Gå til innhold
Fiskersiden

Aksjonering mot ulovlig garnfiske, anadrom fisk


 Share

Recommended Posts

Kjære deg,

jeg regner da med at publikum faktisk forstår at dette er utspill fra enkeltpersoner, og vel ikke representerer fiskersidens syn på saken? Noe annet ville være å undervurdere dem, publikum altså...

Faktisk ser jeg det helt motsatt jeg; at vi valgte fiskersiden som forum for denne tråden bør snarere være et pluss, og er heller ingen tilfeldighet.

Vi har bare godt å si om fiskersiden, og hadde ikke presentert dette på et hvilket som helst forum.

Hadde denne tråden trampet på fiskersidens interesser, ville vel de ha reagert for lenge siden.

Hatten av for Remy og Espen forøvrig!

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 153
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei Cral!

Tror du leser Aftenposten som en viss mann (med ljå) leser bibelen, hvis du mener at de linjene du refererer til ikke gavner fiskersiden.no.

Jeg nevnte fiskersiden.no for å gi vel fortjent kreditt til forumet der dette temaet først ble tatt opp.

Debattforumet her er kanskje det viktigste i Norge når det gjelder å følge med på fangstrapporter, nyheter, tips og annet om sportsfiske.

Det har aldri vært meningen å påstå at debattforumet på fiskersiden.no bare består av rabiate tullinger - slik du tydeligvis har tolket det.

Det som står der er for øvrig også riktig.

Men for dem som har levd en liten stund, er det jo ikke ukjent at folk har ulike meninger. Det er det som gjør debatter så morsomme og interessante.

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ ;) ]

Akkurat. Hvem er du da NoCatch? Jeg har hatt 150 dager der nede pr. år siden 1998, men fanger bare "drittfisk" :-) Du får vel ikke noe du heller tenker jeg (NoCatch). Hehe... Vi bør vel kjenne hverandre vi da skulle jeg mene... :-)))

Også er det jo så himla utilgjengelig der nede, med tett buskekratt og masse mygg. For ikke å snakke om stien da; til slutt blir den så smal at du må bæra bilen...

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JanM

[ ;) ]

Akkurat. Hvem er du da NoCatch? Jeg har hatt 150 dager der nede pr. år siden 1998, men fanger bare "drittfisk" :-) Du får vel ikke noe du heller tenker jeg (NoCatch). Hehe... Vi bør vel kjenne hverandre vi da skulle jeg mene... :-)))

Også er det jo så himla utilgjengelig der nede, med tett buskekratt og masse mygg. For ikke å snakke om stien da; til slutt blir den så smal at du må bæra bilen...

Mvh. Jan.

Hei Jan!

Fisket der ofte for noen år siden. Møtte stort sett Tom og Harald der nede. Har møtt deg der nede også.

Har ikke fisket der siden stien grodde igjen og det vadebuksespisende tornekrattet omsluttet bukta totalt...

Tom husker sikkert hvem jeg er - bare nevn fartsbot og fluefiske i bunnefjorden

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det var en gromplass var det vel du selv som avslørte [ ;) )]

Syntes fremdeles at tiltaket til "vestbygutta" er utmerket i den grad det ikke finnes et offentlig organ som ivaretar saken på en høvelig måte.

Fremgangsmåten er etter min oppfatning eksemplarisk; Observer, dokumenter og rapporter. I dette tilfellet direkte til den lokale lensmannen, og arbeidet gir som vi ser gode resultater.

Virksomheten er på ingen måte ulovlig og det ser heller ikke ut for at noen av dem har en selvpåtatt "sheriff-mentalitet"

Tiltaket er eksemplarisk og til etterfølgelse for flere!

At noen har kommet i villfarelse for å tro at dette ikke gangner forumet må bero på en misforståelse! -Det viser tvert i mot at "vi" er en gjeng bevisste og oppegående friluftsfolk med fiske som viktigste hobby. [:X]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Har lest det jeg kopierte fra Aftenposten igjen et par ganger, og synes forsatt ikke det som står der er bra for den vanlige befolkning. Typisk "journalistisk" sammendrag som lett kan misforståes.

