Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er back leds?


nanablag
 Share

Recommended Posts

Etter å ha lest en post hvor det refereres til bruk av back leds på poden, noe jeg ikke vet hva er, håper jeg at noen kunnskapsrike (karpe)meitere kan fortelle om dette.

Jeg forsøkte å google etter det man fant ingen relevante treff.

Håper på gode svar :D

EDIT: Dette spørsmålet burde sikkert vært fjernet da det er et av de mest idiotiske spørsmål stilt i etterkrigstiden på den nordlige halvkule men da det ser ut til at andre har hatt nytte av det lar jeg det stå.

Jeg beklager på det dypeste at det noen gang ble stilt! Jeg skal ALDRI mer spørre noen om hva back leds er! Heretter skal jeg google alt! Selv om google ikke hjalp meg en dritt når det gjaldt dette spørsmålet. Fra denne dag er google gud og de spørsmål google ikke kan besvare skal jeg bare glemme!

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backleds er bly søkker som klippses på sena , slik at sena blir liggende på bunn hele veien ut til agnet, dette for at ikke lettskremt fisk skal svømme bort i sena og bli skremt bort i fra agnet.

Her ser du backled klipsene som Tom Ole har : backleds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raskt svar :D

Følger opp med et dumt spm... Hva skjer med disse når det biter? Vil det ikke være ubehagelig med et søkke nære deg som holder sena nede på bunnen da? Vil ikke dette redusere følelsen av kontakt med fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blyet blir bare løftet i fra bunnen og glir ned til fortommen. jeg har ikke selv fisket med dette,men tror ikke det har noe å si for følsomheten.

Når man fisker karpe så er ofte stangtuppen pekende ned i mot vannet, dvs at stengene ligger i poden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte at det ikke var tnge lodd ja, men å ha sena liggende helt nære bunnen akn vel ikke være fordelaktig dersom det er mye vegetasjon/annet dritt?

Det kan selfølgelig være nulig at jeg tar feil :D

Kunne det tenkes at dette kan v're virksomt ved brasmefiske eller er ikke den så lettskremt at dette har noe for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt Egon, genialt.

Det jeg altså har stått og tenkt på så mange ganger er til salgs, man lærer så lenge man lever og det enkle er ofte det beste. Avslører vel hvor mye jeg tråler nettbutikker og andre butikker for å holde meg oppdatert på utstyrsfronten. Denne løsningen har jeg tenkt på og mekke selv mange ganger og hver gang problemet oppstår banner jeg stille for meg selv i gremmelse over at jeg ikke har gjort det ennå. Ikke med tanke på sky fisk men en art som ikke er sky i det hele tatt, nemlig båtførerere som på død og liv skal kjøre rett foran beina på deg når du står og fisker. Mang en gang har de kuttet sena for meg og mine forsøk på å vifte de lenger ut har bare resultert i "morn du" vinking tilbake. Med denne løsningen senker jeg jo greit sena lavt nok i vannet hele veien ut så problemet med båtene er en saga blott.

Genialt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ha sena liggende helt nære bunnen akn vel ikke være fordelaktig dersom det er mye vegetasjon/annet dritt?

Kunne det tenkes at dette kan v're virksomt ved brasmefiske eller er ikke den så lettskremt at dette har noe for seg?

Klart at bakbly (som det heter på godt norsk) - som så mye annet - ikke er bare positivt eller negativt. Sjelden man får i pose og sekk! :D Takkelet blir mer ufølsomt, noe som gjør at dette er mest aktuelt sammen med bolt rigg. I tillegg er det alltid en risiko for at sena kan bli skadet mot skarpe gjenstander på bunnen (derfor er det viktig å bruke en sene som tåler mye slitasje). På den annen side er bakbly noen ganger nødvendig når man fisker etter sky fisk, som lar seg skremme enten når den tilfeldigvis svømmer borti sena (som den ikke ser?), eller - i klart vann - at den blir skremt når den ser sena. Brasme er jo en art mange bruker bakbly til, delvis fordi brasmen på grunn av sin kroppsform ofte har større risiko for å fange opp sena med ryggfinnen (såkalte linenapp, noe som jo er irriterende), og delvis fordi brasmer på steder med hardt fiske lett blir sky. Ellers er jo bakbly kanskje mest aktuelt og viktig på relativt brådype steder, der sena blir stående mer på skrå opp i vannet.

