Gå til innhold
Fiskersiden

Aksjonering mot ulovlig garnfiske, anadrom fisk


 Share

Recommended Posts

Ja, Roy...jeg forstår at når du bor på Strømmen, så blir vel kanskje ikke akkurat Larkollen ditt område.

Men hold deg "stand by" sålenge. Vi trenger muligens en bryter snart (spøk).

Lykke til forøvrig med det forestående!

Ellers; følg med i Aftenposten framover, folkens.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 153
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror jeg stopper min del av diskusjoen her, men jeg tror det er en del som deler mine synspunkter og, selv om de fleste av dem kanskje ikke leser forumet her...

Nei, lise, ikke opfordre til noe som helst, men når du snakker om lovbrud tror jeg ikke det å dra opp og kutt garn er helt veien å gå, se heller på de som startet tråden her, de har en god tankegang.

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marvin.

Tenker litt tilbake i tid da foreninger i Drammensvassdraget satt ut mange hundre tusner av Sjørret for nettopp å få opp stammen, de har et eget klekkeri i Lierdalen ved Glitra elven.

Det er brukt utrolig tid og krefter for at nettopp du og jeg skal få den gleden å dyrke våre hobby.

I Lier elva og Glitra har jeg vært med å ta folk som har lystret ørret på høsten (min bror var i oppsynet), satt garn tvers over elven hvor det ble avisoppslag fordi vedkommende som da ble tatt var i stamfiskelaget i elva, han hadde lystret opp over 60kg på 1 natt.

Når alle setter garn langs kysten av Østfold/vestfold gir dette enorme konsekvenser på denne tiden av året nettopp fordi ørreten går grunt og beiter på bl.a børstemark, tangreker, sild, er vi virkelig villig til å la denne natur ressursen forsvinne på lik linje med hva nesten Torsken har gjort i indre/ytre Oslo fjorden.

Greit at vi ønsker litt mat i fryseren, men ikke for enhver pris, da kan oppdrett fisk være et bedre alternativ og ikke minst betydelig billigere, og ha en god samvittighet.

Ristet laks med brokkoli og sndefjord smør, gratinerte poteter er veldig godt, noe jeg kan anbefale deg som et alternativ til tanken, i det hele tatt å tenke garnfiske etter sjørret på Våren.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Ja, vi driver fluefiskeskolen i Vestby, og vi kan ikke tillate oss annet enn å være seriøse i denne sammenheng. Vi forstår hvilken harme ulovlig garnsetting skaper, men kan ikke oppfordre til noen ulovligheter.

Det er selvsagt ulike meninger i denne saken, men det er viktig for de som setter garn å forstå bakgrunnen for det regelverket som gjelder. Debatt er det rundt vår form for fiske også til tider, men en våken fluefisker har altså muligheten for å sette ut igjen god stamfisk og fisk i gytedrakt. I garnene levnes ingen av dem en sjanse. Det er et faktum ingen kan underslå. Vet man litt om sjøørretens gytesykluser, forstår man bedre. Et garn satt på feil måte kan i verste fall ødelegge en hel stamme. Gjennom de årene vi har observert, har det til og med vært bedrevet drivgarnsfiske opp mot en god lakse- og sjøørretelv. Dette vil ikke vi akseptere, og jeg legger personlig ikke fingrene imellom overfor noen. Så er det sagt. Erfarne fluefiskere setter vanligvis ut igjen 70-90% kanskje av det de får, og høster av og til. Så kan man diskutere etikk og moral i fang-og-slipp, men når stangfiske også brer om seg mer og mer, er dette god forvaltning.

Jeg mottar nå flere pm's her som går på "skrekkhistorier" fra ulovlig garnfiske. Mange har som sport å gjøre dette, og setter systematisk på samme plasser gjentagende. Dette er et stort problem, med store mørketall. Antar også at det foregår videresalg av anadrom fisk i større eller mindre skala.

Den som ikke forstår dette, har ikke satt seg inn i saken.

Jan Myhre

Jan & Tom's Fluefiskeskole, Vestby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig som Jan M og Roy Byman sier her, veldig enig i det dere sier! Helst bør man gå fram som Jan M besriver ovenfor for å få bukt med ulovlig garnsetting etter SØ, da har iallefal du ditt på det rene!

En helt annen ting blir det når man ikke har resursjer(mobil, tid og lyst) selv til å gå denne veien! Spessielt vanskelig er det når Politi og andre myndigheter ikke kan stille opp, eller har resursjer til å gjøre noe med det!

