Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til Lakefiske


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

Heisann

Dette er en fisk som jeg ikke har på artslista mi. Har prøvd en gang før, men uten resultat for min del. er det noen som kan v'ære behjelpelige med plass / vann som huser grei lake, og som det er god sjans for å få fisk?

Send gjerne en PM hvis dere ikke ønsker å legge det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jop ispiggene er ett must i morgen ^_^ kan bli en artig kveld . Vi blir 6 fs medlemmer på isen blir nesten som ett mini treff dette he he kommer til og prøve kanten av ett strømt parti .Ingen fare med is har hvert -23 og 20 osv osv så isen er trygg .Tar med meg isbille og ett 100 bor for testing i allefall borring for hver meter i dette partiet . Er self andre partier jeg har fiska på der så trygg is er det i allefall uansett. ps husk podder nappvarslere evn bjeller søkker 40-60gr søkker kroker 1-2.0 blanke .Spørsmål 47329577 kai

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kveld og natt foregår fisket men er det mye snø går det fint i solskinn :P ikke veldig var på lyder i allefall ikke fra is men der smeller det jo osv hele tiden så den blir vant til det .

Bruker glide tackle ved napp frikoble snelle eller bare gi 20-30 cm før du tar tak i stanga ellers er fare for og nappe agn ut av munnen på den igjen . pilk eller lake dunking som det blir kaldt er og løfte pilken 3-4 cm over bund og slippe i bund (sene festes over pilken ) du vil merke forandring når den tar og da er det ikke slippe 20 cm sene røsk til :) ellers er pærler selvlysende helt klart en fordel men går uten og . Spinner blad er greit det lager lyd og tiltrekker fisk for lake er en nysjerrig fisk. Bruker elektroniske nappvarslere da fisken kan ta veldig pent , og det er ikke sikkert du hører det på bjelle . tips om det er mørkt som f sett ett grav lys ved hvert hull og du har en oversikt over stengene ( kan bli ett fint skue om man er mange og folk fisker med 2-3 stenger ) 205mm bor er nesten ett must om du får gyte klar lake de er realt feite og self er det jo en stor mulighet og få ei feit purke av ei gjedde på makrell filet eller ørret fra perud som jeg bruker håper det var til litt hjelp Yosh :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også litt på dette. Er det kvelden og natta som gjelder til dette fisket?

Agn med glide-tackle som er tingen?

Varsomme mot lyder eller mye motstand i sena?

Tips mottas med takk. :P

fra skumringen og utover er bra.. glidetackle er tingen ja, lake er ikke sky mot lyder og dunking med søkke i bunnen kan være et tips, dette lokke til fisk, lake lukter seg frem til sit agn samt har den utrolig hørsel men utrolig dårlig syn ;) baitrunnner er en fordel om du driver med flere stenger på litt avstand ;) lykke til

Jop ispiggene er ett must i morgen :) kan bli en artig kveld . Vi blir 6 fs medlemmer på isen blir nesten som ett mini treff dette he he kommer til og prøve kanten av ett strømt parti .Ingen fare med is har hvert -23 og 20 osv osv så isen er trygg .Tar med meg isbille og ett 100 bor for testing i allefall borring for hver meter i dette partiet . Er self andre partier jeg har fiska på der så trygg is er det i allefall uansett. ps husk podder nappvarslere evn bjeller søkker 40-60gr søkker kroker 1-2.0 blanke .Spørsmål 47329577 kai

hvis alle tar med seg et grav-lys pr stang kan det bli et flott skue over isen i morra.. glemmer ikke enne natta i fjor... blir en kul tur. jeg skal handle litt først på dagen om nogen trenger noe kan jeg nås på 99258415...

(hvem kommer egentlig :P)

Endret av marc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte tips Link og Marc!

Spørs ikke om man skal ta en tur ut en kveld og prøve seg. Har litt perler og annet stasj til havfiske liggende, så burde være mulig å prøve litt.

Må man ha makrell eller ørret? Har litt mort og abbor liggende i fryseren, så tenkte å bruke dette. Skjære de litt opp, så de avgir lukt og smak i vannet.

Store kroker da? Treble eller vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte tips Link og Marc!

Spørs ikke om man skal ta en tur ut en kveld og prøve seg. Har litt perler og annet stasj til havfiske liggende, så burde være mulig å prøve litt.

Må man ha makrell eller ørret? Har litt mort og abbor liggende i fryseren, så tenkte å bruke dette. Skjære de litt opp, så de avgir lukt og smak i vannet.

Store kroker da? Treble eller vanlig?

Jeg kan sikkert svare siden jeg akkurat har fått svar på disse spørsmålene selv :)

Fisk som lukter mye er bra. Mort lukter vel litt mer enn abbor. Makrell og sild lukter MYE. Ørret lukter også en del, ja. Både enkeltkrok og treble funker, men litt lettere å avkroke med vanlig J-krok, da. Hvis du skal bruke J-krok bør den være ganske stor, ja. :lol: Har hørt at noen bruker sirkel-krok også, men..

