Gå til innhold
Fiskersiden

Lakefiske Mjøsa


nanablag
 Share

Recommended Posts

Etter et langt opphold i satsingen blir det ny tur i kveld :(

Kveldens tur blir spennende da det blir enda et forsøk på å finne plassen jeg har bommet på minst to ganger nå og jeg skal ha med en kamerat som aldri har fått lake før.....

De jeg har prøvd å guide sålangt har jo fått fisk, når det gjelder de to første føler jeg at jeg bidro, men nlightn og ettan er dyktige fiskere som helt sikkert hadde fått om de hadde dratt alene.

Jeg føler press når det gjelder å levere varene i kveld men frykter fiasko denne gangen. Plassen sies å være litt vond å finne og jeg klarer ikke å finne fram i min egen bukselomme en gang så dette kan bli mer spennende enn hva jeg setter pris på.

Rapport kommer i kveld enten det blir fisk eller blanking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I dag ble det en skikkelig blanketur, men tilsvarende mye skitprat med en kamerat jeg ikke hadde sett på lenge så det var veldig hyggelig ;)

3 turer her uten et eneste napp nå..... Jeg vet at det kan være bra her, har selv stått og sett på en som dro opp 45 stk fra samme hullet.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Planlegger ny tur i dag.

Noen som vil være med?

Nå er turen forhåndsannonsert så det kan tenkes vi sliter fangstmessig, men det får stå sin prøve :wave:

Selskap hadde vært koselig ihvertfall.

Om noen har lyst til å være med men ikke har utstyr har jeg sikkert noe å låne bort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimismen var til å ta og føle på da jeg så at det hadde vært andre på isen :)

Litt kjapp research ga meg nesten 100% sikre indikasjoner på at lake hadde vært målet for disse andre isfiskerne.

De hadde fyrt bål på isen noe som burde tilsi at de hadde fisket på kveldstid og lake er vel den eneste arten som er aktuell å fiske da?

En kjapp kikk ved alle hull for å se etter blodflekker eller andre tegn på fisk snudde den gryende optimismen til dunkel pessimisme.

For å gjøre en lang historie kort: Jeg griseblanket for fjerde gang!

Jeg overlater herved lakefisket på denne plassen til nye og yngre krefter..

Lærdommen av dette bør vel være at man bør holde seg til plassene som leverer og ikke kaste bort mange kvelder på plasser som ikke leverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert noen av de "sikre" plassene leverer nå som de er ferdig med å gyte.

Det er sant.

Det skal dog sies at den plassen jeg mislyktes på i går er en plass som etter sigende skal levere best på denne tiden av året.

Plassen jeg har fisket på tidligere i sesongen leverer fremdeles, det vet jeg da nlightn var der her om dagen og perset.

Kanskje følger et nytt forsøk snart. Jeg kommer vel aldri til å få fisk på den størrelsen du pleier å dra opp, men man kan da i det minste forsøke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det nytt forsøk i dag. Håper laken sitter igjen i dag.

På nytt skal det letes etter plassen jeg ikke har klart å finne.

Det blir spennende å se, men det går vel som med de fleste forhåndsannonserte turer :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye strev lite fisk.

4 stk, flere timer fiske 1 lake på isen.

Nlightn, en som heter Jørn, en som heter Jarle og jeg prøvde oss på laken i dag.

Etter 5 minutter fikk nlightn en lake på 1110 gram. Han hadde også kjenning med en lake til som antagelig var av et helt annet kaliber.

Jarle hadde kjenning med lake to ganger. Hverkgen Jørn eller jeg merket noe som helst.

Før lakesatsingen satset vi på abbor. Da fikk nlightn en hel abbor, Jarle blanket, Jørn fikk nesten godkjent og jeg fire små..... Jeg fant et par hull som kunne levert bra men jeg hadde ikke riktig utstyr i dag. Balansepilk ville den ikke ha og det var for dypt til å fiske effektivt med mormyskja. Litt mange mist i tillegg til at det tok altfor lang tid å komme ned førte til at abborfisket for min del raskt ble avsluttet til fordel for pølsespising.

