Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Sisimiut - trenger tips!


baya
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal på en tre-ukers studietur til Sisimiut i August, i forbindelse med studier på Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Jeg tar et kurs der som heter Artic Technology, hvor en del av kurset er en tur til Sisimiut Grønnland. Men... hovedgrunnen til at jeg drar dit er for å fiske og oppleve naturen. :P

Er det noen som har noen tips til hvor jeg bør fiske og etter hva? Jeg har fått med meg at det skal være meget godt røyefiske der, men vet ikke mer enn det egentlig.

Jeg er ingen fluefisker, og liker best å fiske med spinner og sluk, samt bundmeite hvis det er det som virker. Jeg tenkte å ta meg to stenger; Guideline LPXe 10' 3-12g & Guideline Expedition 7' 2-12g.

Jeg tar gjerne i mot tips til fiskeplasser, og hvordan best komme seg dit. Samt generelle tips til å ferdes på Grønland eller andre tips om utstyr.

Håper det er noen her på forumet som kan dele litt informasjon med meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Det ville jeg og gjort, sjekket med han over. Ellers er det som du sier ett fantastisk sjørøyefiske. Og du er vel i område som det burde være muligheter. Jeg var ikke så veldig langt unna om jeg ikke tar feil for en del år siden(Litt syd for manitsjoq). Utfordringen er vel å komme frem dit fiske er bra uten tilgang til båt. Alle elver som har en viss lengde, og som innehar ett lite vann eller to kan du regne med huser sjørøye. Det holder at du løser en fiskavgift. Og er du heldig å treffer de rette "bekkene" så kan du få stor røye. Når en vet at den blir godt opp mot 5 kilo. Vanlig fisk er fra 1-3 kg de fleste steder, og noen elver har en enorm bestand av fisk mellom 6-7hg og opp til 2kg. Det idielle er en elv med en viss lengde fra breene. Dette slik at de klarner godt opp. Og med noen vann som fungerer som avleiringsbasseng. Noen elver er svært grumsete, og noen er klare som gin. Slukfiske fungerer hel ok. Spinner bla.

Vær obs på at jeg tror det kun er lov med en krok på sluk/spinner. Så enten må du klippe av eller skifte til enkelt kroker. Når jeg var på Grønland var vi en blanding av div. nasjonaliteter. Halvparten flue og halvparten sluk/spinn fiskere. Fluefiskerne fikk nok opp mot dobbelt så mye fisk. Fluer i rosa, rødt, orange fortyngede i 8-12. Mye i gammarus og småreke utseende. Også mulig med stripefluer som streaking caddis og annet som popper og striper. Spinnfiskerne brukte mye fargeglade utgaver med hot orange etc. Og hvorfor ikke små wobblere. Men obs. Jeg ville absolutt prøvd i sjøen også i nærheten av bekker og elver som kommer ut. Ved siden av dette er det ett meget bra kveitefiske på Grønland. Og kommer du ut fra småstedene er det en fantastisk natur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei !!

Tore Sivertsen som nevnt tidligere er et meget bra tips :D

Komplett tlf. nr. hvis du skal ringe ham fra Norge er : 00299528405.

Han har også et nr. somer grønt og gratis fra Norge: 80010695

mailadressa som er oppgitt fungerer utmerket.

her er en link med bilder fra min tur i Sisimiut området i sommer:

http://picasaweb.google.no/helge62/GrNlandAugust09Uke3233#

Sjørøyefiske på Grønland anbefales !! :D

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Takk for alle svar og gode tips! Har vært litt busy i det siste så jeg har ikke sjekket tråden på en stund. Men da vet jeg hvem jeg kan kontakte, hva slags farger røya liker og hvilke elver/fiskeområder jeg skal se etter.

Snakket med en som jobber på DTU og som er en del på Grønland. Han er ikke en lidenskapelig fisker sånn som oss, men han hadde blitt med ut i en fjord litt lenger sør på Grønland for å fiske fra båt. Han fortalte (på dansk) at han hadde vært ute i tre-fire timer og fisket og fått over 80 kg fangst. Jaja, tenkte jeg og spurte han om det hadde blitt noe kveite eller om det var mest torsk og sei han hadde fått. "Det var kun ørret" svarte han. :-)

Har hørt at det er laks i noen av elvene også. Hadde jo vært helt rått og fått med seg litt laksefiske også! Får se hva som byr seg av muligheter.

Edit: Tittet gjennom bildene som hadde blitt lastet opp og jøje meg! Er det mulig! :thumbsup: Hvor var dette hen?

Endret av baya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.