Gå til innhold
Fiskersiden

Søvnig av å spise torsk.


Perca
 Share

Recommended Posts

Det er ikke til å legge skjul på... Etter et godt måltid med kokt torsk, lever og rogn så blir jeg, og flere med meg, noe helt vanvittig trøtt! Og det skyldes ikke rødvinen som jeg svelger torsken ned med.

I lunchpausen på jobben i dag så diskuterte vi hva det kom av. Jeg vet at det er et stoff i torsken som jeg blir trøtt av, men jeg kommer ikke på hva dette stoffet heter. Er det noen som husker navnet på dette stoffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir trøtt samme hva jeg spiser(drikker) jeg. Kanskje det er rødvinen, for den brukes til ethvert måltid ;) Finnes ikke bedre sovemedisin enn rødvin. Og de som sover mye holder seg ung og pen sier de lærde ;)

Bli fin med vin. Konjakk: Ja takk !

Men skal være enig i at både torsk og vin er komamåltid.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zink. Og det er det mye av i all fisk.

Etter et måltid fersk småsei sovner jeg nesten alltid!

Zink benyttes for øvrig som kosttilskudd for bla søvnløshet.

Mulig du blir trøtt av zink men det er vel først og fremst aminosyren tryptofan i torsk du blir søvnig av, tryptofan hjelper kroppen med å produsere serotonin som igjen er med å regulere blant annet søvnbehov.

Tryptofan finnes det også mye av i kalkun som også er kjent som søvndyssende mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du blir trøtt av zink men det er vel først og fremst aminosyren tryptofan i torsk du blir søvnig av, tryptofan hjelper kroppen med å produsere serotonin som igjen er med å regulere blant annet søvnbehov.

Tryptofan finnes det også mye av i kalkun som også er kjent som søvndyssende mat.

Er du den skjeggete karen som sitter på første rad i biokjemiforelesningene??? Det går jo an å si hei til kjentfolk mener jeg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen!

Det var stoffet seratonin jeg var ute etter navnet på. Forstår jeg det riktig at seratonin ikke finnes i torsken, men blir produsert i kroppen min etter at jeg har spist torsken p.g.a. dens innhold av tryptofan? Hvis det er slik det foregår så må kroppen min jammen omdanne denne tryptofanen vanvittig raskt..! Det er sjelden jeg klarer å holde øya åpne mer enn 5 minutter etter et slikt måltid.

Ja, nå skal jeg lempe ca 2,7 kg torsk og 400 gram med rogn i kjelen for trekking til Fruen og meg. Og en flaske spansk reserva står til temperering. He, he... Takk for i aften!

Dere får ha en god natt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Søvnig av å spise torsk".

Stemmer nok dette, men det er jo også kjent at om du vill ha litt motgift mot denne trøttheten etter et skikkelig måltid av "visse" fisketyper er det bare å hive innpå en bedre Pigghå dessert...

Da blir du kjappt "pigg" igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.