Gå til innhold
Fiskersiden

Amerikansk kjede slutter å selge oppdrettslaks


 Share

Recommended Posts

Heheh

Sånn skal det være :)

Amerikansk kjede slutter å selge oppdrettslaks

"USAs nest største lavpriskjede sier at all laks som nå selges med kjedens merkenavn vil være villaks fra Alaska. Sushi som inneholder oppdrettslaks vil bli endret til også bare å inneholde villaks, men først i løpet av året.

Target sier i en uttalelse at endringen gjøres «for å sikre at laksen som tilbys er sunn på en bærekraftig måte som bidrar til å opprettholde mangfold, artens helse og ikke skader lokale leveområder"

BULLS EYE!

Med litt godvilje vil dette spre seg i USA, og det burde få Fredriksen til å skjelve. Mener å lest en del om det enorme, viktige markedet i USA. Det markedet vi skulle kapre da Chile kollapset.

Det blir en pils i kveld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh

Sånn skal det være :)

Amerikansk kjede slutter å selge oppdrettslaks

"USAs nest største lavpriskjede sier at all laks som nå selges med kjedens merkenavn vil være villaks fra Alaska. Sushi som inneholder oppdrettslaks vil bli endret til også bare å inneholde villaks, men først i løpet av året.

Target sier i en uttalelse at endringen gjøres «for å sikre at laksen som tilbys er sunn på en bærekraftig måte som bidrar til å opprettholde mangfold, artens helse og ikke skader lokale leveområder"

BULLS EYE!

Med litt godvilje vil dette spre seg i USA, og det burde få Fredriksen til å skjelve. Mener å lest en del om det enorme, viktige markedet i USA. Det markedet vi skulle kapre da Chile kollapset.

Det blir en pils i kveld :D

Tror jammen jeg åpner en jeg også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pils er stort sett alltid på sin plass. Men jeg er skeptisk til at markedet skal erstattes av villaks. Kan jo bli langt mellom villaksen etter hvert, selv om det ikke er oppdrettsrelaterte problemstillinger som utrydder den...

Vel, Alaska har gått imot å ha oppdrett i staten fordi de mener det er bedre å forvalte ville fiskeressurser enn å erstatte dem med tamme. Det fiskes enorme mengder med laks i Alaska, men etter helt andre prisnipper enn her hjemme. Da vi var der, i '96, hadde stort sett alle elver tellere. Laksen var i utgansgpunktet fredet, men hvis oppgangen var over et visst nivå på ett gitt tidspunkt i sesongen, kunne man åpne for fiske. Dette fisket kunne være alt fra noen få timer, til flere dager. Lå oppgangen etter det forventede, var det stopp. Da ble det også stopp på for eksempel kongelaksfisket. Da vi kom til Kenai første gang var man på etterskudd med Konger, og bare C&R var tillatt. Noen uker senere hadde ting normalisert seg og vi kunne ta en fisk pr sesong.

Riktig forvaltet er laks en fisk som kan høstes som alle andre fisker, og jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle være slik. Ok, så blir fisken dyrere, men hvorfor skal laksen være like billig som fiskekaker?

Nei, høsting av godt forvaltede bestander er uendelig mye bedre enn dagens totalt ansvarfraskrivende tamlaksoplegg!

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En boks Bayer eller to sprettes nok her også, når flere kjeder følger etter blir det dyr Champagne!

Men i Norge er lavpris konge. Intet er så billig som laks i fiskedisken, så Ola Dunk kjøper og kjedene vil ikke utestenge den. Null miljøprofil annet enn noen få kvadrat "økologisk" mat hist og her.

Hvordan går det med boikotten i Gauldalen som du foreslo i TrønderBladet, Lars - noen respons?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så er det slikt som dette som må til for at politikere og industrien her hjemme på sikt må bedre seg mye.

Burde ikke vært nødvendig men jeg har for lengs gitt opp de helt store forbedringer uten at man først

har en alvorlig situasjon. Lakselus eller boikott, samme hva, bare la det komme slik at folket her våkner.

Oppfordrer folk som jobber for villaksen å sende noen godord til kjeden.

Og samtidig oppfordre andre kjeder til å følge tiltaket.

Politikere her i landet kan jo bare sove på det ennå i mange år. Det skjer jo ikke noe før man

blir kastet ut av sengen virker det som. Snakker om å sage av grenen man sitter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Target har vel vært ute med andre miljørettede tiltak, så man burde ikke bli overasket.

For de som tror dette påvirker norsk oppdrett, så må jeg nok skuffe dere. USA er ikke blitt noe stort marked da de fleste kjedene har sett på frakten til USA som lite miljøvennlig. For å nå fram er det kun flyfrakt som gjelder.

Frossenfisk er det lite etterspørsel etter der borte.

I motsetning til Norske kjeder, så er frakt en del av helheten når Amerikanere vurderer om produkt er miljøvennlig. I Norge får man jo "økologisk" frukt og grønt som ti ganger så stor belastning på miljøet som mat som er konvensjonelt produsert her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Target har vel vært ute med andre miljørettede tiltak, så man burde ikke bli overasket.

