Gå til innhold
Fiskersiden

Digital Fiskevekt


Stefan
 Share

Recommended Posts

Da skal jeg prøve å bidra med mine erfaringer med elektroniske vekter. Jeg har 2 Rapalavekter samt en Bonso Handy scale.

Når det gjelder nøyaktighet tviler jeg på at det finnes noe på det norske markedet i dag som matcher Bonso Vekta. Vekta går til 15kg og har gradering på 20g. Jeg har fått kalibrert vekta ved en akkreditert lab. Ved repetert testing på alle hele kiloer fra 1 til og med 10kg viser den helt rett! Ved 12 og 14 kg viser den noen ganger 20g for mye. Vekten stabiliserer seg også nesten umiddelbart (i motsetning til Rapala). Maksimalt standardavik som ble målt er 0.17%. Denne kalibreringen vill ha kostet mange tusen hvis jeg skulle ha betalt for den. Vekta har også et integret måleband. Men Bonosen har mange ulemper, den slår seg ikke automatisk av, påbryteren er så ubeskyttet at den slår seg mer eller mindre automatisk på i fikeveska! Den er heller ikke vanntett. Vekta er også laget i temmelig sprø hardplast. Jeg har løst disse problemene med å bygge om en slukboks til spesialboks for vekta. Det største problemet (for dere som ikke har en!) er at vekta ikke selges lenger i Norge. Tror den ble markedsført av av Elbe før Rapala kom med sine vekter og den kostet kr 899. Bonso er en av de ledende produsenter av elektoniske vekter, de selges normalt under varemerker som Gram Precision og Vector.

I følge informasjon jeg har funnet på seriøs webside for elektroniske vekter, har ikke Salter vektene den samme kvalitet og nøyaktighet som de hadde tidligere etter at Salter satte ut sin produksjon. Men bevares, ingen tvil om at Salter sin elktroniske fiskevekt er en av de beste du kan få tak i.

Leverandører av kvalitetsvekter bruker lastceller, som er selve hjertet av en elektronisk vekt, fra kalitetsprodusenter som HBM (og andre). Billigvektetne har typisk lastceller av tvisomt kinesisk opphav med ofte lav nøyaktighet. De har også stor risiko for å få ødelagt nøyaktigheten helt ved dropp eller overbelastning.

Jeg har en 25kg Rapalvekt som jeg er godt fornøyd med bortsett fra at nøyaktigheten kunne vært noe bedre, samt at den bruker svært lang tid på å stabilisere seg og hvis en ikke holder den helt rolig stabiliserer den seg aldri. Når jeg sammenligner med Bonso vekta viser den typisk 40-80g feil. Dette er slett ikke ille. Repeterte veiinger vil typisk komme ut med litt varierende resultater. En kjempefordel med Rapala er at den slår seg av automatisk den har også innebygd lys.

Den siste vekta jeg har er en 8 kilos billig Rapala vekt som følger med Fisherman's Tool Kit. Denne vekta stabiliserer seg mye bedre enn den dyrere Rapala vekta. Har ikke sjekket nøyaktigheten mot Bonsoen

Hvis bare en av utstyrsimportørene kunne forbarme seg over oss og begynne å importere Bonso igjen. En forbedret versjon av vekta jeg har (finnes nå som vanntett med automatisk avstegning) finnes på følgende side:

http://www.bonso.com/products/prod_index.htm

Gå til: Light Industrial & Hanging

Hilsen

Abbor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

HAr også hatt denne vekta, og som du sier er denne veldig bra. Men min måtte bøte med livet grunnet vann.

Gismervik:

Da er vi helt enig. Det jeg mente er at mange skal kontrollveie vekta si med en pilk på 750g, og forventer at vekta skal vise dette. Men hvis man bruker pilkene slik som du gjør, så er det jo ingen problem. Da kan det jo være gråstein for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer litt seint jeg, men.......[:I]

Jeg forsto at du ikke var helt med på det første innlegget mitt, men NÅ forstår du hva jeg mener[8D]

Fikk meg ei Milo vekt fra AvKroken for et par uker siden, og den virker også veldig nøyaktig.

