Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske etter gjørs


gophernorsk
 Share

Recommended Posts

Fins det noen med erfaring/tanker å dele om isfiske etter gjørs? Jeg vet at det både foregår og går an (drev med det i min ungdom??) men har sett lite skriveri om det i fiskerforumet. Tenke da selvføgelig Østfold men gjerne noen erfaringer i Sverige og.

Endret av gophernorsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått endel slumpfisk opp gjennom årene, men også testet seriøst noen ganger. Fisk har det blitt, men langtfra de samme resultatene som om sommeren. Gjørsen er ikke akkurat noen storfan av kaldt vann, og virker å være ganske så passiv under islokket, ihvertfall her hjemme. Har sett at de plukker bra med gjørs på isen i den svenske skjærgården. Stort sett har vi fisket med halv agnfisk på bånn mens vi har nappa i en balanse når vi har prøvd målrettet, men forsøkene ga liten lyst til å fortsette. Vi lengtet heller mot sommeren.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått endel slumpfisk opp gjennom årene, men også testet seriøst noen ganger. Fisk har det blitt, men langtfra de samme resultatene som om sommeren. Gjørsen er ikke akkurat noen storfan av kaldt vann, og virker å være ganske så passiv under islokket, ihvertfall her hjemme. Har sett at de plukker bra med gjørs på isen i den svenske skjærgården. Stort sett har vi fisket med halv agnfisk på bånn mens vi har nappa i en balanse når vi har prøvd målrettet, men forsøkene ga liten lyst til å fortsette. Vi lengtet heller mot sommeren.

Takk for svaret. Ville bare nevne at min erfaring fra "ungdommen" var vel å bemerket med levende fisk som agn, det er fremdeles tilatt i noen delstater "over there" i motsetning to her i Norge, det gir gjerne bedre resultater-noe som er ikke så veldig oppsiktsvekkende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsen, det var interresant og nyttig. Skal nok prøve Akersvannet iløpet av vinteren, viste ikke at det var mulig å parkerer der (evt. kjøre helt fram). Har også planer om å prøve Vansjø. Der har jeg lyst å prøve å agne med frossen krøkle som jeg har kjøpt :P , burde var ypperlig der. Sørv/abbor er sikker best på Akersvannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fått vekket til live isfiske-genet igjen etter 10 års dvale, og det er nettopp gjørs som har vakt min interesse.

Riktig som Cato skriver at det er MYE enklere å ta gjørs om sommeren, men det gjelder jo i grunnen de fleste arter. Kanskje nettopp derfor det er litt interesant å prøve?

Jeg har latt meg inspirere av amerikanernes isfiske etter walleye, som er nesten det samme som vår gjørs. Prøvde en del sist vinter, med heller magert resultat, men lærte jo noe. Var utpå en tur i dag, og fikk to små-gjørs samt mistet en fin en. Jeg vet ikke om levende agn er så mye bedre enn dødt til gjørs. Om sommeren er det ihvertfall ikke slik. Blir lett mye smågjedde på levende agn. Foreløpig har jeg for lite grunnlag til å trekke konklusjoner hva angår vinter-gjørs, men her er noen tips jeg vil slenge ut (ta de som de er):

- Dekk til hullet når du fisker om dagen, ihvertfall hvis det er noenlunde grunt (under 5-6 meter).

- Hull skal IKKE fryse igjen, gjørsen biter veeeldig forsiktig.

- Bor mange hull, det er ekstremt viktig å finne rette flekken. Gjørsen jager ikke vilt rundt. Ekkolodd er verdifullt fordi det også viser bunnens hardhet. Finn stedene der kanter flater ut igjen (nederst i marbakken).

- På "flate" vidder kan selv små endringer i dyp være viktige.

