Gå til innhold
Fiskersiden

Fortsatt skeptisk till bruk av haspel for havfiske?


Gotland
 Share

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Power Aero 10000 har faktisk sterkere brems enn tiagra 16, så at brems og slikt holder er det ikke tvil om. Eneste problemet jeg kan se er snøretvinn på fisk som marlig rom runner i mengder. Ettersom fisken tar snøre på ei haspelsnelle vil det bli veldig mye tvinn etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Power Aero 10000 har faktisk sterkere brems enn tiagra 16, så at brems og slikt holder er det ikke tvil om. Eneste problemet jeg kan se er snøretvinn på fisk som marlig rom runner i mengder. Ettersom fisken tar snøre på ei haspelsnelle vil det bli veldig mye tvinn etterhvert.

Jeg har fisket med mine Power Aero sneller ned til 150-180 meter uten nevnverdige problemer foreløpig i alle fall :D Morsomt å kjøre fisk på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et poeng med denne snøretvinnen, ser ut som du kan unngå det meste av dette ved å ha en god høykvalitets svivel mellom feks braid og kort bitetafs. Har man lengre top shot får man drive litt snørepleie innimellom. Mange mener ogås at typen braid kan ha betyding, en hardt flettet rund braid gir mindre tvinn enn en løs/flat. Grå Fireline er vel "fused" varmebeh. overflate som gir svært glatt braid, denne har jeg sett anbefalt til haspelsneller. Den eneste egentlige fordelen med haspel som jeg ser dette er ergonomien, utstyret er noe lettere, kortere stenger, snella henger fint på undersiden av stanga. Man kan ikke på vanlig multi-vis "vinsje" fisken opp men må gjøre dette med stanga og bare hente snøre med snella. Det går endel fortere med haspel under lange oppsvevinger mener jeg å se. Det er lettere å sveive mye på en lang fiskeøkt. Men man sliter mer om man får på en fisk under nedslipp med haspel..Hovedpoenget og drivkraften bak utviklingen av typisk jiggfiske er vel lettere utstyr. Når trenden er lettere- lettere må nødvendigvis kvalitet på utstyret være tilpasset dette. Har ikke sett at noen anbefaler dette til typisk meite el angfiske så man blir vel ikke kvitt multiplikatorn så lett :D

Forresten ble jeg positivt overrasket når jeg testet en Shimano Nexave 6000 jeg har liggende, den ga pinadø 7 kgs drag med full spole, fin og jevn brems, ingen hakking ved oppstart av bremsing, snella trur jeg man kan få for godt under 1000 lappen og jeg begynner å lure på om det er lurt å legge flere ukelønner i high-end Asia bling? Tror jeg skal ha is i magen å kanskje få på en fisk på Nexaven før jeg bestemmer meg.

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et poeng med denne snøretvinnen, ser ut som du kan unngå det meste av dette ved å ha en god høykvalitets svivel mellom feks braid og kort bitetafs. Har man lengre top shot får man drive litt snørepleie innimellom. Mange mener ogås at typen braid kan ha betyding, en hardt flettet rund braid gir mindre tvinn enn en løs/flat. Grå Fireline er vel "fused" varmebeh. overflate som gir svært glatt braid, denne har jeg sett anbefalt til haspelsneller. Den eneste egentlige fordelen med haspel som jeg ser dette er ergonomien, utstyret er noe lettere, kortere stenger, snella henger fint på undersiden av stanga. Man kan ikke på vanlig multi-vis "vinsje" fisken opp men må gjøre dette med stanga og bare hente snøre med snella. Det går endel fortere med haspel under lange oppsvevinger mener jeg å se. Det er lettere å sveive mye på en lang fiskeøkt. Men man sliter mer om man får på en fisk under nedslipp med haspel..Hovedpoenget og drivkraften bak utviklingen av typisk jiggfiske er vel lettere utstyr. Når trenden er lettere- lettere må nødvendigvis kvalitet på utstyret være tilpasset dette. Har ikke sett at noen anbefaler dette til typisk meite el angfiske så man blir vel ikke kvitt multiplikatorn så lett :D

Forresten ble jeg positivt overrasket når jeg testet en Shimano Nexave 6000 jeg har liggende, den ga pinadø 7 kgs drag med full spole, fin og jevn brems, ingen hakking ved oppstart av bremsing, snella trur jeg man kan få for godt under 1000 lappen og jeg begynner å lure på om det er lurt å legge flere ukelønner i high-end Asia bling? Tror jeg skal ha is i magen å kanskje få på en fisk på Nexaven før jeg bestemmer meg.

