Gå til innhold
Fiskersiden

Giftige fisker?


smiley
 Share

Recommended Posts

Jeg har i kveld fått gleden av å stikke meg på en fjesing, og kan bekrefte at det gjør sykt vondt. Stakk meg like over neglen på ringfingeren. Trikset er helt klart å holde stikkstedet i varmt vann etterpå. Jeg brukte is på og neven hovnet likevel opp til håndballstørrelse og smertene ble ikke bedre. Når jeg motvillig avbrøt fisketuren og tuslet inn på legevakta fikk jeg handa i varmt vann og smertene roet seg på få minutter.

Stivkrampesprøyte og antibiotikakur bør gjøre susen. Jeg vil ikke ha no infeksjons-skit i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke annet mulighet og etter stikk fra fjesing, hjelper det veldig å tisse på stikk stedet ( hånda, ikke vannet) Både inhold av amoniak og temperaturen i urinen gjør mirakler. Ikke noe tull, det virker . Om dere tør , press på såret og sugg ut litt blod fra såret (spytt ut igjen)så fort som mulig og etter stikket ( før dere har tisset på håndet, ikke etter :bow:)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke annet mulighet og etter stikk fra fjesing, hjelper det veldig å tisse på stikk stedet ( hånda, ikke vannet) Både inhold av amoniak og temperaturen i urinen gjør mirakler. Ikke noe tull, det virker . Om dere tør , press på såret og sugg ut litt blod fra såret (spytt ut igjen)så fort som mulig og etter stikket ( før dere har tisset på håndet, ikke etter :D)

Hahaha, dagens morsomste :)

Men tipset skal visstnok funke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har dere ikke annet mulighet og etter stikk fra fjesing, hjelper det veldig å tisse på stikk stedet ( hånda, ikke vannet) Både inhold av amoniak og temperaturen i urinen gjør mirakler. Ikke noe tull, det virker . Om dere tør , press på såret og sugg ut litt blod fra såret (spytt ut igjen)så fort som mulig og etter stikket ( før dere har tisset på håndet, ikke etter ;))

Det fungerer absolutt. Amoniakket i tisset nøytraliserer sure enzymer (syre) i gifta, og enzymer i gifta blir ødelagt når de kommer over omtrent 37 grader, derfor det varme vannet.

(tidvis kommer kjemiker-utdanninga til gode) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo at det er rart at det er såpass uklart hvilke giftige fiskearter vi har, finnes det virkelig ingen forskning som sier helt klart at pigger på de artene vi er i tvil om her (pigghå og havmus) har giftkjertler? Hallo alle biologer, her ligger det en enkel oppgave foran dere, litt fisking og dissekering :)

Selv tviler jeg på det, i og med at folk stikker seg på disse uten å merke noe, og jeg heller mer til forklaringen om infeksjoner i såret for å forklare "gift"reaksjoner på stikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge fishbase.se, som virker rimelig profesjonell, og litt andre sider jeg kontrollsjekka mot, har kun to av artene som har vært diskutert her, gift. Det er fjesing og havmus. Fjesingen har giftkjertler knytta til piggene på gjellene og ryggfinna, havmus har en giftkjertel kobla til dens omtalte spiss. Fjesingens gift er en god del kraftigere enn havmusas, ordinært sett, men ingen av de er normalt direkte farlige. Derimot kan det for enkelte oppstå allergiske reaksjoner, som kan føre til anafylaktisk sjokk.

Ingen andre fisker i norsk saltvann er giftige. Man kan få infeksjoner av å stikke seg på piggene til mange fisk, deriblant pigghå, men dette er da ikke en forgiftning fra fisken.

Har maila Havforskningsinstituttet og hørt med de, svarer de burde det være oppklarende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge fishbase.se, som virker rimelig profesjonell, og litt andre sider jeg kontrollsjekka mot, har kun to av artene som har vært diskutert her, gift. Det er fjesing og havmus. Fjesingen har giftkjertler knytta til piggene på gjellene og ryggfinna, havmus har en giftkjertel kobla til dens omtalte spiss. Fjesingens gift er en god del kraftigere enn havmusas, ordinært sett, men ingen av de er normalt direkte farlige. Derimot kan det for enkelte oppstå allergiske reaksjoner, som kan føre til anafylaktisk sjokk.

Ingen andre fisker i norsk saltvann er giftige. Man kan få infeksjoner av å stikke seg på piggene til mange fisk, deriblant pigghå, men dette er da ikke en forgiftning fra fisken.

Har maila Havforskningsinstituttet og hørt med de, svarer de burde det være oppklarende :)

Dette ble forøvrig også forklart i post nr. 3 i denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble forøvrig også forklart i post nr. 3 i denne tråden...

Jepp, men virker som det allikevel var litt fram-og-tilbake i etterkant av det, og da spørsmålet om litt mer faglig tilbakemelding kom opp, tenkte jeg ihvertfall at jeg kunne sjekke og dobbeltsjekke litt med kvalifiserte kilder, uten at det gjør meg sjøl til noen ekspert av den grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.