For å si det sånn; om jeg ser et garn satt helt åpenbart etter SØ på et helt feil sted, hvor jeg vet det blir problemer å få tilkallt bla Politi, så makuleres det garnet! Uten å oppfordre folk til å bli forbrytere, men i visse tilfeller gjør man en meget god gjerning for miljøet, og kansje redder en hel SØ stamme!

PS! Viktig å ikke kaste garnrester i naturen da andre dyr kan ta stor skade eller dø!

Husker fra i fjord jeg tok to gamle damer på fersken som hadde satt fem garn rett utenfor en gytebekk! Opplyste damen om loven, og oppfordret de til å fjerne garna. De bare så dumme ut og kjørte videre, de setter ikke disse garna en gang til...for å si det sånn!

Uansett bør man te seg på et fornuftig vis og konfrontere garnfiskere om lov og rett, det samme med folk som drar opp all SØ uansett mål eller kondisjon, har man mulighet så bør man sef gjøre som beskrevet av Jan M over!

Noen driver garnfiske for å omstett SØ(bør tas), andre for å bare trosse lover og regler(bør ha hjelp), de fleste er nok uvitende hyttefolk/turister som vil ha en lettvindt SØ middag(bør informeres og stoppes de også!)

Tror nok at garnfiske blir mer og mer vannet ut balndt den generasjonen sportsfiskere som vokser opp nå! En anne ting å merke seg er at jo mere dreven sportsfisker man blir, jo mere respektfullt behandler man fisken og flere og større fisk blir også satt ut! Dette gjelder all fisk ikke bare SØ!

På en annen side så unner jeg folk en god SØ middag også, men det som er synd er at mange aldrig har sett en perfekt SØ som er så blank og feit og fin at den bare må tas til mat! Mange "kakker" tynne utgjytte og slintrerte SØ som rett og slett er uegnet matfisk. Dette er meget synd for den samme SØ kunne kansje veid det dobbelte i full kondisj.

Lykke til...

[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn; om jeg ser et garn satt helt åpenbart etter SØ på et helt feil sted, hvor jeg vet det blir problemer å få tilkallt bla Politi, så makuleres det garnet! Uten å oppfordre folk til å bli forbrytere, men i visse tilfeller gjør man en meget god gjerning for miljøet, og kansje redder en hel SØ stamme!

-Bare et spørsmål: Hvordan kan du se at et garn er satt åpenbart etter sjøørett? Og attpåtil på feil sted.....?

PS! Viktig å ikke kaste garnrester i naturen da andre dyr kan ta stor skade eller dø!

-Godt å se at du er hensynsfull. Tror uansett ikke garnrester er den største trusselen, men alle monner drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JanM

Ja,

da fikk vi vite akkurat idag at det i vår siste anmeldelsessak ble gitt et forelegg på et visst antall tusen kroner, og det ble vedtatt.

Det nytter!

Mvh. Jan.

Kjempeflott. Tør jeg foreslå at dere tipser lokalavisen om saken? Slik omtale kan være det mest effektive tror jeg... send en journalist kjapp beskrivelse av saken, linker til gjeldende regelverk og spør om de vil kjøre en sak på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da altid rart når tingene lykkes - indenfor rimelighedens rammer. Jeg kan se på tråden, at det er lidt af de samme problematikker der hersker som i Danmark. Der har på lokale forum i DK også været end del debat omkring det at ta´ sig selv til rette med ulovlige garn.

Jeg har som myndighedsperson de problematikker inde på livet hver dag. Jeg synes bestemt IKKE, at man skal ta´sig selv til rette og "makulere" garn - uanset om de er sat ulovligt og selv om det er fristende. I mine øjne må den rigtige vej være at kortlægge omfanget - og det vil være fint om det var lokale folk der gjorde det - og derefter rette henvendelse til fiskerimyndigheder/politi og meget gerne lokale politikere og gøre dem opmærksom på problemernes omfang.

Jeg synes generelt det er problematisk, hvis samfundets regler skal "håndhæves" af selvbestaltede korps af mere eller mindre indignerede personer. Fisk, dyr mv. er en naturressource som tilhører os alle, men jeg synes bestemt ikke, at det legitimerer selvtægt.

Jeg synes det er helt fint at JanM og nogle gutter holder opsyn med deres lokalområde og kontakter relevante myndigheder når de konstaterer ulovligheder, men længere tror jeg heller ikke det skal gå - i hvert tilfælde ikke uden en eller anden form for formalisering af projektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensene er vi sikkert enige om.

