Gå til innhold
Fiskersiden

Abbor fiske noen som er ivrige på dette ?


FFAxDJS
 Share

Recommended Posts

jeg kommer fra telemark. jeg lurte på om det finnes noen ivrige abbor fisker her.

vi er en gjeng som fisker mye abbor om vinter. å vi har lurte på om det er flere fra fyllke vårt som har samme intrese.

håper virklig noen har samme intrese som meg / oss. håper på svar fra noen.

97062_s.jpg

etter en dag på isen alene.. håper noen her blir litt inrterst av dette vi driver med

Endret av FFAxDJS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tryta er god! stekt i panna å så på brødskiva ;)

Fisket en del tryte før, da i Aust-Agder. Det er jo null kultivering i vannene her i området hvertfall, så det er mest slik småtasser som på bildet ditt. Kan jo invitere hele forumet ned i området her for litt kultivering :D hehe... kanskje det hadde hjuløpet litt på str.

Tryta er gøyal å fiske syns jeg, det er litt futt i de små rakkerne, men jeg har fått noen tips der det er sjangs for 500-1000 grams tryter, så der skal jeg nok prøve meg litt med meite når det er litt varmere i været :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tryte :D

God fiskekultivering å fiske opp sånn, det er vel god matfisk og? Aldri smakt abbor :o

Det er en av de 4 spiselige fiskeartene og den jeg har spist desidert mest av.

Rett og slett fantastisk god ;)

Store forskjeller er det dog. Abboren fra Mjøsa smaker mye bedre enn abboren fra diverse småtjern rundt omkring.

Kom til Toten, spis abbor! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dette blitt til en mat side eller folkens? er ikkke akkuart dere for jeg starte den topicen her for å snakkke om mat. men for å se om noe hadde samme intrese eller noe sånnt.

Velkommen til FS :D

Mange her som fisker abbor, men kanskje litt mer målrettet på de store abborene.

Etterlyser du mengdefiskere slik som konkurransefiskerene, er det kanskje greit å fortelle dette.

Bruk gjerne søkfunksjonen for litt research innenfor forumet.

PS! Selv om man starter en tråd, så eier man den ikke. :)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...
Den 12.1.2010 at 21.26, FFAxDJS skrev:

jeg kommer fra telemark. jeg lurte på om det finnes noen ivrige abbor fisker her.

vi er en gjeng som fisker mye abbor om vinter. å vi har lurte på om det er flere fra fyllke vårt som har samme intrese.

håper virklig noen har samme intrese som meg / oss. håper på svar fra noen.

 

97062_s.jpg

etter en dag på isen alene.. håper noen her blir litt inrterst av dette vi driver med

Beklager å blusse opp i en 6 år gammel post. Men å dra opp så mange små Abbor er jo meningsløst å helt tragisk å se. Slipp ut alt over 500g å ta med noe mat fisk hjem er ok. Men å tømme hele vannet er jo usportslig synes jeg da. 

Nå gleder jeg meg så mye til helgen som kommer. For da er det min tur på isen etter Abboren. Skal både ismeite og pimple :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, erik skrev:

Nå er du litt på ville veier. I de aller fleste vann i norge er det bare en fordel å få fisket ut så mye småabbor som mulig.

Har ingen planer om å gå tå til tå mot deg Erik. Men hvorfor mener du det ? Vet dem spiser å tar mye næring fra annen fisk. Eller var det noe annet du tenkte på ? Dem er jo også snadder for Gjedda ,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tær tåler en trøkk. ;)

I mange vann er det kun en brøkdel av en typisk abborgenerasjon som slår over til fiskediett og blir større enn håndflaten din. De fleste forblir på en diett av dyreplankton og insekter og veksten stagnerer så fort de blir kjønnsmodne eller i værste fall allerede før den tid. Selv i store vann med storabbor vil du derfor ha en zillion småabbor. I små vann er dette et problem, siden det blir for lite mat til at de få eksemplarene som ellers skulle gått over på fiskediett kommer seg dit, resultatet er vann med tusenbrødrebestand som er helt uinteressant for de fleste av oss. I mange vann går man derfor aktivt inn for å redusere bestanden av småabbor, rett og slett for at de gjenværende skal kunne bli store nok til å spise sine søsken, eller for at andre arter ikke skal bli utkonkurrert. Slikt arbeid er ressurskrevende og må dessuten ofte gjentas i det uendelige siden de få som blir store har en lei tendens til å bli fisket opp. Vi snakker i praksis om fiske med ruser, men i noen vann legges det også ut bråte som abboren gyter i, og så fjernes bråten med rognen før klekking. Slike vann er populære arenaer for isfiskekonkurranser, hvor nettopp målet er å få opp så mye fisk som mulig for bestandens del.

