Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskehansker


yosh
 Share

Recommended Posts

Heisann godtfolk.

I høst har jeg vært på utkikk etter brukbare fiskehansker, også sittet å lest på nettet.

Ser mange har testet disse seelskinz-hanskene med blandede erfaringer.

Har også sett på Rapala sine neopren-hansker, men har erfart at disse ikke er noe særlig da de blir våte og det er kaldt ute.

Testet i høst billig-varianten med latex-hansker og ullvanter over, noe som egentlig fungerte helt greit, og har vært det beste hittil.

Tidligere denne uken var jeg innom på Tess i forbindelse med jobb, og fikk øye på hanske-utvalget her, og produsenten Granberg har noe for en hver.

Prisene er stort sett fine også. :)

http://granberg.no/NOR/?cat=30⊂=0

Har selv brukt disse hanskene mye på sommeren og førsten av høsten:

http://granberg.no/NOR/products/gloves.aspx?art=109.0400&cat=1⊂=4

109.0400.jpg

Behagelige å ha på seg, supertighte, meget god føling i fingrene, bra gripeevne på fisk.

Om jeg ikke husker feil, så koster disse rundt hundrelappen og varer leeeenge!

Har nå kjøpt disse:

http://granberg.no/NOR/products/gloves.aspx?art=107.4297W&cat=4⊂=3

107.4297W.jpg

Vindtett, vanntett og pustende. I tillegg forede med fleece. Skal testes utover vinteren/våren.

Kan bekrefte at dem er vanntette i hvertfall. Testet dem med rennende vann under springen, og de holdt tett.

HAdde dem på ute i 28 minus, da ble de litt vel kalde, så anbefales ikke på de kaldeste dagene.

Grei følsomhet i fingrene, naturligvis litt redusert følsomhet grunnet flere lag, men har trua på disse.

Kostet ca 125 kr.

Tenkte jeg kanskje skulle prøve disse neste sommer:

http://granberg.no/NOR/products/gloves.aspx?art=120.1120&cat=1⊂=4

120.1120.jpg

Pris ukjent foreløpig.

Kommer sikkert til å teste mer etterhvert.

Dere har sikkert også noen erfaringer rundt dette, i så fall, fyr løs. :)

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jakta som mest for rundt 10 år siden brukte vi Glacier Gloves.

Neoprenhansker uten sømmer. De har overlevd på markedet i mange år så de er nok ikke helt ubrukelige. Nakne fingertupper er praktisk når det ikke er for kaldt, men når kulda biter så fingertuppene uansett ville vært ubrukelige om de var nakne, så er disse et ok alternativ.

De billigere variantene dengang ble fort opprevet og ødelagte. Men det har sikkert kommet flere billige og gode alternativer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg har nå prøvd det meste av hansker etter hvert. Og nå har jeg med meg tre par. En slik som nevt over med løse fingre. Men det blir Helv****. kalde fort syntesjeg pga at en blir fuktig og eller klamme. Nå har jeg ett par hansker med votter som en kan vippe opp foran slik at det er fingerløse hansker under votten. De er ok til å varme seg på om en er blitt kald. og det er plass til en liten varmepose i vott delen. Så har jeg ett goretex par som er ganske tynne og suverene. De holder meg tørr på henda, og er ikke så tykke at jeg ikke har følelse med det som skjer. Så kjøpte jeg ett par sealskinn, litt polstrede men alikevel ganske følsomme. Jeg synte de virker svært ok så langt. selv om de ikke er så varme. Disse er tette og er egentlig sykkelhansker for høst/vinter, Svært like de røde på bilde over, men uten avklipte fingre. Jeg syntes de med avklipte blir fort kalde og våte på vinterstid. Men dette er jo smak og behag. Men det å kunne skifte på innimellom er i hvertfall ok for å holde varmen. Ha ett par med skikkelig varme votter/hansker og putte de andre ett sted det er varmt en lite stund føre en skifter i gjen. Det løser en fint med engangs varmeposer som holder koken i 8-12 timer. Jeg føler selv at jeg fisker og forsåvidt jakter dårligere om jeg fryser på henda. Og da med jevne skift og litt varme i hanskene tørker de fort opp og gjør det mere behagelig å lett å få de på henda igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå ved 2 anledninger prøvd ut hanske nr 2 i første tråden på isfiske med 10 og 15 minus, og har følgende inntrykk:

Jeg er meg meget imponert av disse. holder varmen godt, du merker ikke vinden, og er vanntette. Eneste som er å trekke ned på, er litt av følelsen ute i fingeretuppene og at når de har blitt bløte på ytter-stoffet og det er kaldt, blir de meget stiv-frossne. men tross av dette, varmet de fortsatt bra. :)

Absolutt verdt 125 spenn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I've sliced through the finger on 2 pairs of the first one under casting.

In that case, i would have tried one of these. If you cut through these, you have a serious problem.

http://granberg.no/NOR/products/default.aspx?cat=6⊂=0

My sharpest knife wont cut through these.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte du sjokkfortom, David? Hanske nr 2 er gode hansker til ein veldig grei pris.

Fikk de hanskene av meg, husker ikke om han brukte sjokkfortom men tror ikke det.

Får masse forskjellige hansker på jobb å kjøper også en del selv.