Det dere gjør og har blitt sitert på er kjempebra, men linjen som sto i aftenposten har jeg ikke sammen meningen om "På debattforumet til www.fiskersiden.no har aksjonen vært et av de hyppigste temaene de siste dagene, og flere av debattantene har fortalt hvordan de egenhendig har trukket det de mente var ulovlige garn opp av sjøen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cral

Tja. Har lest det jeg kopierte fra Aftenposten igjen et par ganger, og synes forsatt ikke det som står der er bra for den vanlige befolkning. Typisk "journalistisk" sammendrag som lett kan misforståes.

Det dere gjør og har blitt sitert på er kjempebra, men linjen som sto i aftenposten har jeg ikke sammen meningen om "På debattforumet til www.fiskersiden.no har aksjonen vært et av de hyppigste temaene de siste dagene, og flere av debattantene har fortalt hvordan de egenhendig har trukket det de mente var ulovlige garn opp av sjøen."

All reklame er bra reklame. Den eneste følgen er vel at garnfiskere ikke klikker seg inn på forumet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskersiden.no representere selvfølgelig det som er lov og rett. Hva enkelte gjør som priv. pers. har lite med siden å gjøre!

Er egentlig ikke så intr. for meg å diskutet det å dra opp ulovlige garn! Det som er intr. er at det ser ut til å skje noe med oppsyn, holdninger osv! Dette vil jeg tro er et resultat av at vi som sportfiskere som ønsker å bevare og forvalte SØ og Laks på en riktig måte, og har protestert/agert når noe ulovlig og meget ødeleggende for fisken finner sted.

Å gjøre det på den "riktige" måten har nå kommet ut i media, all ære til folk som vestbu-gutta for det!

Ingen kan forsvare det å utslette en hel SØ stamme med et garn! Det er miljøkriminalitet på sitt værste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Tja. Har lest det jeg kopierte fra Aftenposten igjen et par ganger, og synes forsatt ikke det som står der er bra for den vanlige befolkning. Typisk "journalistisk" sammendrag som lett kan misforståes.

Hvis man er veldig kritisk kan de linjene Cral referer til tolkes negativt. De jeg har snakket med, synes imidlertid innlegget i aftenposten er en gavepakke til fiskersiden.no. Slik vi ser det er det aftenposten, norges klart mest respektrete avis, som refererer til forumet på fiskersiden! Dette er nydelig, og var helt utenkelig for bare ett par år siden. En milepel og inspirasjon til fortsatt godt arbeidet, skulle jeg tro. Med den farten fiskersiden vokser, og måten den vokser på, så må dere nok bli vant med at siden blir referert til i andre medier.

Men til saken; veldig godt jobbet av Jan, Tom og aftenpostens utsendte medarbeider. Håper dere får masse gjeldfisk fremover!

[ ;) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for, at nogle bliver sure, så vil Jeg da tillade mig at komme med endnu et lille - og nok provokerende indlæg.

Det har været nogle bemærkninger om, at indlægget i Aftenposten skulle være til skade for fiskersiden.no - andre mener ikke at formuleringen skulle påvirke fiskersiden´s renommé. Men om man går lidt tilbage i tråden kan man se at Flemms har et indlæg, hvor han blandt andet udtaler følgende:

"For å si det sånn; om jeg ser et garn satt helt åpenbart etter SØ på et helt feil sted, hvor jeg vet det blir problemer å få tilkallt bla Politi, så makuleres det garnet! Uten å oppfordre folk til å bli forbrytere, men i visse tilfeller gjør man en meget god gjerning for miljøet, og kansje redder en hel SØ stamme!"

Flemms står altså registreret som medarbeider ved fiskersiden.no, så er det jo op til folk, hvordan de vil tolke fiskersiden.no´s indstilling til selvtekt.

Hør nu her gutter - tænk Jer nu om inden I skriver Jeres indlæg. Uagtet at Flemms måtte have gjort dette i sin fritid, så er han altså som nævnt medarbeider og kan som sådan risikere at blive taget til indtægt for, at det kan være fiskersiden.no´s holdning.

Alt ovennævnte sagt i den bedste mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en nettside for sportsfiskere/lystfiskere - de aller fleste av oss (alle håper jeg) er i mot ulovelig garnfiske etter anadrom laksefisk. Det er etter min mening en større ugjerning å sette et ulovelig oppsatt garn enn å ved selvtekt fjerne et ulovlelig oppsatt garn.

