Gå til innhold
Fiskersiden

Aksjonering mot ulovlig garnfiske, anadrom fisk


 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av serator

Det er ikke tillatt å sette garn i overflata lengre. Sildegarn og makrellgarn skal senkes minimum 3 meter. Tror problemet er på retur her oppe i Trøndelag. Ser ikke mange garn lengre!

Vel og bra, men kan du vise til en forskrift eller lov her? Bare så vi kan få visshet i at det du sier faktisk stemmer. Og... snakker du om yrkesfiskere eller fritidsfiskere? Ja, det eksisterer senkepåbud, men ikke hele året... eller har det skjedd noe nytt som ikke har fått feste i forskrift engang?

Pr. idag sier nemlig lovverket følgende om garn, og dette gjelder også for Trøndelag såvidt meg bekjent:

"I tillegg skal alle fritidsfiskere som setter garn med maskevidde på mer enn 32 (35) millimeter i perioden f.o.m. mars t.o.m. 30. september, senke garnet slik at hele fangstdelen står minst 3 meter under havoverflaten til enhver tid".

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 153
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne tråden begynte lovende, men har vel etterhvert sklidd ut synes jeg. Det er lov å fiske med garn, og det er gøy å fiske med garn. At garn skal settes lovlig er vi alle enig om, men reglene er for kompliserte til at enhver skal springe rundt og ødelegge garn de mener ikke er lovlig satt.

Finner en garn en mener er ulovlig satt skal SNO/politi varsles.

"Å senke ned garn i perioden 1. mai til 30. september slik at hele fangstdelen står minst tre meter under havoverflaten til enhver tid (gjelder garn med maskestørrelser 35 millimeter eller større). Vær oppmerksom på at fylkesmannen kan gjøre nedsekningspåbudet gjeldende også for maskestørrelser under 35 millimeter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av csi

linket er her

http://www.dirnat.no/wbch3.exe?p=1934

Merk nå da, at senketiden er utvidet fra tidligere mai - sept til nåværende mars - sept. De har bare ikke oppdatert sidene sine...

Til Karl Inge; miljøet er for komplekst til at enhver skal springe rundt og sette garn også...

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg virkelig ønsker meg, er et regelverk som er så lettforståelig og lettkommunisert at det blir noe enklere å forholde seg til for menigmann!! Jeg fisker ICKE med garn selv, og kommer neppe til å gjøre det heller, men jeg tipper at endel setter sine garn ulovlig i ren vanvare, eller av gammel vane. For man ryddet vekk noen av disse er dét ogsaå et steg i riktig retning. At det finnes elementer der ute som ulovlig setter sine garn bevisst etter SØ, er dessverre hevet over enhver tvil. Når det gjelder disse vil jeg bare si: må de brenne langsomt i Perkele[ :( !][ ;) !][ ;) ](finsk for hæl-vete).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

Det jeg virkelig ønsker meg, er et regelverk som er så lettforståelig og lettkommunisert at det blir noe enklere å forholde seg til for menigmann!! Jeg fisker ICKE med garn selv, og kommer neppe til å gjøre det heller, men jeg tipper at endel setter sine garn ulovlig i ren vanvare, eller av gammel vane. For man ryddet vekk noen av disse er dét ogsaå et steg i riktig retning. At det finnes elementer der ute som ulovlig setter sine garn bevisst etter SØ, er dessverre hevet over enhver tvil. Når det gjelder disse vil jeg bare si: må de brenne langsomt i Perkele[ :( !][ ;) !][ ;) ](finsk for hæl-vete).

Problemet er nok ikke regelverket i seg selv, for det kan nemlig oppsummeres med noen få linjer. Problemet er nok heller hvordan budskapet kommuniseres ut. Man kan ikke forvente at menigmann tråler lovdata's, fylkesmannens og/eller direktoratets web-sider. Likevel bør det vel sies at selv "han som setter garn i vanvare" vet at det "sannsynligvis" vil gjelde regler innenfor det han holder på med, og da plikter han å undersøke saken. Noe annet er egentlig ganske slapt. Men... nå er jo verden slapp da, så derfor må vi på en måte gi dem budskapet med minimal kraftanstrengelse for dem selv...