Sannsynligvis var det negativt for lakefisket at det kom opp en fisk såpass tidlig da det førte til at et spennende område 2-300 meter unna ikke ble prøvd. Det ville sannsynligvis vært taktisk bedre å dele seg i to og prøve to områder og gi de andre beskjed dersom man hadde truffet på det.

Utrolig at det skal være så vanskelig. Dette er området hvor jeg en vinter for noen år siden sto ved siden av og så på en som dro opp 45 laker fra samme hull. Jeg husker at jeg også fikk lake da og den gang visste jeg ikke engang at det var noe som het dunking.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20.mars 2010.

Da jeg kom meg opp av senga senere enn planlagt ble det ingen tur etter bekkerøya i dag.

Jeg snakket med nlightn på msn angående laketur og etter først å ha sagt nei ombestemte han seg pga værvarselet for morgendagen.

Vi skulle ha med broren hans, Tor og en kamerat av ham som heter Kenneth. Ingen av disse to hadde fisket lake før. Turens primære mål var at disse to skulle få, men jeg var også svært opptatt av å få fisk selv ettersom det hadde gått mange fisketimer siden forrige lake for min del.

Vi kommer i gang noe før 7 og ganske snart inntreffer kveldens mest spesielle hendelse, noe jeg dessverre ikke får ordentlig med meg. Jeg hører de snakker om at Kenneth har truffet noe med isboret. Jeg får ikke med meg hva de sier men i det jeg nærmer meg ser jeg at det brenner i pilkehullet! :o Hva i all verden? Det hadde ligget en lomme med metangass under isen og nlightn så sitt snitt til å tenne på gassen som sev opp av hullet. Vannspruten hadde visst stått opp av hullet i det boret ankom gasslomma. Ikke rart de var fascinert :o Om påtenningen hadde vært gjort med en gang ville det nok vært skummelt å stå nære... Fascinerende fenomen! Det må ha vørt ganske mye gass! Det samme skjer forøvrig minst to ganger til i løpet av kvelden, men da i langt mindre omfang.

Klokka halv 8 får nlightn dagens første fisk, en pen lake på 2350 gram

100602_s.jpg

Et kvarter senere får han en fisk på 1195 gram.

For meg går fisket tregt og frustrasjonen begynner å bre seg. Da jeg på et tidspunkt ser at en lake har tygget på agnet mitt uten at jeg har merket noe, begynner jeg å lure. Håper virkelig at dette har skjedd mens jeg har vært borte fra stanga en liten tur.

Neste mann som skal til pers er Kenneth. Hans første lake blir den tynneste i historien, et utgytt slips. 72cm og 1680 gram.... til sammenlikning var nlightn sin største i dag 68 cm.

100604_s.jpg

Min frustrasjon er stigende, jeg lurer på hva i huleste jeg gjør galt nå som jeg gjorde riktig i begynnelsen av sesongen. Jeg gjør mitt beste for å finne ut hva jeg gjør annerledes, men finner ingen svar. Frustrasjonen er enorm og jeg ser for meg en søvnløs natt spekket med analyser av egne fiskefadeser. Utsiktene er ikke bra......

Etter dette blir det stille en stund. Noe etter ni har jeg noe så uventet som et løftenapp... Søkket blir løftet opp fra bunnen så sena blir slakk og jeg får faktisk ikke gjort noe som helst....

Halv ti får jeg endelig fisk.

100603_s.jpg

En liten lake. Men du og du så deilig! Etter så mange timer uten lake føles det utrolig godt å endelig få en igjen! Jeg har aldri noen gang vært så glad for en liten lake :D Jeg slipper rett ned igjen og kjenner et lite napp, denne får jeg aldri sjansen til å kroke.

