Gå til innhold
Fiskersiden

Hardangervidda


Andreas
 Share

Recommended Posts

Første uken av august tilbringes på Hardangervidda. Har vært mye på vidda før, men aldri hatt suksess med fluestanga. Noen tips til fiskemetoder og steder som egner seg mottas derfor med stor takk!

Har hørt rykter om at striping ved innos på kveldstid kan være triks. Har også tenkt å prøve meg på noen elvestrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stripende vårfluer (Streaking Caddis) er sjelden feil på fjellet. Ville også tatt med noen store streamere. Kan være nødvendig å komme litt ned hvis vannet er varmt og fisken treig. Innos og utos er gode plasser som du sier.

Natta er selvfølgelig bra, men på fjellet kan likegått fisken gå berserk midt på dagen i solsteiken. Fjellørretfisket minner litt om laksefiske. Ikke alltid like enkelt å skjønne hvorfor ting plutselig skjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tydeligvis erfaringene mange. Selv har jeg slitt med fluestang østpå, mens jeg på vestvidda aldri har hatt problemer med å få fisk på flue. Tips til deg Andreas. Prøv rundt Besså Th. Masse vann med kort avstand i mellom. Små vann, store vann, alltid lune plasser å finne. Ta med vårfluer (min fav. GH sedge), daddys, noe smått og svart og noe stort og svart (streamer el. montana). Dette kan ikke feile. Min erfaring er at fisk i 1200-1300m høyde sjelden er kresen. Vekstsesongen er kort og det gjelder å spise mest mulig fortest mulig.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

Skal du på vestsiden av Hardangervidden duger ikke fluer noe særlig. Spinner, sluk eller mark er mye mer sikkert.

Det kan jeg skrive under på! -for etter et tips fra Hunter la jeg i vei til et meget godt vann, men etter å ha fisket meg igjennom flere fluebokser var jeg fremdeles like fiskeløs. Fiskere med spinner og mark dro derimot pene fangster i samme vannet (Denne vesentlige informasjonen fikk jeg først etter å ha kommet hjem fra turen.) [ B) ][ :( !][:0][ :P ] Men det kan jo selvfølgelig ha vært for tidlig på sesongen også [nått]

Uansett så ble jeg kjent med et nytt stykke Norge[|)] og fikk meget god tid til rekognosering før neste gang... [8]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rams

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

Skal du på vestsiden av Hardangervidden duger ikke fluer noe særlig. Spinner, sluk eller mark er mye mer sikkert.

Det kan jeg skrive under på! -for etter et tips fra Hunter la jeg i vei til et meget godt vann, men etter å ha fisket meg igjennom flere fluebokser var jeg fremdeles like fiskeløs. Fiskere med spinner og mark dro derimot pene fangster i samme vannet (Denne vesentlige informasjonen fikk jeg først etter å ha kommet hjem fra turen.) [ B) ][ :( !][:0][ :P ] Men det kan jo selvfølgelig ha vært for tidlig på sesongen også [nått]

Uansett så ble jeg kjent med et nytt stykke Norge[|)] og fikk meget god tid til rekognosering før neste gang... [8]

Fikk du tips av meg om å bruke flue på vestsiden? Det kan vel ikke stemme? Eller er det bare meg som misforstår innlegget ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

Her er tydeligvis erfaringene mange. Selv har jeg slitt med fluestang østpå, mens jeg på vestvidda aldri har hatt problemer med å få fisk på flue. Tips til deg Andreas. Prøv rundt Besså Th. Masse vann med kort avstand i mellom. Små vann, store vann, alltid lune plasser å finne. Ta med vårfluer (min fav. GH sedge), daddys, noe smått og svart og noe stort og svart (streamer el. montana). Dette kan ikke feile. Min erfaring er at fisk i 1200-1300m høyde sjelden er kresen. Vekstsesongen er kort og det gjelder å spise mest mulig fortest mulig.

Dr.Fish

Jeg har sendt deg en PM !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å prøve å få meg en tur til Litlos i beggynnelsen av juli. Er det for tidlig? For en som ikke er så dreven på fluefiske, er det bare til å legge fluestanga hjemme, eller er det håp i dette området? Finnes det noe elver med fin fisk (fra 250 gram og litt oppover)? Andre tips om dette området? Tenkte å gå opp fra Valdalen, er det noen vits å fiske/overnatte på veien opp til Litlos, eller er det bedre å marsjere inn, og bruken neste dag til fiske?

Mange spørsmål....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.