Da jeg fisker mye småfisk ville jeg heller ha ei 5 kilos vekt, enn ei som går til 25 kilo(Rapala)[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Min Rapalavekt veier 0 kilo uansett hva jeg henger på. Men hvis jeg tarerer men det henger på, viser den vekta når jeg tar tingen av.

Har du hørt om reklamasjon?[ :) )] Det der skjedde med min også og jeg bare bytta den. Den nye har fungert perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

sitat:Opprinnelig postet av abbor

Når det gjelder nøyaktighet tviler jeg på at det finnes noe på det norske markedet i dag som matcher Bonso Vekta. Vekta går til 15kg og har gradering på 20g. Jeg har fått kalibrert vekta ved en akkreditert lab. Ved repetert testing på alle hele kiloer fra 1 til og med 10kg viser den helt rett! Ved 12 og 14 kg viser den noen ganger 20g for mye. Vekten stabiliserer seg også nesten umiddelbart (i motsetning til Rapala). Maksimalt standardavik som ble målt er 0.17%. Denne kalibreringen vill ha kostet mange tusen hvis jeg skulle ha betalt for den. Vekta har også et integret måleband. Men Bonosen har mange ulemper, den slår seg ikke automatisk av, påbryteren er så ubeskyttet at den slår seg mer eller mindre automatisk på i fikeveska! Den er heller ikke vanntett. Vekta er også laget i temmelig sprø hardplast. Jeg har løst disse problemene med å bygge om en slukboks til spesialboks for vekta. Det største problemet (for dere som ikke har en!) er at vekta ikke selges lenger i Norge. Tror den ble markedsført av av Elbe før Rapala kom med sine vekter og den kostet kr 899. Bonso er en av de ledende produsenter av elektoniske vekter, de selges normalt under varemerker som Gram Precision og Vector.

http://www.bonso.com/products/prod_index.htm

Gå til: Light Industrial & Hanging

Hilsen

Abbor

Denne har jeg også - kjempefornøyd med nøyaktigheten - men som du sier: av/på-knappen er jeg ikke fullt så fornøyd med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av abbor

Berras selger nå Electro Samson for 1/2 pris, kr 995!, Super Samson kr 199.

http://www.buyit.se/berrasportal/bilder/ov...adsannonsen.pdf

Tilbudet gjelder sannsynligvis bare ut oktober.

Såg att dom hade ett "bra" tilbud på fishin buddy 1200, NU "bara" 2500 mot ordinarie 3700!!! Beställde denna från Cabelas för USD 99,99...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: Opprinnelig postet av Laksefiskeren

Denne har jeg også - kjempefornøyd med nøyaktigheten - men som du sier: av/på-knappen er jeg ikke fullt så fornøyd med!

Du har sikkert en av de middels store sorte ABU slukboksene som ble solgt for en 10 års tid liggende, den passer perfekt til vekta. Jeg skar ut hakk i skilleveggene slik at de blir støtter for vekta.Limte på tynn forholdsvis fast skumplast på innsiden av lokket med et hull i skummet ca dobbelt så stort som av/på bryteren for å unngå at vekta slås på når boksen klemmes. Dette skummet beskytter også displayet. Etter at jeg gjorde dette for noen år siden har vekta vært godt beskyttet under fisketuren og jeg har ingen problemer med tomt batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Husk at de vektene dere benevner som digitale, egentlig er fjærvekter med et digitalt display. De er med andre ord ikke mer nøyaktige enn andre fjærvekter som feks Super Samson mfl.

Du kjøper altså en fancy fjærvekt som bruker batterier, har skjør elektronik og som er langt mindre robust enn de tradisjonelle modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjærvekt eller ikke, var innom treffet i dag og stakk innom nordisk fiskeutstyr.

De ga meg 30% på en Lawson vekt, prisen ble da 241 kr.

