Gå til innhold
Fiskersiden

Enkel Oslo-fisk?


Dr. Hook
 Share

Recommended Posts

Så du er sånn som tviholder på gjerdet? tsk tsk ;)

Jeg har aldri helt likt LOG, så jeg skal ikke hit, mens hvis noen vil gjøre et poeng ut av moshing utover det vanlige kan de titte her:

Blogg om masteroppgave i musikkvitenskap, som omhandler moshing, og skal intervjue unge håpefulle etter LOG-konserten

hehehe :) har faktisk aldri stått HELT foran ved gjerdet, men :P Men av en eller annen grunn vil jeg stå nærme bandet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sidan det berre er ei veke igjen til avreise bumpar eg denne igjen for ei lita statusoppdatering. ;)

Nokon som veit korleis forholda er på dei mest aktuelle vatna? (Då kanskje spesielt Ulsrudvann sidan det verkar veldig tilgjengeleg)

Is? Ikkje is? Eller worst case scenario: Utrygg is?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke har bil sier magefølelsen Bogstadvannet som holdes for å være et bra isfiskevann: Ørret, abbor, muligens sik, mort, ål, gjedde, sørv, laue og niøye.

Ta T-bane 2 Østerås, bytt til buss 41 Sørkedalen - til Bogstad badeplass. Det tar 30 min. og du reiser på én billett. Sjekk gjerne trafikanten.no

Tror det er fiskekort der, det kan du bet. med mobilen. Sjekk ofa.no Tar du kontakt der får du sikkert isstatus også, men mildværet er ikke akkurat sluppet løs ennå.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke har bil sier magefølelsen Bogstadvannet som holdes for å være et bra isfiskevann: Ørret, abbor, muligens sik, mort, ål, gjedde, sørv, laue og niøye.

Ta T-bane 2 Østerås, bytt til buss 41 Sørkedalen - til Bogstad badeplass. Det tar 30 min. og du reiser på én billett. Sjekk gjerne trafikanten.no

Tror det er fiskekort der, det kan du bet. med mobilen. Sjekk ofa.no Tar du kontakt der får du sikkert isstatus også, men mildværet er ikke akkurat sluppet løs ennå.

helt klart et bra forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke har bil sier magefølelsen Bogstadvannet som holdes for å være et bra isfiskevann: Ørret, abbor, muligens sik, mort, ål, gjedde, sørv, laue og niøye.

Ta T-bane 2 Østerås, bytt til buss 41 Sørkedalen - til Bogstad badeplass. Det tar 30 min. og du reiser på én billett. Sjekk gjerne trafikanten.no

Tror det er fiskekort der, det kan du bet. med mobilen. Sjekk ofa.no Tar du kontakt der får du sikkert isstatus også, men mildværet er ikke akkurat sluppet løs ennå.

Mort får du på Skraperudtjern på første forsøk. Abbor på Ulsrud.

Ser at frå adressa vi bor på, ca. Bislett stadion, tar det nøyaktig like mange minutt (17) å køyre anten til Bogstadvannet eller Ulsrud/Skraperudtjern. Kor lang tid det tek med kollektivtrafikk til Ulsrudtjern er ei anna sak, dette har ikkje eg peiling på... Men kva for nokre av desse vatna meiner dykk eg har størst sjanse å få fisk?

Eg skal ringe OFA og høyre isstatus, dette var slett ikkje dumt, men dette kan eg vel vente nokre dagar med.

Ser at Perca bor i Ytre Enebakk, så det vert vel kanskje òg ein køyretur dit om eg skal låne utstyr med han... Då vert det med ein gong litt fleire kilometer... Eigentleg er det vel ikkje rare avstanden, men tida er knapp...skulle helst hatt nokre dagar! :P Vurderer nesten å handle inn eit enkelt lite isfiskesett skjølv... Eg har jo ikkje frå før, og det kan sikkert være kjekt å ha? Er det mormyskha og ein kilo havregryn som er tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isforholdene tror jeg ikke du skal være så bekymra for ;)

Supert! :P

Må eg ta med dynamitt for å lage eit hòl? Eller går det bra med øks? (Har alltid med øks i Oslo.)

