Gå til innhold
Fiskersiden

Treprodukter


Vansjø Havfiskeklubb
 Share

Recommended Posts

Daniel, en gutt som bor litt hos meg innimellom, har begynt å dreie i tre. Han begynner å få teken på det og lager b.l.a snapsglass, tallerkner, boller, nøkelringer, lysestaker o.l.

Han lurte på om det var mulig å tjene litt penger på dette, så jeg tenkte jeg skulle sjekke her på FS om noen kunne tenke seg å kjøpe dette.

Bilder og priser kommer etter hvert.

Dette er kun en interesse-sjekk for å se om det er mulig å tjene litt penger til fiskeutstyr for en 14 år gammel gutt. Ingen kjøpsforpliktelser hvis du melder din interesse i denne posten.

Endret av Vansjø Havfiskeklubb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sløyden behandlet vi den med matolje. Men det er jo endel år siden. Men det er vertfall trygt og relativt billig.

God ide med en kaffikopp i tre med FS logoen.

Huskar vi brukte LINOLJE? På sløyden i niande klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hvordan finnish man vil ha da, men husker vi brukte matolje på sløyden.

Man kan jo også bruke blank epoxy som er godkjent for drikkevannstanker f.eks om man ønsker en mer blank finnish :)

Er sikker mye annet som kan brukes også, men det var hvertfall ett pat ideèr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel også med pris å gjøre, slike treprodukter har pleid å være dyre når jeg har sett dem i butikk.

Jeg var en gang innom produksjonslokalene til en kar som laget kopper av tre, han fortalte oss villig "alt" unntatt hva han overflatebehandlet dem med. Det hadde vært en lang og smertefull prosess å finne ut hva som fungerte på alle måter (Ikke satte smak, forhindret misfarging og overflatesprekker etter lang tids bruk osv). Dette tilsier at en skikkelig god måte å overfaltebehandle ting man skal spise å drikke av ikke er veldig enkelt, men det kan være at jeg tar feil.

Ønsker ham lykke til og hvis de er fine og ikke for dyre bestiller jeg gjerne en kopp og en tallerken da jeg synes ting av tre er direkte koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ham lykke til og hvis de er fine og ikke for dyre bestiller jeg gjerne en kopp og en tallerken da jeg synes ting av tre er direkte koselig :)

Ditto! Dama kjem til å synast det er utruleg harry, men det får stå si prøve!:P Osar jo av turglede og "Ut i naturen" med ein tur-kaffikopp i tre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sugen på halvliterskrus (evt 0,6). Fikser'n det?

Tenker du da på den typen man får på puben med hank?

Vi var nedom verkstedet i stad og tok bilder av ett par snapsglass han har laget.

Det lyseste er ubehandlet.

Det lyse glasset er pent utført med glatte kanter og jevne overflater.

Det mørkeste glasset har ringer som henger løst på "stetten". Disse glassene trenger han litt mer trening på, for å få ringene helt perfekte.

Vi skal prøve å få tatt noen flere bilder på søndag.

97723_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39124/97723.jpg

97724_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39124/97724.jpg

97725_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39124/97725.jpg

97726_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39124/97726.jpg

97727_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39124/97727.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turkopp/kaffekopp som henger på sekken med FS logoen på burde jo være et must for alle her som drikker kaffe iaf. ;)

Blir det fiksa noe sånt så kjøper jeg uten tvil. Men slike kopper er kanskje ikke dreid? :P

Joda, går ann å dreie turkopper, det trengs bare litt trening. Han har en farfar som har holdt på med dreing i mange år, så med litt trening får han nok det til også, men det blir nok ikke med det første.

Ang. FS logo, har jeg sendt PM til Espen Ø , men avventer fortsatt svar.

Endret av Vansjø Havfiskeklubb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende og meget pent pent håndarbeid til å være en ung tre bearbeiders arbeid.

Hvis han trenger litt påfyll fra bua mi,så får du sende meg en mail tom. :hailfs: Litt ekstra stæsj i oppstarten skader neppe.

Vi brukte hon/treflis til å polere treverket med etter at det var satt inn med vazelin olje,da var det sjelden at det sprakk.

Riktignokk så hadde vi fruktbonde som leverandør av emner.

Savner tiden da dreibenken var "in"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende og meget pent pent håndarbeid til å være en ung tre bearbeiders arbeid.

Hvis han trenger litt påfyll fra bua mi,så får du sende meg en mail tom. :D Litt ekstra stæsj i oppstarten skader neppe.

Vi brukte hon/treflis til å polere treverket med etter at det var satt inn med vazelin olje,da var det sjelden at det sprakk.

Riktignokk så hadde vi fruktbonde som leverandør av emner.

Savner tiden da dreibenken var "in"

Ja, morsomt at han har fått den litt "spesielle" interessen. Han er heldig og har en farfar som har holdt på med dreing i mange år som mentor.

Men det med polering med terflis og vaselin-olje skal jeg foreslå. Brukte du det til ting det skulle spises/drikkes av?

Han takker sikkert ikke nei til noe småtterier fra bua di. Tenkte han kunne få det ekstra du la med i forundringspakka mi. :-)

Endret av Vansjø Havfiskeklubb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg dreide ble bare brukt som fruktfat/godteriskål.

Brukte utvekst fra bjørk som bolle,da "flammebjørk" gjorde seg best som pynt.

Svartor er også meget pent da den rølige fargen fremhever treværkets årringer.

Det i pakken er nok i tyngste laget.

Frukt trær er ganske hardt treverk,men det vet sikkert mentoren hans også.

Tar sin tid å finne ferdig tørkede emner. Ett vanskelig fag egentlig.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i et gammelt villmarksliv eller noe slikt, at renset parafin var fin å smøre inn koppene med.(fåes på apoteket) Matolje kan harskne.

Trur du meg ikke, kan du google parafin og trekopp :D

Lykke til!

Takk for tipset. Det mørkeste glasset er faktisk satt inn med renset parafin. Det er det Daniel`s farfar har brukt i alle år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.