Jeg bruker bakbly kun når jeg må. Kan jo fortelle at jeg under sommerens karpefiske i Østerrike IKKE brukte bakbly selv om jeg fisket i en brådyp gravelpit med krystallklart vann. Det fungerte lell, sikkert på grunn av at fisket var relativt jomfruelig. Dersom det blir fisket hardere der regner jeg med at man fort blir nødt til å bruke bakbly der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En annen og ikke ubetydelig fordel med back lead er at man kan unngå kluss i snørene når man fighter fisk. Hvis man feks har en stang liggende inne i en bukt og to andre lenger ut så er det jo dømt til å bli kluss når det biter på den indre og de to ytre ikke har back lead. For øvrig så støtter jeg Remy i at flying back leads er å foretrekke i generelle situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere tok fram igjen denne gamle tråden :(

Etter et lite bildesøk ser det ut for meg som om flying back lead bare er et vanlig "glidende søkke" utformet slik at luftmotstanden blir stor.

Med "glidende søkke" mener jeg her et søkke som er symmetrisk om en akse som sammenfaller med hullet man trer sena gjennom, om dette er i tråd med normal nomenklatur for meiteutstyr vet jeg dog ikke :D

Er dette riktig oppfattet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant dette!

Jeg er virkelig blank på karperigger og slike oppsett, men lurer på følgende:

Vil det være mulig og hensiktsmessig å bruke små biter med tungsten putty på sena for f.eks hver halvmeter vekk fra agnet?

For å få mer følsomhet samtidig som sena tvinges ned. Putty er kanskje brukt mest rundt selve kroken ved pop-up rigger, men vil det fungere for å tvinge sena ned noen meter vekk fra agnet eller blir det for lett?

Antar at det kan bli vanskeligere å kaste ut enn ved flying backleads.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg nok heller brukt leadcore Mrot!

Backleads bruker jeg bare ved følgende tilfeller:

- Hvis landingsplassen er trang og jeg ikke vil ha flere sener i veien når jeg skal lande fisken.

- Hvis det er tung overflatestrøm

- Hvis det er mye båttrafikk/kanopadlere/kajakker/fugler

Bruk av backleads gir dårligere indikasjon ved dropback napp, så jeg bruker det egentlig minst mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Remy!

Hvor mange gram er vanlig å bruke som flying backleads?

Og hvordan kan backleads hindre at fisken ikke går inn i sena til de andre stengene hvis backlead`et ikke er så tungt?

Vil ikke fisken dra rett til siden og inn i neste sene om det er en fisk som gjør litt sånn som den vil?

Avhenger vel også av hvor lang distanse man fisker på vil jeg tro. Og om man bruker vanlig backleads i forhold til flying?

Eller bremser luftmotstanden i loddet såpass mye at søkket legger seg langt unna agnet?

Rimelig blank på dette ja.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu bra Remy fikk meg til å starte denne tråden altså :D

Flere enn meg som lærer noe av dette!

Veldig bra, folkens :)

Det er helt topp når man får så mye fin info fra ulike fiskere :)

Så her ser vi et eksempel på en uoverenstemmelse det har kommet noe godt ut av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backleads jeg bruker er ikke til å kaste med, men klipses på sena etter at du har kasta ut. Da kan sena stå rett ned fra stangtuppen, eller noen meter ut hvis du vil! Vekta varierer etter forholdene!

Alternativt kan man stille pod \ banksticks slik at stengene peker rett ned under vann :P Blir 'nesten' det samme. Hvis man ikke vil kjøpe backleads vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.