Men frå spøk til revolvar, så har eg nett no tala med den einaste eg kjenner som har isfiskeutstyr, Kalland. I håp om å låne slik at eg kanskje kunne ta med skjølv og øke fisketida betrakteleg. Han sa han desverre ikkje finn att isborret sitt... Eit enkelt sett med ei stikke og det eg treng er sikkert billeg, men kvar finn eg verdas billegaste borr på kort tid i Oslo sentrum?

Dette ser jo ut som eit kupp: http://www.4m.no/vis/53649401/Artic.html

Men er vel litt for seint å spekulere i netthandel no...

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen er nok temmelig tjukk, så jeg tipper du kommer til å holde på i minst et kvarter for å få høl om du ikke har bor. Med et skarpt borr er du gjennom på 10-15 sekunder. Det har tross alt knapt vært varmegrader i Oslo på flere måneder. Mener fortsatt at sikreste vannet for abbor er Ulsrud og sikreste for mort er Skraperud. Myskha for begge arter.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener fortsatt at sikreste vannet for abbor er Ulsrud og sikreste for mort er Skraperud. Myskha for begge arter.

Takk for tips! Eit isbor er vel ei invistering i framtidig isfiskeri om eg alikavel skal kjøpe pilkestikke. Ser det er mykje tilbod rundt omkring på isfiskeutstyr på nettet for tida, gjeld det same i butikkane i Oslo? Og for å snevre det inn endå meir... kva er sikrast av mort og abbor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er temmelig bankers begge plasser. Er det drittvær er kanskje abboren litt mer kjip, men jeg mener å huske at jeg plukka snaut 150 abbor på Ulsrud på en tur den gangen jeg synes det var moro å plukke småabbor. Morten får du samlet enklest ved å fôre den inn. I sin enkleste form kan du bruke litt knust havregryn. Småmorten er ikke akkurat kresen av seg.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvar i dei to vatna bør eg fiske då? Heilt inne på grunnene, eller på større djup? Om eg forar inn ein stim med mort...eliminerar eg då abbor? Altså.. er det lurare å fyrst prøve abbor, og deretter fore inn ein mortestim etterå? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på oppsal rett ved Ulsrudvann, tok derfor med jentungen (2,5 år) tidligere i vinter for at hun skulle få sin første fisk på isen. Tilsammen tok det en time fra vi dro til vi var hjemme igjen, i løpet av de 20min effektiv fisketid rakk hun å få 2 abbor og miste 2. Far borret 4-5 hull. Vet ikke om Cato har vært på Skraperudtjern de siste 2 årene, men min erfaring er i hvert fall at det ikke lengre bare er å pumpe opp mort der, varierer vel mye med hvilke årsklasser av mort som dominerer. Har dog ikke vært på skraperud i år. Mitt tips er derfor å prioritere Ulsrudvann. Abbor burde være bankers, og mort er absolutt innen rekkevidde. Men du må ha et borr, kan risikere at du må borre litt for å finne fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ønsker å forsøke deg på Bogstadvannet så kan jeg ta med meg det du trenger av isfiskeutstyr på jobben. Jeg jobber rett ved siden av Bogstadvannet så du behøver ikke å kaste bort mye tid med å reise rundt for å låne utstyr.

Vel, det hadde våre supert. :) Men korleis meinar du sjansane mine er i dette vatnet, kontra i Ulsrud/Skraperud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det hadde våre supert. :) Men korleis meinar du sjansane mine er i dette vatnet, kontra i Ulsrud/Skraperud?

I løpet ev 2-3 timer på Bogstadvannet så bør du ha både abbor og mort på isen. Etterhvert som du lurer opp noen abbor og mort så kan du jo også sette ut et par ismeitestenger for å få ei gjedde som bonusfisk. Jeg har noen ismeitestenger som du kan låne om du har lyst. Så vidt jeg vet så er det lovlig med 3 stenger i Bogstadvannet. Husk fiskekort fra OFA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet ev 2-3 timer på Bogstadvannet så bør du ha både abbor og mort på isen. Etterhvert som du lurer opp noen abbor og mort så kan du jo også sette ut et par ismeitestenger for å få ei gjedde som bonusfisk. Jeg har noen ismeitestenger som du kan låne om du har lyst. Så vidt jeg vet så er det lovlig med 3 stenger i Bogstadvannet. Husk fiskekort fra OFA!

