Gå til innhold
Fiskersiden

Lakefiske Mjøsa


nanablag
 Share

Recommended Posts

Jeg bruker multi uansett så og si til alt isfisket jeg driver med.

Hvorfor bruke treblekrok? Bred gapa enkeltkroker sitter mye bedre, større sjanse for å kunne sette ut fisken igjen, ooog man slipper problematikken om at kroken henger fast i iskanten. Enklere å presentere agnet bra også, og gjerne ved bruk av agnstrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg bruker multi uansett så og si til alt isfisket jeg driver med.

Hvorfor bruke treblekrok? Bred gapa enkeltkroker sitter mye bedre, større sjanse for å kunne sette ut fisken igjen, ooog man slipper problematikken om at kroken henger fast i iskanten. Enklere å presentere agnet bra også, og gjerne ved bruk av agnstrikk.

Da blir det multi på stanga jeg fisker aktivt med neste gang :P

Det hender det er litt kaldt så de to stengene på varsler får beholde mono foreløpig da det vel er greiere å få løs denne når den fryser fast i isen?

Jeg har prøvd endel ulike løsninger, treblekrok har blit benyttet kun når jeg har agnet pilken direkte. Ved bruk av krokfortommer kunne ikke bruk av treblekroker falle meg inn.

Når kroken er direkte på pilken og ikke på en senefortom kjenner jeg jo nappet med en eneste gang og gir et veldig umddelbart tilslag.

Den eneste stygge krokingen jeg har hatt i år var en fisk som tok enkeltkrok på fortom men som ikke sa fra med en gang....

Alle lakene som har sittet på treblekroken har sittet veldig pent og har latt seg avkroke uten trøbbel eller skader :)

Men kanskje enkeltkrok fungerer bedre også her? Forestiller meg at jeg da bude ha en riktig stor og sylskarp krok, har du en anbefaling?

Å sette en enkeltkrok på pilken med en virvel mellom for å redusere mulighetene til å bruke pilken som brekkjern for å komme seg løs hørtes ut som en god tanke.

Agnsurretråd skal definitivt tas i bruk nå, hvis jeg fisker mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Owner 3\0 - 6\0 SSW kroker på alt av mitt lakefiske.

Et alternativt til krok på pilken kan være noe lignende dette: http://cgi.ebay.com/Speed-Style-Metal-Jigs-Rigged-with-2-assist-hooks-6-99_W0QQitemZ350312160205QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item51903b5bcd

Assistkrok til speedjigs. Flere i Norge som selger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Owner 3\0 - 6\0 SSW kroker på alt av mitt lakefiske.

Et alternativt til krok på pilken kan være noe lignende dette: http://cgi.ebay.com/Speed-Style-Metal-Jigs-Rigged-with-2-assist-hooks-6-99_W0QQitemZ350312160205QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item51903b5bcd

Assistkrok til speedjigs. Flere i Norge som selger det.

Takker for gode råd.

SSW ja, er ikke de veldig grove?

Jeg har brukt mutu light endel og syntes kanskje det så ut som et mer naturlig valg.

Det er gjørme/leirbunn (eller hva det heter) der jeg fisker og jeg føler kanskje at krokene da ikke bør være for tunge så de ikke graver seg ned.

Hvorfor liker du SSW bedre?

Jævlig kult at du skulle nevne dette med assisthook, den tanken slo meg også da jeg gikk i dusjen :P

Vet du om Avkroken har noe slikt inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ssw er fine greier. Sirkel til lake holder jeg meg langt unna, men det er som med alt annet smak og behag.

Også jeg som trodde SSW var en sirkelkrok :$

Kikket i katalogen og fant SSW, godt du presiserte det da jeg trodde du snakket om SSW circle hook

Mutu light har fungert glimrende for meg. På båtfisket i Glomma fikk jeg opp langt flere av de som beit etter at jeg gikk over til sirkelkrok, men som du sier dette dreier seg mye om smak og behag.