For at en abbor skal komme forbi denne størrelsen, må den ha mat. Da må den ikke ha for mange konkurrenter. 

Jeg er helt enig med deg i at større abbor med fordel kan slippes ut igjen, og da spesielt i tusenbrødrevann hvor de har en viktig rolle som kannibaler/ predatorer. Men småabbor kan man med fordel knekke nakken på i de aller fleste vann. Sannsynligvis er det så mange av de at om du tar ut 10 eller 1000 individer så har det ingen betydning for bestanden hverken den ene eller den andre veien.

For noen år siden satte jeg en ruse i Vansjø på et sted jeg vet abboren gyter, jeg var ute etter en abbor i "passe" størrelse til akvariet mitt. Da jeg tok opp rusen dagen etter var den smekk full (bokstavlig talt). I rusen var det en hunabbor på ca en halv kilo, og mange hundre små hanner og melken fløt da jeg løftet opp rusa. Vansjø er et vann hvor abbor har god mulighet til å komme seg forbi tusenbrødrestadiet, men selv der stagnerer med andre ord mange. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.12.2016 at 12.44, erik skrev:

Mine tær tåler en trøkk. ;)

I mange vann er det kun en brøkdel av en typisk abborgenerasjon som slår over til fiskediett og blir større enn håndflaten din. De fleste forblir på en diett av dyreplankton og insekter og veksten stagnerer så fort de blir kjønnsmodne eller i værste fall allerede før den tid. Selv i store vann med storabbor vil du derfor ha en zillion småabbor. I små vann er dette et problem, siden det blir for lite mat til at de få eksemplarene som ellers skulle gått over på fiskediett kommer seg dit, resultatet er vann med tusenbrødrebestand som er helt uinteressant for de fleste av oss. I mange vann går man derfor aktivt inn for å redusere bestanden av småabbor, rett og slett for at de gjenværende skal kunne bli store nok til å spise sine søsken, eller for at andre arter ikke skal bli utkonkurrert. Slikt arbeid er ressurskrevende og må dessuten ofte gjentas i det uendelige siden de få som blir store har en lei tendens til å bli fisket opp. Vi snakker i praksis om fiske med ruser, men i noen vann legges det også ut bråte som abboren gyter i, og så fjernes bråten med rognen før klekking. Slike vann er populære arenaer for isfiskekonkurranser, hvor nettopp målet er å få opp så mye fisk som mulig for bestandens del.

For at en abbor skal komme forbi denne størrelsen, må den ha mat. Da må den ikke ha for mange konkurrenter. 

Jeg er helt enig med deg i at større abbor med fordel kan slippes ut igjen, og da spesielt i tusenbrødrevann hvor de har en viktig rolle som kannibaler/ predatorer. Men småabbor kan man med fordel knekke nakken på i de aller fleste vann. Sannsynligvis er det så mange av de at om du tar ut 10 eller 1000 individer så har det ingen betydning for bestanden hverken den ene eller den andre veien.

For noen år siden satte jeg en ruse i Vansjø på et sted jeg vet abboren gyter, jeg var ute etter en abbor i "passe" størrelse til akvariet mitt. Da jeg tok opp rusen dagen etter var den smekk full (bokstavlig talt). I rusen var det en hunabbor på ca en halv kilo, og mange hundre små hanner og melken fløt da jeg løftet opp rusa. Vansjø er et vann hvor abbor har god mulighet til å komme seg forbi tusenbrødrestadiet, men selv der stagnerer med andre ord mange. 

 

Enda en detaljert post fra deg Erik ,)

Takk for din tid du vet jeg setter pris på det...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.