Har lest litt på svenske sider om ismeite etter gjørs, men det går stort sett i det samme som til gjedda, og med levende agn. Anebfaler heller InFisherman og Ice Team, som er amerikanske kilder med tildels mye artig lesing om walleye. Er du ute etter specimen-gjørs er isfiske bortkastet tid, men er du ute etter en spennende, eksotisk og vakker fisk på isen, og bor rundt Oslofjorden, er det ikke tvil om at gjørsen er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt flere ganger ovenfor her så er nok ikke gjørsen mest aktiv under isen om vinteren desverre! Om du veit hvor du bør prøve på Akersvannet er det jo absolutt verdt å ta turen.. selv skal jeg det selv i vinter, men venter til i mitten av februar tenker jeg. Litt deiligere å sitte på isen da, spesiellt når man skal være tålmodig og ikke dra mengder med fisk.

Tips som Cato kom med er gull verdt og også snpen, men jeg vil legge til ett par ting selv for å kanskje øke sjangsene ennå mere?!

Vil igjen brukt død agnfisk på bunn, gjerne finne ett lite søkk i bunnen ved hjelp av ekkolodd og plassere agnfisken i nærheten. Det jeg har fått best resultat med er å bruke sørv eller mort. 10-15cm strl pleier jeg å bruke. Skjær så ett snitt ved gattfinnen fra rygg til buk med en kniv, skjær ennå ett snitt midt mellom gattfinne snittet og hodet og til slutt ett snitt rett bak fremre svømmefinne. Disse snittene skal gå igjennom slik at du kan se innvollene på fisken. Snittene gjør du også på begge sider av fisken. Bruk så små treblekroker som du finner fornuftig, viktig at disse er sylspisse. Tre så den fremste treblekroken inn gjennom snittet ved gattfinnen gjennom hele magen på fisken og ut igjen ved det fremste snittet ved hodet på fisken og fest kroken med en krok gjennom gjellelokket på fisken. Fest den andre treblekroken i halepartiet etter gattfinnen med en krok og la de to andre krokene stritte i været! Bruk ett glidesøkke som kan gli fritt på sena ovenfor fortommen din (viktig at denne glir lett) og la søkke dette til buns. På denne måten vil ikke gjørsen få noen motstand og helle rikke kjenne fortommen når den begynner å bite på agnfisken.

Som sagt tidligere så biter gjørsen ekstremt forsiktig, og det virker som den biter mere forsiktig på vinteren enn på sommeren av en eller annen grunn.

Endret av Dusty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne takker Snpen og Dusty for innleggene. Snpen for motivasjon/iver og Dusty for konkret tips. Angående at gjørsen biter så forsiktig, det er nok riktig for levende og dødt ang. Men gjelder ikke for dorging og vertikal jigging, det blir noe helt annent :D . Om sommeren bruker jeg bare det, kommer aldri (man ska aldri si aldri da!) til å bruke agn om sommeren, for lite aksjon og kjedelig etter min smak. Fins forskjellig smak da, heldigvis. Forøvrig brukte jeg hele dagen på Akersvann idag med agn uten å kjenne et nap. Fin dag for det da :D . Snakket en del med to andre som rigget seg til noe alvorlig etter stor gjedde, de fikk en på ca. 3kg. Forøvrig var det fire fisker til på andre enden av vannet. Ble ikke deppet av en dag uten knap, bare mer bestemt å forte meg ut igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra iveren er der, den vil nok trenges skal du ut etter gjørsen nå om vinteren! Fra midten av februar vil du nok kunne se meg ute på isen der også for å prøve å lure Gjørsen og kanskje en gjeddeslask eller to! :D

Jeg vet at dette er ikke det beste tid for isfiske etter gjørs, men har man fri så har man fri også var det min første tur på isen iår, var helt sjuke om å komme meg ut. Skal selvføgelig bli med på isen utover sesongen og også prøve å passe litt bedre på månefasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også planer om å ta turen til Akersvannet i vinter. Hvor kan man parkere for å komme til? Har fisket en del på Akersvannet for 10-15 år siden, på sommerstid. Den gangen parkerte vi hos Kjølner, på østsiden.

