Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til kjøp av jerkbait?


 Share

Recommended Posts

Jeg er nesten helt fersk på jerkfiske, men etter at jeg kom over dette utrolig artige fisket tenkte jeg at dette må jeg prøve. Utpå høsten (09) fikk jeg endelig skaffa meg noe utstyr. en "limited edition" jerkstang fra abugarcia som var laget for kastevekter opp til 100gram, en abugarcia ambassadeur bluemax snelle, 0,25 spiderwire z braid sene og en abugarcia hilo jerk på 50 gram. jeg fisket som bare det utover høsten uten en eneste gjedde i det hele tatt ( fisker jo i jonsvatnet i trondheim jeg) ikke kontakt med fisk større enn 200gram engang! faktisk hadde jeg bare en kontakt med fisk og den var 200gram ca utifra øyemål. og etterhvert begynte jeg heller å fiske torsk :P ( men det er jo også super heftig da ;) ) Men så slo det meg. Jeg har jo bare en jerkbait sluk! Så nå skal det handles! Og jeg trenger hjelp fra dere på forumet. Hvilke baits bør jeg kjøpe for å lure kanniballistiske gjedder, gjedder som spiser mort, og gjedder som spiser både ørret, røye og seg selv(kannibalisme igjen)? Jeg skalsom jeg nevnte i tråden "Størrelse på jerkbait-størrelse på fisk" fiske mest smågjedder, men i år har jeg lagt lista litt høyere: målet mitt for i år er å fange gjedde på over 4kilo! men jeg vil gjerne fange noen større også. Dermed er lista lagt: gjedder fra 1,5 kilo og oppover. (siden persen er på 2kilo) Hvilke jerkbaits bør jeg kjøpe? Jeg har allerede bestemt meg for strikepro giant bubble popper og zalt i gjeddefarge.

Noen som har noen tips?( hadde vært fint om det meste av baitsa kunne skaffes fra en side som f.eks skittfiske.no.

veg

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har du vær på claas ohlson og kjøpt deg fiskeutstyr nå?! :lol: Det første jeg ville gjort, er å kjøpe tjukkere braid. 0.36 eller 0,42 er riktige dimensjoner. ;)

Fine baits: Big bandit og Buster fra strike pro, freestyler, devidator og devidator belly up fra svagear. Ellers finnes det et hav av custom-baits, som ruinerer en hver jerkfiskers lommebok. Her finner du det meste av baits.

Kjøp noen Knæshe farger, noen naturlige. Noen synkende, noen suspending og noen flytende baits.

Lykke til!

ps: prøv jerk etter torsk også! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått sansen for savage gear sin 4play swim&jerk (den uten skje). har et utrolig levende utseende i vannet og er spesielt effektiv i kaldt vann. spesielt spennende er det å sveive den inn sakte rett under overflaten. hoggene blir da ekstremt visuelle. til rent overflatefiske har jeg sansen for zara spook fra heddon. den har en fin walk-the-dog gange(side til side/sikksakk).

ellers så er jo buster jerk og big bandit to lettfiska baits, som du finner i de fleste (nett-)butikker. og de gir jo fisk tydeligvis. zaltwobblern som du nevner er en meget bra bait. den kan helt klart jerkes selv om det er vanlig wobbler. fått mye på zalt.

av farger så er det vel greit å ha noen i byttefisk-farger(mort, gjedde, ørret, røye osv) og noen attraktorfarger(firetiger osv). har lest at den svenske gjeddeguruen david lundquist oftest foretrekker å fiske med matte byttefiskfarger(som "skitmort" o.l.). han sveiver ofte jerkbaitet jevnt inn med noen få jerk med påfølgende spinnstopp. det imiterer visstnok byttefiskens naturlige bevegelser bedre enn den mere typiske jerkfisker som stadig rykker i baitet. jeg synes detta virker veldig logisk etter å ha observert byttefisk som mort svømme rundt under fisketurer. det er ikke mange småfisk som rykker rundt hele tida. da snakker jeg om friske byttefisk. skada byttefisk vil nok kunne svømme mer uregelmessig.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!!

