Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske i Hølefjorden


Equinox
 Share

Recommended Posts

Jeg fisket mye i Hølefjorden når jeg var mindre, men har ikke fisket der på ca 15 år. Jeg har hørt at mesteparten av Hølefjorden er islagt og sikker, dermed har jeg tenkt meg ut på fisketur i helgen. Har noe gammel makrell i fryseboksen til slike anledninger. Noen andre som har lykkes i saltvanns isfiske i stavanger og omeign i det siste? Skal ta med havfiskestang (kort type) og skal prøve med pilk, agn eller rød mark, så får vi se om vi finner noe liv på bunn.

Bergsagel dybdekart

Endret av Equinox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke fisk i Høgsfjorden!

Men lurer litt på en tur selv bare for og få noe is under beina.

Hehee, ikke vær så pessimistisk. Hvis du kan fiske og vet hvor den står (samt en smule flax) så får en alltid fisk.....vi får se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det går ikke før til helgen. Bor på Hundvåg og har ikke tid. Jeg har en søster med hytte på Bergsagel som vi besøker i helga, blir nok fiske da. Må jo ha med ungene......og kona til å bære kaffi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker ikke for potensiell middag, det kan jeg ikke satse på...selv om det hadde vært gøy med fisk på 2-3 kg eller mere. jeg fisker mest pga spenningen og at det er gøy. Når jeg studerer kartet så er det et par steder jeg skal prøve, både på grunner og ned mot det dypeste. I og med at jeg bruker makrell agn, så kan det være noen som lukter seg frem til maten hvis jeg tar tida til hjelp. Har en lysdings fra ESCA som også skal prøves........vi får se. Får se om jeg fikser noen bilder også...........og VARME SKO.

Jeg fisket mye her for 10-15 år siden, og har noen torsk, lyr, hyse, flyndre og steinbit plasser som jeg muligens prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tider er det store mengder pigghå i området, og foruten svarhå som nevnes, så er det også endel hågjel i fjorden. Eg har også sett meg ut noen potensielle plasser som muligens skal testes i helgen, men er litt usikker på hvor isen er trygg.

Equinox: Husker du om det var sandflyndre du fekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker fint med fjellsko bare dei er ett par nummer for store. Kjør på med tykke såler og skikkelige sokker. Det viktigste er att du har god plass til å bevege tærne. Det hjelper heller ikke å stå i ro. Bor ett par hull med noen meters mellomrom som du går litt frem og tilbake mellom. Eg kjøpte meg skikkelige Muck Boots i dag til en billig penge. Satser på att det isolerer bra mot kulden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvilke flyndretyper jeg har fått, men vi fisket en del med blåskjell og agnesnøre når jeg var liten, og mener vi fikk 3-4 forskjellige flyndretyper.

Jeg har lagt inn litt mere info på kartet om hvilke fisker jeg fikk for 15 år siden, kanskje det fremdeles er fisk igjen.....noen kaller fjorden for DØDEHAVET, men det er bare fordi de ikke kan fiske.....(eller ikke fikk noe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for super informasjon. Du finner meg utpå dødehavet store deler av lørdagen.

Hehe, kanskje vi treffes da. Lykke til..............hvis du er tidlig, så ikke rens bunnen....spar noen godbiter til meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens, har hatt en fantastisk tur på isen, rapport skal skives og bilder skal legges inn.

Resultat ble en liten sypike, lange 1,2 kg, torsk 1,5 kg og en lange til på 1 kg. En fyr i nabohullet fikk en akkar på rundt 25-30 cm

Bilder skal dere få seinere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blei ett par timers fiske på meg, og eg holdt meg bare i området utforbi Høle. Det var mye fisk, men det var bare smått. Hvitting, sandflyndre, knurr og blåstål. Kjipt å ikke kunne være ute på isen i dag..

Traff på en lokal garnfisker som peiket of forklarte hvor dei store flyndrene bor. Håper bare isen ligger lenge..

Den største overraskelsen var istykkelsen. 27 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi fikk ikke noen dødehavsruller, men heldigvis fikk vi noe annet. Her e den etterlengta rapporten

Jeg kjørte hjemmefra (Hundvåg) i 10-tiden og gledet meg til en kjempefin tur på isen. Alt var pakket og klargjort, matpakke, kaffi, stang, diverse utstyr og makrell fra fryseboksen. Bekledning var så som så, må jo ha litt bevegelighet, så det ble lag på lag på lag på lag med diverse ull klær, gode sko og vinter bekledning. Temperatur på -11 grader er helt greit. Ankomst Bergsagel var et syn uten like, bildet sier sitt: VAKKERT

IsfiskeUtsikt.jpg

Havet var speilblankt, sola skinte, noen var kommet før meg og holdt på med skøyter. Ingen fisket enda (som jeg kunne se).

