Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor stor agnfisk kan man bruke?


Edvard
 Share

Recommended Posts

Jeg bestilte 5 kg hel sild, og var og henta de i butikken i dag. De viste seg å være en del større en jeg trodde.. ;) De er ca 30 cm (og vel så det) sikkert 3-4 hg. Blir dette for stort for gjedda? bør jeg evt. dele dem?

Er gjedda likegyldig på hel/halv agnfisk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje mykje peiling på gjeddemeite, men om ei hyse (som er ganske liten i munnen, og småspist), på litt over 2 kg klarer ein heil makrell-flapper på 3-400 gram (bildet under), så må vel ei gjedde på same størrelse klare det dobbelte.. :lol:

89446_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint med hel sild :lol: Jeg har noen ganger opplevd at stort agn gir dårligere krokingsprosent, men innbiller meg at det som oftest da er småfisk som ikke rekker å snu den store agnfisken ordentlig.

Men silda er 30 cm og vel så det altså. tror du fortsatt det går bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe problem. Gi heller fisken litt mer tid, følg med på hastigheten på spola og gi tilslag når fisken begynner å svømme saktere (Hvis den er på skikkelig svømmetur med agnet vel og merke, bare vær obs på å gjøre tilslaget slik at den ikke sluker).

Jeg liker å bruke agnfisk på 20-25cm, og det er ikke noe problem. Selv snipene klarer å klemme nedpå en diger agnfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe problem. Gi heller fisken litt mer tid, følg med på hastigheten på spola og gi tilslag når fisken begynner å svømme saktere (Hvis den er på skikkelig svømmetur med agnet vel og merke, bare vær obs på å gjøre tilslaget slik at den ikke sluker).

Jeg liker å bruke agnfisk på 20-25cm, og det er ikke noe problem. Selv snipene klarer å klemme nedpå en diger agnfisk.

Så 30-35 bør heller ikke være noe problem eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt av den bakre delen hvis du synes de blir store. F.eks kutt fra gattet og skrått bakover mot ryggen, så får fisken fortsatt en naturlig form, og blir kjapt en 5-6 cm kortere. Blir også mye ekstra lukt som ikke trenger være så dumt!

takk for tips :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å gå litt opp i krokstørrelse ved bruk av store agn, owner str.2 funker bra. For meg ser en owner str.6 alt for liten ut på en liten makrell eller stor sild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker fint på 25cm sik det :)

Er ikke str 2 litt drøyt a? jeg har str 6 på de taklene jeg har brukt med abbor og mort til agn, men tror jeg skal kjøpe noen str 4 i dag.. med mindre der insisterer på str 2 da! :P

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fileter er tull.

Jeg anbefaler selvfølgelig hel agnfisk,men bare tull med fileter synes jeg ikke.

Noen ganger har vi hatt 4 stenger med hel agnfisk og en stang med enkeltkrok og makrellskiver.

Fikk bare gjedde på makrell skivene.

Tilfeldigheter eller ikke,ville bare si det.

Men bare fått små gjedder opptil 2 kg på fileter.

Men hvis man har flere stenger kan man jo prøve litt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.