En måte å gjøre det på, er å tvinge gjennom f.eks. årsfiskekort i sjøen som man plikter å ha på seg ved alle former for fiske der. Det kan være gratis, eller bare mot en liten symbolsk sum. Tanken er at det på dette kortet skal være beskrevet hvilke regler i sjø som gjelder. Altså vi "putter" informasjonen i lomma på fiskern, akkurat som det ble gjort med statens fiskekort, uten sammenligning forøvrig. Jeg mener ikke at det skal betales noe forsåvidt for å fiske i sjøen, men infoen må ut på en eller annen måte. Legger man likevel en liten symbolsk sum hver seg i det, kan det gå direkte til et aktivt oppsyn. Ja, vi har alltid hatt friheten til å fiske i sjø kostnadsfritt, og gjøres det med riktig redskap, synes jeg fortsatt at vi skal ha det. Men en tier kan alle avse for et godt formål... pr. år... at det blir umulig å kontrollere? Vel... kanskje, men hvis det etableres aktive oppsyn over hele linja, så hjelper det. Men nå er vel ikke akkurat tanken at man skal overvåke og kontrollere så ******, snarere sørge for å få budskapet ut. Kjører du på rød diesel, er vel ikke sjansene sååå store for å bli tatt der heller, men DU VET det er ulovlig, og du vet hvorfor, det er forskjellen...

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Har ikke sett etter garn selv før nå, skal kikke godt etter, men uvitende som jeg er: HVORDAN SKILLER MAN ETT FLYTEGARN FRA ANDRE GARN?

Har jeg lov å trekke det og kappe det i stykker??

Hvis du mener FLYTEGARN som redskap, har det oftest små flytekuler langsmed hele toppryggen. Det ligger følgelig helt opp til overflate.

Dette er et settegarn, og de er (i likhet med alle de settegarnene som altså har større maskevidde enn 32 millimeter OG satt i de øvre 3 meter) ulovlig i perioden mars-sept som nevnt.

Av faststående redskap er ellers bare disse lovlige; kilenot, lakseverp og krokgarn, og det er bare grunneier (eller en med grunneiers tillatelse) som kan sette dem på egen grunn. I tillegg skal disse redskapene registreres hos fylkesmannen, senest 1 måned før fiskesesongen begynner. De får da nemlig tildelt et nummer som redskapen skal merkes med (av fylkesmannen). Videre eksisterer det ulike perioder etter hvor i Norge man er der dette fisket er tillatt.

Om ulike redskapstyper: http://www.fylkesmannen.no/digimaker/docum...forskriften.doc

Viktig; innenfor utvidede vernesoner er ingen garn tillatt satt av fritidsfiskere overhodet, men pass på så du ikke tar feil av garn og åleruse. Sistnevnte er tillatt. Videre; ikke arrester noen for å dorge. Det er tillatt. Det er bare ikke tillatt å dorge etter anadrom fisk.......... (hmmm...tenker du). De går derimot i fella hvis du tar dem med anadrom fisk ombord. Og viktig igjen; det er ikke tillatt Å KASTE med stenger fra båt. Du må slippe snøret rett ned, men det ER TILLATT å kaste fra båt i perioden 1. juni - 4. aug, så pass på at du ikke skriker og hoier til folk som fisker i sonen med stang da. Greit å ikke bli tatt med buksene nede selv, ikke sant?

Til spørsm. 2; nei, etter loven har du ikke rett til å trekke opp og kappe istykker garnet...

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jer synes lige jeg vil komme med et par bemærkninger til debatten. Jeg forstår udmærket bekymringen for ulovlige garn og interessen for at komme det ulovlige fiskeri til livs. Men vi skal passe på at vi som sportsfiskere ikke hæver os op på et "moralsk" niveau, hvor vi ikke hører hjemme. Der har været bemærkninger på denne tråd om, at garnfiskeri er dyreplageri. Men jeg har svært ved at se, at det skulle være værre end rendyrket catch & release. Garnfiskeriet giver selvfølgelig skader på fiskene, men jeg går ud fra at de tages med hjem for at blive spist, hvorimod rendyrket catch & release i mine øjne er unødig leg med dyr.

Med hensyn til "garnpatruljerne" har Danmarks Sportsfiskerforbund oprettet et website, hvor sportsfiskerne kan indberette observationer af ulovligt garnfiskeri med henblik på at råbe politikerne op. (www.ulovlige.net).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Inspector

Jer synes lige jeg vil komme med et par bemærkninger til debatten. Jeg forstår udmærket bekymringen for ulovlige garn og interessen for at komme det ulovlige fiskeri til livs. Men vi skal passe på at vi som sportsfiskere ikke hæver os op på et "moralsk" niveau, hvor vi ikke hører hjemme. Der har været bemærkninger på denne tråd om, at garnfiskeri er dyreplageri. Men jeg har svært ved at se, at det skulle være værre end rendyrket catch & release. Garnfiskeriet giver selvfølgelig skader på fiskene, men jeg går ud fra at de tages med hjem for at blive spist, hvorimod rendyrket catch & release i mine øjne er unødig leg med dyr.