Jeg har fisket mest på Vannsjø, og litt på Gjersjøen og Nærvann. Det var på Nærvann jeg hadde litt action i går, med 3 gjørse-napp (sjelden kost, selv om to var småfisk).

Er enig med Dusty i at agn bør lukte. Har brukt halv agnfisk med hell. Har også fått gjørs på balansepilk og "pimpel" med fiskebiter/strimler på kroken.

Kunne jo vært artig med en "gjørse-treff" på Akersvannet i februar...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også planer om å ta turen til Akersvannet i vinter. Hvor kan man parkere for å komme til? Har fisket en del på Akersvannet for 10-15 år siden, på sommerstid. Den gangen parkerte vi hos Kjølner, på østsiden.

Jeg har fisket mest på Vannsjø, og litt på Gjersjøen og Nærvann. Det var på Nærvann jeg hadde litt action i går, med 3 gjørse-napp (sjelden kost, selv om to var småfisk).

Er enig med Dusty i at agn bør lukte. Har brukt halv agnfisk med hell. Har også fått gjørs på balansepilk og "pimpel" med fiskebiter/strimler på kroken.

Kunne jo vært artig med en "gjørse-treff" på Akersvannet i februar...?

Jeg joiner "gjørse-treff" :D kanskje helst på nærevann, siden jeg bor 10 min unna :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også planer om å ta turen til Akersvannet i vinter. Hvor kan man parkere for å komme til? Har fisket en del på Akersvannet for 10-15 år siden, på sommerstid. Den gangen parkerte vi hos Kjølner, på østsiden.

Jeg har fisket mest på Vannsjø, og litt på Gjersjøen og Nærvann. Det var på Nærvann jeg hadde litt action i går, med 3 gjørse-napp (sjelden kost, selv om to var småfisk).

Er enig med Dusty i at agn bør lukte. Har brukt halv agnfisk med hell. Har også fått gjørs på balansepilk og "pimpel" med fiskebiter/strimler på kroken.

Kunne jo vært artig med en "gjørse-treff" på Akersvannet i februar...?

Parkere her, antar det er samme sted som du har parkert tidligere.

http://www.gulesider.no/kart/;jsessionid=b2mi7SZL_EY-Wx3rUy#lat%3D6569018.94583%26lon%3D575998.59578%26zoom%3D15%26layers%3DB0000%26q%3Dakkersvannet%2520vear%26offset%3D0%26tab%3Daddress

kjøre til Råstad N gård, i krysset der veien tar til venstre står det en bomtavle (kr. 40 for fiskekort) så kjører man helt ned til vannet. Det var brøytet klart nå da jeg var der.

Ellers kan var muligheter for gjørs treff i Feb., har en tettpakket kalendar da og er fri kun i uke 6 og 7 mandag-torsdag, jeg foretrekke uke 7. Det skulle vært bra månefase og' da for dem som er tilhenger av denne tanken.

Ellers er jeg åpen for en gjørs-istreff på Vansjø og. Samme tidsrom forøvrig. Har bare fisket Vansjø/Mingevann/Vestvann om sommeren men har et ønske om å prøve isfisket der, foretrekker Vansjø i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også planer om å ta turen til Akersvannet i vinter. Hvor kan man parkere for å komme til? Har fisket en del på Akersvannet for 10-15 år siden, på sommerstid. Den gangen parkerte vi hos Kjølner, på østsiden.

Jeg har fisket mest på Vannsjø, og litt på Gjersjøen og Nærvann. Det var på Nærvann jeg hadde litt action i går, med 3 gjørse-napp (sjelden kost, selv om to var småfisk).

Er enig med Dusty i at agn bør lukte. Har brukt halv agnfisk med hell. Har også fått gjørs på balansepilk og "pimpel" med fiskebiter/strimler på kroken.

Kunne jo vært artig med en "gjørse-treff" på Akersvannet i februar...?

Snpen, kan du email meg ang. "gjørse-treff" takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.