Mange gode poenger B)

Apropos high-end haspelsneller: Det må jo bli mye moment på snellefoten til en haspel ved slike belastninger, pga den relativt lange kraftarmen. Det setter en del krav til materialet i snellefot og hus vil jeg tro. Er vel en nylon/karbon-blanding på disse billig-snellene, tror jeg (kjenner ikke Nexaven, dog). Har også merket at det blir temmelig varmt på hard brems når sterk fisk ruser, dermed kan ting skjære seg hvis materialene ikke er topp i bremsesystemet. Men for hjemlige forhold tror jeg du har et poeng, neppe strengt nødvendig med Stella/VS/Saltiga :blush: Men tror det kan være en fordel i lengden med alu-sneller kontra en med mye nylon i seg.... (hvis alu-legeringen er bra, vel og merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er heller ikke sneller til 10-12 tusen forskånet for brudd i snellefoten, Daiwa har vært plaget med dette på Z6500 bla: saltiga knekker

Forklaringen til Daiwa er ekstrem belasting under rykkvis svært hardt tilskrudd brems, sagt at man bør holde seg under 20 lb drag. Stella har jeg ikke sett knekke på denne måten og det er tenkelig at det er en svakhet i legeringen til Daiwa i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er heller ikke sneller til 10-12 tusen forskånet for brudd i snellefoten, Daiwa har vært plaget med dette på Z6500 bla: saltiga knekker

Forklaringen til Daiwa er ekstrem belasting under rykkvis svært hardt tilskrudd brems, sagt at man bør holde seg under 20 lb drag. Stella har jeg ikke sett knekke på denne måten og det er tenkelig at det er en svakhet i legeringen til Daiwa i tillegg.

På enkelte karbon multiplikatorer bygger man inn "fail safe" brems, dvs det er ikke mulig å stramme bremsen så hardt at man kan overbelaste snella. Okuma, blandt andre, gjør dette (i følge den amerikanske markedssjefen deres).

La merke til at på min Penn Slammer 560 haspelsnella kan man heller ikke dra bremsen så hardt til at man risikerer overbelastning.

På en så dyr snelle som Saltigaen skulle man tro Daiwa hadde gjort det samme...? Eller stiller man rett og slett høyere krav til brukerene av high end sneller?

Har hørt om jiggere som kjører så hard brems at de i perioder ikke klarer å holde stanga vinkelrett på snøret, men peker stanga mot fisken og lar bremsen på snella ta hele belastningen (de som ikke bruker seler). Da forstår man at man er nødt til å ha state of the art......

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på trådstarter; Nei jeg er ikke skeptisk til haspel. Etter å ha sett degosen på youtube kjøre tuna på haspel er det liten tvil om at dette funker. Jeg har jo også med selvsyn sett Geir har fanget flere kveiter med haspelutstyr. Men jeg kommer ikke til å investere i haspelutstyr - jeg er blitt alt for glad i min Penn 16VSX til det. Fantastisk verktøy. Hørte forresten rykter om at Våpen-Andresen i forbindelse med 140-års jubileum skal kjøre kampanje på noen sett med denne snella. Da vurderer jeg å kjøpe ei til.

Istedetfor haspel blir jeg å satse hardt på flueutstyr etter kveita i år. Og jeg blir å satse på verdensrekord. Nå er jeg usikker på hva offiseill verdensrekord er på fluefanget kveite, men jeg anser det ikke som umulig å fange ei på 30+. Utstyret har jeg allerede og består i ei Bruce & Walker Norway Spey 15" kl. 10-12 med snelle Scierra XDA.

Så da blir det å binde noen store tuber i vinter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedetfor haspel blir jeg å satse hardt på flueutstyr etter kveita i år. Og jeg blir å satse på verdensrekord. Nå er jeg usikker på hva offiseill verdensrekord er på fluefanget kveite, men jeg anser det ikke som umulig å fange ei på 30+. Utstyret har jeg allerede og består i ei Bruce & Walker Norway Spey 15" kl. 10-12 med snelle Scierra XDA.

Så da blir det å binde noen store tuber i vinter :)

Går ut fra at denne diskusjonen går videre i en annen tråd, men her må jeg bare skyte inn at vi forlanger bilde-dokumentasjon a la det vi har sett tidligere fra deg, på dette prosjektet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du setter pris på utstyret ditt, det øker trivselen på fjorden om du har utstyr man synes funker og ser bra ut. :) Vet ogås at man kan få custom farger, inngravering mm til sine "smykker" Penn custom

Spennende satsing med kveite på flue, tenkt litt på dette selv men latt det bli med tanken. Vet at man må opp på tunge grain-liner og at skille mellom flue og haspelfiske blir flytende med så tunge klumper vi snakker om her. Har drevet endel med grain line fiske etter sjørøye og det var ikke akkurat estetisk kasting selv om det var veldig effektivt til å sope dyphølene i røyeelva med. Det jeg tenker mest på av alternative teknikker er om kveita vil stige til overflaten å ta et bete? Vil den ta en popper , jerk beite el overfladisk fisket wobbler? Vet at man har funnet fugl i magen på kveita, men det er ikke ofte man ser den er oppe å "vaker". Har også lekt litt med tanken om fridykking og "spearfishing" av kveita. Mulig er kondisen for laber til det :) Jeg kan ihvertfall bli med å dokumentere og filme verdensrekordforsøket ditt. Fikk av meg selv et Go-Pro HD helmet camera i julegave så nå er det sjanse for mer fokus på bilder og film ute på tur.