Det verste man kan gjøre hvis man oppdager et slikt garn er å ikke gjøre noe...

Problemet er jo selvsagt at man må være 100% sikker på at garnet er ulovelig oppsatt, så en anmeldelse til de rette myndigheter er den beste løsning.

Jeg synes forøvrig straffen for å sette disse garnene er latterlig lav. Dette er faunakriminalitet på høyt plan. 5000,- i bot og inndragelse av utstyr er ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang, takk til Jan som satte dette igang og fikk blest om det på korrekt måte. Andre har vel forskjellige meninger om garnfiske, bajasser finnes overalt.

Er selv ihuga fluefiske, men jeg har gjennom vinterhalvåret stor glede og avkobling med å sette garn etter annen fisk. I løpet av de siste årene har jeg satt garn gjennomsnitt annenhver helg, men har tilgode å få edelfisk. Følger man de regler vi har, er også garnfiske en god avkobling og hobby, for ikke å snakke om de hyggelige sammenkomster en torskemiddag er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Jeg synes forøvrig straffen for å sette disse garnene er latterlig lav. Dette er faunakriminalitet på høyt plan. 5000,- i bot og inndragelse av utstyr er ikke nok.

De fikk for manglende merking. De kunne (og burde)også ha fått for blokkering av den frie vandring, feste til faste sjømerker med mer, og hadde vi hatt bilder av hummertrekket, også for dette. De var svært "heldige" egentlig, med tanke på at det ikke satt ørret i garnet denne gangen, og at de derved hadde denne ombord. Ganske utrolig egentlig med tanke på stedet garnet var satt, og med den maskevidden vi i tillegg observerte. Da ville nok reaksjonen blitt ennå strengere. Dere kan se i artikkelen at miljøkoordinator og politioverbetjent Bjørn Brekke hos Follo politidistrikt sier, sitat:

"Generelt vil jeg si at 5.000,- i bot for tyvfiske nok ligger i det lavere skiktet av straffereaksjon", og videre: "De som blir tatt for tyvfiske, kan vente seg inndragning av utstyr og sviende bøter". Jeg tolker dette slik at summen nok kan ganges opp endel ganger der det eksisterer ennå klarere brudd, og ikke minst der de er beviselige.

Nå skal jeg og min Dobermann ut og fiske, lovlig... god helg, og skitt fiske til dere alle! Hører forøvrig at Mr. Furuly får fin fisk i Sverige akkurat nå, flue: TTE.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk på garn i helgen. Natt til søndag, en plass langs Askerlandet. Klokka er nærmere 02.00 da jeg hører en båt som drar ut fra Leangen båthavn. Den kjører kun kort tid før det blir stille. Noen få minutter etterpå drar den inn igjen... Jeg bestemmer meg for å sjekke dette og tar bilen og kjører rundt. Jeg har en mistanke om hvor det eventuelt kan stå garn... Finner garnet på en plass jeg har fått mye ørret før. Står på under en meters dybde. Jeg kan altså vade ut til skrittet og hente det. Fullt av sluker og jigger, noe som indikerer at dette er et garn som har stått en stund og blitt røktet med jevne mellomrom. Sitter en kjempefin torsk i garnet, ca. 4 kg. Skjærer denne løs og den svømmer avgårde. Klokka er nå blitt nærmere 03.00 og jeg vurderer det dithen at det er lite hensiktsmessig å ringe oppsyn eller politi på denne tiden. Garnet ligger nå i en søppelkasse ved Hvalstrand. Mulig jeg gjorde noe dumt, men dårlig samvittighet har jeg ikke...

Maskevidde var ca. 25 mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Maskevidden er lovlig i det vannlaget (også nå). Jamfør regelverk. Synd, for storfisk setter seg fast i den vidden også, svært ofte.

Reglene kan likevel være brutt på andre områder, Deetuben (igjen jamfør regelverk).

Hadde det sittet ørret i garnet, kunne du ha vendt tilbake om morran for å se om de "høstet" garnet sitt (ervervet). DA kunne du tatt dem.

Takk for at du holder utkikk ihvertfall. Det skal du ha.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber dere innstendig alle sammen om å studere regelverket. Det er kjempeflott at flere og flere holder et våkent øye nå. Det har også vært noe av intensjonen bak denne aksjonen, men vi lager ris til egen bak dersom vi "griper inn" overfor garn som er innenfor loven.

