E.B Skrevet June 17, 2011 Rapporter Share Skrevet June 17, 2011 Hei ville bare nevne den tapre johnson 6hk(totakts) motoren min fra 1982 som går helt uten problemer:D 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy G Skrevet May 26, 2014 Rapporter Share Skrevet May 26, 2014 Kjøpte suzuki df 90 i 2005. Kjempefornøyd i 7 år. Da tæret d hull i eksos manifolden. Alle servcer utført hos godkjent servverksted. Det ble aldrig skiftet sink på blokka da servicemann ikke visstee om disse.får ingen hjelp av forhandler og må nå kjøpe ny motor. Aldrig mer suzuki aldrig mer LA i tr.heim Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andersof Skrevet May 21, 2016 Rapporter Share Skrevet May 21, 2016 Hei folkens! Jeg har en eldre Yamaha 40 hk 2-t som jeg vurderer å bytte i 4-t, primært pga støy under dorging. Noen anbefalinger om hvilke motorer jeg bør orientere meg om? Er det noen fabrikat/årsmodeller jeg bør styre unna? Tilbringer tida stort sett på ferskvann og til isen legger seg. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet May 21, 2016 Rapporter Share Skrevet May 21, 2016 Styr unna Merc 1996-2005. Vær obs på at en 4T vil være merkbart tyngre enn eldre 2T, og sannsynligvis tregere opp i plan også. Ellers har alle påhengere sin akilleshæl, så ser du på eldre påhengere vil det være et eller annet å glede/ grue seg til nesten uansett. Men prøv å få en som bare har vært ferskvannskjørt så er mye gjort. Bortsett fra trollere har båtfolk flest så lite driftstimer på motorene sine at motoren heller står i stykker enn går i stykker. På 40-50 HK 4T er det ikke mange før ca 2008 som har mulighet for å lese av antall driftstimer og annen type motordiagnose. Så ta alle opplysninger om driftstimer med en klype salt. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet May 21, 2016 Rapporter Share Skrevet May 21, 2016 Hei Har som erik over her også en suzuki, en 60 hk 2006 mod, den siste av disse som ble levert med 4 sylindre. Har hatt den i to år nå, og er kjempefornøyd. Når det kommer til 4-taktere, så er nok japansk det beste etter min mening, det er gjennomført bedre kvalitet på komponentene i elektronikken. Det der med sinkpluggene som ble nevnt over har ikke noe med kvaliteten på motoren å gjøre, det ville skjedd på en hvilken som helst motor. Det kan lønne seg å sette seg litt inn i ting på egenhånd også Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
piddien Skrevet May 21, 2016 Rapporter Share Skrevet May 21, 2016 Vi har en Yamaha F50 4-takt som jeg tror er fra 1999. Vi har eid den i snart 2 år og ikke hatt noen andre problemer enn at svinghjulet var skrudd så hardt på at min bror (som er utdannet bilmekaniker) ikke fikk det av selv om han hadde kjøpt spesialavdrager. Vi måtte derfor kjøre båten til Yamaha Bergen for å få byttet registerreim. Vi har ikke drevet med dorging, og har følgelig ikke hatt så mange driftstimer på motoren. Hvordan motoren har blitt brukt de første 15 årene vet jeg ikke. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle Høidalen Skrevet August 6, 2016 Rapporter Share Skrevet August 6, 2016 Hei! Tenkte jeg skulle skrive litt om min erfaring rundt dette emnet. Jeg kjøpte i 2013 en 2005 mod Askeladden 525 m/90hk Mercury 4-takt 2004 mod. Motoren er jeg godt fornøyd med, har startet og gått som ei klokke hele tiden. I våres under klargjøring av båt og motor oppdaget jeg vann i oljen under oljeskiftet. Panikken begynte såklart å bre seg og jeg begynte å google emnet Mercury 4-takt og vann i oljen. Har var innom alle forklaringene nevnet i denne tråden + noen til. I mitt tilfelle kunne de ikke være toppakning da motoren yter 100%. Jeg demonterte stammen for å se etter rust/tæring, men stamme+motor så helt strøken ut. Jeg falt på konklusjonen at dette måtte være kondens da jeg kjører 80-90% av tiden i dorgefart med båten. Jeg snakket med en på verkstedet til Bakken motor i Drammen og han kunne "berolige" meg med at dette var et vanlig problem med denne årgang av Mercury 4-takt 75-115hk. Rådet hans var å bruke høykvalitets olje som tåler mer innhold av vann enn "vanlig" olje og sjekke olja jevnlig. Det er ingen fare om olja blir "kaffegrå", men da er det på tide å kjøre motoren ordentlig varm over tid. Da vil vanne fordampe og olja vil få tilbake sin normale farge. Dette har jeg testet på min motor og det funker. Etter en periode med mye dorging i kaldt vann peilet jeg oljen som da var "kaffegrå". Så kjørte jeg en lenger tur/retur på ca. Halvannen time og peilet igjen. Olja var da ok igjen. Kontrollpeilet dagen etterpå og fortsatt ok. Han på verkstedet hos Bakken anbefalte at dersom man dorger mye bør man likevel vurdere å skifte olje to ganger i året. Med andre ord, jeg har friskmeldt min Mercury og kommer til å fortsette å bruke denne videre uten store bekymringer. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet August 6, 2016 Rapporter Share Skrevet August 6, 2016 Bytt termostat slik at motoren får høyere driftstemperatur, da forsvinner problemet. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle Høidalen Skrevet August 6, 2016 Rapporter Share Skrevet August 6, 2016 43 minutter siden, abbor skrev: Bytt termostat slik at motoren får høyere driftstemperatur, da forsvinner problemet. Takk! Jepp, det står på lista. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.