Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano Stella dragtester


persa
 Share

Recommended Posts

Jeg har et merkelig fenomen jeg ikke kan forklare.

Jeg har to nye Stella sneller , 20000SW og en 8000 SW-PG. Begge er oppgitt med 55 lb/24 kg max brems. Dette er vel på tom spole.

Etter at jeg syntes 8000 bremsa virket noe svakere enn forventet gjorde jeg gjenntatte målinger på disse.

Begge med full spole på samme fjærvekt, bremsene ble skrudd max til, og lagt gradvis press på til spolen snurret.

Det som bekymrer meg litt var 8000 snella, 20000 snella gav 17 kg på max brems mens 8000 snella bare gav 10 kg ved gjenntatte tester. Dette oppfatter jeg som en vesentlig forskjell og betyr i praksis at 8000 snella må skrus nært helt til ved løfting av kveite feks. Har noen med litt snelleinnsikt noe forklaring på dette? Er det noe feil med 8000 snella,?

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye sene hadde du på ved testing? Bremsestyrken vil vel variere med hvor stor effektiv radius du har på ytterste laget med sene.

Begge spolene var helt fulle , er klar over at bremsekraften varierer med fyllningsgrad av spolen,( shimano oppgir max drag med tom spole?)

likevel er det for stor differanse med to like spesifiserte bremser etter mitt syn, pluss at bremsekurven virker helt flat på denne 8000 snella, noe som ikke alltid trenger å være så bra, slitte drag "washers"?

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette "nye" brukte sneller eller fabriksnye? Hvis dem er mye brukt så slites jo bremsa så de kan jo vare ei forklaring. Kan vare noen som har brukt litt mye grease på lamellerne ved egen service (hvis dem nå er brukt). 20000 snella har jo i utgangspunktet ein mer avansert prems(Twin disc) en d mindre modellerne vet ikke om det har noe å si men dem oppererer med samme bremsestyrke så det er jo litt rart att d ska vare så stor forskjell. Men om du tar kontakt med Elbe (service avdeling) så kan dem sikkert hjelpe deg.

Grattis med to go sneller!

P.s er bare nyskjerrig og lurer på hvilke stenger du har matchet dem med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. 20k snella er nyimport, 8000 snella er kjøpt her på berget "demobrukt" av en forhandler. Jeg tenker jeg skal spørre Elbe også om dette. Det hadde vært interessant om andre med 8000 sneller kunne gjort samme type målinger.

8000 snella sitter på OTI Tuna Sniper, 20k snelle sitter forløpig på en modifisert BFT sea jigging.

Jeg er på utkikk etter en kraftig jigging stang, tenker mest på OTI, Van Staal som er lette å handle i kjente online butikker, evt handle en Full Gene Blue Rose fra PLAT. Min svigerfar skal også til Singapore i mars og tror jeg skal få han på en runde i tackle shops (toll og moms fritt :P ) Ser etter en kraftig stang 500 grams slukvekt, PE 8-10, helst ikke under 5,5 fot. Kanskje en Seven Seas Atomic Sword :P

Følger ellers med på debatten på 360 Tuna ang konvensjonelle kontra spinnsneller til jigging, pros and cons? Uansett hva man velger bør man vel ha ei brems som funker.

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger ellers med på debatten på 360 Tuna ang konvensjonelle kontra spinnsneller til jigging, pros and cons? Uansett hva man velger bør man vel ha ei brems som funker.

Kjøpte meg ein Shimano Ocea jigger 5000P i tillegg till haspelutstyret bare for og vare på den sikkre siden :P For øvrig ein kjempe go snelle till dypvannsfiske. Og ei Saltist 20 for det lettere fisket.

Men till jiggfisket så holder jeg helt klart på haspel.

Enig i att bremsa bør vare i orden ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg ein Shimano Ocea jigger 5000P i tillegg till haspelutstyret bare for og vare på den sikkre siden :P For øvrig ein kjempe go snelle till dypvannsfiske. Og ei Saltist 20 for det lettere fisket.

Men till jiggfisket så holder jeg helt klart på haspel.

Ser fin ut denne smalspole varianten av Ocea jigger, ser ut som dette er en Japan "domestic" variant av Trinidad, P- varianten med lavgir, kommer til å vurdere denne skarpt fremover også, slipper å tenke så mye på linefordeling med smalspolen, 30 lb brems holder til alle praktiske formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg ein Shimano Ocea jigger 5000P i tillegg till haspelutstyret bare for og vare på den sikkre siden :) For øvrig ein kjempe go snelle till dypvannsfiske. Og ei Saltist 20 for det lettere fisket.

Men till jiggfisket så holder jeg helt klart på haspel.

Ser fin ut denne smalspole varianten av Ocea jigger, ser ut som dette er en Japan "domestic" variant av Trinidad, P- varianten med lavgir, kommer til å vurdere denne skarpt fremover også, slipper å tenke så mye på linefordeling med smalspolen, 30 lb brems holder til alle praktiske formål.

Angrer ikke ett sekund att jeg køpte den. Brukte den på 300+m før jul nå og de va ein av de likaste snellene jeg har brukt på dypet så langt. Brukte Tiagra 16 før den var ikke dårlig men absolut ikke bedre. Og d med snørefordelinga har du helt rett i. Lho lånte min Trinidad 40 N i september undere lysingturen. Han nektet o levere den igen så jeg var "nødt" og selge den till ham. Passet egentlig bra så fikk jeg byttet till OJ 5000 P. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.