Gå til innhold
Fiskersiden

Isforhold i Telemark


Thomas94
 Share

Recommended Posts

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Isfiske på 10 gradern sier du? Jeg er med :)

Hadde forøvrig tur #3 på Eidangerfjorden, hvitting, kolje, sandflyndre, taggmakrell, sypike, knurr og torsk på land, hvittingene er mat de andre sluppet ut igjen hurtigst mulig.

Ca 35cm med stålis, knallfine forhold. Deilige -17 når jeg parkerte bilen, sol, vindstille og jeg var den eneste som var gal nok til være på isen på mange timer, deilig å ha hele fjorden for seg selv hehe. Traff en som hadde fått fjesing.. "fjesing her inne??" sa jeg. Jada, det var mye av den, hadde fått mange tidligere også. Brukte nanosekunder på å artsbestemme tassen til lysing, og et lite grønnskjær av misunnelse kom over meg, skulle gjerne hatt den selv gitt. Samme fyren fortalte om mange år med fiske i fjorden, og om langepers på 20kg, pluss mye brosme her inne. Med tanke på lysing/fjesing forvirringen valgte jeg å ta det med to klyper salt, men med god mine. Umulig er det dog ikke, og det er mange skrenter langsmed land som kunne vært artig å utforske nå som isen først ligger. Så er det bare å få anledning og eventyrlyst da...... Noen andre som har hørt om brosme her??

Har fått både brosme og lange inne i fjordene, også tildels pen fisk. Og jeg har tenkt det samme som deg: Hadde vært artig og prøvd akkurat der bratta møter mudderet på rundt 100 meters dyp fra isen...

Ok :)

Jeg klarer evt å fiske alene også altså :)

Men det er hyggelig med selskap og jeg har ikke isbor..... hehe

Isfisker uten isbor?!? Det er jo som... som... havfisker uten hav?!??

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isfisker uten isbor?!? Det er jo som... som... havfisker uten hav?!??

Jeg er liksom ikke isfisker, men har bestemt meg for å prøve litt i vinter :)

Behovet for å investere i bor har liksom ikke dukket opp da jeg tidligere alltid har hatt med meg selskap på isfiske.

Jeg kjøper meg jo selvfølgelig bor hvis isfisket gir mersmak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare brukt 20 cm på sjøisen. Der slenger det både titt og ofte fisk som trenger stort hull...

Jepp, senest igår glapp det en større torsk for en som stod lenger inne med 120 eller 150mm hull. Hullet passet ikke, og i tumultene med å utvide hullet huket den seg av kroken og sa takk for maten.

Jeg brukte forøvrig en is-bile (eller hva søren det heter... ligner på et spett), og det tok tid å komme gjennom 30-35cm stålis, men hullet ble stort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grisetjukk is på Eidangerfjorden for tida... Sikkert 40 cm stålis... Slitsomt.

Var der i dag, mye fisk, men stort sett ikke det helt store. Høydepunktet var en lysing på 1130, første på isen, første over kiloen og åpenbart ny pers. Artig. Ellers ble det en hvitting på drøyt halvkiloen, makrell, sandflyndrer, koljer og sei. Også slimål da. Måker liker av en eller annen grunn slimål.

96990_s.jpg

Tok bildet med mobilen, som av en eller annen grunn sto innstilt på s/h... Jaja, vakke rare fargene uansett.

DIGG dag på isen i dag og!

PS: Snakket litt med noen andre fiskere der. De meldte om 50 cm is og kjempefiske på Voldsfjorden, og 15 - 20cm og relativt dårlig fiske ved Bjønnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro med lysing! Grattis med pers. :)

Skulle egentlig vært å fiska i Sandvika idag med det ble ikke noe. Men i morgen blir det en lang dag i Sandebukta. Kanskje får teste Eidangerfjorden til onsdag... 40cm med is er noe for meg. Er litt redd for å gå igjenom...

Hvordan ser det ut i Langangen nå da? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grisetjukk is på Eidangerfjorden for tida... Sikkert 40 cm stålis... Slitsomt.

Var der i dag, mye fisk, men stort sett ikke det helt store. Høydepunktet var en lysing på 1130, første på isen, første over kiloen og åpenbart ny pers. Artig. Ellers ble det en hvitting på drøyt halvkiloen, makrell, sandflyndrer, koljer og sei. Også slimål da. Måker liker av en eller annen grunn slimål.

96990_s.jpg

Tok bildet med mobilen, som av en eller annen grunn sto innstilt på s/h... Jaja, vakke rare fargene uansett.

Lysing er ikke dette en Fjesing :ph34r::wacko:;)

Eller så skal dere nok få høre om bra fiske fra Bjønnes i morgen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en tur til Sandebukta i morgen. Hvor parkerer man da? Har aldri vært der før. Hvor går man ut???

Nå er ikke Sandebukta Telemark da, så du er egentlig i feil tråd :ph34r: . Men, siden jeg er så gjennomført serviceinnstilt og trivelig gir jeg deg turen her, online og interaktiv. Nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... nei, det går fort litt i surr med så mange like tråder på det forumet her nå. :) Men tusen takk! :P

Registrerer at du da kjører forbi 5-6 gode plasser med trygg is.. :) og det etter bare 30min kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... ja, nå har jeg noe å tenke på... Kanskje jeg ikke gidder å kjøre så langt i morgen alikevel. Var litt innstilt på Sandebukta nå, men nå ble jeg litt usikker. Kommer nok ikke å bestemme meg før jeg er på veien i morgen. Får se det ann litt... Kommer en rapport i morgen ihvertfall. Så får vi se hvor jeg ender opp. Er det trygt å ta med speilreflekskamera ute nå i flere timer??? Vet ikke om jeg tør å ta det med. Kan kamera fryse??? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt trygt å ta med kameraet, eventuelle problemer oppstår i form av kondens når du skal ta det med inn igjen. La det få en jevn overgang (feks ved å la det ligge i et kjøligere vindfang en stund) istedetfor å dra det rett fra ti minus til 20 pluss. Eller legge det i en helt tett plastpose før du tar det med inn, og la det ligge der noen timer. Ta ut minnekortet og bruk kortleser hvis du er utålmodig etter å få sett bildene av småflekka og gråhai :P Har hatt med mitt ute i 30 kalde mange timer uten at det har vært noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.