Gå til innhold
Fiskersiden

Røye som agnfisk etter gjedde


MrVolcom
 Share

Recommended Posts

Någen som vett om d funke bra me hel røye etter gjedde på isen? Usikker på lukte effekten av røye, og om jeg bør sprøyte inni litt "godstoff" for å få ekstra lukt. Dette er i Jonsvannet i Trondheim kor eg ikkje tror d e lov å bruke mort eller andre fiskeslag som finnes i vannet fra før uanz kor døde agnfisken er :( Så tenkte derfor å fisk inn røye som finnes der, og bruke som agnfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok nice. Har fått hørra at makrell og sild va topp nåtsj fra andre og. Positivt me saltvannsfisk e jo at du ikkje trenge å ver redd for at di ska livne opp ijen fra fryst tilstand og spre seg i vannet ;) hehe

Men eg hadde ein plan om at d måtte jo ver positivt me fisk som allerede finnes på menyen til gjeddå i akkurat dette vannet. Men d har vel kansje ikkje så mye å si. Har aldri testa ismeite etter gjedde før, men kjenne at eg har blei så gira på gjeddefiske i fjor, at eg ikkje kan vente helt til isen forsvinne til våren ^^

Røyene ligge klar i frysen, så e vel bare å komme seg opp å teste, men va greit å vite om någen hadde erfaringer de ville dele før eg satte i gang :(

10kg+ ja, då snakke me business :D

Kjente røye gnisten min gikk opp nå. Er noen skikkelig storinger i Jonsvannet, men få i forhold til den enorme størrelsen på vannet. Tror nok 4-8kg e mest realistisk mål gruppe i utgangspunkntet, og ta alt annet som ein sinnsyk bonus. Er rekroden min på 6,3kg fra dette vannet i fjor som er hovedplanen å ta knekken på. Noen formening på hvor store røyene bør være? Den posen med røye jeg har i frysen nå ligger vel fiskene på ca100-200gr per stk o.O

Så må vel kansje dra til me noe større agnfisk også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15-30cm agnfisk er et fint utgangspunkt.

Takk for info :(

Nanablag: Va vel litt drøye agnfisk ja me 4-8kgs røyer. Men tenkte vel fyst og fremst på gjeddene eg sko få sko ver i den "målgruppå". Men hadde eg fått napp på en 8kgs røye som agn, så hadde d jo vert ein interessant gjedde som var i andre enden av snøret xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg har brukt sild og ræbu de turene jeg har hatt på Jonsvatnet i vinter. Fortsatt ikke hatt ett run. Virker vanskelig å finne gjeddene uti der, men før eller siden må det jo skje.

Har heller aldri fått gjedde på verken sild eller makrell , velger å tro at det er tilfeldig ,

men sånn er det no bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri fått gjedde på verken sild eller makrell , velger å tro at det er tilfeldig ,

men sånn er det no bare...

Har nå fått gjedde både på røye, sild og makrell, så det er nok mest snakk om å være på rett sted til rett tid.

Ellers går vel sik og lagesild for å være hakket vassere til gjedde enn det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror ikke det er noe galt med verken sild eller ræbu. Problemet i Jonsvatnet tror jeg heller er å finne fisken. Har meita litt gjedde på Glomma i vinter. Der har det vært action på vær tur. Bare hatt ut ei gjeddestang mens jeg har fiska sik, i motsetning til på Jonsvatnet der jeg alltid fisker med 3 stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja, bruk sild eller makrell, det burde funke. Eller hvis du skal bruke røye er nok ikke 100gr noe problem for en gjedde når det gjelder å bite på. Du kan bruke større agn enn det og, men da får du gjerne mindre fisk. Det posivite med stort agn er jo at hvis du først får en fisk så er den gjerne ganske stor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.