Jeg roper til Tor at han kan få hullet mitt, da jeg tror at det er en god idé for at han skal få fisk. Jeg finner meg et hull som ikke har vært prøvd på en liten stund og nokså umiddelbart sitter det en liten lake som faller av halveis oppi. Jeg begynner å få troen. Vi blir enige om å dra hjem klokka ti. Da klokka blir ti sier jeg at vi må prøve 10 minutter til, Tor må jo få fisk han også og nå har jeg kanontro! Utrolig hva en liten fisk kan gjøre med trua..... Jeg kjenner et lite forsiktig napp som jeg ikke har noen reel sjans til å gjøre noe med før jeg hører aktivitet fra de andre gutta. Endelig! Tor har fisk! Han får opp en liten lake og vi pakker sakene og går til land og ser på turen som vellykket. Alle fikk fisk!

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det var den tynneste laka jeg noengang har sett :o

Det var liksom ikke grenser heller.... Det rare er at det er den eneste utpreget tynne vi har sett i vinter. De andre som har blitt tatt sent på sesongen har hatt en fin kroppsform slik som laken på det øverste bildet. Vi ser nok på vekt/lengde at lakene var feitere i januar, men alt annet ville vært helt sært...

Minilaken som jeg holder på det siste bildet ville holdt til seier om den hadde vært tatt i Tangenvika dagen før, det sier sitt om fisket på den festivalen.

Knallfin rapport Håvard, det gjorde nok godt å ikke blanke igår :D

Ikke så veldig dårlig uttelling heller, selv om det store uteble.

Hadde jeg blanket i går hadde jeg vært en slagen mann. En fisk er ikke mye, men det betyr mye for psyken.

Den Kenneth fikk hadde nok vært stor for 2 måneder siden... Min pers var 70 cm lang....

Slipset på 1680 gram er altså den lengste laken vi har sett i vinter.

De helt store må vi nok vente med til neste år og ta dem i januar. Laken skulle være størst omtrent da, men man må ha flaksen med seg også for å treffe på de skikkelig store.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag blir det ny laketur.

Avreise herfra klokka 5, det blir prøving av en ny plass for min del.

Jeg skal fiske sammen med to som kjenner plassen fra tidligere år, både meite og dunking vil bli prøvd.

Rapporter sier at de ble tatt noen laker der på torsdag, deriblant en "pen" fisk som jeg ikke kjenner vekta på.

I følge rapporter har faktisk bettet tatt seg opp i det siste noe som bør tilsi en utrolig laber sesong.

Rapport kommer i kveld enten vi får fisk eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens tur er det lite å si om.

4 laker tilsammen, muligens ga vi oss på feil tidspunkt da jeg hadde et bett akkurat i det vi pakket sammen etter en lang dødperiode.

Uansett fint å bli tatt med til en ny plass :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du prøver litt dypere nå ? om ikke bør du det så skal du nok se du får med fisk .Lake kan fiskes hele året om du kjenner plassene de står på .fortsett og let så finner du en god plass .Og få deg en båt når isen går og prøv videre :)Laker over 2 kg kan taes hele året men noen som tror det er 3 mnd i året bare .Har en plan nana :D som du skal få hvere med på må bare vente til det går og fiske i omr der dybde 40+meter

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du prøver litt dypere nå ? om ikke bør du det så skal du nok se du får med fisk .Lake kan fiskes hele året om du kjenner plassene de står på .fortsett og let så finner du en god plass .Og få deg en båt når isen går og prøv videre :)Laker over 2 kg kan taes hele året men noen som tror det er 3 mnd i året bare .Har en plan nana :D som du skal få hvere med på må bare vente til det går og fiske i omr der dybde 40+meter

Tenker vi fisket på 15-20 meter i går.

Er gjerne med på planen din :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Ny sesong, nye muligheter.

På årets første laketur fisket jeg med to meitestenger samt en stang jeg fisket aktivt med. Dagens agn var abbor.