For de som tror dette påvirker norsk oppdrett, så må jeg nok skuffe dere. USA er ikke blitt noe stort marked da de fleste kjedene har sett på frakten til USA som lite miljøvennlig. For å nå fram er det kun flyfrakt som gjelder.

Frossenfisk er det lite etterspørsel etter der borte.

I motsetning til Norske kjeder, så er frakt en del av helheten når Amerikanere vurderer om produkt er miljøvennlig. I Norge får man jo "økologisk" frukt og grønt som ti ganger så stor belastning på miljøet som mat som er konvensjonelt produsert her hjemme.

Ja, men hallo? Mainstream er store "over there", du vet jo hvem som eier dem. Uansett har dette en signaleffekt utad, siden frakt av villaks fra BC har minst like stort "karbonavtrykk" som frakt av o-laks fra samme region. Vedder på at andre hensyn ligger bak her, f. eks. sammenfallet mellom nedgang i villaksbestander og intensivering av oppdrett der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Target har vel vært ute med andre miljørettede tiltak, så man burde ikke bli overasket.

For de som tror dette påvirker norsk oppdrett, så må jeg nok skuffe dere. USA er ikke blitt noe stort marked da de fleste kjedene har sett på frakten til USA som lite miljøvennlig. For å nå fram er det kun flyfrakt som gjelder.

Frossenfisk er det lite etterspørsel etter der borte.

I motsetning til Norske kjeder, så er frakt en del av helheten når Amerikanere vurderer om produkt er miljøvennlig. I Norge får man jo "økologisk" frukt og grønt som ti ganger så stor belastning på miljøet som mat som er konvensjonelt produsert her hjemme.

Fraktprisene er ikke høyere enn at vi kan shippe fisk til China for prossesering, før den er tilbake i butikkene i Norge :) Vil vel tro at den Canadiske (Cermaq, Marine Harvest) laksen er nærmere markedet. Men de har jo nett samme galskapen der som her, så positivt blir uansett.

USA var jo markedet MARINE HARVEST ville inn på før og etter Chile kollapsen, så jeg vil ikke undervurdere betydningen for norske oppdrettsselskaper . Om ikke annet er det et kraftig signal når store kjeder tar slike standpunkt. Produsentene må passe seg for at dette blir en "moteting" i spredning. Det er bare siste året at lakseprisene har vært så store at man kan blåse i markedene. Når vi er tilbake til noen kroner pr kilo, kan det jo fort bli ubehagelig om store markeder lukker oss ute. Russland og Japan for eksempel. Det hadde vært skummelt, det :D

Så joda, jeg fryder meg, men hva hjelper dette hvis ikke det bidrar til å presse produskjonen i en bærekraftig retning? Vi risikerer jo bare at Eksportrådet og H.M.Kongen må reise til USA, og så etter noen glass med champagne og overrekkelsen av noen sider røykelaks er saken fikset.

Jeg tror dette er akkurat det industrien trenger. I 20 år har vi ventet på at de skulle ta ansvar, og ingenting har skjedd, annet enn en stadig økning i produskjon med dertil miljøskader som følge.

Nei, BOIKOTT over hele linja. Økonomi er språket økonomer forstår!!

Olav

Ja, men hallo? Mainstream er store "over there", du vet jo hvem som eier dem. Uansett har dette en signaleffekt utad, siden frakt av villaks fra BC har minst like stort "karbonavtrykk" som frakt av o-laks fra samme region. Vedder på at andre hensyn ligger bak her, f. eks. sammenfallet mellom nedgang i villaksbestander og intensivering av oppdrett der borte.

Tja, mest sannsynlig som følge av (norsk) oppdrettsindustri ser det vel ikke ut som om det er BC som skal forsyne USA med villaks i fremtiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mainstream er en del av en multnasjonal konglomerat som heter Cermac (eller noe slikt). Fredriksen er ikke like stor i Cermac som han er i Mainstream Norge. Hovedkvarteret til Mainstream Norge er forresten i Nordfold, som bare er noen kilometer unna. Jeg kjenner dem fra før Mainstream oppsto.

Tror ikke det er karbonavtrykket som gjør at det er motstand mot oppdrett i USA. Tror de merket krakket i Chile på en litt annen måte en oss. De har også hatt en ukritisk politikk når det gjelder introduksjon av fremmede arter. Det har kostet dem dyrt.

Miljøengasjementet der borte er mye mer fremtredende en her hos oss. Frykt for konsekvensene av mer intensivt oppdrett kan ha spredt frykt blant forbrukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Miljøengasjementet der borte er mye mer fremtredende en her hos oss. Frykt for konsekvensene av mer intensivt oppdrett kan ha spredt frykt blant forbrukere.

