 27, 2010 av Sjøfalk Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet March 7, 2010 Rapporter Share Skrevet March 7, 2010 Hmmm...... Ringte verkstedet (Rønsdal) i denne uken - om en uke åpner de den opp. Importøren - Brunswik Marine Norway , med teknisk direktør - vil være der. Hva finner de ut? Har det virkelig blitt korrosjon i blokk etter 7 sesongers bruk (8 år fra kjøp) med full autorisert service? Er det en konstruksjonsfeil på disse Mercury modellene slik det var på 50-60 HKene? Har autorisert verksted slurvet med servicen de siste årene og ikke sjekket diodene? Er det slik at vi ikke kan forvente særlig mer levedtid enn 8-10 år fra en slik firetakter? Er noen merker vesentlig dårligere enn andre? Hvordan håndterer importøren dette? Blir det hele løst på en elegant måte - eller må en 100.000,- Mercury 4-takt kaseres etter 8 år? Følg med på neste episode..... Jeg stiller opp med proft fotoutstyr og kan legge ut bilder av hva de finner..... Fishing is believing Sjøfalk Åssen har dette gått? Har de fått åpnet opp ennå? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøfalk Skrevet March 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet March 7, 2010 Åssen har dette gått? Har de fått åpnet opp ennå? Hei De lovet å gjøre det denne uken, men har ikke hørt noe. Ringer dem mandag. Sjøfalk Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøfalk Skrevet March 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet March 8, 2010 De ringte fra verstedet i dag. De har åpnet opp. Foreløpig har de ikke funnet noen årsak. Kan det likevel være kondens som er årsaken til vannet? Teknisk direktør i Brunswick Norway sa imidlertid i høst at kondens maks kan føre til en kaffekopp - ikke 2 liter. Men var dette basert på erfaring fra mange timer i lav hastighet i 3-4 grader vann og minus i luften? Har forhørt meg litt i trollingmiljøet. Det er flere Mercury-eiere som har hatt problemer med vann i oljen, både på 50 og 90 HKer. Dette var nyere modeller. Flere av disse ble returnert innenfor garanti/reklamasjon (Sverige). Vi får vente å se hva de finner ut. Sjøfalk Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lord Flashheart Skrevet March 8, 2010 Rapporter Share Skrevet March 8, 2010 Rawns garage i Båstad er vel det verkstedet som har hatt mest med trollingrelaterte mercury motorer å gjøre. Disse guttene får i allefall veldig skryt både for arbeid og service. Hvis det er så at levetiden på en 4takter ikke er mer en 10 år... vel... da blir det Etec og ikke Suki 300 neste gang jeg handler motor Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøfalk Skrevet March 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet March 11, 2010 Hva er egentlig problemet med 4-taktere (generell betraktning)? Ved kjøring i kaldt (nordisk) vann – spesielt ved sakte fart - vil bunnpannen av motoren ligge veldig kaldt. Motorene er tunge og med et stort oljevolum. Oljen som sirkulerer herfra og opp i blokken på 80-90 grader og ned igjen vil veksle i temperatur hele tiden. Dette medfører ofte kondens. Graden av temperaturforskjell avhenger av motorens tyngde og tekniske konstruksjon. Noen motorer har bedre isolering enn andre, noe som medfører mindre temperaturforskjeller og mindre kondens. Både kjølevannet og kondens i oljen, vil kunne føre til tæring eller korrosjon på utsatte deler. Overgangen mellom motorblokk og stamme er et kritisk punkt. En adapterplate skiller disse. Adapterplaten har kanaler for eksos/kjølevann og olje. Korrosjon på adapterplaten kan være fatal. Hvis det tæres hull mellom kjølevann og oljekanal, vil vann kunne trenge inn i motoroljen. Bunnpannen i motorblokken vil også kunne være utsatt for korrosjon. Hvor korrosjonsbestandig en adapterplate eller andre motordeler er, avhenger blant annet av konstruksjon, legering og løsning for offer-anoder. Ulike produsenter og ulike motormodeller har ulike løsninger på dette. Dette er en generell vurdering for 4-taktere. Jeg kommer tilbake med mer informasjon. Sjøfalk Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet March 14, 2010 Rapporter Share Skrevet March 14, 2010 Supert at du deler dette, blir interessant å høre utviklingen. 2 liter vann er jo utrolig mye, det ville vært en dobling av volumet på min 50hk (Yamaha). Jeg antar at du ser på olja ganske umiddelbart om det har kommet vann i den (har aldri hatt vann i olja, som jeg vet om)? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet March 14, 2010 Rapporter Share Skrevet March 14, 2010 (endret) Jeg hadde en 1995 modell Yamaha F50 som jeg solgte i 2006, i 2008 gikk den fortsatt fint. Siden jeg ikke har hørt noe fra han som kjøpte den antar jeg at den nå er klar for sin 16. sesong. Endret March 14, 2010 av abbor Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet March 15, 2010 Rapporter Share Skrevet March 15, 2010 Jeg antar at du ser på olja ganske umiddelbart om det har kommet vann i den (har aldri hatt vann i olja, som jeg vet om)? Hvis oljen ser ut som kaffe med melk, er det pga vann. Den får med andre ord en lys farge, som du definitivt kjenner igjen når du ser den. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet March 15, 2010 Rapporter Share Skrevet March 15, 2010 Jeg hadde en 1995 modell Yamaha F50 som jeg solgte i 2006, i 2008 gikk den fortsatt fint. Siden jeg ikke har hørt noe fra han som kjøpte den antar jeg at den nå er klar for sin 16. sesong. Det høres lovende ut. Får følge ekstra nøye med på olja, bare for sikkerhets skyld Hvis oljen ser ut som kaffe med melk, er det pga vann. Den får med andre ord en lys farge, som du definitivt kjenner igjen når du ser den. Mon tro om korrosjon vil starte før det er synlig i olja? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet March 15, 2010 Rapporter Share Skrevet March 15, 2010 Når du ser at det er vann i olja er det allerede korrodert hull på blokka. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.