Edvard: Takk for omtanken, men når jeg trykka på linken din ble det enda vanskeligere å bestemme seg. :) Har aldri sett en butikk med så stort utvalg :blink:

hehe :D Halve morroa med jerk er alle de nydelige baitsa! Men helt seriøst: 0,25 blir for spinkelt til jerk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde gå for litt tykkere line gitt om du ikke vil ha baits flyvende øst og vest :) Og SELV om det er UTROLIG mye flott der ute å handle til lave og høye priser, så husk at fisken mest sannsynelig er likegyldig om baitet koster 400 eller 40, og om det er laget av "bigcommercialbrand" eller "ensnekkersomspikkerbaits". Det viktigste er vel å få baitet til å gå riktig, i riktig hastighet og riktig dyp. Så vil JEG tro at farge og størrelse kommer i neste rekke. Jeg tror det er viktigere for oss fiskere at vi har strøkne baits, enn for fisken. Men jeg skal med en gang innrømme at jeg ikke stikker under en stol at jeg mer enn gjerne kjøper hånlagde baits også, men vil bare presisere at "fetisjen" rundt det kan bli overveldende stor og unødvenig :blink:

Om BlueMaxen holder, har jeg ingen anelse om. Men det finner du ut av, jerkfiske kjører snellene veldig hardt. Snella di vil fort bli for tam, 100g maks topper du ganske raskt med de fleste baits og når du ligger så nærme maks grensen hele tiden kan du fort oppleve at stangen ikke jerker spesielt bra. Det kan fort bli mye svikt og kraft som forsvinner i svikten og ikke ut i snøret til baitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky bastard, veg! :)

I know :)

Om BlueMaxen holder, har jeg ingen anelse om. Men det finner du ut av, jerkfiske kjører snellene veldig hardt. Snella di vil fort bli for tam, 100g maks topper du ganske raskt med de fleste baits og når du ligger så nærme maks grensen hele tiden kan du fort oppleve at stangen ikke jerker spesielt bra. Det kan fort bli mye svikt og kraft som forsvinner i svikten og ikke ut i snøret til baitet.

Tror nok utstyret holder for jonsvatnet, men ny jerk snelle står på lista det og, bak tykkere braid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i det hele tatt noen som har noe stor gjedde å vise til fra Jonsvatnet? Har bodd i barteland i et år nå, men de gangen jeg har fisket gjedde har vært på Østlandet. Testet en tredagers tur dit for noen år siden, men tre gjedder på tre mann på tre dagers intens fiske slo meg ikke akkurat i bakken, for å si det mildt.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i det hele tatt noen som har noe stor gjedde å vise til fra Jonsvatnet? Har bodd i barteland i et år nå, men de gangen jeg har fisket gjedde har vært på Østlandet. Testet en tredagers tur dit for noen år siden, men tre gjedder på tre mann på tre dagers intens fiske slo meg ikke akkurat i bakken, for å si det mildt.

http://www.tofa.no/sider/tekst.asp?side=93

legg merke til det nederste avsnittet. om kilvatnet(i jonsvatnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da venter vi på den første trøndergjedda på 10+ tatt av et forummedlem.

Er vel ikke så optimistisk selv. får jeg en på 3kilo+ er jeg fornøyd(men da begynner jeg å satse på de litt større) Selv kommer jeg bare til å fiske fra land (jerkbait) og dorge fra kano (wobbler) Så jeg håper det finnes noen gode plasser fra land i kilvatnet. Men bare for å nevne det så tror jeg den 9kilosen er tatt av olsen77 og han har vel noe på gang der oppe.

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De baitsa ble sendt på mandag eller tirsdag...

Jeg glemte det før jeg reiste ut på nordsjøen, men kjerringa sendte dem for meg.

Da er de kommet :)

Takk namsenlaks. de var skikkelig fine B)

Kan du fortelle meg vekt og bruksområdene for de forskjellige typene.Du vet ...gram intermediate/sinking/floating/shallov runner/osv...?? :);)

97447_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39008/97447.jpg

De har allerede fått sine velfortjente plasser i skrinet. :)

97446_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39008/97446.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

veg

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.