Med hensyn til "garnpatruljerne" har Danmarks Sportsfiskerforbund oprettet et website, hvor sportsfiskerne kan indberette observationer af ulovligt garnfiskeri med henblik på at råbe politikerne op. (www.ulovlige.net).

Ja, og det var ganske riktig "å komme ulovlige garn til livs" som var denne trådens intensjon. At den utarter (altså tråden), er egentlig helt vanlig i slike forum, og jeg ønsker ikke å arrestere noen for det. Jeg regner med at de fleste her inne klarer og se intensjonen ved å lese hele tråden, og ikke bruddstykker.

Inspector; denne tråden blir vel ikke mindre moralsk av at du arresterer andres innlegg, for så å komme med denne moralprekenen her. Sitat:

"Der har været bemærkninger på denne tråd om, at garnfiskeri er dyreplageri. Men jeg har svært ved at se, at det skulle være værre end rendyrket catch & release. Garnfiskeriet giver selvfølgelig skader på fiskene, men jeg går ud fra at de tages med hjem for at blive spist, hvorimod rendyrket catch & release i mine øjne er unødig leg med dyr".

Så... kan vi godt diskutere moral videre, men kanskje vi bør gjøre det i en ny tråd?

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Jan M

Jeg er da ganske enig. Årsagen til at jeg skrev som jeg gjorde er blot den, at jeg synes det er en skam, når man vil hæve sin fritidsinterssse op over andre - essensen må være at komme ulovlighederne til livs. Garnfiskeri er vel OK når blot det sker i.h.t. reglerne. Mine bemærkninger omkring catch & release var blot for at anskueliggøre, at vi også selv som sportsfiskere skal være opmærksomme på hvordan vi selv driver vores fiskeri inden vi dømmer andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg på linje med inspector.

Men jeg synes også det første innlegget virket veldig bra. Engasjerte sportsfiskere som knytter kontakter i politi og hos SNO, for å få bukt med ulovlig garnfiske, det er et kjempebra tiltak.

Og jeg er også enig i at det må informeres bedre, selv om uvitenhet ikke er en akseptabel unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Toppic! Veldig bra tiltak av Vestby-Gutta. Har selv mer eller mindre alliert oss en gjeng i Sarp også! Kan dekke et område fra Larkollen til Svenske grensa! Kjenner bla til en oppsynsmann for NGOFA som fungerer som oppsynsmann i sjøen også!

Etter en periode med nulltoleranse av ulovlige sjøørret garn fra sportsfiskere, har den ulovlige garn settingen nå minket betraktelig her i området. Har vært noen tilfeller med bøter i 10.000kr klassen, men ofte har det skortet på Politi hjelp. Saken var den at Politiet ikke hadde midler til å gjøre noe med dette! Dermed har det blitt til å ta saken i egen hender, og det har hjelpt!

Har også en ildsjel som jobber mye for å bedre forholdene i gytebekker i området, og har selv planer om å medvirke her til høsten!

Flott å høre at det er mange som engasjerer seg! Ulovlig garnfiske blir det mindre og mindre av, men det finnes områder hvor det fortsatt dreives mye ulovlig garnfiske etter SØ bla Hvaler området! Ser ut til å være noen værstinger der ute, som skal stoppes!

[8D]

Synes det er forkastelig at det er lov over hode å sette garn etter SØ og Laks i sjøen! Burde vært total forbud, og heller vært satt i gang en storsatsing på renovering av gytebekker til SØ og Lakse elver.

I disse dager med Torske krise og overfiske på stort sett alle arter(yrkesfiske) så budre egentlig all garnsetteing av fritidsbåter vært forbudt, iallefall i Oslofjorden og omegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og noen kompiser var ute i går i Larkollen ommeråde.

Oppfordrer alle som har muligheten der til å dra opp garn, og dem var det mange av.

Garna var satt ut litt ute for så å trekkes inn over mot land, de var metern under flaten.

De var umulig for meg som var på land å ta tak i dem, de var helt klart beregnet til fiske etter sjørret.

På vei mot bilen møtte vi to tanter som lo når vi kom fiskeløse, de fortalte oss at de hadde fått 3 kg ørret i garnet dagen før, ommeråde jeg fisker på er stort sett 2-3 meters dybde og vi har fått 5 ørretet på 3 turer, hvor den ene ble landet for 4 dager siden på 3750gr, da var det ikke et garn å se men nå krydde det.