Hvis dere studerer regelverket, vil dere likevel se at det er mange ting dere kan ta dem på. Det er jo sånn at disse garnsetterne vrir eller justerer litegrann for å tilsynelatende holde seg innenfor regelverket, og da gjør de det på typiske ting som maskevidde etc. som de fleste er kjent med og ser etter. Kjenner dere regelverket, kan dere likevel få tatt disse menneskene som alle vet setter etter ørreten.

Sånn, da skal ikke jeg "mase" noe mer.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart ikke alt som går etter planen, så jeg håper du vil fortsette å mase.

Kanskje det også kan la seg gjøre å lage en sammenfattet guide for indre Oslofjord som gjør det lettere å forstå regelverket, hva som faktisk er lovlig fiske og når/hvor lovlig fiske foregår. Hvordan man best forholder seg når du mistenker ulovlig fiske, og hvem man kontakter for å melde i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rams,

vi har vårt informasjonsbrev (*.doc), som vi bruker i Vestby, og der spesielt garnregler er omtalt. Jeg kan jo kanskje få lagt ut dette her inne et sted? Remy, Espen??? Ellers kan du forsøke og påvirke fylkesmannen i den retning, slik at de kan forme en lettleselig sak rettet mot både det allmenne publikum, og de som fisker mer aktivt.

Ellers er denne siden her ganske forklarende:

http://www.fiskeridir.no:81/sider/aktuelt/...sten/side7.html

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Inspector

Med fare for, at nogle bliver sure, så vil Jeg da tillade mig at komme med endnu et lille - og nok provokerende indlæg.

Det har været nogle bemærkninger om, at indlægget i Aftenposten skulle være til skade for fiskersiden.no - andre mener ikke at formuleringen skulle påvirke fiskersiden´s renommé. Men om man går lidt tilbage i tråden kan man se at Flemms har et indlæg, hvor han blandt andet udtaler følgende:

"For å si det sånn; om jeg ser et garn satt helt åpenbart etter SØ på et helt feil sted, hvor jeg vet det blir problemer å få tilkallt bla Politi, så makuleres det garnet! Uten å oppfordre folk til å bli forbrytere, men i visse tilfeller gjør man en meget god gjerning for miljøet, og kansje redder en hel SØ stamme!"

Flemms står altså registreret som medarbeider ved fiskersiden.no, så er det jo op til folk, hvordan de vil tolke fiskersiden.no´s indstilling til selvtekt.

Hør nu her gutter - tænk Jer nu om inden I skriver Jeres indlæg. Uagtet at Flemms måtte have gjort dette i sin fritid, så er han altså som nævnt medarbeider og kan som sådan risikere at blive taget til indtægt for, at det kan være fiskersiden.no´s holdning.

Alt ovennævnte sagt i den bedste mening.

Dette blir tullete Inspector, da jeg allerede har presisert hva som er holdningen til Fiskersiden.no. Har også oppfordret folk til å ta ulovlige garnfisker på en riktig og lovlig måte, slik som blir beskrevet i tråden her!

Gidder ikke diskutere dette videre, men hva jeg mener personlig om ulovlig garnfiske etter SØ er vel åpenbart!

[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på å fisket på "god plassen" min i går.Jeg har hittils i år fått over 15 sø der men alle er små.I går fikk jeg se en mulig grunn til at det nesten bare er småfisk.Det kom en båt med to eldre karer og satte garn inne i ei bukt like ved.Jeg lyste på de med lykten og snakket til de men de reagerte ikke.[} :) ][ B) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rolf.B

Var ute på å fisket på "god plassen" min i går.Jeg har hittils i år fått over 15 sø der men alle er små.I går fikk jeg se en mulig grunn til at det nesten bare er småfisk.Det kom en båt med to eldre karer og satte garn inne i ei bukt like ved.Jeg lyste på de med lykten og snakket til de men de reagerte ikke.[} :) ][ B) ]

Bruk blitzen på kameraet. Bildene blir jo ubrukelige, men det vet de kanskje ikke?

Ellers synes jeg det er positivt med all engasjemntet rundt dette, dette er jo en av de beste trådene på lenge synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.