Gå til innhold
Fiskersiden

Lakefiske Mjøsa


nanablag
 Share

Recommended Posts

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Absolutt godkjent guiding og rapport, grattis til nlightn og Martin (veldig pent navn altså) med ny art :)

Håper jeg oppnår karakteren "godkjent" når du skal guides til sommeren :huh:

Jeg jobber med å finne ut av hva som er den beste tida med tanke på alt som skal prøves!

Jeg kan nok nesten garantere et par nye arter, men om vi greier de det skal satses etter vet jeg jo ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en meget hyggelig kveld på isen Håvard!

Guidingen er godkjent og vel så det :) , målet var å få lake , og det ble jo infridd +++

Da blir neste mål å få ei på 2+ , satse på litt mildere vær ,så blir det nok noen turer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir neste mål å få ei på 2+ , satse på litt mildere vær ,så blir det nok noen turer til.

Jeg synes det begynner å bli lenge siden forrige over 2 kg og begynner å bli redd for at disse har blitt betraktelig vanskeligere å få nå så det kan hende at det må vente til neste sesong, men hvem vet det ? Det kan være rene tilfeldigheter som gjør at lakene som har blitt tatt har blitt mindre.

Mildere vær?

Var ikke været fint i går da? :)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det begynner å bli lenge siden forrige over 2 kg og begynner å bli redd for at disse har blitt betraktelig vanskeligere å få nå så det kan hende at det må vente til neste sesong, men hvem vet det ? Det kan være rene tilfeldigheter som gjør at lakene som har blitt tatt har blitt mindre.

Mildere vær?

Var ikke været fint i går da? :)

En og annen må det vel gå der ennå ;)

Været var bra det :) , ja mildere vær er er aldri gærent :huh:

Endret av nlightn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir etter alt å dømme ny tur i kveld.

Er det noen som har lyst til å være med?

I såfall er det bare å sende meg en PM med tlf.nr så tar jeg kontakt.

Det kan hende at det blir en annen plass fordi jeg har litt diverse å ordne før jeg kan fiske i dag så det kan fort ende opp som blanketur, men det kan det jo alltid gjøre, uansett hvor man fisker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for turen. Artig med en ny art og nye fiskemetoder for min del. Blir nok flere laketurer i vinter.

Martin

Jøss!

Er du her også?

Bare ta kontakt her inne om du vil ha selskap på lakejakten, jeg blir gjerne med :D

Man lærer alltid noe nytt på tur.

Gårsdagens lærdom var først og fremst at man gjerne kan prøve statisk fiske noen cm over bunnen etter laken.

Jeg har alltid latt agnet ligge på bunnen, men nlightn fikk jo fisk på statisk fiske litt over.

Kanskje det kaan fungere bedre?

Noen som har noen tanker om eller erfaringer med det?

Ingen som vil være med i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gleder jeg meg til helga :D

Endelig har jeg fått alliert meg med en ekspert, så nå tror jeg det blir fart i sakene :D

Skal bli digg å få kyndig guiding etter all denne famlingen i blinde!

Jeg har dog noen spørsmål angående bruk av multi til isfiske. Hvilken vil dere anbefale og er det vanlig å bruke en meter eller to med mono nederst?

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke dumt med litt sjokkfortom av mono når en bruker multi nei. kan unngå litt slitasje mot iskanten da. mange mener jo at multi ikke funker på isen pga at snøret kan fryse fast på spolen og isinga i stangringene blir verre. er tildels enig i at det iser mer med multi, men har ikke hatt noe store problemer/uhell med muliten enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke dumt med litt sjokkfortom av mono når en bruker multi nei. kan unngå litt slitasje mot iskanten da. mange mener jo at multi ikke funker på isen pga at snøret kan fryse fast på spolen og isinga i stangringene blir verre. er tildels enig i at det iser mer med multi, men har ikke hatt noe store problemer/uhell med muliten enda.

Sliter litt med mulien på isen, men jeg fisker med 3 stenger og har bare 3 sneller som egner seg til bruken. Den ene er det power pro på og 450 meter sådann er litt for dyrt til å bare kaste fordi det er is :D

Isinga er til å leve med så lenge jeg fisker aktivt, passivt fiske hadde jeg nok kuttet ut om jeg bare hadde sneller med multi

Da får jeg finne fram noe 0.40 eller 0.50 å knyte på som sjokkfortom. Det er greit med tykk sene til lakefiske. Dette vil også ha den fordelen at jeg får forvarsel om at laken nærmer seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det tur i dag også :)

Da den private superguiden ikke er tilgjengelig før tidligst i morgen, ble det et nytt besøk til plassen hvor jeg har fått alle mine laker i år.

Da jeg ankom isen var nlightn og Martin som jeg fisket med på onsdag allerede på plass, de hadde kommet et kvarter eller så tidligere så det var ikke så rart at de ikke hadde fått fisk.

Etterhvert ankommer også tre lokale fiskere.

I dag var været i overkant friskt, ca -15 og litt vind, for første gang i år følte jeg meg ikke behagelig varm på isen.

I dag var det forholdsvis dødt, men klokka halv sju biter det hos meg og denne kommer opp:

98814_s.jpg

Denne blir avkroket og fotografert svært kjapt før den blir satt ut igjen, den satt veldig pent så det hele gikk fort for seg.

Etter denne blir det igjen dødt, men fem over halv åtte skriker det i nappvarsleren.

98815_s.jpg

Denne var dypt kroket og dødsdømt, vekta viste 1290 gram.

De øvrige fem fiskerne på isen blanket.

Jeg føler at vi er inne i en dødperiode på lakefronten nå, men jeg tror det er stille før stormen. Jeg regner med bonanza om ikke aå altfor lenge, men er redd jeg er på ferie når det tar av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så at du funderte på bunnmeite kontra meite over bunn,min erfaring er bunnmeite tidlig i sesongen og over bunn senere i sesongen.

Takk for tipset :D

Jeg er kjempeglad for alle tips jeg kan få :)

Hvor langt over bunnen?

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Don Don :)

Det er også veldig hyggelig å høre at du har glede av å følge tråden :D Jeg setter pris på det!

Det er fordi jeg håper det kan ha interesse for andre jeg legger ut alle disse rapportene.

Nå gleder jeg meg som en unge til å få kyndig guiding en av kveldene i helgen! Regner med det blir masse ny og god info ;)

Det er alltid utrolig nyttig for nybegynnere som meg å få tips fra erfarne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror noen har funnet ledningen til barbermaskina, ellers kan det være en enegget tvillingbror :wub:

Blir noen pene laker etterhvert;)

Fryktelig kaldt å fiske på isen uten skjegg :S Merket virkelig hvor godt det isolerer nå som det var borte.

Håper på flere pene laker etterhvert, guiden min er visst ikke å få tak i i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.