Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde (kjeft) grep med dig. vekt


Konsulatet
 Share

Recommended Posts

Når jeg sier kroke av i vannet: Før gjedda inn til båten (feks), få tak i gjedda, før stor håv rundt gjedda, hold hodet over vannet, da er det ikke så mye vekte som henger i lufta, krok av som vanlig, legg gjedda ned i håven, gjør deg klar til bilder... mens dette skjer er gjedda i vannet, den får hentet seg inn og slipper å ligge på en matte el.

Jada! Jeg er helt klart enig med deg i det! Jeg sier bare at det kan være vanskelig i praksis når krokene sitter litt vondt, man har bedre styr på hva man gjør når man har gjedda (fortrinnsvis men ikke alltid i praksis) på ei matte i dørken enn når den er i vannet og båten vugger i bølgene. Er den pent kroket er det du sier selvfølgelig helt greit å gjennomføre og man bør være flinkere til å ihvertfall prøve dette før man løfter gjedda ombord.

Forrige gjeddetur hadde vi faktisk et digert vannkar ombord som vi løftet gjedda oppi(Ja, den hadde god plass). Dette burde gi gode forutsetninger for forsvarlig avkroking og alt det der...

Om dette er normalt?? NEI! Var det helt spesielle grunner?? JA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nanablag: Kanskje du skal lese at hansken kun er et tips, slutt å vri og vend på alt.

Er noen av oss som setter sikkerhet for hender\fingre\sener høyt, derfor dette med kevlarhanske kom frem.

Gjedda tåler å bli tatt i med hansken, den tåler å ligge på en matte e.l. når man avkroker den også. 

Tipset til Remy er ikke dumt, men det er mange som fisker gjedde fra båt uten håv. Og når man skal ta gjellegrepet på fisken opp fra vannet er i alle fall hansken grei å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er den mere skånsom mot fisken enn det henda er? JA! Jeg fukter henda for f...!!!

Jeg har ikke sagt at den er mer skånsom.. jeg sa at powergripen har en fordel fra båt.

Da kan man bøye seg over ripa mens båten går i sakte fart og holde fisken etter haken, lettere enn å bruke henda syns i hvert fall jeg... men det er en veldig subjektiv mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nanablag: Kanskje du skal lese at hansken kun er et tips, slutt å vri og vend på alt.

kanskje du skulle lese at jeg bare lurte på hva som var poenget med den.

Jeg lurte på om den var for å skåne fisken og det har det vel ikke blitt svart så utrolig godt på.

Så jeg spør igjen: Skåner hansken fisken i forhold til å bruke henda?

(Ja jeg snakker om FUKTIGE hender. Jeg har ikke med meg et rosa plysjhåndkle som jeg tørker henda med hver gang de har vært i vannet)

Hva i all verden du mener jeg har vridd og vendt på nå er ikke lett å forstå.

EDIT: Fjernet et surmaget oppstøt i retning trym siden han allerede hadde svart på det. Takker!

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bananblad :

Selvsagt så går det stort sett greit uten hanske, faktisk omtrent alltid. Men spørr vårt tidligere medlem Wahlmann hvor galt det kan gå, om gjedda er stor og litt urolig. Det endte vel på sykehus, med operasjon for å få satt sammen igjen ett par rimelig viktige sener i hånda.

Det finnes en tråd her på forumet om dette - men fant den ikke igjen i farten. Kanskje andre er flinkere å søke enn meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsulatet: Beklager at jeg ødela tråden din :)

Jeg laget en ny tråd for å ta opp et sentralt punkt i "off topic"-kranglinga her.

Det fine med dette for din del var jo at det ble tatt opp litt ulike problemer rundt landing/gjenutsetting av gjedde.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsulatet: Beklager at jeg ødela tråden din :)

Jeg laget en ny tråd for å ta opp et sentralt punkt i "off topic"-kranglinga her.

Det fine med dette for din del var jo at det ble tatt opp litt ulike problemer rundt landing/gjenutsetting av gjedde.....

Alt i orden! Bare bra at vi diskuterer! Det er jo derfor dette forumet finnes.

Jeg fant forresten kjeft grepet hos Jaxon: http://www.jaxon.mystore.no/ds_popup_image.php/pID/1008

Der koster den 399,- Selgeren kunne bekrefte at den kan vare skadelig på større gjedder hvis du lar de henge for lenge. Hvis du vil slippe ut fisken igjen så finnes det bedre måter å få den opp av vannet på. Men han sa også at denne er laget for løft av større fisk siden vekta går opp til 25 kilo. Ikke bare gjedder-

Han sa også at gjedderygg er så pass sterk at den tåler å henge loddrett i en kort periode. (men så må han jo prøve å selge produktet sitt...)

I mine øyne er dette et hendig verktøy som jeg vil få bruk for når jeg fisker torsk fra båt. Jeg går for en sånn en. Skal ringe til jessheim først og se hvem av de selger den billigst...

Georg

Endret av Konsulatet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.