Då er det absolutt aktuelt! :) Makan til luksus... Kome til Oslo, møte opp, få utdelt utstyr og alt eg treng, fiske (forhåpentlegvis) to nye artar, returnere utstyret og så konsert på kvelden. Blir det beire? :D Er det anna fisk som kan slå til på meiteutstyret forresten? Har gjedde frå før...dog ikkje største krokodilla...340 gram... :)

Du er velkomen til leirkutling-guiding her heime anytime! Med utlån av utstyr sjølvsagt! ;)

Fiskekort har eg allereie kjøpt. :)

Edit: Kvar og kva tid er du på jobb? Eg har kun onsdagen til rådigheit.

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' date='05 mars 2010 - 18:24' timestamp='1267809858' post='578295]

Er vel et par ulkesorter å fiske på vippetangen også, om det er liv der enda.

Som f.eks.... krokulke,tornulke, piggulke, nodleg knurrulke eller panserulke?

Har berre vanleg ulke og dvergulke frå før, men er ulkene så aktive denne årstida? Spørs om ikkje et får bli eit prosjekt til neste Oslotur?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er det absolutt aktuelt! :) Makan til luksus... Kome til Oslo, møte opp, få utdelt utstyr og alt eg treng, fiske (forhåpentlegvis) to nye artar, returnere utstyret og så konsert på kvelden. Blir det beire? :) Er det anna fisk som kan slå til på meiteutstyret forresten? Har gjedde frå før...dog ikkje største krokodilla...340 gram... :)

Du er velkomen til leirkutling-guiding her heime anytime! Med utlån av utstyr sjølvsagt! ;)

Fiskekort har eg allereie kjøpt. :)

Edit: Kvar og kva tid er du på jobb? Eg har kun onsdagen til rådigheit.

Jeg er på jobb hver dag jeg... Fra 07.00 til 16.00

Sender deg en PM med mitt mobilnummer. Når du kommer å låner utstyret så skal du få en hurtigguiding og instruksjon i bruken av utstyret. Du bør/må kjøpe en boks med maggot! De maggotene jeg har har gått ut på datoen og er snart flyvedyktige. Kommer du med bil forresten? I såfall så skal jeg ordne parkeringsplass nær fiskeplassen så du ikke kaster bort kostbar fisketid på å vasse rundt i djupsnøen.

Hvis du trenger en kjeledress så du ikke fryser i hjel så kan du få låne en av meg, men den er forholdsvis stor...

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jobb hver dag jeg... Fra 07.00 til 16.00

Sender deg en PM med mitt mobilnummer. Når du kommer å låner utstyret så skal du få en hurtigguiding og instruksjon i bruken av utstyret. Du bør/må kjøpe en boks med maggot! De maggotene jeg har har gått ut på datoen og er snart flyvedyktige. Kommer du med bil forresten? I såfall så skal jeg ordne parkeringsplass nær fiskeplassen så du ikke kaster bort kostbar fisketid på å vasse rundt i djupsnøen.

Hvis du trenger en kjeledress så du ikke fryser i hjel så kan du få låne en av meg, men den er forholdsvis stor...

Maggot kan eg alltids kjøpe, om eg veit kvar...:) Trur ikkje eg kjem med bil, faren for at eg køyrer meg vekk er vel forholdsvis stor, og eg hadde nok brukt halve dagen på å finne fram, samt fått eit nervøst sammenbrudd. Ho som evt. kan køyre meg er vel ikkje akkurat kjent som eit A-menneske, så vil eg kome meg dit er nok det sikraste kollektivtrafikk. Kjeledress kan eg ta med skjølv, den er ikkje så liten den heller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.