Skal prøve assisthook på pilken neste gang :) Mye tyder på at de ofte går rett på det som beveger på seg så jeg tror at direkte agning av pilken ofte er minst like lurt som krokfortommer, men dette tror jeg avhenger av når på året det er og mye annet rart jeg ikke har peiling på.

Håper på bedre fiskeresultater etter å ha fått prøvd uten noen av disse rådene, så langt har det jo vært rimelig labert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig labert!? Da har du høye krav synes jeg. Har ikke du dratt opp lake på lake over 2 og 3 kg i det siste?

Kom på at jeg har fått tre laker, alle tre ville lakene dine spist til frokost.

Har du fått alle 3 som tilfeldige bifangster eller har du fisket etter lake?

"rimelig labert" var vel en karakteristikk som kanskje litt vel mye preget av katastrofene på forrige tur.

Målet for satsingen min er og blir å komme over 4,5 kg, noe jeg tror er forholdsvis realistisk på Mjøsa, men det kan hende jeg må skifte plass for å kunne finne de riktig store. Jeg har noen plasser i bakhånd som skal prøves, men et par av dem drar jeg ikke til før jeg får med meg noen som har vært der før, dette mye pga advarsler om skumle isforhold, folk som har vært der før vet gjerne hvor den er mest lunefull.

Er allikevel rimelig fornøyd med størrelsen på noen av de fiskene jeg har fått, men det har vært forholdsvis dødt der ute, gjerne bare en fisk i hvert hull og gjerne en god stund mellom hver fisk.

Treffer man på det kan man få et lass med fisk i samme hull, men dette må man kanskje vente på til litt senere i sesongen?

20-40 laker på en mann på en tur bør være rimelig normalt. Jeg har nå 8 turer og har vel ikke så mye som 20 laker til sammen.

Så langt har det vært et strevsomt letefiske, men klart jeg hadde ikke dratt så mange turer om jeg var direkte misfornøyd :)

Jeg har tross alt en time å kjøre hver vei, ikke at det er veldig langt, men det er for langt dersom fisket er dårlig.....

Hadde vært moro å vite om det var lake i området hele året isåfall ville et forsøk fra båt til sommeren/høsten være veldig interessant :D

Ellers har jeg et par prosjekter vi har snakket om før som du er hjertelig velkommen til å komme nedover for å være med på dersom du fortsatt er interessert ;) Men dette kan vi ta på PM eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag bråbestemte jeg meg for å ta en liten tur.

Da jeg skal stå tidlig opp i morgen var det en fordel med kort reiseavstand så en ny plass ble forsøkt.

På grunn av den raske bestemmelsen rakk jeg ikke å følge alle de gode rådene jeg har fått i denne tråden men ejg fikk byttet til en krok med videre gap på et tackle og rotet fram agnsurretråd.

Da jeg på vei til plassen oppdaget at jeg hadde glemt igjen kameraet nådde optimismen nye høyder og jeg regnet med det ville bety ulykke å snu og hente det, så det ble ikke gjort.

Etter litt gal kjøring fant jeg omsider plassen og beveget meg ut på isen.

Isforholdene så ikke strøkne ut her så jeg la igjen alt utstyret inne ved land og beveget meg utover med bare isboret.

Jeg prøveboret for hver tiende meter og alle stedene jeg boret var det 5 cm skikkelig stålis av beste kvalitet, så jeg fikk etterhvert kommet meg ca 150 meter ut.

Utefor dette så jeg noen mørkere områder jeg ikke turte å bevege meg utpå. Dette kunne være områder hvor det var fisket og som da antagelig ville vært svært trygge eller det kunne være lumske dødsfeller, jeg vet ikke!

Ikke var jeg så interessert i å finne ut av det heller, bridgelaget bør jo være fulltallig i morgen og jeg skal tross alt kjøre så det var best å utsette testingen av dette til en annen dag.

