Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken sene til laksefiske?


dbrownie
 Share

Recommended Posts

Mono - Siglon brukt den i minst 15 år og har ikke opplevd noe negativt med den.

Multi - der bruker jeg FireLine men det som Vilhelm sier er helt korrekt. Bruker kun Multi i Namsen (på en av snellene 6500 Rocket for å få på mange meter med sene) der vi fisker hvor det er litt begrenset med steiner o.l. Husk også at i enkelte elver så er multi forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fiska med multi på haspel på liten elv i mange år og har dratt opp et godt antall titals laks på dette. En laks har jeg mistet pga egenskapene multien har når det gjelder skade. Det var i sommer og det var en pen fisk. Men statistikken er da ikke så værst. Multi på multiplikator hadde jeg unngått. Og sliter en multi med noen meter tamp ute i elva har hele valdet fått noe å slite med.

Trilene sensation er det beste snøret jeg har prøvd når det gjelder styrke i forhold til diameter. Men jeg har ikke sett dette snøret over 0.43 og det blir for smått på vår og tidlig sommer i Gaula. Trilene max er noe av det værste jeg har hatt på snella. Det er bra ei lita uke, men etter noen slit mister snøret elastisitet og bruddstyrke. Jeg fikk nytt snøre i erstatning og det var akkurat like ille så det var ingen tilfeldighet. Jeg var innom obs sport i fjor sommer og kjøpte meg et oppgradert suffix (husker ikke navnet):det var et suverent snøre. Blir dette til sommeren om jeg får tak i det. Vanlig suffix er ikke så værst det heller. Teknologien har i dag kommet så langt at det er viktigere å vite hvilke snører en skal styre unna enn hvilke en skal kjøpe. Et alminnelig godt snøre holder i massevis. Men noen snører er katastrofalt dårlige.

mvh

bda

Man skal lese hele tråden før man skriver. Repparfjordingen hadde jo navnet. Suffix strong var det. Et kjempesnøre.

Endret av BDA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare to alternativ som holder i steinete, ureine elver - Siglon eller Siglon Tough!

Har eksperimentert mye med snører siden jeg ofte blir en slags "tynnlinefisker" med de lette wobblerne mine. Du skal kaste 5-9 grams vekter og da går det ofte i 0,33 - 0,37 mm sen. Da putter du ikke på hva som helst. Har prøvd hele alfabetet over år, Suffix er ålreit på all-round egenskaper, men slett ikke topp, så min konklusjon er at Siglon er beste all-rounder. Det er mulig Rapala Tough er mer slitasjesterk til multisneller i båt, vet at mange "proffroere" bruker den, men Rapala Tough er for stiv til landfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter å ha brukt Sufix i to sesonger nå må jeg si at det virker til å være et meget bra snøre. Brukte først Sufix XL Strong og var meget fornøyd med det. Fikk en spinnvill laks på 9,5 kg i Orkla i sommer på det snøret (og mark). En periode var snøret mer oppe i skauen enn i vannet da den ville ned og rundt en sving. Stremte bremsen og full press på tommelen og regna med at løpet var kjørt. Men nei da snøret (0,40) holdt det til jeg fikk sprinta etter rundt svingen. Utpå sommeren i fjor gikk jeg over til Sufix DuraFlex (0.45) for å teste det. Meget fornøyd med det også, me dette snøret er etter min mening utrolig stivt så det er mulig jeg bytter tilbake til XL Strong igjen til årets sesong.

Forøvrig var Siglon favoritten før men det har vært vanskelig å få tak i det i det siste syns jeg så derfor bytte til Fireleine først for så å gå over til Sufix. Annbefaler forøvrig ikke å bruke Fireline eller lignende på laks. Det var ett gedigent feilspor i forhold til laksefiske men funka bra under markfiske i Driva etter sjøaure. Men nå har det kommet en nye monofilament line som vist nok skal være helt utrolig bra i følge folk i Sunndal Jeger og Fiskerforening (SJFF). Så på den i sommer som var og den virket utrolig bra å kjenne til. SJFF har importet ett større parti av denne sena så det virker til at den kan ha noe for seg. Navnet husker jeg ikke i farten men bruddstyrken var helt utrolig. Mulig den blir test til sommeren :hailfs:

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Mange gode snører ute på markedet og jeg har prøvd mange, men ender tilbake på Durlon som jeg har fisket laks med i flere år nå. Fyller opp snellene med alt fra 0.50 og nedover ettersom når på sesongen og hvor jeg fisker. Både sterk, mjuk og..., jepp ett av de beste snørene jeg har brukt (nei, jeg har ikke aksjer hos produsenten :D )

101508_s.jpg

h1rik, spoler med 0.50, 0.45 og 0.40 er klare til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode snører ute på markedet og jeg har prøvd mange, men ender tilbake på Durlon som jeg har fisket laks med i flere år nå. Fyller opp snellene med alt fra 0.50 og nedover ettersom når på sesongen og hvor jeg fisker. Både sterk, mjuk og..., jepp ett av de beste snørene jeg har brukt (nei, jeg har ikke aksjer hos produsenten :D )

101508_s.jpg

h1rik, spoler med 0.50, 0.45 og 0.40 er klare til deg :)

hei. hvor for man kjøpt dette snøre. er det å skaffa på ebay.. ser mange fra dramenselva skryter mye av dette snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. hvor for man kjøpt dette snøre. er det å skaffa på ebay.. ser mange fra dramenselva skryter mye av dette snøre.

Blir brukt av veldig mange i Drammenselva ja og de fleste er veldig fornøyde. Det er Ove`s sportsfiske som importerer dette snøret. Hjemmesiden hans er http://www.ove-s.no/ og tar du kontakt med han så får du info om det er en forhandler i nærheten der du bor. Du kan også kjøpe det på nettet hos f.eks abru http://www.abru.no/shopdisplayproducts.asp?id=3&cat=Fiskesene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Heisann.

Har ett par sneller som jeg skal fylle opp med sene, og lurer da på hvilken sene dere anbefaler? (mono)

Kunne godt ha tenkt meg en sene med farge (rød eller gul f.eks)

Bruker å ha noen meter blank fortom fremst.

hei,gå for sufix xl strong,den er rå,tåler juling og slite sterk,broker den i 0,40mm og 0,45mm ,må ha litt død gang gå på,og etter min mening er detta beste jeg brukt,brukt maxima før,men siste 5år sufix,bra sene som ikke gjør store ingrep i budsjette...... lykke til :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.