Gå til innhold
Fiskersiden

ålreit bifangst på jerk


Recommended Posts

  • 4 weeks later...

trukke det var rare fighten jeg men.. morro lell.

hvorfor? halen på fisken er jo inntakt. har hørt at bue som har levd lenge i frihet er skikkelig spreke. og ser ikke ut som denne akkurat hoppa ut av mæra. klart at den stive jerkstang tok ut en del av fighten, men det gjør den jo med gjeddene å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor? halen på fisken er jo inntakt. har hørt at bue som har levd lenge i frihet er skikkelig spreke. og ser ikke ut som denne akkurat hoppa ut av mæra. klart at den stive jerkstang tok ut en del av fighten, men det gjør den jo med gjeddene å.

har selv fått stor ørret som ikke gjorde stort av seg (5,6kg).. en kompis fikk et monster som ikke gjorde en dritt ut av seg..

begge bifangst etter gjedda.. pluss den jeg hekta i ryggen høsten08 på 85cm. riktignok utgytt den men, også bifangst etter gjedde..

helt puddinger ifårhold til gjeddene på samme str. men det er min minimale erfaring da, med innsjø ørret og ikke bue..

Endret av tanga-roger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbue er en utrolig stygg og lite tiltalende fisk!

Fyttirakkern!

Jeg har aldri fått ordentlig stor ørret selv men har vært med i båten på 3 stk over 5 kg.

Fightene har vært av et helt annet kaliber enn gjedde av tilsvarende størrelse.

Jeg har selv fått en del gjedder fra 5-8.5 kg, aldri noen skikkelig store, men noen av fightene har vært relatvit heftige, allikevel er min erfaring at ørret fighter vesentlig mer enn gjedda.

Man må nok huske at det for begge artenes vedkommende er voldsomme variasjoner både mellom individer og gjennom sesongen på hvor mye de har å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbue er en utrolig stygg og lite tiltalende fisk!

Fyttirakkern! (..) Man må nok huske at det for begge artenes vedkommende er voldsomme variasjoner både mellom individer og gjennom sesongen på hvor mye de har å gi.

At det er stor individuelle og sesongmessige forskjeller gjelder vel for de fleste arter. Men man kan jo ofte si at en art GENERELT fighter bedre enn en annen, da uttrykt som et slags gjennomsnitt. Og hvorvidt regnbueørret er stygg eller ikke kommer jo an på.

Vil vel hevde at i tråden linket til under, så er det ikke bare fangstkvinnen April Vokey som er praktfull, men også regnbueørreten hun har fanget.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=49303

For øvrig var det jo en oppsiktsvekkende fangst disse svenskene hadde fått. Og heller ikke denne regnbueørreten er stygg. Den har i det minste intakte finner.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbueørret er etter min mening både en vakker fisk og en bra sportsfisk. Man kan sikkert komme borti reduserte eksemplarer som ikke fighter bra, men generelt fighter regnbuen svært bra. Både jeg og samboeren min har fått på over 7 kilo på forholdsvis lett redskap (”vanlig” ørretstang og 0.28mm sene) og det er opplevelser vi setter høyt.

Grunnen til at mange sikkert synes regnbuen er stygg kan være at man forbinder de med de negative sidene med oppdrettsnæringen + at en del av de rømte regnbuene rett og slett er stygge. Men det hadde vanlig brunørret og alle andre fiskeslag også blitt om de hadde levd på samme måten. En velpropersjonert regnbueørret som har svømt fritt i vassdraget i flere år er et vakkert syn og en sportsfisk på høyde med alt annet vi har i Norge!

Hadde jeg fiska gjedde og fått en slik flott fisk hadde jeg blitt kjempeglad! Selv om jeg helst vil ha fiskene mine på målrettet fiske og ikke som bifangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.....

Jeg haddde også blitt GLAD om jeg hadde fått en slik regnbue.

Jeg antar også at det ahdde vært utrolig moro og en god del skryting på forumet i ettertid.

Jeg synes bare at arten er stygg. Ørret, røye, laks, bekkerøye er nydelige fisker.

Av en eller annen grunn faller ikke regnbuen i smak på samme måte.

Dette er kun min mening og jeg har ingen god forklaring på hvorfor jeg finner den lite tiltalende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.....

Jeg haddde også blitt GLAD om jeg hadde fått en slik regnbue.

Jeg antar også at det ahdde vært utrolig moro og en god del skryting på forumet i ettertid.

Jeg synes bare at arten er stygg. Ørret, røye, laks, bekkerøye er nydelige fisker.

Av en eller annen grunn faller ikke regnbuen i smak på samme måte.

Dette er kun min mening og jeg har ingen god forklaring på hvorfor jeg finner den lite tiltalende.

Enig. liker ikke laksefisk som "sminker" seg(rosa flekker er såååå 2007)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.