Skal ellers gjøre årets første tur nå til helga, forventningene er ikke skyhøye men med mer normal temp. og ingne meldt nedbør kan man få dyppet snøre på en snartur :)

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor egner haspel seg dårlig til flyndrefiske?

Ikke til flyndrefiske rent generelt, fisker man feks aktivt fra oppankret båt er haspel vel å greit som multiplikator, men til alt driftfiske hvor man trenger å holde bunn er haspel et heller dårlig valg. Flyndrefiske var ment som et eksempel. Det aller meste av mitt båtfiske etter flyndre er driftfiske, derfor valgte jeg det :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke til flyndrefiske rent generelt, fisker man feks aktivt fra oppankret båt er haspel vel å greit som multiplikator, men til alt driftfiske hvor man trenger å holde bunn er haspel et heller dårlig valg. F

Bare sånn av ren uvitenhet...hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noe særlig problemer med driftfiske etter flyndre med åpen haspel. Men har jo ikke testa multplikator enda. skal det i sommer.

Det er lettere å fin-posjonere ut sena med multiplikator, med snella i 'fri' og tommelen på spolen. Med haspel er det vanskeligere å kontrollere hastighet og mengde ut, særlig med litt tunge søkker og strøm. Ihvertfall føles det sånn for min del, men det er nok en vanesak også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å fin-posjonere ut sena med multiplikator, med snella i 'fri' og tommelen på spolen. Med haspel er det vanskeligere å kontrollere hastighet og mengde ut, særlig med litt tunge søkker og strøm. Ihvertfall føles det sånn for min del, men det er nok en vanesak også.

Det han sa :( Det er rett og slett enklere å løfte tommelen for å slippe ut snøre enn å måtte bøye over bøylen, slippe ut (ofte for mye), bøye bøylen tilbake. Jeg har prøvd begge deler, og vært i båt med folk som har knotet og kranglet med en haspel under dette fisket. Han fikk ikkeno, jeg fikk masse (:D) og det endte med at han dro snøret i propellen og banna endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt enklare med multisnelle ja, men det hjelper å kunne bruke ei haspelsnelle. :)

Har brukt begge deler og det har gått heilt fint.

Har også sett dei som har hatt problem med multi (ambassadeur) til dette fisket. Frikobla spole med tommelen på spolen, så napper det, gløymer at spolen er frikobla, kraftig tilslag...

...og ikkje meir fiske den dagen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende satsing med kveite på flue, tenkt litt på dette selv men latt det bli med tanken. Vet at man må opp på tunge grain-liner og at skille mellom flue og haspelfiske blir flytende med så tunge klumper vi snakker om her. Har drevet endel med grain line fiske etter sjørøye og det var ikke akkurat estetisk kasting selv om det var veldig effektivt til å sope dyphølene i røyeelva med. Det jeg tenker mest på av alternative teknikker er om kveita vil stige til overflaten å ta et bete? Vil den ta en popper , jerk beite el overfladisk fisket wobbler? Vet at man har funnet fugl i magen på kveita, men det er ikke ofte man ser den er oppe å "vaker". Har også lekt litt med tanken om fridykking og "spearfishing" av kveita. Mulig er kondisen for laber til det :D Jeg kan ihvertfall bli med å dokumentere og filme verdensrekordforsøket ditt. Fikk av meg selv et Go-Pro HD helmet camera i julegave så nå er det sjanse for mer fokus på bilder og film ute på tur.

Skal ellers gjøre årets første tur nå til helga, forventningene er ikke skyhøye men med mer normal temp. og ingne meldt nedbør kan man få dyppet snøre på en snartur :)

Jeg ser for meg et par metoder for å få kveita til å ta flua, men skal ikke gå nærmere inn på det. Spørsmålet er om man få kveita til å komme opp å ta flua eller om man må ned med flua. Jeg har sett kveita vært oppe å slått mange ganger, men om det er for å banke lus eller om ho jager fisk eller rett og slett leker seg vet jeg ikke. Har også hørt flere historier hvor kveita har kommet opp til båten og tatt en svenskepilk eller ei stingsild som har hengt utfor rekka.

Høvelig at du har fått kamera - verdensrekorden bør dokumenteres godt :) Hvis gjeldende rekord er 27kg er det fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.