Ommeråde hvor garna står er fra Hotellet på Larkollen ned mot Larkollen Camping.

Min bror har vært i oppsynet i Drammenfjorden, han forteller hvor utspekkulerte folk egentlig er, hurtigbåter etc, utspekkulerte ting går over til grådighet som igjen skader ørretbestanden, hva er grunnen til at vi tenker slik, jeg blir oppriktig lei meg og flau på vegne av det Norske folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, disse gutta veit hva dem holder på med.

Mitt råd er derfor:

Allier deg med Flemms og gutta som dekker dette området, kontakt politiet. Sitt og vent på dem om morran når de skal trekke. Sørg for at politiet dukker opp. Ta med kamera, og ta så mange bilder dere klarer av garnet og hvordan det er satt kvelden i forveien, båtenes kjennetegn og trekkingen neste dag. Ligg 5 meter fra dem hvis dere har båt (ingen kan nekte dere det), så dere får dokumentert fangsten med kameraet. Ta bildene, hold kjeft, kjør hjem, form en anmeldelse, klistre inn bildene, lag ei liste med vitnene, og legg ved gjeldende lover og forskrifter til anmeldelsen. Har du en politimann som vitne er ingenting bedre.

Dette fikser du, ikke sant?

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er at jeg bor i Strømmen slik at veien er rimelig lang og at jeg skal under kniven for å reparere et korsbånd onsdagen, tror ikke jeg har muligheten der desverre, dette var mye undskyldning for slippe, nei da har ingen problemer med å konfrontere folk med idioti, men må reparere kne først.

Lider ikke av redsel og dårlig selvtilitt, er tidligere Norsk mester i bryting + 100kg derfor kne problemer.

Men vi tar dem senere, er gjerne med på slike ting.

Lykke til alle som setter av litt tid til å bekjempe dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :( ]

Var da veldig til klaging på garnfiske her da, om dere ikke er flinke nok til å ta ørretn på flue, eller sluk, hva det nå er dere driver med så slutt og klage på andre, bli bedre fiskere!

Er vel dritt samme om jeg setter et garn en dag, eller natt om jeg har lyst på et par ørret til middag, er ikke bestandig jeg har de timene tilgjengelig for og stå og kaste...

En gjeng med sytekopper, garnfisk er og fiske, loveverk meg her og loverk meg der...

Lykke til med ørreten,

Marvin,[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvin!

Jeg håper virkelig dine utsagn er ment som ironi.

Den slags holdninger hører ikke hjemme noe sted, du kan neppe kalle deg selv sportsfisker med den innstillingen. Garnfiske er selvsagt ikke totalforbudt, men garnfiske etter SØ er forbudt, punktum!

Bestanden tåler ikke at gud og hvermann skal ut for å sette garn hver natt, det er tåpelig å påstå noe annet.

Å si at vi er en gjeng sytere som ikke får fisk på flue og sluk er en så barnslig uttalelse at den ikke fortjener nærmere kommentar.

Det er heller ikke lov å denge opp folk, men når jeg ser slike utsagn så frister det jo oppsøke deg og gi blaffen i lovverket på akkurat det punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironi og ironi...

Er vel en viss sanhet i alt, men helt seriøst, personlig ingen problemer med litt garnfiske etter sjø ørreten, et par til frysa ok, Ville ikke tatt noe mer med garn jeg, en hva en garva "sytepave" tar i løpet av sesongen...

Fiske er fiske... Sette garn er og en kunst :(

Men uanset, ikke vits å drive her og diskutere, det hele er jo en smaksak, jeg liker begge deler...

Ut og fisk i steden.. nå er det i alle fall full fart med denne øretten, bare piss i vannet alle sammen så vi får opp tempen en grad eller to til !

Marv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå ble jeg også usikker, har sett på noen av Marvins innlegg og ser ut i fra det han der skriver og svarer ikke helt er i tråd med vanlig folks holdninger.

Håper at dette innlegget hans var fleip, ellers så er dette helt på det rene av jeg kan ta alvorlig.

Han er en ivrig ørretfisker som han sier, med gammelørret som agn så kan vi egentlig ikke ta dette seriøst.

I dette landet er det ytringsfrihet så ære være Marvin for det, si det du vil men ikke vent deg at du skal bli tatt alvorlig bestandig.

Tar gjerne en diskusjon med deg når jeg er på Borre traktene, Furustrand eller ved Løvøya og fisker.

Lykke til med ørret fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.