Jeg gikk ut 2-300 meter og fant meg et gammelt hull som var frosset igjen, dette var et sted jeg hadde fisket før, så jeg tok en sjangs. Fram med øksa og start med hogg.......det var mye tyngre enn jeg hadde trodd. Jeg hogget meg ned 15 cm før det gukk hull, vannet strømmet opp og hogging betil sprut bombe. Så var det frem med saga, etter å a brukt saga i 5 min, og fjernet all is hadde jeg fått en fin firkant på 20x30 cm. Det skulle dekke det meste. Fram med fiskeutstyr, tok på en liten torskepilk med ESCA belysning og slapp ned. Dybde ca 20 meter. Litt lett pilking var det noe liv der nede? Ja da litt kontakt, men det var en rar følelse, akkurat som pilken ble tyngre, og ikke sank riktig igjen. Dro opp for å se, evt bytte til agn. Jo da, fisk var det (kanskje flaut for noen)

IsfiskeSypike.jpg

Sypike eller torsk? Drit i det, samma for meg. Det var iallefall årets første fisk for meg lørdag 9 jan. Etter dette var det stopp, ikke no napp engang. Prøvde også med makrell agn, litt napping, men fikk ikke opp noe.

Søsteren min med familie var også på plass lett lenger borte, jeg hørte hyling og skriking at de fikk mere enn meg. Jeg måtte bort til de og se....tok med alt mitt utstyr. Jeg fikk da se hva de hadde fått, og de greide nesten å lure meg. Men det var litt rart da at Blåstål og Bergylt fiskene var stive av frost........haha lurifakser.

4264890057_b86d4a980f_b.jpg

Fisk nummer 1 hadde de fått av meg, min lille 1. fisk, Fisk nummer 2 og 3 var stivfrossne. Se der ja, to fine torsk, faktisk helt ferske, og tilslutt en stor frossen bergjylt.

OK, de hadde fått mere enn meg og var på et tydeligvis bedre sted, jeg lagte meg et hull 15 meter lenger borte................HOGG, HOGG, HOGG, SAG, SAG, SAG........kalde fingre............arg.............så var det på an igjen, denne gang med søkke i bunn, 3 selvlysende blekksprut med makrell strimmel agn. Dette måtte jo være bankers. Slapp ned, ca 20-25 meter grunne med 50-60 meter rundt. Etter kort tid var ned napp, jeg hogg til, men den satt ikke, ventet litt, flere napp....ventet litt og hogg til igjen, DER sattan (ops.....sterke språk her). Ikke veldig tung, men god fisk skulle det være. Det ble en fin lange på ca 1,2 kg (Glemte vekta hjemme)

IsfiskeLange.jpg

Her tenker jeg middags oppskrifter med en gang, potensialet for flere er der. Slapp uti igjen med samme kombi, blekksprut og makrell agn. Mye små napping og til slutt en som satt på, føltes litt tyngre.....en flott torsk på godt over kiloet, ganske feit.

isjiskebergsageltorsk.jpg

Regner med den var ca 1,5 kg. Middagen er redda. Siden den var så feit, og jeg hadde unger rundt meg, måtte vi da se hva den hadde spist. Jeg ble overasket over innholdet, ikke noe i magesekken, men en tarm som var merkelig. Hva er dette?

Isfisketorskmageinnhold.jpg

Det begynte å bli flere folk som startet med fiske, en kar ca 30 meter fra oss ropte om en blekksprut. Den visste jeg ikke var mulig, vi mått bort å se.

IsfiskeAkkar.jpg

IsfiskeAkkarhode.jpg

Sjekk de øynene, med en diameter på rundt 50 cm

Kult, hadde ikke sett en akkar før på så nært hold. Den var ca 30 cm lang, den hadde sprutet masse blekk rundt seg, heldgvis var det ingen den hadde truffet. Etter foto-shoot ble den lagt ned i vannet igjen, og den svømte avgårde. Lucky bastard.

Søsteren Mona min fikk også fisk, noen fine torsker på rundt kiloet.

IsfiskeMona.jpg

(Mona til høyre)

Etter dette fikk jeg en lange til, på rundt kiloet. Jeg hadde nå vært på isen i 4 timer, og beina klarte ikke stort lenger, kalde tær og kalde fingre. Jeg pakket sammen og tok med meg 3 gode fisker hjemover. En fantastisk tur på isen, håper isen ligger i flere uker til, så jeg kan dra på fisketur igjen. Håper den holder seg sikker i lang tid fremover.

IsfiskeBegsagel.jpg

Når jeg kom hjem ble det sløying av fisk på benken, beinfrie stykker, koking av makaroni, lage hvit saus. Litt egg og diverse krydder. Kutta opp fisken i småbiter og strødde havsalt over. Blanda alt og la i ildfast smurt form. Litt griljamel (eller noe slikt) på toppen og så inn i ovnen. 210 grader i 45 min gir et resultat av min beste fiskegrateng bestående av ca 500g torsk og lange filet. Bon Apetit til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første fisken din er en liten hvitting, nesten rart du ikke var plaget med fler av de på samme plassen.

Takk for fin rapport, så ut som en fin dag på isen! Og gratengen din hørtes ikke feil ut den heller. ;)

Kule blekksprutbilder forresten!

Endret av Martin S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var utpå ett par timer i går, men da hadde mesteparten av eiendelene mine blåst bort, og eg ga meg. Alt som ikke blei forankra skikkelig i isen forsvant. Mistet bla en krakk\stol og en kaffikopp. Heldigvis hadde eg med 2 :lol: Krakken fekk eg tilbake av en snill skøyteløper. Isfiske på stålis i kuling er en utfordring...

Fangsten bestod som vanlig av småfisk. Det gikk mest i hvitting, sandflyndrer, øyepål og en og annen knurr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.