Gå til innhold
Fiskersiden

Lakefiske Mjøsa


nanablag
 Share

Recommended Posts

Etter flere blanketurer som jeg ikke har orket å skrive om ble det noen dager opphold fra lakefisket. 2 av turene gikk til en ny plass og på første turen der fikk min kamerat en lake på i overkant av 1800 gram.

26.januar:

Jeg drar på nytt med meg en fiskekamerat på lakefiske, vi er ute på isen en gang før halv seks og dunker intenst. Dagens agnvalg er krøkle. Klokka ti på sju sitter den første, selvfølgelig ikke hos meg.... 2100 gram er vekta, ca 20 minutter senere forsøker jeg å svare, men lykkes ikke helt da vekta stopper på 1995 gram. Umiddelbart etter dette har jeg to hugg til, den ene er med littegrann opp, den andre får jeg rett og slett aldri kroket. Ca 10 minutter etter dette blir det hullbytte og det biter på nytt og opp kommer en minste laken jeg har sett på plassen. Denne blir kakket for å bli brukt som agn, jeg setter på en god bit med ferskt lakekjøtt på kroken og har kanontrua. Etter dette ble alt stille.

Takk for turen :)

Takk for turen banan :)

Håper du får full uttelling i kveld!

IMG_2537.jpg

2100g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

27.januar:

Jeg avtaler med Kjella at vi skal gjøre et nytt forøk etter laken. Min opprinnelige tanke er å starte rundt seks, men i tretida ble jeg så rastløs at jeg bare måtte dra med en gang. Fisket startet tidlig denne dagen. I det jeg ser at Kjella har kommet seg ut på isen og begynner å nærme seg kjenner jeg litt smånapping, dette gjentar seg et par ganger før den endelig sitter og i grevens tid, akkurat i det kjella ankommer kommer laken opp av hullet.

113194_s.jpg

1815 gram og optimismen stiger.

Jeg setter på ei ny krøkle og slipper ned igjen og der biter det jammen meg nærmest momentant! Denne laken er liten, nesten like liten som den fra dagen før, men nå er jeg helt sikker at kjella også skal få lake på isen.

Etter dette skjedde det ikke noe.

Været var litt småguffent og vi kastet inn håndkledet tidlig.

Det mest bemerkelsesverdige i dag var at lakene tok tidligere enn jeg har opplevd før, kanskje man burde begynne å prøve seg på dagtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27.januar:

Jeg avtaler med Kjella at vi skal gjøre et nytt forøk etter laken. Min opprinnelige tanke er å starte rundt seks, men i tretida ble jeg så rastløs at jeg bare måtte dra med en gang. Fisket startet tidlig denne dagen. I det jeg ser at Kjella har kommet seg ut på isen og begynner å nærme seg kjenner jeg litt smånapping, dette gjentar seg et par ganger før den endelig sitter og i grevens tid, akkurat i det kjella ankommer kommer laken opp av hullet.

113194_s.jpg

1815 gram og optimismen stiger.

Jeg setter på ei ny krøkle og slipper ned igjen og der biter det jammen meg nærmest momentant! Denne laken er liten, nesten like liten som den fra dagen før, men nå er jeg helt sikker at kjella også skal få lake på isen.

Etter dette skjedde det ikke noe.

Været var litt småguffent og vi kastet inn håndkledet tidlig.

Det mest bemerkelsesverdige i dag var at lakene tok tidligere enn jeg har opplevd før, kanskje man burde begynne å prøve seg på dagtid?

på en overskyet dag er der ingen fare for og begynne tidligt Håvard... skal litt til at der slipper igjennom lys på isen om der ligger snø i tilleg.. fra 16 tida og utover er sikkert ikke dumt nei. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på en overskyet dag er der ingen fare for og begynne tidligt Håvard... skal litt til at der slipper igjennom lys på isen om der ligger snø i tilleg.. fra 16 tida og utover er sikkert ikke dumt nei. :rolleyes:

De to i går fikk jeg ca kl 17:00, med tanke på dypet er det ikke sikkert lys er noe problem uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30.januar:

Blæ, blæ og atter blæ........

Ny plass ble testet, jeg gikk som det måtte gjøre. Plassen ligger mer lettvint til så det var absolutt verdt å teste den. Tankene på alle de digre som garantert har blitt dratt opp av fiskende genier på plassen jeg har pleid å fiske river meg i fillebiter og kommer til å koste meg nattesøvnen. Takker meg selv for at jeg prioriterte fiskingen helt feil denne helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

5.3:

Plassen jeg har testet endel ganger uten resultat måtte prøves på nytt. Jeg haadde med en kamerat som aldri hadde fått lake og han fikk den første fisken.

114615_s.jpg

1155 gram og ny art :goodjob:

Han hadde også flere kjenninger med fisk etter dette.

Jeg fikk en bitteliten lake på statisk meite med krøkle.

Det var det eneste jeg merket.

Etter turen måtte vi prøve å spise laken og det smakte helt greit, men det var stor forskjell på kvaliteten på kjøttet fra ulike deler av fisken...

Turen regnes som vellykket da det primære målet ble oppnådd :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.