Gå til innhold
Fiskersiden

Vanlig fløyfisk?


 Share

Recommended Posts

Fikk denne lille fløyfiskfruen på isen på Sundfør i helga. Grunnet en ekstrem kulde avgikk hun desverre med døden. Tilfeldigvis fikk hun være med tilbake til hytta sammen med matfisken.

I følge vår kjære UWfotograf Rudolf så kan dette muligens være en liten fløyfisk. Dette p.g.a fargene som normalt ikke finnes på vanlig fløyfisk.

96999_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/38789/96999.jpg

97000_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/38789/97000.jpg

97001_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/38789/97001.jpg

97002_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/38789/97002.jpg

97003_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/38789/97003.jpg

97005_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/38789/97005.jpg

Ser også at den har 3 pigger på gjellelokket.

97004_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/38789/97004.jpg

Dette bildet er av en vanlig fløyfisk.

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Endret av S10G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Rudolf mener det er liten fløy, så har den med mest peil på fløyfisker i landet, talt. Jeg er også enig, denne avviker mye fra fløyfiskhunner jeg har sett tidligere. Det aller beste hadde vært om du fremdeles har fisken, eller deler av den, slik at genetisk analyse er mulig.

Men, drister meg til et grattis med ny, kjempekul art!

Forresten: Hva var lengde, og vekt? Og lengde og vekt på referansefløyfisken nederst?

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Rudolf mener det er liten fløy, så har den med mest peil på fløyfisker i landet, talt. Jeg er også enig, denne avviker mye fra fløyfiskhunner jeg har sett tidligere. Det aller beste hadde vært om du fremdeles har fisken, eller deler av den, slik at genetisk analyse er mulig.

Men, drister meg til et grattis med ny, kjempekul art!

Forresten: Hva var lengde, og vekt? Og lengde og vekt på referansefløyfisken nederst?

Fisken ligger i fryseren sammen med en norfligknurrulke som skal, eller hvertfall skulle leveres til forskning.

Så om noen føler for å analysere fisken så er de hjertelig velkommen.

Den potensielle lille fløyfisken er ganske stor, ca 47gram og 17 cm.

Den vanlige fløyfisken er ganske liten, ca 40gram og 15 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært kjekt med en skikkelig analyse på fisken bare for å se hva som er riktig her :P

Min første "liten fløyfisk" med kamera var langt over det som er oppgitt som maksimallengde på denne fisken, men den ble likevel identifisert som liten fløyfisk av en av Norges fremste eksperter på fisk, Svein A. Fosså.

Nå er jo slike ting veldig vanskelig utifra kun bilder, så derfor hadde det vært kjekt å fått sjekket ut denne skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et stalltips er vel også mønster på ryggfinnen, hadde vært knall med bilde av den utspilt.

Ryggfinnen på hunnene er visst ikke like lett å se forskjell på, kanskje dette bildet som Chironomus har funnet tidligere kan hjelpe litt?

lyra = vanlig fløyfisk

maculatus = flekket fløyfisk

reticulatus= liten fløyfisk

Håper det er OK Chironomus :D

Endret av Martin S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt ute og sykler her, men den 4.piggen på gjellelokket til vanlig fløyfisk, er den egentlig så vedig lett å se?

Jeg klarte ikke å finne den hverken på fiksen jeg fikk eller på noen av bildene jeg har sett.

Dette virker vanskelig å avgjøre men i henhold til fiskipedia er liten fløyfisk, den eneste av artene med 3 pigger, så dersom disse er enkle å telle skulle det vel ikke være rare tvilen?

Men to ting har jeg skjønt i min fartstid her:

1)Artsidentifisering er vanskeligere enn man skulle tro

2)Mange av brukerne her er sinnsykt gode til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på bildene tatt rett ovenfra, så har liten fløyfisk kortere og spissere snute (avstand fra forkant øye til snutespiss) enn vanlig fløyfisk. Dette er særlig fremtredende på hannene der valig fløyfisk kan ha skikkelige hestetryner.

