Gå til innhold
Fiskersiden

Laksetrolling i Trondheimsfjorden?


Flyfishing for Salmon
 Share

Recommended Posts

Hei :P

Noen av dere trollere som har prøvd å trolle etter laks i Trondheimsfjorden?

Lurer på tid, kl.slett, fart, dybde, tackle, produktive områder etc... :)

Det er ikke mange som driver med trolling i trondheimsfjorden pga. begrensninger med antall fiskestenger (dvs. 2). Tror faktisk ikke jeg har sett en trollingrigga båt her? Heller ikke mange som dorger etter laks lengre, selv om det var ganske populært før. Hender jeg har tatt en dorgetur innimellom, men det er som oftest etter kveite, selv om det ikke er blitt noen ennå :P

Det kom nye regler nå i år, tror det var noen måneder på sommeren dette kunne gjøres lovelig med to stenger/snører, hvis jeg ikke husker feil....

Kjenner en kar som tok mye stor Laks for ca 15 år siden, han drev som oftest med dypdorging et stykke ut på fjorden (gjerne midtfjords) i ca 2-4kn. hastighet, bla. med sluken tasmanian devil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Trolla en god del i fjorden, nå med en liten pause pga problem med båt.

Fiske har stort sett fåregått i fra Trondheim til Stjørdal, mittfjords grunna og Åsenfjorden. Samt Byneslandet. Kan vel ikke si at fangstene har stått til insattsen, har mista en sikker laks, 5 i båten på de åra æ har kjørt utpå der. Noen Sjøørreter har det blitt men laksen glimter med sitt fravær. Kjører både dypt og overflate. Over 5 meter ned altid med flacher, store sluker eller voblere,, ellers brukes alt fra brisling, sluker, voblere, apex og mye annet rart.. Båten blir bra til våren og da kommer vi til å ha base i Børsa og dra mere ut mot Geita, Rissa, og der uti for å se om det kan løsne noe der ute, inne i fjorden er det iallefall veldig vanskelig! Men en vet jo aldri

Og ja da, to stenger, det e æ ikke så nøye med. Når det står laksenøter langs hele landet så ser æ ikke problemet med ei eller to stenger over lovlig kvote. Drep mæ den som kan! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke ta opp fisk under 50cm og rigg flere stenger en 2 stk, er vel det trådsvarer mente.

Skal teste dorging i trondheimsfjorden i mai, har ikke veldig store forhåpninger om enorme mengder med

fisk, men har et håp om å komme i kontakt med noen i løpet av en 4-5 dagers periode.

Jeg ville snakket med lokale notfiskere for å finne "vandringsrutene" til laksen, ville valgt agn i naturfarger som blå

og grønnaktige, evt sort skal en fiske dypt.

Men skal en bedrive "ulovlig" laksetrolling er det lov å bruke hode, velge kroker uten mottaker, samt sette tilbake

mye av fisken en måtte få. Ikke fordi det er værre å ta fisken i sjøen kontra å kakke i elv, men rett og slett fordi

det er ulovlig å dorge anadrom laksefisk med mer en 2 stenger per båt.

Håper en kan komme tilbake med en liten rapport fra vår tur nå i mai, men det er mange mnd til ;)

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta opp fisk under 50cm og rigg flere stenger en 2 stk, er vel det trådsvarer mente.

Skal teste dorging i trondheimsfjorden i mai, har ikke veldig store forhåpninger om enorme mengder med

fisk, men har et håp om å komme i kontakt med noen i løpet av en 4-5 dagers periode.

Jeg ville snakket med lokale notfiskere for å finne "vandringsrutene" til laksen, ville valgt agn i naturfarger som blå

og grønnaktige, evt sort skal en fiske dypt.

Men skal en bedrive "ulovlig" laksetrolling er det lov å bruke hode, velge kroker uten mottaker, samt sette tilbake

mye av fisken en måtte få. Ikke fordi det er værre å ta fisken i sjøen kontra å kakke i elv, men rett og slett fordi

det er ulovlig å dorge anadrom laksefisk med mer en 2 stenger per båt.

Håper en kan komme tilbake med en liten rapport fra vår tur nå i mai, men det er mange mnd til ;)

Ja, var igrunn det æ å trodde trådstarter mente, men kan ikke være helt sikker heller. Litt iriterende at æ ikke har funnet noen gode motaksløse trippelkroker til trolling, er det noen som har funnet noen? Ja, minstemål er greit ja, mens æ å e veldig for et maksmål også. Men bruk hue, ikke noe som ødelegger våre interesser enn hodeløse fiskere uten etikk!