De hanskene er ganske greie med tanke på følsomhet å sitter tight å godt på henda, får godt grep på stanga men hjelper lite i kulda :)

I min fiskebag nå på vinteren har også jeg endt opp med 3 forskjellige typer hansker.

Men under selve kastet liker jeg IKKE å bruke hansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte du sjokkfortom, David? Hanske nr 2 er gode hansker til ein veldig grei pris.

No, I was using 0.17 braid, casting 85 grams on a carp rod so not extremely powerful casting. They held up fine with 0.40 braid on a surf rod tho... so they are useable if you are careful enough.

In that case, i would have tried one of these. If you cut through these, you have a serious problem.

http://granberg.no/NOR/products/default.aspx?cat=6⊂=0

My sharpest knife wont cut through these.

I got myself a nice leather pair from europris, not as heavy duty as yours but I'm pretty sure they won't get cut up :)

[quote name=Mr Big fish :o' date='05 January 2010 - 08:41' timestamp='1262677306' post='562374]

Fikk de hanskene av meg, husker ikke om han brukte sjokkfortom men tror ikke det.

Får masse forskjellige hansker på jobb å kjøper også en del selv.

De hanskene er ganske greie med tanke på følsomhet å sitter tight å godt på henda, får godt grep på stanga men hjelper lite i kulda :)

I min fiskebag nå på vinteren har også jeg endt opp med 3 forskjellige typer hansker.

Men under selve kastet liker jeg IKKE å bruke hansker.

I've still got yours :) Jill bought a pair as well, but I forgot mine so borrowed hers and sliced them up casting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hanske nr2 er den beste hansken jeg vet om til fritidsbruk. Bruker dem på jakt og til fisking og etter min mening så danker de ut de fleste andre mer spesialiserte jakt\fiske hansker.

Eneste minuset med dem er at de er litt korte oppover håndleddet i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

På vinteren er min favoritt ullhansker uten fingertupper sammens med noen billige scootervotter i str XXXXXXXXXXXXXXXL.

Når jeg fisker tar jeg av scootervottene. Ullhanskene er varme nok til å brukes i ganske streng kulde over en kort periode.

Når jeg skal bære sekk og bor kommer scootervottene på.

Kjøpehansker som kan også brukes som votter er ubrukelige siden snøret vil henge seg opp i votten.

Borrelås og stropper har også det samme problemet.

Har man med seg et ekstra par ullhansker/uten tupp, så kan man bytte når disse blir våte.

Tørre ullvarer gjør susen på valne fingre når scootervottene kommer på.

Er man tørr på fingrene, fryser man ikke så lett. Kanskje en ide med et lite håndkle tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøpte "Fiskehansker" på Jula før jeg dro til Nautnes.

Har flere hansker som er bra men ville teste disse også.

Hanskene virket veldig bra å skulle være "vannavstøtende".

Ble våt å iskald etter første sjøsprut så styr unna disse ihverfall på vinteren.

Kan legge ut bilde av de om ønskelig, de er orange å heter Fiskehansker .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt meoprenhanskene(seilerhansker) fra biltema, en dupp i sjøen og du holder deg var selv i flere minusgrade

Har et par fra Biltema jeg også, vet ikke om det er samme hanske du nevner men mine er svarte å mann kan ta ut fingertuppene av åpninger i hansken.

Disse fungerer kjempefint å har holdt i flere år, ikke veldig solide med møte med Fireline men det går ann å være forsiktig B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg kjøpte meg et par av disse

161073.jpg

Og er veldig fornøyd med dem så langt, har bare brukt dem to turer a none timer på isen så langt, men jeg har ihvertfall ikke vært i nærheten av å fryse, noe jeg ville gjort uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg et par av disse

161073.jpg

Og er veldig fornøyd med dem så langt, har bare brukt dem to turer a none timer på isen så langt, men jeg har ihvertfall ikke vært i nærheten av å fryse, noe jeg ville gjort uten.

Ser freshe ut de, men hvordan tror du de avklippte fingertuppene fungerer i mye vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke testet enda, men de funket godt på isen selv om jeg tilstadighet var nedi hullet med henda. Jeg har ikke testet dem i veldig kaldt vær enda. Avklipte fingertupper er ikke så kaldt som det virker og uansett er det umulig å knyte og liknende om man ikke har fungertuppene fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser freshe ut de, men hvordan tror du de avklippte fingertuppene fungerer i mye vind?

Personelig så tror jeg de avklippte fingertuppene fungerer på samme måte i mye vind som det gjør uten hansker, altså like kaldt på fingertuppene :D

Skal ta bilde av Biltemahanskene mine som ikke er veldig glad i fireline, men som er varme selv om de blir våte å har muliget til å ta ut fingrene.

Husker ikke hva de heter å finner kun den ene :growl: men skal lete de fram til Søndag, da er det havet igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :D' date='06 april 2010 - 16:32' timestamp='1270567942' post='584997]

Personelig så tror jeg de avklippte fingertuppene fungerer på samme måte i mye vind som det gjør uten hansker, altså like kaldt på fingertuppene :D

Skal ta bilde av Biltemahanskene mine som ikke er veldig glad i fireline, men som er varme selv om de blir våte å har muliget til å ta ut fingrene.

Husker ikke hva de heter å finner kun den ene :growl: men skal lete de fram til Søndag, da er det havet igjen :)

har biltemahanskene dine hatt et lite ufint møte med firelinen? :) fint om jeg kunne få sett et bilde ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.