Gå til innhold
Fiskersiden

Motorsag


Rune
 Share

Recommended Posts

Er litt i skogen om vinteren og sager ned noen trær. Blir sånn at jeg har en favn eller to.

Tidligere har jeg lånt motorsag, men tenkte å gå til innkjøp av en egen i år.

Er en haug av motorsager der ute i alle prisklasser.

Trenger tips til hva jeg skal se etter og hvor mye jeg bør legge i en sag.

Kanskje noen har konkrete tips til noen gode tilbud så i disse salgsdager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får stort sett det du betaler for her som andre plasser. Velger du ett av dei kjente merkene er du nokså safe. Stihl, Jonsered og Husquarna er alle seriøse produsenter. (Jonsered og Husquarna er vel samme fabrikk da)

Konkrete tips til kampanjer har eg ikke, men til ditt bruk klarer du deg egentlig lenge med ei fritidssag. F.eks Jonsered CS 2238S. Hvis budsjettet tilsier det, så går du opp en størrelse til 50 kubikk. Husk verneutstyr!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stihl har noen modeller med hurtigstramming av kjede, samt skikkelige løsninger på bensin og oljelokk (man kan få de opp uten å bruke verktøy). Setter stor pris på å slippe knoting jeg ihvertfall.

Godt mulig andre merker har det og nå.

Husker ikke hvilken modell jeg har, men er kjempefornøyd med min Stihl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stihl har noen modeller med hurtigstramming av kjede, samt skikkelige løsninger på bensin og oljelokk (man kan få de opp uten å bruke verktøy). Setter stor pris på å slippe knoting jeg ihvertfall.

Godt mulig andre merker har det og nå.

Husker ikke hvilken modell jeg har, men er kjempefornøyd med min Stihl.

Den kjedestrammeren er genial, samma med bensin og oljelokk. Gull å slippe verktøy når man skal fylle... Rydda langs strømlinjene i Asker og Bærum for noen år sida og det var ikke mye tull med Stihlsagene så lenge man holdt de reine og ikke gassa de varme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jonsred 2145,husqarna 246 og ett styggammelt beist av en husqarna 75ccm.

Jonsred tåler ikke å legges ned i snøen når den er varm,for da fryser gassen på den. Min er det byttet forgasser på pga den var mere effektiv enn ett årsabbonement på sats. Nå kommer den på 4de nappet i 15minus.

Husqarna starter ikke under 10minus,med mindre du har elektronisk

Sånn som 340 e-serie.

Jeg hadde valgt e serien uten tvil om det bare er små trær du skal rydde med saga.

40ccm er sikkert tilstrekkelig til ditt bruk.

Finnes også ett merke som du kan bestille over nett- Tanaka. Har fått veldig gode skussmål.

Savner en seriøs forhandler i Norge.

Fantes ett merke som het Mc-gulloch- Hva du enn gjør,så kjøp ikke det. Kvaliteten er like ræva som en 10år gammel passat.

Rundfil og flatfil er noe som du SKAL kjøpe når du handler sag.

Liten vits å varmkjøre sverdet når kjedet blir sløvt.

Bor i gammelt siporeks hus,så ved går det mye av.

Ett gyldent tips:

Har du en takstol fabrikk i nærheten så spør om avkapp. :D

20 kubikk med avkapp koster sjelden mer enn 800kr tilkjørt (Innen 2mil)

Her har du en forbruker test:

http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/1128437095.4?expandedtopic=1128437095.41

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ei knallgod proff-sag,Stehl MS 260 - motorsag for skogbruk. Vi er tre stk. som har den og er kjempefornøyde. Lite tull i forhold til andre sager vi har brukt. Lettstarta og bruker ikke mye bensin. Flere tømmerhuggere som har bytta til Stehl sager etter de har prøvd våre.

http://www.stihl.no/

m133s001p.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Stihl 260 som avbildet.

Knall fornøyd med den. Bruker den året rundt og til allslags type vedarbeid.

Min er uten "softstart" men det går greit like fullt.

Kjøpte på kampanje på Felleskjøpet. 260 er 50 ccm.

Med 32 cm sverd så får du rimelige kjeder også, ca 135 kr/stk. går du opp til 35 cm sverdlengde øker prisen på kjeder til ca 300 kr/stk

Husk værne støvler og bukse som minimum. Ta gjerne med hjelm, visir og slikt også. Det er fort gjort å ha et uhell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, Rune, skal du byrja med skogsbruk? Sjølv har eg fuska i faget i 30 år og er sikker på kva eg vil ha framover. Husquerna er det einaste merket eg ikkje har dårlege erfaringer med, den saga eg framleis nytter, er 20 år og har ein motor på 42ccm. Privat har eg og ei på 37ccm som gjer jobben greitt dersom ein veit å nytta saga. Til normal vedproduksjon treng ein ikkje meir enn 40ccm, 13"sverd, og ei kjede med pixelløysing. (pixelkjeda er smalere enn tradisjonell kjede/ sverdet er dimmensjonert etter dette)Det er brukaren som er begrensinga av utnyttelsen, teknikk og rett utstyr er nøkkelen. :lol: Rett filing er avgjerande og økonomisk, ikkje motorkraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Stihl 260 som avbildet.

Knall fornøyd med den. Bruker den året rundt og til allslags type vedarbeid.

Min er uten "softstart" men det går greit like fullt.

Kjøpte på kampanje på Felleskjøpet. 260 er 50 ccm.

Med 32 cm sverd så får du rimelige kjeder også, ca 135 kr/stk. går du opp til 35 cm sverdlengde øker prisen på kjeder til ca 300 kr/stk

Husk værne støvler og bukse som minimum. Ta gjerne med hjelm, visir og slikt også. Det er fort gjort å ha et uhell!

Jeg slenger meg på her. Jeg har modellen med hurtigstramming:

http://www.stihl.no/isapi/default.asp?contenturl=/katalog/produkt/11212000166/MS+260.html

Dette er rett og slett en knakende god sag i forhold til prisen (jeg kjøpte den på tilbud, tror den endte på ca 3000).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på her. Jeg har modellen med hurtigstramming:

http://www.stihl.no/isapi/default.asp?contenturl=/katalog/produkt/11212000166/MS+260.html

Dette er rett og slett en knakende god sag i forhold til prisen (jeg kjøpte den på tilbud, tror den endte på ca 3000).

3000 for den så hadde jeg slått til! ser den ligger rundt 4500

fant denne og syns den var ganske rimelig samtidig som en grei sag?

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20194778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.