Vekten er testet mot kjøkkenvekten og det som er av "feil" er avrundingsfeil sammenlignet med kjøkkenvekten.e

10 kg, med 10 grams nøyaktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn i klubben til de som har Rapala-vekt som kun viser 0.00 kilo. Vekta funket helt fint i ca 8 måneder, inntil batteriet ble svakt og skulle byttes. Like før batteriet ble tomt fikk jeg opp en rekke symboler på displayet - symboler jeg ikke hadde sett før. Etter litt klabb og babb for å få vekta over i normalt modus, konket batteriet. Kjøpte nytt batteri, og testet vekta. Nå viste den kun 0.00 kilo, uansett hva jeg testet den på. Jeg ringte Elbe Normark, og de sa jeg bare kunne sende vekta inn og få tilsendt ny. Jeg gikk til forhandler og leverte den inn, og fikk ny vekt på stedet. Det samme akter jeg å gjøre med den nye vekta også, dersom problemer oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Breiflabben

Melder meg inn i klubben til de som har Rapala-vekt som kun viser 0.00 kilo. Vekta funket helt fint i ca 8 måneder, inntil batteriet ble svakt og skulle byttes. Like før batteriet ble tomt fikk jeg opp en rekke symboler på displayet - symboler jeg ikke hadde sett før. Etter litt klabb og babb for å få vekta over i normalt modus, konket batteriet. Kjøpte nytt batteri, og testet vekta. Nå viste den kun 0.00 kilo, uansett hva jeg testet den på. Jeg ringte Elbe Normark, og de sa jeg bare kunne sende vekta inn og få tilsendt ny. Jeg gikk til forhandler og leverte den inn, og fikk ny vekt på stedet. Det samme akter jeg å gjøre med den nye vekta også, dersom problemer oppstår.

Et annet problem med rappala vektene er deres evinnelige evne til å vise feil vekt. Har vært borte i avvik på over 25% og det er bare latterlig. Kjøp Super Samson fjærvekt, Milo eller Fox digivekt. Hadde heller tatt fisken på øyemål enn å brukt penger på rappalavekten.[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke fjærvekta blir utsatt for forstore påkjenninger, allt for stor last, eller spennes fullt for så på slippes umiddelbart (f.eks: testing av bruddstyrke på sene)er det ikke nødvendig å sjekke en Super Samson hvert år mot en referanse.

Når Super Samson sjekkes mot en referanse stilles justeringsringen inn riktig og festes den så med tape slik at den ikke forskyver seg.

Noen Super Samson vekter viser mer nøyaktig resultat hvis en spenner opp vekta 20% ekstra eller så etter en har hengt på fisken og så gradvis slipper spennet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: Husk at de vektene dere benevner som digitale, egentlig er fjærvekter med et digitalt display. De er med andre ord ikke mer nøyaktige enn andre fjærvekter som feks Super Samson mfl.

Du kjøper altså en fancy fjærvekt som bruker batterier, har skjør elektronik og som er langt mindre robust enn de tradisjonelle modellene.

Litt om innmaten i en digital vekt:

Digitale vekter inneholder ikke fjærer. Det finnes en enhet som kalles veie- eller lastcelle. Dette er typisk en aluminiumstruktur. På denne strukturen er det montert noe som heter strekklapper. Dette er en bro av 4 motstander (4 motstsnder koblet etterhverandre i en ring) laget i et tynt filmmatriale som gjør at motstanden endres når strukturen strekkes eller komprimeres. Denne målebroen forsynes med en stabil spenning mellom to av motstandene. De to ledige koblingspunktene i broen kobles til en høyoppløselig analog til digitalkonverter. I bra vekter vil signalet så bli midlet/filtrert i en microcontroller slik at det som vises på displayet ikke flagrer men viser en stabil verdi.

Teknikken med lastceller er svært nøyaktige, forlengelsen i metallet er i området tusendels til noen tidels millimeter. Dette medfører ingen deformasjon. Sammen med temperaturkalibrering og annen kalibrering kan det lages vekter med måleområde på 10kg med under et grams måleunøyaktigehet. Dette er selvsagt et veldig dyrt instrument, men teknikken som brukes i fiskevekter er den samme men i en rimligere utgave.

Så en god digitalvekt er mye bedre enn en fjærvekt. Selv om fjærvekter som Super Samson har bra nøyaktighet har en fortsatt problemet med avlesningsusikkerhet. Brukeren må selv tolke vekten ut fra en analog skala, avlesningsvinkel er en av faktorene som spiller inn.

Både digitalvekter og fjærvekter får ødelagt nøyaktigheten hvis de overbelastes. En digtalvekt bør nok ikke belastes med mer enn 20% over maksimum verdi. Stol på øyemålet hvis fisken ser allt for stor ut til vekta du har, og vent med veiingen til du har tilgang på en annen vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.