Gå til innhold
Fiskersiden

Giftige fisker?


smiley
 Share

Recommended Posts

Du skal skylde stikkstedet med vann med en temp. på 37 grader pluss, når d gjelder fjesingstikk.

Du skal holde stikkstedet i så varmt vann som overhode mulig. På legevakta fikk jeg vann som var mye varmere enn det også, kjentes ut som om hånda ble kokt, men det var det eneste som hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakk meg på fjesing sist det var festival i langesund.varmet godt det gitt....akkurat som den rakkeren forsøkte å stikke meg gitt....godt det ikke er her som i litt varmere strøk,der man må ha badesko på sommeren for å unngå dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder annen giftig fisk skal jo håkjerring ikke vær den ideelle julemiddagen, for å si det mildt. Ellers sies det jo at åleblod er giftig. Husker en diskusjon på nettet her angående det, der en eller annen spurte: "Er det farlig å få åleblod i øynene?"

Klarte ikke å dy meg, og svarte følgelig: "Prøv!"

Forøvrig har jeg stukket og skåret meg på mye rart av fisk. Havmus og fjesing har jeg foreløpig unngått, selv om en viss redaktør i et enda vissere fiskeblad forsøkte sitt beste ved å under Langesund havfiskefestival ved å lempe en vobblerfanget fjesing opp i trynet mitt. Jeg dukka, og vobbler og fisk traff hestehalen min, der den ble hengende og sprelle. Hva skal man vel med fiender med venner som dette?

Husker forøvrig Roger i klubben kasta en hork på meg en gang også. Rakk såvidt å få opp ei hånd, og piggene på ryggfinna satt seg fast i hånda. Husker det banka bra en god stund etter. Utover det er favoritten å rote fingrene inn i gjellene på ei brosme, som selvsagt satte i gang å rotere. Det ble mye blod, og en ganske kraftig betennelse.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har jeg stukket og skåret meg på mye rart av fisk. Havmus og fjesing har jeg foreløpig unngått, selv om en viss redaktør i et enda vissere fiskeblad forsøkte sitt beste ved å under Langesund havfiskefestival ved å lempe en vobblerfanget fjesing opp i trynet mitt. Jeg dukka, og vobbler og fisk traff hestehalen min, der den ble hengende og sprelle. Hva skal man vel med fiender med venner som dette?

Går det ann å drømme om at dette finnes på tape?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ved flere anledninger stukket meg på Havmus uten å merke noe spesielt annet en selve stikket. Har enda merket i handbaken etter mitt første møte med denne fisken...men det ble ikke mer en selve stikket.

Så for min del er Uer myye værre å stikke seg på en Havmusa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aborr - har en tidligere kompis som hovna opp ganske godt etter et møte med den - måtte bare få med en ferskvannsfisk også så ikke kystdengermafiaen stikker av med all heder og ære <_<

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma f... det gjør vondt uansett om det er gift eller ikke, så jeg holdt meg unna de uansett :)

Har enda ikke klart å stikke meg på dem, skjønner ikke helt hvordan dere får til det.... Knurr derimot, det er ubehagelig! AU!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke klart å stikke meg på dem, skjønner ikke helt hvordan dere får til det.... Knurr derimot, det er ubehagelig! AU!

Jeg kan ikke huske å ha gjort det. Men har noen tidligere kompiser som har klart det. All Borre blir holdt godt under buken.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bara fjesing og havmus som er gjiftig her til lands. Men er en del andre arter som har pigger og kan leda til infekterade sår om man stikker seg.. Som pigghå og svarthå

Er det oppe og vedtatt at pigghåen ikke har giftige pigger? Er det noen nyere forskning på dette? I de fleste bøkene jeg har om fisk blant annet Pethon, så er giftige pigger en gjenganger. Dette er kanskje gått ut på dato?

Endret av torrybra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det oppe og vedtatt at pigghåen ikke har giftige pigger? Er det noen nyere forskning på dette? I de fleste bøkene jeg har om fisk blant annet Pethon, så er giftige pigger en gjenganger. Dette er kanskje gått ut på dato?

Tja, det er vel ikke forsket noe særlig på det i det hele tatt.

Mange steder nevnes det ikke noe om at pigghåen har giftige pigger, noen steder at den er svakt giftig, og noen steder finnes den nevnt blant "livsfarlige og giftige dyr i sjøen".

Det er vel kanskje med eventuell "pigghågift" som med f.eks. bistikk, noen mennesker reagerer ikke på det mens andre igjen faktisk kan dø av det.

Har selv stukket meg på pigghåpigg uten å merke noe etterpå, stakk meg på en svarthåpigg en gang og det var j*vlig vondt. Det verka og klødde lenge der piggen gikk inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.