Marc og Kai (link) kan sikkert utfylle litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

makrell i blokk er fomidabelt og koster ikke stort mere end 30,- på¨lokale butikken :lol: 0,50+ flourcarbon til fortom og J-kroker i str. 1/0 og 2/0 holder plenty. mort kan også brukes... prøv om du får filet biter av disse eller del de på midten slik at du får to sider :) lykke til yosh, slå gjerne på tråden om du lurer på noget 99258415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

makrell i blokk er fomidabelt og koster ikke stort mere end 30,- på¨lokale butikken :) 0,50+ flourcarbon til fortom og J-kroker i str. 1/0 og 2/0 holder plenty. mort kan også brukes... prøv om du får filet biter av disse eller del de på midten slik at du får to sider :) lykke til yosh, slå gjerne på tråden om du lurer på noget 99258415

Makrellen er også meget bitevillig utpå seinsommeren! Da dra dem i hundretalls :lol: Og det er veeeldig billig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for suverene tips, gutter. :) Kan hende jeg slår på tråden om jeg skulle trenge mer tips, Marc

Skulle gjerne hatt makrell, men har sett lite av dette på butikken, og det er så lite av dem i elva. :)

Tviler på at jeg gidder å reise ut til kysten for å hamstre agn-fisk. Er jo på helgelandskysten å fisker hver sommer, men den makrellen har ofte gått til mat eller agn etter kveita.

Går nå og bare vente på at temperaturen skal snu. Er nok ikke så hardnakket at jeg drar ut i under 10 minus. har sittet på isen og hutret før, og det føler jeg ikke noe for.

Er 16 blå her nå, og det synker stadig. Hadde det enda vært mindre snø, sånn at det ble bedre is, men neida....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter inspirasjon fra Marc og Link, tok jeg og Kravdal i kveld turen for å prøve laken. Noe vi absolutt ikke angrer på. (eller kanskje Kravdal gjør det? :) )

Takket være tipsene fra gutta i denne tråden, ble det etter hva jeg mener en lykket tur. Vi fikk 4 laker, 3 på +- 1 kg og en på 2,5 kg. De ble tatt på hel mort og abbor. Hadde også på et par til som ikke ville bli med opp.

Har sendt Marc en takkemelding for gode tips, håper han har fått den eller at han leser det her.

-Dette ga mersmak, så blir nok en tur til allerede i morgen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Dette er en fisk som jeg ikke har på artslista mi. Har prøvd en gang før, men uten resultat for min del. er det noen som kan v'ære behjelpelige med plass / vann som huser grei lake, og som det er god sjans for å få fisk?

Ikke glem stikka heller Robert! For min egen del har aktivt fiske stort sett alltid utfisket passivt by far. Var en tur på Glomma ved Brandval for etpar år siden. Tror jeg fikk bortimot ti laker på aktivt fiske mot en på passivt. Stort sett får jeg 4-5 laker på stikka for hver på stanga med alarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har det nok vært skrevet litt om før, men siden det er så oppe i lyset fyrer jeg like så godt av et par spørsmål:

Hvor forsiktig bør man være med dunking?

Kan man skremme laken ved å dunke for hardt eller vil dette bare trigge og lokke lakene enda mer?

Har dunka et par ganger i vinter uten resultat, etter dunket syns jeg det virker fornuftig å heve pilken såvidt fra bunnen så senestumpen med fiskebiten såvidt sleper bunnen.

Vil det ikke være lettere å kjenne nappene sånn som dette? Eller har det ikke noe for seg?

Har også tenkt på at man kanskje burde ta litt lengere pauser mellom dunkingen enn ved f.eks pimpelfiske etter abbor.

Eventuelt dunke 10-20 ganger og så vente et minutt, for deretter å gjenta prosedyren.

Noen som har erfaringer på dette?

Hvor lenge er det nødvendig/lurt å sitte i hvert hull når man søker etter plasser med fisk?

Dette er ting jeg føler er ganske vesentlig å sette seg bedre inn i når jakten på Vansjø-lakene fortsetter! :)

Kanskje flere også lurer på dette? Takknemlig for tips!

Endret av Mrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem stikka heller Robert! For min egen del har aktivt fiske stort sett alltid utfisket passivt by far. Var en tur på Glomma ved Brandval for etpar år siden. Tror jeg fikk bortimot ti laker på aktivt fiske mot en på passivt. Stort sett får jeg 4-5 laker på stikka for hver på stanga med alarm.

Har de samme erfaringene som Cato. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele perioden? Ikke bare i gytetiden?

Fisker stort sett kun lake i perioden fra siste halvdel av desember til slutten av februar/begynnelsen av mars. :)

Så det er i denne perioden jeg har mine erfaringer siden jeg begynte med lakefiske i -85.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.