Og nettopp dette skjer ikke i Norge, hvor billiglaks på REMA er det viktigste. Miljø er ikke et tema, annet enn at vis skal nå klimakrava på få år. Ved å kjøpe kvoter, heller enn å redusere utslippene.

Og problemene i det Canadiske lakseoppdrettet har jo fått atskillig mer internasjonal oppmerksomhet enn det norske. Vi har studenter som kommer til Norge og som er sjokkerte over at selveste Norge, landet med de blå fjordene har de samme problemene som Canada. Reklamekampanjene har virkelig laget et bilde av norsk laks som står i kontrast til SCIENCE artiklene som beskriver de Canadiske. Norge har av en eller annen merkelig grunn et godt miljørykte, ikke minst i forhold til laks og annet oppdrett. Vi har jo kongehuset og eksportrådet for fisk.

Nei, hadde norsk oppdrett fått samme kritiske blikket på seg internasjonalt som det Canadiske, ja da hadde det kanskje hjulpet.

Men, skål :P

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store deler av Norge er jo rene glansbildet på ren natur, og det blir utnyttet. Ikke bli overasket om du er på et Japansk fiskemarked og ser bilder fra Lofoten pryde esker med laks og regnbueørret. Tror det var en sjark, en havørn og en laks som hoppet på bildet. Inne i esken lå en folder med skryt av Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det noen her mener er at norske kjeder og butikker skal erstatte den norske o-fisken i fryseren med norsk vill fisk ?

Eller Islandsk, Russisk, Canadisk.......... bare den er vill og ikke noe som katten min desperat prøver å grave over og som jeg ikke vil spise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som trodde at den atlantiske laksen var litt sånn i faresonen.... men, så er det noen som ønsker at vi skal øke fangsten av den noe avsindig.....

:) Neida, men å legga den i disken med ein realistisk pris hadde nok fått opp auga på dei som endå ikkje har fått det inn i hovudet korleis stoda er, Thor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som trodde at den atlantiske laksen var litt sånn i faresonen.... men, så er det noen som ønsker at vi skal øke fangsten av den noe avsindig.....

Hvis det er meg du sikter til så svarte jeg bare på spørsmålet om vi skulle bytte ut o-fisken med villfisk, og det synes jeg absolutt. Vi har blandt annet historisk høye fbestander av sild og torsk. Barentshavtorsk, altså. Bra med sei er det også, og fremdeles makrell som ifølge FHL er så tallrik at den hjelper til med å beite laksen ut av verdssoga. Lofotfisket ble stoppet 3 uker før tida pga fulle lagre, så jeg synes at å spise mer villfisk hadde vært bra. Med andre ord, bytte ut oppdrettslaks med anenn VILL FISK.

Ikke bytte ut 1 mill tonn o-laks med 1 mill vill laks. jeg synes forvaltede, høstbare villfiskbestander er noe å strekke seg etter, heller en tvilsomme oppdrettsfisk.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg lurer på er om det tidligere så opphosade "Sea-Ranchingen", alltså havbeite på laks, hvorfor ble dette lagt dødt?

Hadde vert optimalt for da kunne en sportsfisket på "oppdrettslaks" slik at havbeiteforetaket fekk ytterlegere en omsettning på sin utsatte fisk.

Kanskje han da hade omsat laksen for det dobbelte av det i dag.

I tillegg hade lokale turistopperatører kunnet samarbeidet med foretaket og da fisken vende hjem (til utsettingsplssane) kunne sportsfiskere kunnet

fiske etter laks som siden ble levert mottaket. Her hadde det kunnet vert ohyggelig med muligheter i avfolkete kyststrøk.

Og foretaket hadde ikke trengt å fora en eneste laks, kun opp til smoltalder............ :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg lurer på er om det tidligere så opphosade "Sea-Ranchingen", alltså havbeite på laks, hvorfor ble dette lagt dødt?

Hadde vert optimalt for da kunne en sportsfisket på "oppdrettslaks" slik at havbeiteforetaket fekk ytterlegere en omsettning på sin utsatte fisk.

Kanskje han da hade omsat laksen for det dobbelte av det i dag.

I tillegg hade lokale turistopperatører kunnet samarbeidet med foretaket og da fisken vende hjem (til utsettingsplssane) kunne sportsfiskere kunnet

fiske etter laks som siden ble levert mottaket. Her hadde det kunnet vert ohyggelig med muligheter i avfolkete kyststrøk.

Og foretaket hadde ikke trengt å fora en eneste laks, kun opp til smoltalder............ :rolleyes:

Dette var hotte saker på 90tallet - det skulle bli redningen og måten en skulle drive på i fremtiden.

På Sotra utenfor Bergen var jeg som interresert på omvisning og fikk presantert resultater av prosjektet i 1994.

Problemene de hadde var store, de skyldte på lakselus som drepte smolten deres og det var påvist stor feilvandring til elver i området.

Prosjektet ble skrinlagt noen få år etter dette og det finnes sikkert noen på FS som kan fylle hullene i dette inlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.