Når det gjelder liten fløyfisk, så er fargene hos hunnen såpass sterke (rød og blå) i forhold til flekket og vanlig fløyfisk som nesten utelukkende er brune, at det burde gi en god iindikasjon når en er ute og fisker. Dette er imidlertid min teori, så den må jo helst bevises vitenskaplig av en biolog eller to da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker mottatt. Ser ikke ut som vanlig fløy hvertfall, basert på de få individene jeg har sett live. Kjennetegna ift litteratur er vanskelige siden det er en hunn, som bærer preg av å ha vært død en stund. Skal se om vi ikke får tatt en genetisk analyse så snart det blir litt mer tid til rådelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker mottatt. Ser ikke ut som vanlig fløy hvertfall, basert på de få individene jeg har sett live. Kjennetegna ift litteratur er vanskelige siden det er en hunn, som bærer preg av å ha vært død en stund. Skal se om vi ikke får tatt en genetisk analyse så snart det blir litt mer tid til rådelighet.

Godt å høre at de "overlevde" ferden til Trondheim. Om dere gidder så må dere gjerne veie den på godkjent vekt før den blir delt opp i molekyler.

Gydd luck med analysen.

Banan; om det skulle vise seg å være liten f så skal vi nok få se om vi får meldt den inn. Inntil videre før vi bare vente i spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at de "overlevde" ferden til Trondheim. Om dere gidder så må dere gjerne veie den på godkjent vekt før den blir delt opp i molekyler.

Gydd luck med analysen.

Banan; om det skulle vise seg å være liten f så skal vi nok få se om vi får meldt den inn. Inntil videre før vi bare vente i spenning.

Jeg er kjempespent! Synes det er kjempekult om du har fått liten fløyfisk :)

Utrolig praktisk at Irvin hadde lyst til å analysere dyret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 4 months later...
  • 4 weeks later...

Det blir nok ikke noe genetisk test med det første, dette er en temmelig tidkrevende og dyr prosess så jeg må vente til noen jobber med fisk og kan ta den i samme slengen. Har derimot funnet ut, i samråd med Otte Bjelland, at dette nok dreier seg om vanlig fløyfisk. Årsaken er at den har den fremoverrettede piggen på undersiden av piggkomplekset - som liten og flekket fløyfisk ikke har. Dette er selvsagt dersom kjent litteratur faktisk er etterrettelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Alle er vel enige om att det er ei hu, men hvilken kunnskap sitter du på som gjør att du klarer å identifisere den til fløyfisk, og ikke liten fløyfisk? Lurer spesielt med tanke på att du lurer på om dette er en fløyfisk. Noe som i beste fall kan karakteriseres som skivebom :)

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er vel enige om att det er ei hu, men hvilken kunnskap sitter du på som gjør att du klarer å identifisere den til fløyfisk, og ikke liten fløyfisk? Lurer spesielt med tanke på att du lurer på om dette er en fløyfisk. Noe som i beste fall kan karakteriseres som skivebom :D

Hahahahahahahaha, karleif du er genial :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det blir nok ikke noe genetisk test med det første, dette er en temmelig tidkrevende og dyr prosess så jeg må vente til noen jobber med fisk og kan ta den i samme slengen. Har derimot funnet ut, i samråd med Otte Bjelland, at dette nok dreier seg om vanlig fløyfisk. Årsaken er at den har den fremoverrettede piggen på undersiden av piggkomplekset - som liten og flekket fløyfisk ikke har. Dette er selvsagt dersom kjent litteratur faktisk er etterrettelig.

Her er du inne på noe det ville vært kjekt å vite mer om.

Denne fremoverrettede piggen, hvordan stadfester man at den er der?

Jeg har nå studert bildene av piggkomplekset lenge og vel og kan ikke helt si at jeg ser den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.