Gå til innhold
Fiskersiden

Spinnstang vs spinnerstang?


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Mye rart ute og går når det gjelder benevnelsen på forsjellige typer stenger ser jeg nå som jeg er ute etter ny stang til ei multiplikatorsnelle.

Så her er ei lita ordliste. Jeg forventer at den blir retta på om jeg skriver noe som er feil. Send gjerne en PM eller skriv i tråden. Så retter jeg i åpningsinlegget...

Haspelstang - spinnerstang: fiskestang beregnet for åpne haspelsneller med snellen hengende under stangen.

Spinnstang - Multiplikatorstang - Baitcaster stang - Casting stang (UK) - Conventional stang: fiskestang beregnet for fiske med multiplikatorsnelle med snellen oppå stangen.

Forvirringen oppstår når norske nettbutikker bruker begrepene spinn og spinner om hverandre. Gjerne fordi en "spin rod" i engelsktalende land er synonymt med en haspelstang. Mens den her i riket er en multiplikatorstang. Desverre lite norske forhandlere får gjort meddette da benevnelsene settes av produsenten.

Følgelig er en Tica Scandinavia L2 spin fra Sølvkroken- en multiplikatorstang

Mens en Shimano 10 344274 Diaflash XT-A Spinn 270H er en haspelstang...

Forvirret?

Følg med i neste episode av---Gimbo kjeder vettet av seg men kan ikke dra og fiske....

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vile skrevet til språkrådet om dette og håpet at det ville bli tatt opp i språkteigen!

Slik inkonsekvent nomenklatur er VIRKELIG provoserende!

Jeg ønsker meg alle stangdøperes hode på et fat! (Hvert sitt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vile skrevet til språkrådet om dette og håpet at det ville bli tatt opp i språkteigen!

Slik inkonsekvent nomenklatur er VIRKELIG provoserende!

Jeg ønsker meg alle stangdøperes hode på et fat! (Hvert sitt..)

God ide.

Det blir jo en smule forvirrende når man sitter og skal bestille en fiskestang. Er stangen jeg bestiller en multistang eller en haspelstang?

Desverre er det sjelden man kan se dette direkte på bildet av en stang. Da det det er sjelden stangen er avbildet slik at man ser om den har trigger. Ei heller får man se første stangring som pleier å

være mye lavere på en multistang fordi spolen sitter nærmere klingen. Da er det bare å se hvor mange stangringer, men det er ikke lett på de små bildene. Så skulle ønske nettbutikkene kunne

ta med hvilken type snelle stengene er beregnet for.

Ofte operer de nemlig med bare 3 kategorier stenger i menyene sine. Havfiske, haspelstang og fluestang. Og i haspelkategorein dumper de både multiplikatorstenger og haspelstenger. Og med forvirringen rundt hva som er hva i benevnelsene er det ikke god å si hva som er hva. Så de kunne godt merke stengene bedre...eller gjøre som f.eks skitt fiske...ha en egen kategori i menyen for multistenger...(de kaller den Spinnstenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.