Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiskebom


dbrownie
 Share

Recommended Posts

Har klart og rote vekk de havfiskebommene jeg hadde, og da ingen butikker i nærheten har bommer inne må jeg bestille på nettet.

Noen som vet en butikk som har inne og sender kjapt? Helst en som kan sende den på rimeligst mulig måte (litt kjipt og betale 150kr i frakt for en pakke med bommer)

Hvilke bommer vil dere anbefale? skal brukes etter lange ned på 300-400 meter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har kutta ut faste bommer til agnfiske for lenge siden. Glidebommer funker dog. Der bruker jeg heller egne av plastrør. Til sveiving av softbaits funker de faste som fy.

Mener du at du mekker selv? Eller har du evt. link til noen som er gode til f.eks. kveitefiske?

Kjøpte noen Owner glidebommer, men de er veldig korte (3cm!), og ikke egnet for tykk topshot dessverre..... Har også noen i plast, men de er sørgelig spinkle og vil nok knele ved første kveitekontakt (eller torsk for den saks skyld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:closedeyes: Mustad har noen store mørkeblå glidebommer som funker. Ellers finnes det noen store i messing, men vanskelig å få tak uten at det er med takkel . Ellers kan det skaffes større metall bommer bla fra veals i england. Haster det ville jeg sateset på Mustad sin glidebom. Den er ca 30-40cm. Fast bom lager en uten problem med syrefast sveisetråd som en kan kjøpe hos en butikk som selger slikt utstyr. Tools kjeden til eks. som er nesten over alt. Bårdsen har i hvertfall Mustad glide. Mulig Campelen kan ha. Men sjekk med butikkene i område ditt. Må vel være noen som har noe havfiskeutstyr der? Delaer du med de og sender over penger med bank kan de siekkert sende dette i en konvolutt som post over natt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mustad sine stor blå glidebommer er på lager ja :)

Mvh

Campelen på Bryggen

Er de blå Mustad glide bommene de kraftigste? Mener å huske at en svart variant har vært nevnt også. Fant denne på nettet: http://www.mustad.no/catalog/emea/product.php?id=2574

Kan nevnte at top shot dim er 0.90mm (braid tykkelse er 0.39mm, men tviler på at noe av braiden kommer til å bli trukket gjennom bommen :-). Søkkevekt 200g til 500g. Hvilken dim på glidebommen anbefaler du?

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blå Mustadbommene er de kraftigste glidebommene jeg vet om.

Svært holdbare.

Jeg bruker de til mye av mitt dypvannsfiske.

Gikk å målte lengden nå.

Mellom endene er det 14".

Dim på hullet er ca 2,5 mm (øyemål).

Har brukt søkker opp til 1kg på disse bommene uten problem :)

Mvh

Campelen på Bryggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blå Mustadbommene er de kraftigste glidebommene jeg vet om.

Svært holdbare.

Jeg bruker de til mye av mitt dypvannsfiske.

Gikk å målte lengden nå.

Mellom endene er det 14".

Dim på hullet er ca 2,5 mm (øyemål).

Har brukt søkker opp til 1kg på disse bommene uten problem :thumbsup:

Mvh

Campelen på Bryggen

Høres bra ut. Men jeg fant ikke ut av websjappa di :) Kunne vært greit å sett om dere hadde noe annet jeg trengte. Har du noen produktoversikt, samt priser på forsendelse? Eller foretrekker dere personlig oppmøte inntil videre (som kan bli et problem for meg, med mindre dere skal til Lillestrøm 8-11. april)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100968_s.jpg

Ja, så enkelt kan det altså gjøres. Har jo alle delene liggende. Takker!

Når vi nå er inne på storfisk tackel: -Er det der en Mustad i 16/0 eller noe sånt? Har vurdert Owner SSW Circle i ca 10/0, men lurer på om det blir litt smått med en sei på 1-2kg. De er temmelig dyre, så det er greit å ikke kjøre altfor mange i feil størrelse :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Raphaug brukte noe tilsvarende en SSW 10/0 sirkel på Frøya da han fikk langa si på 36kg. Det funka fint det. Selv mener jeg mustad og super mutu er for stort for det meste som svømmer i norske farvann. Godstykkelse osv er jo beregnet på ting som er langt større og sterkere enn det vi har svømmende her til lands. Bruk heller en mer tynngodset krok som penetrerer bedre, og da vil jeg så absolutt anbefale SSW :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Raphaug brukte noe tilsvarende en SSW 10/0 sirkel på Frøya da han fikk langa si på 36kg. Det funka fint det. Selv mener jeg mustad og super mutu er for stort for det meste som svømmer i norske farvann. Godstykkelse osv er jo beregnet på ting som er langt større og sterkere enn det vi har svømmende her til lands. Bruk heller en mer tynngodset krok som penetrerer bedre, og da vil jeg så absolutt anbefale SSW :)

Høres bra ut! Har brukt Mustad sirkel og "J" tidligere, men etter at jeg testet Owner SSW J-krok i fjor er det nok ingen vei tilbake.

Har forøvrig en tørrdrakt m/tilbehør her hvis du fortsatt er interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skikkelig kraftige faste bommer. Lengde 50 cm. og trådtykkelse ca 3 mm..

Mvh

Campelen på Bryggen

Sølvkroken sine faste fjærbommer er uten tvil de beste og med beste syrefastfjærstål kvalitet på markedet. De kan at på til slås isammen, noe som gjør de lette å pakke.

Når jeg konstruerte denne var tanken å lage en havfiskebom som tålte juling og var brukervennlig. Ikke fordi jeg er pappaen, men den finnes ikke bedre kvalitet på markedet.

Legg også merke til at den ene enden er laget som en splittring og den andre som hempe, samt mulighet til bretting. Synd at Sølvkroken ikke har greid å markedsføre denne bedre...

havfiskebom.jpg

IMG_4315.JPG

IMG_4311.JPG

IMG_4309.JPG

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.