Kun en ensllig lake kom opp.

112247_s.jpg

2460 gram.

En lake ble mistet i hullet og jeg hadde et par som smakte på agnet men som ikke ville sitte.

Fra varslerne hørte jeg ett eneste lite pip i løpet av hele kvelden.

Jeg synes dette var en bra start på sesongen, men noe tyder på at jeg bør bytte ut trebekroken på pilken som i dag ble brukt med en kraftig enkeltkrok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7.januar:

Dro sammen med en kamerat.

Vi fant ut at været var noe uggent da vi ankom isen, det lå tåke nedti isen og det rimet godt i skjegget.

Han hadde ett eneste napp i løpet av kvelden, mens det i mitt agn lugget gjentatte ganger. Han fikk opp den ene han hadde kontakt med, det gjorde ikke jeg.

Fisken var forøvrig av beskjeden størrelse, ca 1500 gram.

Da vi ga oss for kvelden hadde sena mi iset sånn at jeg måtte banke den gjentatte ganger med isøsa for å få den gjennom toppringen, jammen bra det ikke slo seg på en fisk på slutten. På vei inn kjenner jeg noe i skjegget og jeg drar ut en 3 cm lang istapp.... Godvær ;)

10.januar:

På vei ut på isen møter jeg Kjella og han blir med meg ut. Været var fint og det var hyggelig der ute på isen. Jeg hadde noen få forsiktige napp, den ene ble til og med opp ca 10 cm fra bunnen. Kjella kjente niks og nada. Kort sagt, vi blanket. Kjedeig å blanke når jeg hadde med meg en dyktig fisker som ikke hadde isfisket lake tidligere og som ønsket å vite litt mer om det.

Kveldens høydepunkt var da jeg borret et hull og plutselig hørte drønning i det fjerne, jeg lurte på om det var en eksplosjon på land eller F16 eller noe deromkring. Etter å ha sett meg omkring en god stund innser jeg at lyden kommer fra hullet. Metangass! Jeg bestemmer meg for å tenne på og dette antenner så jeg må kaste meg unna og ned på isen, det viser seg at jeg har svidd av noen millimeter av alt håret oppå hodet, en anelse skjegg, muiligens litt av øyenbrynene og store deler av vippene på det ene øyet. Artig artig :thumbsd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.januar:

Kveldstur med en kamerat.

Dagens agn vara lagesild og turen ble reddet av at jeg hadde med agnsurretråd, sida var ekstremt løs og satt utrolig dårlig på kroken, men med surretråden fungerte det utmerket.

Etter i overkant av to timer fiske hadde vi ikke merket noen ting, før jeg på kort tid hadde tre napp. Den første og største mistet jeg oppunder isen og det er jo et kjent problem med lake, de to neste be med opp. Begge var små, den ene ble veid til ca 1300 gram.

Kameraten min blanket dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter flere blanketurer som jeg ikke har orket å skrive om ble det noen dager opphold fra lakefisket. 2 av turene gikk til en ny plass og på første turen der fikk min kamerat en lake på i overkant av 1800 gram.

26.januar:

Jeg drar på nytt med meg en fiskekamerat på lakefiske, vi er ute på isen en gang før halv seks og dunker intenst. Dagens agnvalg er krøkle. Klokka ti på sju sitter den første, selvfølgelig ikke hos meg.... 2100 gram er vekta, ca 20 minutter senere forsøker jeg å svare, men lykkes ikke helt da vekta stopper på 1995 gram. Umiddelbart etter dette har jeg to hugg til, den ene er med littegrann opp, den andre får jeg rett og slett aldri kroket. Ca 10 minutter etter dette blir det hullbytte og det biter på nytt og opp kommer en minste laken jeg har sett på plassen. Denne blir kakket for å bli brukt som agn, jeg setter på en god bit med ferskt lakekjøtt på kroken og har kanontrua. Etter dette ble alt stille.

Takk for turen :)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.