Gå til innhold
Fiskersiden

Sene til jerking!


Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Jeg sitter å ser på PP sene, men ser at det finnes mange forskjellige farger, så om jeg skal handle en diger rull, så er det greit å vite hvilken farge...

Og hvis jeg skal bestille fra USA(ebay), så lurer jeg på om hva som er hva, kan det stemme at 60lb er det samme so 0,41 ?

Bruker dere fortom ? Isåfall hva slags?

Jeg er som dere ser helt fersk på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp PP i moss green farge, 0,41 tåler 40 kg, i følge tabellen er det 88,18lb.

Tykk sene ja, men tro du meg, det trengs hvis man skal slenge store baits og kanskje får et og annet kråkereir. Skal du fiske med små baits, kan du sikkert gå ned litt i tykkelse.

Bruker fortom ja. Jeg bruker titan-fortom som er stiv. :

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=36994

Har lært at fortommen med fordel skal være stiv, for at baitsa skal få rett gange. Om det stemmer, skal jeg ikke banne på, og det varierer helt sikkert fra baits til baits.

Vet også at mange bruker andre fortommer, f.eks:

http://www.fiskeglede.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=36&artnr=307&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den norske PP-pakka mi, og de jeg har sett på nettet her i norge, så tåler 0,41 mm 40 kg.

Gjør man om kg til lb, så blir det 88,19 lbs.... Så vil jeg ikke si at tabellen til PP er så gal jeg da.

Tabellen stemmer også med det som står på andre dimensjoner jeg har her. 0,23, 0,28, 0,32... :

http://www.powerpro.com/publish/content/global_fish/en/nl/powerpro/products/powerpro_family_of/powerpro_super_lines.html

Meeen. nå gikk jeg inn på denne siden for nord-amerika:

http://powerpro.com/publish/content/global_fish/en/us/power_pro_v2/info/using_powerpro/specs.html

Og når jeg teller etter, er det 13 forskjellige dimensjoner i Nord-Amerika og 14 dimensjoner for europa...

Så blei litt usikker her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at lbs og kilo ratingen går i spinn er fordi i USA så tester de bruddstyrken på knuten når sena er våt. I europa så tester de ren bruddstyrke på sena ved å ha to ruller som går hver sin vei. Altså uten å teste svakheten i knutene. Irriterte meg grønn over dette her i vinter men fant svaret til slutt. Dette gjelder såvidt jeg har skjønt både fireline og powerpro. Og sikkert andre sener også.

Her er omregningstabell for power pro:

PowerPro-tabell:

0,10 mm 5 kg ????????????

0,13 mm 0,005" 8 lb 8 kg

0,15 mm 0,006" 10 lb 9 kg

0,19 mm 0,008" 15 lb 13 kg

0,23 mm 0,009" 20 lb 15 kg

0,28 mm 0,011" 30 lb 20 kg

0,32 mm 0,012" 40 lb 25 kg

0,36 mm 0,014" 50 lb 30 kg

0,41 mm 0,016" 65 lb 40 kg

0,43 mm 0,017" 80 lb 48 kg

0,46 mm 0,018" 100lb 55 kg

0,56 mm 0,022" 150lb 75 kg

0,76 mm 0,030" 200lb 95 kg

0,89 mm 0,035" 250lb 125 kg

fant denne her på forumet en gang, og skal ikke garantere at den stemmer. men den har stemt for alle de senene jeg har kjøpt ihvertfal :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser på fortommer nå og kom over dette, viss du klikker på bilde så du får forstørret det ser man at 60lb er 26,9kg i dette tilfellet. Mulig det er forskjellig fra leverandør til leverandør d vet ikke jeg så mye om.. dette er jo fortomm ikke sene.

Endret av Morten Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endelig finni en fortom jeg kan leve med og bruke. Fluorcarbon. Svær sinna fluorcarbon med svær sinna hempe og svær sinna svivel. svivel knyti i powerpro - svivel festa i fluorcarbon - fluorcarbon festa i solid hempe. Har nå fiska med en og samme fortom i en halv sesong. Tatt fisk på henholdsvis 7,8kg 8,2kg og 10,6 kilo og har fortsat trua på fortommen. Dette er helt utenkbart med vanlige stålfortommer og wirefortommer. Stiv fortom har jeg kun brukt i kort tid i sommer. Opplever at den på en eller annen måte ryker knuten lettere enn den svivelen jeg bruker i fluorcarbon fortommen gjør. Tror det har noe med den skarpe knekken som blir i fortommen, veit jo ikke sikkert, men har da altså ikke kjøpt mer enn 3 flourcarbonfortommer. Kasta bort en med for tynt PP, og en gikk ad dundas fordi jeg er en tufs ( :thumbsup: ) og den siste har nå holdt følge halve sesongen ( 30+ turer??)Slitestyrken på PP må også få litt skryt. Må faktisk ikke bytte det hvert år. Nå har jeg alltid minst to stenger med meg og derfor sprer slitasjen noe mer enn hvis man kun bruker ei stang. Men uasnett funker PP veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villmarksbutikken Jessheim, og fiskeglede.no har løsninger. Finnes og ferdig"knytt" med krympestrømpe og fint opplegg.

Er også blitt overbesvist at all fisk blir mindre skeptisk til redskapen med gjennomsiktig fortom enn med sånn skipstrosse(minst 0.32 PP..gjerne knallgul) som man stort sett fisker med etter storgjedda :D og da en enten blank eller sort fortom av stål forran... finnes jo og i grønn, menn opplver at fisken til tider kan være mindre skeptisk til fluorcarbon. Andre tider så har det overhodet ingenting å si...

Endret av blogz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.