Jeg fisket i nærmere 3 timer uten å ha så mye som et napp. Sannsynligvis skulle jeg vært lenger ut. Dersom det blir bra tilfrysingsvær de nærmeste dagene prøves denne plassen på nytt på onsdag :)

Jeg hadde 2 blanketurer på den første plassen og der var det at jeg ikke helt fant riktig område, så det er nok slik her også :)

Jeg ser fram til nye turer og mange fine fisker på den nye plassen :)

med vennlig hilsen blankebananen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shiny banana?

You naughty boy :)

Du gir meg bilder i hodet mitt som jeg ikke vil ha der :D

haha :D

Dr.Hooker og shiny banana, høres ut som en skummel kombinasjon :)

Det gode er at jeg med dette befestet min posisjon som blankekonge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You naughty boy :D

Du gir meg bilder i hodet mitt som jeg ikke vil ha der :D

haha :D

Dr.Hooker og shiny banana, høres ut som en skummel kombinasjon :)

Det gode er at jeg med dette befestet min posisjon som blankekonge :)

Eg tenkte ikkje "noughty" tankar!:o

Eg tenkte meir på "golden banana" eller kva den heitte, på Donkey Kong 64. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaaalt for lite hull!

Ikke noe fiske på ferskvann krever større hull i isen enn lakefiske. Minst 200mm, gjerne enda større. Du er nødt til å miste en del fisk på iskanten med så små hull. Laker er notorisk vanskelige å få opp...

Takker for tips.

Har ikke råd til nytt bor nå, så da får jeg gjøre lure ting for å utvide det litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått alle 3 som tilfeldige bifangster eller har du fisket etter lake?

"rimelig labert" var vel en karakteristikk som kanskje litt vel mye preget av katastrofene på forrige tur.

Målet for satsingen min er og blir å komme over 4,5 kg, noe jeg tror er forholdsvis realistisk på Mjøsa, men det kan hende jeg må skifte plass for å kunne finne de riktig store. Jeg har noen plasser i bakhånd som skal prøves, men et par av dem drar jeg ikke til før jeg får med meg noen som har vært der før, dette mye pga advarsler om skumle isforhold, folk som har vært der før vet gjerne hvor den er mest lunefull.

Er allikevel rimelig fornøyd med størrelsen på noen av de fiskene jeg har fått, men det har vært forholdsvis dødt der ute, gjerne bare en fisk i hvert hull og gjerne en god stund mellom hver fisk.

Treffer man på det kan man få et lass med fisk i samme hull, men dette må man kanskje vente på til litt senere i sesongen?

20-40 laker på en mann på en tur bør være rimelig normalt. Jeg har nå 8 turer og har vel ikke så mye som 20 laker til sammen.

Så langt har det vært et strevsomt letefiske, men klart jeg hadde ikke dratt så mange turer om jeg var direkte misfornøyd :)

Jeg har tross alt en time å kjøre hver vei, ikke at det er veldig langt, men det er for langt dersom fisket er dårlig.....

Hadde vært moro å vite om det var lake i området hele året isåfall ville et forsøk fra båt til sommeren/høsten være veldig interessant :)

Ellers har jeg et par prosjekter vi har snakket om før som du er hjertelig velkommen til å komme nedover for å være med på dersom du fortsatt er interessert :) Men dette kan vi ta på PM eller noe.

Følger tråden din og merker meg at du får større laker enn mange specimenjegere tør ha våte drømmer om.

Jeg synes du bør gi opp det blanketullet ditt. Hver post trenger ikke inneholde: "Jeg blanker alltid og får aldri fisk, og har mest lyst til å legge meg til å sove under en stein - for alltid"

Du får da visseligen fler og større lake enn andre her kan drømme om. De på vestlandet får havmus over en lav sko, vi i midt-norge får skate over en lav sko, og du - får lake på 3 over en lav sko. Alle tre er mer eller mindre like i prestisje, etter min mening (for comparison's sake).

Hva vil du oppnå med å legge lista så lavt - dysse ned egen prestasjon, som det du gjør?

Jeg siterer: "målet er å komme over 4,5 kg på lake".

Ja, målet mitt er å komme over 4,5 kg, på rødpølse-snyltefisk. Get it?