Likevel, du kjenner ikke forholdene i Norge, oppsynsmyndighetene her, til hvem vi er, hva vi gjør, og hva vi representerer, så jeg finner det litt provoserende at du sitter i Danmark og på en måte dikterer vår fremgangsmetodikk, for det gjør du, om det er aldri så godt ment. Din myndighetsrang i Danmark er totalt uviktig for oss.

"Selvbestaltede korps" er nødvendig hos oss. Vi er iferd med å få en formalisering nå, og vi får berøm fra alle myndigheter i Norge for vårt tiltak.

Det som provoserer meg mest, er din nedlatende holdning overfor de andre debattantene her. De trenger så absolutt ikke å bli fortalt hva som er "akseptert" eller "uakseptert" adferd. Jeg stoler helt og fast på at de vet hva de gjør, og reagerer riktig i den enkelte situasjon, og jeg setter meg så absolutt ikke til doms overfor noen av dem.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ganske rigtigt, at jeg ikke kender til forholdene i Norge, men jeg kan ikke se, at problematikken med at ta´sig selv til rette skulle være anderledes i Norge. Jeg ønsker bestemt ikke at diktere jeres metodik det er helt jeres egen sag. Jeg har bare utroligt svært ved at se, at selvbestaltede korps skulle være den rigtige vej - medmindre der foreligger en eller anden form for akkreditering af disse korps/grupper - så ta´ det bare som et godt råd.

Jeg tror at det eneste vi opnår ved at ta´ os selv til rette er, at det vil modparten også gøre og derved gør vi kun sagen sværere for os selv.

Jeg tror at det vi som sportsfiskere mindst af alt har brug for er, at få tingene gjort alt for sort/hvide.

At I bliver berømmet af myndighederne er da helt fint og jeg håber da for Jer at processen fortsætter på en sober måde - men jeg vil da have lov til at mene, at det at ta´ sig selv til rette ikke er den rigtige løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men for guds skyld; ikke plasser oss i "ta' sig selv til rette-båsen"! Det er ikke det det handler om. Tåpelig at vi skal behøve å forsvare oss overfor deg i det hele tatt. Det slutter vi med. End of discussion.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bestemt ikke for at sætte jeres tiltag i den forkerte bås.

Det har blot været min intention at gøre opmærksom på nogle problematikker vi har i DK og som kan ødelægge vores sag. De samme problematikker kan formentlig også vanskeliggøre/ødelægge Jeres sag i Norge. Det jeg specifikt havde til hensigt at reagere på var et par indlæg, hvor nogen "var kommet til" at makulere garn.

Efter min bedste overbevisning "fremmer" det ikke vores sag om vi ta´r os selv til rette. Jeg håber dette er afklaring nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av vlyders

Flott artikkel i Aftenposten i dag vedr oppsyn og ulovlig garnfiske.

(http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1005563.ece)

Støttet innsatsen deres 100%.

PS: Jan M: jeg syns dine personangrep på Inspector virker ganske merkelige

Neida, det virket bare som om han tilsynelatende trakk alle over samme kam her, men vi har klart opp i den. Takk for støtten!

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik pressedekning er alltid bra!

De aller fleste som setter garn etter sø er selvfølgelig fullt klar over at dette er ulovlig. Med slike oppslag i media vil også andre bli opplyst om dette. Det kan jo gjøre det mindre attraktivt å bedrive ulovligheter dersom det er allment opplyst og ikke bare en sak for spesielt interesserte!

Vi hadde en sak her i Fredrikstad i fjor. I Fredriksstad Blad sto det en gla`historie om en kar som hadde fått en sø på 9,8 kilo i garn (fisken var en laks men det er jo uvesentlig). Undertegnede kontaktet fiskeforvalteren hos fylkesmannen som tok saken videre med FB. Det resulterte i denne artikkelen: http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AI...=73203634975831

Tror slike artikler har større virkning enn å dra opp et garn eller fem. Ser imidlertid at det fristende å ty til selvtekt og har selv falt for den fristelsen opptil flere ganger...

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne pressedekkingen gavner IKKE fiskersiden:

klippet fra http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...icle1005563.ece

Det er viktig at vi jobber seriøst med informasjon utad, dokumentasjon og varsling til politiet, og at vi ikke driver selvtekt. Vi har ikke anledning til å trekke opp garn eller ødelegge dem, vektlegger han. På debattforumet til www.fiskersiden.no har aksjonen vært et av de hyppigste temaene de siste dagene, og flere av debattantene har fortalt hvordan de egenhendig har trukket det de mente var ulovlige garn opp av sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.