Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til Lakefiske


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

Når jeg og yosh var ute sist så smalt det på lake mens jeg satt og dunket, og da dunket jeg skikkelig:p

Så enig med cb, dunk som faan... ;)

Men fikk høre i går att det det var "vanlig" og knyte en liten del av en plastpose litt over agnet.

Dette er i elver og slik da, for da skal vist posen blaffre og lage lyd da.

Så det skal prøves neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe mye lyd i en bærepose under vann, men mange liker å ha en plaststrimmel en halvmeter over pilken for å få et varsel om at fisken nærmer seg iskanten. Et annet tips er å montere en liten sluk eller to i toppen av pilken. Det lager nemlig lyd. Har også eksperimentert endel med selvlysende saker uten å komme til noen entydlig konklusjon. Lyd og lukt er nok de viktigste faktorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha testa det så sinnsykt mye (men absolutt testet det grundig) er i hvert fall erfaringen min så langt at lys ikke gir større lakefangster

Da deler vi den konklusjonen! Gutta på Grønsund er ellers av den oppfatning ay man heller aldri skal lyse ned i hullet med lykta. Laken er nok relativt lyssky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset, gabbe og CB.

Forrige laketur prøvde jeg å bruke noen attraktorlys som blinket noe infernalsk!

Kanskje det var en av grunnene til at jeg ikke fikk fisk?

Neste tur får jeg prøve å fokusere mer på lyden.

De turene jeg har vært med Link har jeg observert at jeg har fått mer lake når jeg har fisket med et tackle med to digre spinnerblader som har slått mot hverandre enn uten.

Jeg har hele tiden brukt noen cm selvlysende slange, men i forhold til blinkerne jeg prøvde meg med blir dette som gloen på et nyslukket stearinlys sammenliknet med en kvasar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke hatt noen suksess med lys eller pynt - enig i at lyd og lukt nok er de primære sansene for laken. Har flere ganger fått laker som mangler et eller to øyner - uten at det ser ut til at det hemmer dem all verden.

Min erfaring med lakefiske og dunking er ellers at dunking er viktig kun under selve gytingen - ihvertfall de stedene jeg har fisket (stort sett i Glomma og Vorma). Før og etter gyting funker det vel så godt med statisk fiske, men akkurat når lakene er i gytemodus virker statisk fiske nærmest helt fånyttes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par ganger observert at en fisker har dratt opp over 30 laker fra et hull, mens nabofiskeren 2 meter unna har fått en eneste lake.

Dette tyder på at men ikke bør bruke for lang tid i hvert hull.

På den annen side er vel lakene gjerne små når de er så mange og saken er derfor ikke så enkel som jeg først fikk det til å høres ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som har funnet godhullet må nødvendigvis ikke borres i senk.

Jeg har 3 stikker som jeg legger ut og forer litt i hvert hull. (rester etter fileskjæring som er kuttet i småbiter.

Borrer en 3kant 5x5x5 meter.

Løfter forsiktig før jeg dunker den mot bunnen. holder på 2-3 min, så legges stikka på isen og pilken på bunnen. Neste stikke med samme prosedyre.

Hvis man får lake i et hull kan man fokusere på dette hullet, men fortsetter rundgangen.

Biter laken når du løfter kan dette oppleves som en lugging. Ikke alltid man får markante napp. Pilken senkes litt før du løfter forsiktig igjen.

Kjenner jeg det napper så velger jeg å slippe den sakte ned til bunnen før jeg tar et skikkelig mothugg.

Kjøring er ikke aktuellt, så det går rett opp så fort det er mulig.

Om fisken uteblir, så er det bare å flytte ei stikke om gangen motsatt slik at du beholder 3kanten.

Nå vil du få med deg alle forandringer på bunnen.

En ting som virker som en magnet på lake under lakedunking er om du treffer en stein med pilken.

Ei ekstra skje som henger i toppen av den som du har agnet skal hjelpe til med lyd(skrangling).

Ellers kan det være lurt å feste en plastbit på snøret en meter over pilken. Når du drar opp laken, så kan det være greit med en forvarsel om at laken er rett under hullet.

Om den har en lokkende effekt vites ikke.

Dagsfersk åbbor er allround. Bytt agn ofte.

Hold andre lukter unna.

PS!

Hold godt i stikka!

Det kan hende at den tar "litt"" hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i hvertfall bekrefte dette med å finne en stein å banke søkket mot.

Var ute en tur i går kveld for å teste etter laken. Det gikk så som så på førsten, med bare et par forsiktige napp.

Etter en stund, begynte vi å lete etter dypere høl. Vi fant et sted som var litt dypere og prøvde litt der.

Her traff jeg stein på bunn, og da tok det ikke lang tid med dunking før det nappet.

Etter å ha fisket i 3,5 time uten resultat, fikk jeg nå 2 stk på en halvtime.

En bitte liten og en på 1,8 kg.

Nå kan jeg vel også ta med litt ekstra her. :P

Den største laken blødde desverre stygt så den fikk man bare ta livet av.

Men da fikk jeg da en fin anledning til å få smake lake, siden dette er helt nytt for meg.

Skjærte filèt av fisken, skjærte av skinnet , rullet den i mel og krydderblanding med salt, pepper, sitronpepper og karri og stekte den i panna med godt med smør.

Sammen med kokte poteter, smeltet smør med gressløk og revet gullerøtter, ble dette er helt fortreffelig måltid. Anbefales på det sterkeste.

Fint hvitt kjøtt med finkonsistens, litt å tygge i.

Jeg og fruen spiste oss godt mette på det i dag. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.