For the record, to av de tre lakene var målrettet. I Nidelva i Trondheim - Arve blanka begge gangene selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger tråden din og merker meg at du får større laker enn mange specimenjegere tør ha våte drømmer om.

Jeg synes du bør gi opp det blanketullet ditt. Hver post trenger ikke inneholde: "Jeg blanker alltid og får aldri fisk, og har mest lyst til å legge meg til å sove under en stein - for alltid"

Hyggelig at du følger med i tråden min, jeg pleier å lese dine og synes du har for vane å få mye pent :)

De som seriøst jakter på specimen lake har nok større fisker på samvittigheten enn hva jeg har.

Noen vann har bestander av stor fisk, andre har det ikke og Mjøsa så definitivt. Fisker man lake der den er småvokst, vel da er størrelser som er helt normale på Mjøsa noe man bare kan drømme om :)

Her er mine resultater helt normale, hverken spesielt bra eller spesielt dårlige.

Andre steder har enda større individer av arten. Forholdene på godplassene i Glomma er noe vi Mjøsnisser bare kan drømme ome.

Kan ikke slutte å blanke :D Da kan man jo likegodt slutte å fiske.... Blankinga er en viktig del av fiskinga og den dagen jeg drar avgårde og tror at jeg skal få fisk blir jeg så pottesur når jeg blanker... Bedre med et pessimistisk utgangspunkt og blanking med et smil :)

Har vel aldri sagt akkurat det der, men det sammenfattet veldig godt hvordan det føles, takk skal du ha! Alltid greit med et nytt utsagn å bruke!

Du får da visseligen fler og større lake enn andre her kan drømme om. De på vestlandet får havmus over en lav sko, vi i midt-norge får skate over en lav sko, og du - får lake på 3 over en lav sko. Alle tre er mer eller mindre like i prestisje, etter min mening (for comparison's sake).

Det finnes sikkert mange lakevann som knappest har individer på 2 kg, klart de som fisker der drømmer om forholdene i Mjøsa og endel andre steder.

Det samme kan jo sies om ørreten, jeg har vel også en gang for mange år siden fått ørret som mange har våte drømmer om, det gjorde det ikke til en stor ørret på Mjøsa, der var den helt ordinær, faktisk nesten liten.

Nja... Skal nok litt opp i vekt for å oppnå samme prestisjen, slik jeg ser det . Har fått én over 3 kg, det er ikke "over en lav sko", nesten alle jeg har hørt om har fått større fisk enn det på første forsøk, så jeg har god tro på å treffe på den riktig store om jeg fortsetter satsingen.

Hva vil du oppnå med å legge lista så lavt - dysse ned egen prestasjon, som det du gjør?

Ikke en dritt :)

Jeg ville ikke oppnådd stort med å hause dem opp heller. Det er helt normale resultater.

For å trekke en sammenlikning, mange har vann som leverer stor røye i sin nærhet, i de få røyevannene jeg har i nærheten er 300 gram digert og jeg ville jublet høyt og hoppet om jeg fikk det!

Får man det på Skogseid, er det liksom ikke så mye å prate om.

Det eneste jeg har klaget over i denne tråden er vel mistinga av stor fisk på onsdag og da er det vel lov å være litt sur?

Jeg siterer: "målet er å komme over 4,5 kg på lake".

Ja, målet mitt er å komme over 4,5 kg, på rødpølse-snyltefisk. Get it?

De fleste dansker er vel over 4,5 kg, så det målet burde du nå greit....

Det er bare å slutte å fiske målrettet etter den minste yngelen, så klarer du det helt fint, Triturus.

For the record, to av de tre lakene var målrettet. I Nidelva i Trondheim - Arve blanka begge gangene selvsagt.

Pent å få den fisken man er ute etter, uansett størrelse :)

Lakefiske i Nidelva er vel ikke så veldig utbredt så det var friskt satset å prøve seg!