Kommer dere opp hit? Så knall da, kansje slå sammen flere båter å kjøre litt erfaringsoverføring og sosialt sammvær? Vært i kontakt med Rissa komune for å finne de gammle og aktive notplasser i fjorden, håper på posetivt svar snart. Men de sto som sildbein utover fjorden der så du får nok med å holde 100 meters avstand utover. Oppkjøpet av laksenøter opphørte også no i år, så no skal alle ut med sine steng igjen, så i år trur æ det blir veldig tøft å være laks i sjøen ja. Lenge leve grådihetskulturen og kortsiktig forvalting!! Hurra...

J.P

Endret av J.P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dacron, ka tid skall dere till fjorden i mai?

Baard på Rissa får besøk av noen venner av meg fra Mjøsa. Det skjer i midten av mai. Dei har ikke båt med men, vill bruke den som Baard har.

Jeg selv får ikke båten klar til den tiden, den leveres i slutten av februar men da gjennstår mye arbeid med installasjon/montasjer etc...

Får håpe den blir klar til sommeren men veit ikke når :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreiv litt fort!! det jeg mener er at npr jeg fisker i fjorden fisker jeg men rundt 6 stenger 4 på planer bort og 2 på rigg.. så klart det er ikke lov! men når du ser på disse dust`ene som driver med garn på utløp av elver blir jeg sur!.. jeg har som regel at jeg ikke tar med meg fisk under 60cm.. syndes disse reglene skulle vært forandret.. vi trollere tar med kanskje 10.fisk hjem i året men di som fisker med garn drar jo 20 fisk per garn eller mere! har likosm helt utorlig idiotisk regler.. er bare og fiske med hue og tenke at det skal igjen fisk til andre også:-P

har fisket veldig mye i drammen fjord og tatt veldig mye ørret og noen laks.. og har dratt med meg kanskje 8 hjem og resten har blitt igjen.. di fleste jeg har dratt med hjem ha vært 3-4kg .resten har slippet uti! og tar dem om 2år nå dem er større:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok at en synes at det er idiotiske regler og at andre setter garn der og der... Men nå er en gang realiteten slik at dorging etter anadrom laksefisk i Norge er regelert slik at en kun får bruke 2 stenger/håndsnører per båt. Fisker en da med flere stenger bryter en loven og kan risikere både bøter og inndragelse av utstyr, selv om not og garnfiskere tar mange ganger mere fisk en enkelte dorgere. De har loven på sin side og fisker dermed lovlig, såfremt garna ikke er satt for nære os til anadrom lakseførende elver.

Dorger en med mer en 2 stenger i saltvann dorger en IKKE etter laks, da er det andre fiskearter en er ute etter. Men jeg er og helt enig i at lovverket er helt på tryne for jeg ser rett å slett ikke forskjellen på om laksen blir kakket i elv eller sjø. Å bruke argumentet om at 10 stenger i havet er farligere en f.eks 1 i elv mener jeg faller på sin egen urimlighet da elver er små og grunne... Selv Namsen hadde i beste fall kunne klassifiseres som et trangt sund i sjøen.

Men DN må nok få opp øynene, og en hjelper de kanskje ikke så mye ved å provosere med 10-15 stenger under dorgefiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ju enig med er gutta. Ellers er dette en diskusjon i en annen tråd:

Trolling i sjøen moral

Ellers trur jeg fortsatt at en bør iivitere både DN folk og naturoppsynet på trollingekspedisjoner forskjellige steder utetter Norges lange kyst slik at di selve får sjå hvor mye det tas med 10 stenger (og ja, det skal være med 10 stenger slik at dei kan sjå inneffektiviteten av dette). Ellers tykks DN tru at trolling er likeverdigt med "tråling" slik det virker da en snakker med dei. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Liten oppdatering ang 2015 sesongen i Trondheimsfjorden. Starta, i postproaktiv stil litt for seint, første tur i medio mai som førte til to laks i båten, mista en og nesten ett tonn med sei,, tok båten og kjørte ut til rissa/ørlandet og kjørte der. Traff tilfeldigvis en svenske som viste seg å være en meget habil troller i Sverige. Vi har lært masse, og i år går båten ut i mars... Lærte mye ang retting å kjøre i forhold til strømen i fjorden, nye sluker, mm

Ble stoppet av oppsynet også, med 10 stenger ut,,, men med bare sei ombord gikk det fint. Så får en laks en vil beholde, gå over til to stenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk J.P. Kul at det har skjett noe. Grattis da!

Låter intressant det der

Og at trolle i mars/april er vel en fordel med tanke på seinere ferietrafikk på sjøen?

Får sjå om jeg tar båten opp i år. Må dog ha med ein eller to matroser for å komme ned til rimelig kostnad for den turen i så fall ........

Vilken svenske var det du møtte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Nei, nei Mai er ikke for seint nei,,,, vi startet for seint i fjor, 17 juni og da kommer fort det mye rask i fjorden og Trolling blir mere å renske kroker enn fiske,,,

Kommer det flere båter på fjorden i år?

Samme problem her i Hardangerfjorden. Etter 1 juni ca er det umulig å trolle her, dessverre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.