Jeg innledet denne sesongen med to blanketurer men ga meg ikke. Arve får nok fin fisk om han prøver igjen :)

Husk at Mjøsa er et svært godt fiskevann som har storvokste bestander av mer enn én art og at jeg som bor i området har noen gode muligheter som ikke alle har og det er sikkert mer enn én fisker som drømmer om dem, når det gjelder andre arter er mine muligheter lokalt ingen eller svært dårlige og jeg drømmer om andres muligheter på de frontene.

Slik vil det alltid være, andres gode muligheter gjør dem heldige og gresset er grønnere på den andre siden.....

Selv fisker jeg lake i vinter fordi jeg får det til bedre enn jeg får til abborpilkinga og dermed er det morsommere og mindre frustrerende :)

Abboren er en vesentlig bedre sportsfisk og gir helt andre fighter enn laken og jeg gleder meg til å fiske abbor når isen er borte. Etter ca 25 sesonger med abborfiske på Mjøsa har jeg enda ikke fisk over 1 kg og jeg kjenner flere som har fisket abbor på Mjøsa mye mer enn jeg har gjort som heller ikke har krysset den grensen, for mange er abbor på den størrelsen helt ordinært, men for meg framstår det som fantastiske drømmefisker når folk har fått abbor på både 1100 og 1200 gram.

På den annen side, abbor på 500 gram er helt ordinært og i endel abborvann er det en vekt de bare kan drømme om.

Hva som er stort avhenger jo alltid av hvor man fisker :)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skulle være på østlandet på denne tiden et år er du mer enn velkommen til å være med meg ut på mjøsisen etter laken og du vil se at dette er helt normalt :)

Selv drømmer jeg om å dra til Trøndelag for å fiske lake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare fiske jeg, driter i hvor stor fisken er. Sist helg hadde jeg jobb, kone og barnefri, og det var et drittvær uten like. Denne helga derimot... :)

Blir vel forhåpentligvis en tur etter laka på mandagen da, så får vi se hvordan den satsinga går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare fiske jeg, driter i hvor stor fisken er. Sist helg hadde jeg jobb, kone og barnefri, og det var et drittvær uten like. Denne helga derimot... :wacko:

Blir vel forhåpentligvis en tur etter laka på mandagen da, så får vi se hvordan den satsinga går. :D

Skitt fiske på mandagen ;)

Belag deg på en god del leting, forhåpentligvis kjenner du noen som har fisket lake der før så du kan få pekt ut noen områder å lete i :)

Har selv tenkt meg ut igjen på onsdag, håper jeg klarer å finne den andre plassen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ei helg med mange timer bridgespilling begge dager trengte jeg litt frisk luft og bestemte meg derfor for å ta en liten tur etter laken.

Jeg fikk startet fiskingen omtrent klokken åtte og det måtte være litt småkjølig, dette slo meg da det hadde frosset en ishinne på hullet i løpet av den tiden jeg brukte på å sette på agn.

Fisket aktivt på samme måten som har fungert tidligere i sesongen og på den plassen hvor jeg har fått flere pene laker. Intensiv leting ble gjort, men ingen lake var å finne.

Ikke et napp. Sesongen skal så absolutt ikke være over, men kanskje begynner det å bli såpass sent på sesongen at det er skumringstimen som gjelder?

Jeg er evig optimist og tenker å gjøre et nytt forsøk på onsdag.

Det var forøvrig tydelig at den lokale lakeligaen hadde vært på ferde, jeg kunne dog ikke se om de hadde fått fisk. Ikke noe blod eller andre spor etter lake på isen, dette er deg nokså intetsigende da disse hovedsaklig praktiserer C&R.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften sier "fangstrapporter og liknende", det ble visst mest av det siste her...... Dessuten skriver jeg visst mest selv :D

Kanskje jeg i beste sportsfiskertraadisjon snart skulle ljuge på meg en enormt diger lakefant for å få litt liv her ;)

Forøvrig glemte jeg å skrive i rapporten fra gårsdagen at jeg i en viss forstand fikk lake, denne ble dog tatt med isbor og ikke med agn og krok....... Jeg borret et hull og merket plutselig at det gikk veldg tungt, da jeg trakk opp boret skjønte jeg hvorfor.... Det sprutet med biter av lakekjøtt som ejg tilsynelatende hadde skivet opp med boret :D Lurer på hva den laken gjorde der? Den var i tillegg helt nederst i islaget, antageligvis rett oppunder isen. Om det var en hel lake eller bare en bit er ikke godt å si, jeg så ikke mer enn det som kom opp da jeg trakk opp borret. Hvis det bare var en bit av en lake er dette nokså greit å forklare, men dersom den var hel før jeg traff den med boret, hvordan kunne da dette skje? Har den dødd oppunder iskanten? Mislykket C&R? Eller har noen fått den, drept den og sluppet den ned igjen i hullet? Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ny tur planlagt i morgen :)

Vet enda ikke hvor det blir og om det blir alene eller sammen med noen.

Håper på lake på kroken og ikke på borret denne gangen :D

Hadde vært moro med en tur med både kamera og fisk ;)

Som kjent blanker man ekstra godt om man har forhåndsannonsert turen men jeg tar sjansen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur 10.februar.

Denne gangen hadde jeg med meg nlightn og en som heter Martin, ingen av disse hadde fått lake fra før så presset var så absolutt tilstede. Plassvalget var derfor enkelt, vi valgte plassen som hadde levert lake de fleste turene mine hittil i år.

Fisket startet mellom halv seks og seks.

For å unngå problemer med å få laken opp av hullet hadde vi denne gangen med et 205 borr, praktisk at nlightn hadde det :D

Fisket startet tregt og alle følte det hadde det hadde blitt mye borring med stort bor og veldig tykk is da det endelig skjer noe på stanga til Martin klokka halv sju.

98715_s.jpg

Turens første fisk og ny art for Martin var i boks :)

At det var en liten tass er av helt underordnet betydning. Vi har ikke blanket og det ene av turens to mål er nådd :D

Optimismen stiger en liten stund for så å synke igjen, det blir dødt lenge før dette skjer to minutter på åtte:

98716_s.jpg

Nlightn in action!

Dette er ihvertfall noe annet enn tassen Martin hadde dratt opp!

98717_s.jpg

En flott lakedebut, 1305 gram.

20 over 8 biter det hos Martin igjen! Denne gangen en vesentlig finere fisk enn sist:

98718_s.jpg

1470 gram, en pen pers for en som er på sin første laketur!

Beklageligvis var fotografen sjøsyk noe som vanskelig lar seg forklare.

5 minutter senere får jeg endelig fisk.

98719_s.jpg

En tynn tarm på 60 cm og litt over 1500 gram. Godt å slippe å blanke når man er guide :)

Jeg innser at jeg burde rettet på lua for fotografen.

Et minutt senere får Martin en fisk til og ti på ni får nlightn denne:

98720_s.jpg

1210 gram.

Her hadde det visst blitt dugg på linsa... Jeg har slitt litt med det på disse laketurene.

Nlightn får en lake til klokken halv ti.

Det kan i tillegg nevnes at Martin mistet en som måtte være DIGER!

Beklageligvis er det ofte slik at det er de store man mister, men han var fornøyd med turen uansett :P

Aktivt fiske var igjen overlegent passivt. Det som kanskje var litt rart var at lyd ikke så ut til å ha noen god effekt i dag. Jeg varierer litt, men i dag brukte jeg to store spinnerblader i forbindelse med pilken for å lage lokkelyd. Første turen disse ble brukt i år var den turen med flest napp, men dessverre ikke den med flest fisker på isen....

På agnfronten ble det i dag brukt lagesild og abbor. Min fisk ble tatt på abbor, mens de 6 andre fiskene ble tatt på lagesild.

At de andre to fikk nesten alle fiskene gir meg, som guide, en god følelse.

Takk for turen, gutta!

Jeg håper at jeg klarer å overtale Martin til å ta meg med på fiske etter stam så jeg får prikket inn den arten. Jeg regner med at det fort kan bli tyngre enn å krysse av lake :)

EDIT: Rettet skrivefeil.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.